handdator

Visa fullständig version : sne bänk i smith


Fridolf
2003-08-17, 22:18
har alltid kört snebänkpress i smithen men häromdan kom det fram en snubbe o sa att det var bättre att köra övningen med fri stång.
så ja ska nog ta o testa o köra med fri stång nästa pass. (Variation kan ju inte skada) men va tror ni finns det egentligen några nackdelar att köra den med fri stång. De ä ju inte direkt vanligt att man kör vanlig bänk i smith så varför ska man göra det i lutande.

Pressarn
2003-08-17, 23:17
Fri är alltid bättre förutom när man inte har passare och ska köra tungt.

goodspeed
2003-08-18, 08:49
Originally posted by Fridolf
men häromdan kom det fram en snubbe o sa

Åh..!
Vart kommer dom ifrån ?

Nitrometan
2003-08-18, 10:16
Smithmaskinen är ett djävulens redskap. Låt bli den. Sen kan det finnas anledning att vid vissa tillfällen använda detta hemska redskep till vissa övningar.

King Grub
2003-08-18, 10:20
Jag vägrar använda Smithen förutom till stående vadpress.

Loco 2
2003-08-18, 10:38
Grub: förut på maxx skrev du att snedbänk i smith var din favoritövning?

King Grub
2003-08-18, 10:51
Originally posted by Loco 2
Grub: förut på maxx skrev du att snedbänk i smith var din favoritövning?

Åren har gått, och jag är en visare man. En lättare axelskada orsakad av Smithens fixerade rörelsebana fick mig att ta mitt förnuft till fånga.

Men visst, det är skönt att kunna lasta på och pressa utan att behöva tänka på balans eller på att fastna.

jim
2003-08-18, 20:54
smithmaskin? *suck*


varför ska man ha stöd när man inte behöver d? (kör hantelpress) :)

Fridolf
2003-08-18, 21:46
problemet är ju just det att ja aldrig har nån passare va de innebär fick ja märka i da aldrig kul att få en stång på bröstet.
Har jävligt ont på magen nu där ja rullade stången.
usch de blir nog smithen allafall

ivandrago
2003-08-18, 22:01
jag kör lutande i smith även om jag vet att jag inte borde. Är så jävla trött i de muskler som håller balansen efter liggande hantelpress. Med smithen kan man fortfarande ta i ordentligt. Ska dock försöka avvänja mig..

Kebab-Arne
2003-08-18, 22:30
Mina axlar gillade inte smithen. Tror det var det, för fick skumma problem med axlar, när jag tog bort snebänk i smith försvann problemen också. Men på mitt gym kan man inte köra snebänk med fri stång. Dem har ingen stol för det. Då får det bli hantlar, lite tjatigt i längden dock...

Fridolf
2003-08-18, 23:15
dom har väl knäböjsstälning bara att sänka den o ställa en vinklad bänk under

Allan
2003-08-19, 05:44
Nu ska vi inte vara träningstalibaner här. Gillar nån att köra i smithen, så gör det. Jag kan på rak arm räkna upp säkert tie poppisövningar som inte heller är bra, men det viktigaste är faktiskt att folk kör.


allan

Mathias Blomberg
2003-08-20, 15:52
Jag älskar smithen. Är man bara noggrann med att sitta i mitten, exakt i mitten och placera händerna exakt lika mot varandra så kan man säkerligen utvecklas bättre och snabbare än fri stång, men detta gäller utan passare. Själv kör jag bänk tills jag inte får upp stången igen, då är det bra med smithmaskinen. Jag brukar numera börja de första tunga setten med fri stång och sluta precis innan falure, sen gå till smithen och köra mig slut. Även negativ träning lämpar sig bra i smithen.

FUn-tex SSwinger
2003-08-20, 16:28
Har faktiskt återgått till smithen från fri, tycker det är alla tiders kör enbart i smith nuförtiden, :em:

Survivor
2003-08-21, 11:27
Visst kan man fastna i smithen också, det har jag gjort :)

Tompi
2003-08-21, 13:46
Jag har aldrig kort bröst i smithen förut men nu när jag opererat knät och inte är så rörlig upptäckte jag att det var helt ok att köra snebänk i den!

shirunai
2003-08-21, 22:11
Originally posted by King Grub
Jag vägrar använda Smithen förutom till stående vadpress.

håller med

Fridolf
2003-08-21, 22:26
hmm snebänk i smith är det lättre att köra den övningen om man har dålig rörighet i knät.

Loco 2
2003-08-21, 22:31
shrugs är ju go i johnny smith

Tompi
2003-08-22, 10:23
Originally posted by Fridolf
hmm snebänk i smith är det lättre att köra den övningen om man har dålig rörighet i knät.

När man inte kan böja benet blir det lätt lite ostabilt, och då var det skönt att slippa balansera stången och ändå kunna trycka till.

Ladd
2003-08-22, 10:37
smithen är min favvo..................:hbang: :hbang:

Grahn
2003-08-22, 10:43
Jag kör axelpressar i smith, inget annat.

Lina
2003-08-22, 11:51
Smithen är grymt bra å köra sne bänk å axelpressar i har tom sett såna som kört bicepscurl i den :D Hmmm hur bra det nu är!!??

Åse Columbus
2003-08-22, 12:03
Originally posted by King Grub


Åren har gått, och jag är en visare man. En lättare axelskada orsakad av Smithens fixerade rörelsebana fick mig att ta mitt förnuft till fånga.



så sant.....hänt mig med...och blivit visare oxå faktiskt..:em:

Lina
2003-08-22, 12:36
En av anledningarna till att man skadar axlarna i smithen är väl pressar bakom nacken, Lätt att ta sönder dom små å fina musklerna man har på baksidan med just såna övningar!?

Gammelyxan!
2003-08-22, 14:42
Originally posted by Lina
En av anledningarna till att man skadar axlarna i smithen är väl pressar bakom nacken, Lätt att ta sönder dom små å fina musklerna man har på baksidan med just såna övningar!?

Finns det små muskler på baksida axlar?
Tycker press med stång ( militärpressar) bakom nacken är bäst för axelmassa..fast helst ska det ju inte var i smith då...

fast det kanske ni skiter i..

Grahn
2003-08-22, 15:21
Troligen men skaderisken med fri stång bakom nacken är rätt stor den med Gammelyxan.

Fridolf
2003-08-22, 20:01
ja har kört press-bakom-nacke i några månader nu o ja har aldrig ökat så mycket i axel.massa som nu tycker de ä en suverän övning. men om ja skulle känna minsta tecken på smärta så lägger ja självklart ävningen på hyllan ett tag

Tompi
2003-08-22, 21:08
Originally posted by Fridolf
ja har kört press-bakom-nacke i några månader nu o ja har aldrig ökat så mycket i axel.massa som nu tycker de ä en suverän övning. men om ja skulle känna minsta tecken på smärta så lägger ja självklart ävningen på hyllan ett tag

Bra övning om man aktar sig för att gå för långt ner!

jim
2003-08-23, 18:48
ofta tycker jag det känns som att folk föredrar smith eftersom de är för lata för att orka lära sig balansera fria övningar..

jag minns när jag började köra hantelpress i lutad bänk.. fick köra på typ 20 kgs hantlar eftersom ja inte kunde balansera tyngre... :em:


tog typ 2-3 veckor sen satt balansen... jag tror personligen på fria övningar eftersom det är den mest naturliga vägen å träna... ska man köra smith kan man väl lika gärna köra riktiga maskiner...

undantag e ju om man inte har nån som passar.. men det e nästan värre å fastna i en smith.. (har oxå gjort d)
:notme: