handdator

Visa fullständig version : Uppblåst mage?


Pettersover
2009-06-24, 18:09
Ibland är magen helt normalt men ibland så bli magen uppblåst och enorm.
Vad kan det bero på?

Hobbes
2009-06-24, 18:12
Ibland är magen helt normalt men ibland så bli magen uppblåst och enorm.
Vad kan det bero på?

Vet du om du är laktosintolerant eller inte?

F.W.Y.H
2009-06-24, 18:13
Vissa dagar kan jag reagera kraftigt på mitt kaseinprotte, andra dagar inte alls.

OnT: Stress?

Pettersover
2009-06-24, 18:16
Inget jag vet om, jag har börjat dricka mjök idag kanske är det.
Mitt proteinpulver har jag inga problem med.

Eddie Vedder
2009-06-24, 18:18
Salt- och vätskebalans påverkar bl.a.

Hobbes
2009-06-24, 18:22
Inget jag vet om, jag har börjat dricka mjök idag kanske är det.
Mitt proteinpulver har jag inga problem med.

Det kan vara så att du har ett proteinpulver med lågt laktosinnehåll. ON's och Fairings är inga problem för mig, men jag upptäckte min laktosintolerans när jag testade Whey-80 från GG*spy*

Annars finns det mängder av anledningar. Jag har testat dessa med stor framgång: http://www.bifiform.se/Hem

Pettersover
2009-06-24, 18:31
Jag dricker mycket vatten, och jag har kört GG´s whey-80 i 1 år och inte haft några problem. Om jag håller magen ser den bra ut men släpper jag åker den ut föt mycket.

Eddie Vedder
2009-06-24, 18:37
Jag dricker mycket vatten

Var det ett svar till mig?

För att dricka mycket vatten behöver inte alls vara en fördel i sammanhanget. Det är som sagt balansen mellan vätska och elektrolyter ( = salter ) som kan göra magen olika stor och svullen från dag till dag.

Samma sak med huden, man kan se mer eller mindre plufsig ut från dag till dag. Ett extremexempel är anorektiker som under lång tid kräkts/laxerat och dessutom ätit nästintill saltfritt. När de sedan börjar äta salt igen och mer mat kan det hända att de blir jättesvullna. Ett extremt känsligt läge då man plötsligt blir större och väger mer vilket är vederbörandes största skräck. Men det är helt off topic, poängen är att salt- och vätskebalans påverkar.

- Kreh
2009-06-24, 18:59
För mig gäller i a f: desto mer kolhydrat, desto större mage och desto mer vätska i magen (det senare kanske jag inbillar mig, men jag är rätt säker på att jag inte gör det).

Pettersover
2009-06-24, 19:16
Hur vet man balansen av alt- och vätskebalansen?
Kan inte mage vänja sig efter ett tag?

Alfred Nobel
2009-06-24, 19:22
Som Eddie så fint skriver kan magen svälla om du äter mat innehållande höga doser salt. Resturangmat, skräpmat, snabbmat och sånt du generellt handlar i affär har hög salthalt.

Eddie Vedder
2009-06-24, 19:22
Hur vet man balansen av alt- och vätskebalansen?


Drick och salta med måtta.

Pettersover
2009-06-24, 19:25
Ätar aldrig snabbmat och aldrig på resturang. Lagar egen mat.
Man vill ju råda bot på det så snart som möjligt.

Eddie Vedder
2009-06-24, 19:34
Ätar aldrig snabbmat och aldrig på resturang. Lagar egen mat.
Man vill ju råda bot på det så snart som möjligt.

Det måste ju inte vara det heller. Jag bara nämnde att det kan vara EN orsak. Med tanke på de andra trådarna du startat så har du en hel del problem med maten så det är nog ett multifaktoriellt problem.

Pettersover
2009-06-24, 19:37
Det har du nog rätt i.