handdator

Visa fullständig version : Latsdrag/ryggfrågor


tankz
2009-06-24, 22:26
Hej!

Jag har lite frågor, när jag kör latsdrag för latsen så kan jag köra på 80 kg men inte känna ett skit, inte få pump direkt, svårt att känna vart det tar. Sänker jag vikten till 40-50 kg kan jag göra lika många reps, om jag kör strikt fokuserar på att dra armbågarna rätt ner, drar med latsen, då kan jag inte göra mycket på 80 men om jag gör det på 50 kg så får jag bra pump och känns i latsen.
Vad vore bäst för ryggutveckling, mer vikt i andra utförandet?

Latsdrag igen , vad är skillnad med vanligt handtag eller sånt V-handtag jag sett vissa köra med?

Stångrodd - Vad är det meningen att jag ska bygga med den, har svårt att känna vart det tar.

Om jag kör rygg+bröst ett pass, och kör bänk/hantelpress för bröst i olika lutningar och sen chins stångrodd mm för rygg, vad bör jag rimeligen börja med o träna. Bröst är ju mindre, men känns inte skönt o köra bänkpress om man är slut i latsen. Däremot går de väl bra o köra lats när man är trött i brösten?

Rygg har jag slarvat med, men vad kännetecknar en vältränad "byggarrygg"? Är rätt ny på fronten, och har inte sett på så mycket bilder etc..mest på min egen. aja låter dumt

men hoppas på svar.

WorkOutBuddy
2009-06-25, 08:23
Eh, det beror på hur många reps du gör. Du klarar förmodligen av fler reps med mindre vikt och att du kör dom strikta. Lägg inte på mer vikt på teknikens/formens bekostnad. Få reps ger mer styrka (2-7) medan hög reps ger massa (8-12).
Stångrodd tar på latsen den också. Här kan du läsa om olika övningar och vilka muskelgrupper de tar på: http://www.******.se/html/page.asp?id=142

Om du har lust att köra bröst först, kör på det. Det är en smaksak. Det spelar ingen roll om du börjar med rygg eller bröst.
En vältränad "byggarrygg", det är väl vad DU tycker det är. Vad tycker du är för mycket eller precis lagom? Det du tycker är snyggt. Jag själv gillar STOR lats och STORA traps.