handdator

Visa fullständig version : Tips på att behålla vikten?


Flexipop
2009-06-25, 12:20
Har gått ner ett par pannor och börjar närma mig slutet av deffen. Har läst att runt 5% av de som dietat lyckas behålla vikten och det låter ju inte så uppmuntrande direkt. Jag har redan börjat ta ut oron för viktuppgång och är fullkomligt livrädd för att bli fet igen *gah!*.

Det spontana och självklara svaret på min fråga är förstås "ät med måtta och rör på dig" (eller skippa att röra på dig men ät ännu måttligare).
Men det känns som att det är lättare sagt än gjort i det långa loppet och jag är nyfiken på hur ni som har gått ner mycket (15-20 kilo eller mer) lyckas behålla vikten under en längre period?


Jag är fullt medveten om att jag aldrig kan käka lika mycket som jag gjort tidigare och är tvungen att ha koll på mitt matintag livet ut om jag vill vara "i form". Men samtidigt vill jag "leva lite" ibland också. "Leva" för mig är att ta ett par öl med polarna/tjejen och äta någon godispåse på helgerna. Men den stora risken här är ju att det spårar ur.


Planen är att fortsätta styrke och konditonsträna i veckorna men att börja slänga in lite ätar/drickardagar på helgerna. Annars kommer jag ruttna totalt på det här känner jag.

Som sagt så vet jag vad som gäller (kcal in mot ut). Efterlyser snarare tips och knep för att behålla vikten och ändra sina matvanor på ett sätt som håller livet ut.

Flexipop
2009-06-25, 12:24
Kan tillägga att jag funderar på periodisk fasta också. Kan det vara något kanske?

Dreamscythe
2009-06-25, 12:29
Jag har lyckats behålla min vikt nedgång på 50 kg genom att (tyvärr) låta vågen bli mitt samvete, jag väger mig dagligen vid samma tidpunkt och ser jag att det är på g att bära iväg så skärper jag till mig under 2-3 dagar. Jag pendlar +- 1kg. Detta gör ju även att jag faktiskt kan ha en frossar dag i veckan (försöker undvika det dock) och ändå behålla vikten.

Man är ju inte mer än mänsklig och måste låta sig få ta ut svängarna ibland.

Flexipop
2009-06-25, 12:34
Såg din tråd om din viktnedgång tidigare Dreamscythe. Fruktansvärt starkt jobbat! Hur länge har du hållt vikten?
Känner också att det börjar bli nödvändigt för mig att ta ut svängarna om jag inte ska gå in i väggen fullständigt av tristess. Det gäller väl bara att ta ut svängen med måtta och sen hoppa på spåret igen antar jag.

Dreamscythe
2009-06-25, 12:46
Jag har hållit vikten i någon månad nu. Jag bantade först och började träna sen så att säga, så jag tittar inte på vågen med lika hård syn nu då jag vet att en viktökning kan vara resultat av muskler och inte fett.

Jag gick ner till 69kg och var där i ca 2 veckor innan jag började träna, i morse så vägde jag 70,7 och jag pendlar lite runtomkring där nuförtiden. Nu försöker jag träna mig smal istället för att enbart äta mig smal.

Jag åker hem till mina föräldrar nästa vecka och kommer vara där i 2 veckor och då har jag inte tillgång till något gym, så om jag vill överleva så kommer jag bli tvungen att ta en ny omgång av VLCD. Mamma gillar tyvärr att göda pojkar :(

Kischen
2009-06-25, 13:01
Eftersom ni båda har gått ner i vikt så har ni säkert lite koll redan, bara fortsätta ha det kombinerat med en lay back-attityd :) Kolla spegeln lite då och då, fettet säger inte bara cowabunga och hoppar på er.

vicarious
2009-06-25, 17:43
Jag har lyckats behålla min vikt nedgång på 50 kg genom att (tyvärr) låta vågen bli mitt samvete, jag väger mig dagligen vid samma tidpunkt och ser jag att det är på g att bära iväg så skärper jag till mig under 2-3 dagar. Jag pendlar +- 1kg. Detta gör ju även att jag faktiskt kan ha en frossar dag i veckan (försöker undvika det dock) och ändå behålla vikten.

Man är ju inte mer än mänsklig och måste låta sig få ta ut svängarna ibland.


Är inte detta väldigt jobbigt? Jag menar, för att få så bra vägningar som möjligt så borde du ju se till att vara helt tom i magen och tarmarna innan du väger dig.

Jag antar att du väger dig på morgnarna? Gör du inte det kan ju det vågen visar vara missvisande, om du t ex inte varit på toa osv.

Eddie Vedder
2009-06-25, 17:45
Gör du inte det kan ju det vågen visar vara missvisande, om du t ex inte varit på toa osv.

Och av just den anledningen är ju varje dag bättre än enbart en gång i veckan t.ex. Annars kanske just den där dagen när vågen spelar en ett spratt infaller på vägningsdagen och vips tror man att veckan gått åt fanders.

Med mer kontinuerlig mätning kan man ju följa trenden bättre.

mikaelj
2009-06-25, 17:53
Min röst går till spegeln och måttbandet! Hiva vågen.

Cerberus
2009-06-25, 18:28
Min röst går till spegeln och måttbandet! Hiva vågen.

håller med.

Dreamscythe
2009-06-25, 19:43
Är inte detta väldigt jobbigt? Jag menar, för att få så bra vägningar som möjligt så borde du ju se till att vara helt tom i magen och tarmarna innan du väger dig.

Jag antar att du väger dig på morgnarna? Gör du inte det kan ju det vågen visar vara missvisande, om du t ex inte varit på toa osv.

Jo jag väger mig dagligen på morgonen efter att jag vart på toa såklart.

Och ja måttband och spelgel är bättre men det funkar inte för mig.

agazza
2009-06-25, 19:47
Att byta till fler stora mål per dag är ett någorlunda lätt sätt att hålla nere kalorierna tycker jag.

Flexipop
2009-06-25, 20:19
Att byta till fler stora mål per dag är ett någorlunda lätt sätt att hålla nere kalorierna tycker jag.

Jag tror att det kan vara en bra grej för mig med. Dvs hålla inne med ätandet under dagen för att sedan ta in en brakmiddag på kvällen, som jag precis gjort. Mättnadskänslan är så jvla skön och jag behöver äta ordentligt innan jag ska sova. Ska testa IF snart då jag tror att det skulle passa mig.

Trytter
2009-06-26, 00:01
Tugga maten ordentligt och ta små tuggor.:D
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=132245
Kanske inte den sortens tips du är ute efter men att tugga ordentligt är en ganska viktig aspekt i att lära känna kroppens signaler bättre och därmed viktbalans utan en massa kaloriräknande trams.:thumbup: