handdator

Visa fullständig version : Idag vändes min vardag upp och ner


henk4n
2009-06-24, 11:21
Hej

min mamma ringde precis och berättade att hon troligtvis har fått bröstcancer. Hon ska göra en röntgen senare idag och vi får besked imorgon. Om hon nu skulle ha cancer, är det någon som vet stora hennes chanser att överleva är??

Kolla runt lite på google, men har inte funnit något direkt svar.... Är det kanske någon här med personlig erfarenhet av bröstcancer??

fy fan att sån här händer.....

J.V
2009-06-24, 11:23
Det beror ju på hur mycket cancern spridit sig osv osv osv osv osv osv osv osv.

Omöjligt att svara på såhär.

CrazyJoeDavola
2009-06-24, 11:25
Har fått samma besked ang min mamma, och det har gått bra (går bra, ta i trä). Och det är ju inget man gärna vill höra, men chansen att klara sig är vad jag vet mycket bra, så du ska nog inte oroa dig allt för mycket (även om man gör det endå). Jag har fått många sånna tråkiga nyheter angående olyckor och sjukdomar och det är lika hemskt varje ggn så det är ingen man kan "träna" på endå, bara hålla humöret öppe och stötta på bästa sätt man kan!

Prankie
2009-06-24, 11:26
Beror på vilken stadiet cancer är i.

0 100%
I 100%
IIA 92%
IIB 81%
IIIA 67%
IIIB 54%
IV 20%

Förklaring
http://www.imaginis.com/breasthealth/staging.asp

mattilainen
2009-06-24, 11:26
Fyfan. Förstår hur du känner.

Skrivit om detta, vet inte om det hjälper men klistrar in ifall du vill läsa.

Beskriv orsak, diagnos, behandling och prognos vid tumörer i bröstkörteln.
De vanligaste orsakerna för att få en tumör i bröstkörteln är att kvinnans könshormoner kan ha betydelse för att en tumör ska bildas. Att inte ha barn eller att få barn sent i livet ökar risken att få bröstcancer. Ärftliga faktorer har stor betydelse och om man har en syster eller en mor som drabbats av bröstcancer är det upp till tre gånger större risk att man själv kommer att utvecka bröstcancer. Ens levnadssätt har stor betydelse, om man röker, vad man äter, hur mycket man motionerar och andel fett man har, har ansetts öka risken eller minska risken.
För att ställa diagnos om att någon har bröstcancer är det vanligast att börja med att läkaren inspekterar och känner igenom bröstkörteln. Lymfkörtlarna i armålan undersöks också nogrant. Sedan för att diagnostiseraförändringar görs en mammografi, det är en röntgenmetod där man med stor säkerhet kan avgöra om det är en cancertumör. Om man hittar en knöl och det finns misstanke om malignitet använder läkaren en finnålspunktion för att punktera tumören och suga upp celler som sedan testas med cytologisk undersökning för att verkligen vara säker om det är tumörceller eller inte. Man kan ibland också göra biopsi och då menar man att man tar bort en del av tumören och sedan undersöker den med cytologisk undersökning.
Om man fått diagnos om att man har en malign tumör är det dags för behandling för detta. Vanligtvis är operation det vanligaste och ”bästa” beroende på situationen. Man kombinerar ofta kirugisk behandling med strålbehandling och ibland hormonbehandling eller cytostatika. På senare tid är även bröstbevarandra kirurgi vanligt, då tas endast en del av bröstkörteln bort och då är det vanligt med strålbehandling av bröstet efter operationen. Tar man bort hela bröstet så tas även lymfkörtlarna i armhålan bort.
När behandlingen är klar rekommenderas kvinnan att komma tillbaka för regelbunda kontroller. Man kontrollerar operationsområdet, lymfkörtlar och kontrollerar också det bröst som inte opererats, kan göra en till mammografi.

henk4n
2009-06-24, 11:30
Tack! läste igenom och det känns faktiskt lite bättre när man förstår vad det verkligen är.

Hon har berättat att hon känt en knöl i bröstet i ungefär en månad och fick tid idag för undersökning (berättade hon för mig i telefonen).

henk4n
2009-06-24, 11:32
Har fått samma besked ang min mamma, och det har gått bra (går bra, ta i trä). Och det är ju inget man gärna vill höra, men chansen att klara sig är vad jag vet mycket bra, så du ska nog inte oroa dig allt för mycket (även om man gör det endå). Jag har fått många sånna tråkiga nyheter angående olyckor och sjukdomar och det är lika hemskt varje ggn så det är ingen man kan "träna" på endå, bara hålla humöret öppe och stötta på bästa sätt man kan!

Jo, försöker tänka så.. men det är bara jävligt tungt just nu. Vi har redan haft 2 dödsfall i släkten och nu detta....

Sess
2009-06-24, 11:34
Been there, done that...

Min mamma fick bröstcancer när jag var runt 10 år. Man tog bort det cancerdrabbade bröstet och behandlingen var svår. Hon klarade sig dock bra och med ett implantat så var hennes kvinnlighet och självkänsla så gott som återställd.

Däremot drabbades hon några år senare av ALS och det är en sjukdom med dödlig utgång. Så där hade hon inte samma tur...

Håller tummarna för din mamma.

henk4n
2009-06-24, 11:51
Vad menar du att behandlingen var svår och hur lång tid tog det innan hon blev frisk?

ALS, det hade väl den där journalisten som jobbade på SVT? Tråkigt att höra, hur mår din mamma idag??

Rahf
2009-06-24, 11:54
Hej

min mamma ringde precis och berättade att hon troligtvis har fått bröstcancer. Hon ska göra en röntgen senare idag och vi får besked imorgon. Om hon nu skulle ha cancer, är det någon som vet stora hennes chanser att överleva är??

Kolla runt lite på google, men har inte funnit något direkt svar.... Är det kanske någon här med personlig erfarenhet av bröstcancer??

fy fan att sån här händer.....

Stora, beroende på i vilket stadium det ligger. Förhoppningsvis har de uppmärksammat det i ett tidigt stadium.

Hoppas först och främst att det är en godartad tumör. Är den elakartad så hoppas jag att hon slipper cellgifter och bara behöver stråla. Varit med om det scenariot själv så jag hoppas att det går bra för er.

*Edit* En svår behandling är en som kräver tunga cellgifter. Då kommer hon vara trött, illamående och allmänt nedstämd under en längre period. Återhämtningstiden ligger på runt 6-9 månader eller så.

mangs
2009-06-24, 12:00
Hoppas att det går vägen för din mamma men som redan sagt, har man upptäckt den i god tid är chanserna goda.




Tråkigt att höra, hur mår din mamma idag??

Jag tyckte Sess svarade bra på denna frågan själv? :(



Min mamma fick bröstcancer när jag var runt 10 år.
Däremot drabbades hon några år senare av ALS och det är en sjukdom med dödlig utgång. Så där hade hon inte samma tur...

henk4n
2009-06-24, 12:10
Ah, såg det sen att jag skrivit helt fel, ledsen :(

Tack för alla värmande ord!

Sess
2009-06-24, 12:20
Vad menar du att behandlingen var svår och hur lång tid tog det innan hon blev frisk?

ALS, det hade väl den där journalisten som jobbade på SVT? Tråkigt att höra, hur mår din mamma idag??

Hon behandlades med cellgifter under en tid vilket ger enormt mycket biverkningar. T ex håravfall, illamående, enorm trötthet osv.

Kan dock tänka mig att cancerbehandlingen har förändrats enormt sedan mitten av 80-talet då min mamma fick det...

Helt korrekt, det är nog Ulla-Karin Lindquist (Aktuellt/SVT) du tänker på. Samma sjukdom och samma utgång. Ca ett år fick min mamma efter ställd diagnos.

Shajjn
2009-06-24, 12:58
Cancer kommer i flera typer. Inte bara i olika, allmänna stadium.

Three pigs
2009-06-24, 14:25
Har också fått det beskedet, men det visade sig att hon inte hade det tur nog. Mådde så jääävla dåligt den tiden när jag inte visste, så jag förstår hur du känner dig.

Hoppas det går bra, man har ju blivit allt bättre på att bota skiten nu för tiden, kanske inte mycket till tröst.. men ändå, hoppas det går bra.

Jpn
2009-06-24, 14:32
mormor har haft bröstcanser och klarade sig bra, morsan har haft bröstcanser och klarade sig bra, och morfar dog för 8månader sedan med canser i typ hela kroppen.

Hoppas det går bra för mor din.

hoikka poika
2009-06-24, 14:38
Cancerfonden har mycket bra information om div. cancerformer!
http://www.cancerfonden.se/sv/Om-cancer/Cancersjukdomar/Brostcancer/

Jacksatan
2009-06-24, 14:42
Jag kan förstå hur du känner då jag har varit i samma sits. Det enda rådet jag kan ge är att bearbeta det från början och inte förtränga eller distansera dig ifrån det, isåfall blir det bara helvetes massa jobbigare sen.

henk4n
2009-06-24, 14:44
Tack för allt! det värmer som F*N ska säga. Vi fick precis reda på att det är bröstcancer på två st (armhålan och bröstet). Behandlingen ska hon påbörja nästa vecka.. vi som skulle åka till Spanien på lördag, nu får vi ställa in alla semester planer.

Sess
2009-06-24, 15:04
Tack för allt! det värmer som F*N ska säga. Vi fick precis reda på att det är bröstcancer på två st (armhålan och bröstet). Behandlingen ska hon påbörja nästa vecka.. vi som skulle åka till Spanien på lördag, nu får vi ställa in alla semester planer.

Det kommer säkerligen att gå bra. Jag håller alla tummar och tår jag har.

henk4n
2009-06-25, 09:23
mormor har haft bröstcanser och klarade sig bra, morsan har haft bröstcanser och klarade sig bra, och morfar dog för 8månader sedan med canser i typ hela kroppen.

Hoppas det går bra för mor din.

Hur lång tid tog det innan de blev friska och kunde börja leva som vanligt??
Min mamma ska till sjukhuset idag och är väldigt nervös/rädd, men jag vet inte riktigt vad jag ska säga....

henk4n
2009-06-25, 09:23
Det kommer säkerligen att gå bra. Jag håller alla tummar och tår jag har.

Tack!

Morty
2009-06-25, 12:29
Alla jag känner som har fått bröstcancer har klarat sig!

henk4n
2009-06-25, 17:34
Vi var på sjukhuset idag, eftersom mamma har de på två ställen (samma bröst) armhålan och bröstet så måste hon först få cellgift och efter 8 veckor så operarar hon bort det o sen cellgift igen. Allt börjar nästa vecka.. de kommer bli riktigt tufft. Vår läkare berättade att ungefär 90% av alla som får bröstcancer blir friska, så det känns lite bättre än vad det gjordes igår!

Morty, hur lever dem idag?? är det som vanligt osv

-squat-
2009-06-25, 19:49
jag kan förstå hur du känner då jag har varit i samma sits. Det enda rådet jag kan ge är att bearbeta det från början och inte förtränga eller distansera dig ifrån det, isåfall blir det bara helvetes massa jobbigare sen.

+1.

Rahf
2009-06-25, 20:23
Vi var på sjukhuset idag, eftersom mamma har de på två ställen (samma bröst) armhålan och bröstet så måste hon först få cellgift och efter 8 veckor så operarar hon bort det o sen cellgift igen. Allt börjar nästa vecka.. de kommer bli riktigt tufft. Vår läkare berättade att ungefär 90% av alla som får bröstcancer blir friska, så det känns lite bättre än vad det gjordes igår!

Morty, hur lever dem idag?? är det som vanligt osv

Det låter på läkaren som att cancern ligger i ett tidigt stadie. Utsikterna är goda alltså! Stötta din mamma under behandlingen för hon klarar det!

Poxeman
2009-06-25, 21:26
Min mor gick bort i cancer för fem år sedan, hon levde nästan tio år efter första diagnosen och hade en jäkla otur eftersom den kom tillbaks flera gånger.

Nu har utvecklingen gått framåt och läkarna sa på slutet att om hon hade fått diagnosen några år senare så hade hon säkerligen klarat sig. (Hon var en jäkla fighter och trotsade läkarnas profetior massor av gånger!)

Hoppas mor din klarar sig, ta hand om dig själv så orkar du vara glad och pigg när hon behöver det!
Håller tummarna!

henk4n
2009-06-25, 22:27
Tack så mycket för ett stöd, det värmer så otroligt mycket.
Det känns som kvinar som går igom mitt bröst när jag hör min mamma ligga o gråta i hennes rum, jag vill bara hoppa in i hennes kropp och rycka ur cancern..
Allt är så overkligt, cancer osv de drabbar folk som man bara känner till eller läser om det i tidningar och inte oss....Allt känns som jag är i en mardröm och att jag hoppas att jag vaknar snart....

Jag vet inte, men sedan igår då hon fick diagnosen har jag blivit väldigt religiös, ska tom till kyrkan på söndag (det har inte hänt sedan jag konfirmerades).

Aja, ska försöka sova nu och en ny dag väntar imorgon. Tack för alla kommentarer, har faktiskt visat dem för morsan och hon blev väldigt glad :)

sov gott!

mattilainen
2009-06-25, 23:07
Skönt att behandlingen är igång och att läkarna tror så gott om det. Håller tummarna för att allt ska gå bra. Se till att finnas där för henne.

mini
2009-06-25, 23:11
Önskar er båda den bästa av utgångar.

Commando1980
2009-06-25, 23:12
hang in there och försök hålla modet uppe!

hoppas på det bästa!

eye of the tiger!

tja88
2009-06-25, 23:43
Mycket tråkigt. Jag hoppas att behandlingen går som planerat och tar död på cancern.

Jag får intrycket av att du har en god relation till din mor, ta vara på den. Ingen ska behöva gå igenom något så hemskt på egen hand.

Morty
2009-06-26, 01:25
Morty, hur lever dem idag?? är det som vanligt osv

Ja, aboslut. Möjligt att de är lite lyckligare personer... Uppskattar de som de har mer.

En av kvinnorna (som alltid haft små bröst) Valde dessutom att göra ganska stora inlägg (inte modellstort) så hon blev mycket nöjd över sina nya bröst!

henk4n
2009-06-26, 10:42
Tack till alla som har skrivit några rader i den här tråden!
Fick samtal nu från sjukhuset, behandlingen börjar på onsdag. Jag måste säga att jag har blivit lite imponerad av den svenska sjukvården, vi fick ju diagnosen i tisdags och redan nu på onsdag sätts allt igång..
Tur att jag är ledig till slutet på augusti så kan verkligen stötta och vara med min mamma (sen börjar jag troligtvis läsa vid Umeå universitet och är bosatt i stockholm så då blir det långa resor). Har dock funderat på att tacka nej till utbildningen så jag kan vara med min mamma, men vi får se. Nu ska jag nog sticka iväg till gymmer, behöver rensa mina tankar och få ut ilskan på hantlarna hehe

ha det så bra så länge

Mental
2009-06-26, 12:01
Tack till alla som har skrivit några rader i den här tråden!
Fick samtal nu från sjukhuset, behandlingen börjar på onsdag. Jag måste säga att jag har blivit lite imponerad av den svenska sjukvården, vi fick ju diagnosen i tisdags och redan nu på onsdag sätts allt igång..
Tur att jag är ledig till slutet på augusti så kan verkligen stötta och vara med min mamma (sen börjar jag troligtvis läsa vid Umeå universitet och är bosatt i stockholm så då blir det långa resor). Har dock funderat på att tacka nej till utbildningen så jag kan vara med min mamma, men vi får se. Nu ska jag nog sticka iväg till gymmer, behöver rensa mina tankar och få ut ilskan på hantlarna hehe

ha det så bra så länge

Som student flyger du med Mellan umeå och stockholm för under 500kr (malmö aviation) Resan tar en timme. Så överväg att studera i alla fall.

tsp
2009-06-26, 12:16
Tack! läste igenom och det känns faktiskt lite bättre när man förstår vad det verkligen är.

Hon har berättat att hon känt en knöl i bröstet i ungefär en månad och fick tid idag för undersökning (berättade hon för mig i telefonen).

I så fall verkar hon vara tidigt ute och cancern lär absolut inte ha hunnit sprida sig särskilt mycket. Jag har själv haft oturen att uppleva många vänner och släktingar runtomkring mig drabbas av cancer. När man upptäcker den på ett ganska tidigt stadium brukar man dock överleva. Och bröstcancer är ju dessutom en förhållandevis "mild" (konstigt ordval, förlåt) form av cancer, även om människor dör i det. Men det är ju värre med hjärntumörer, leukemi osv.

Du ska nog se att inom en snar framtid lägger läkarna några enkla snitt i din mors bröst och skär bort tumören lätt som en plätt. :) Gå inte och oroa dig alltför mycket, för det tjänar ingenting till!

henk4n
2009-06-29, 13:10
Mental, Ja det var ju inte så mycket.. kan man ju flyga hem typ var 3:e vecka

tsp, Ja vi får verkligen hoppas på det. Bästa hade ju varit om den inte hunnit spridit sig alls men nu är det som det är. Vi får vara tacksamma att det bara finns på två ställen men i samma bröst.

På onsdag väntar mer prover och då påbörjas behandlingen också. Då ska jag b.la fråga varför man inte opererar först och sen cellgifter. För min mamma kommer ju först få cellgifter sen operation och sedan cellgifter igen

Trance
2009-06-29, 13:29
Mental, Ja det var ju inte så mycket.. kan man ju flyga hem typ var 3:e vecka

tsp, Ja vi får verkligen hoppas på det. Bästa hade ju varit om den inte hunnit spridit sig alls men nu är det som det är. Vi får vara tacksamma att det bara finns på två ställen men i samma bröst.

På onsdag väntar mer prover och då påbörjas behandlingen också. Då ska jag b.la fråga varför man inte opererar först och sen cellgifter. För min mamma kommer ju först få cellgifter sen operation och sedan cellgifter igen

http://www.medicalnewstoday.com/articles/70646.php

[EDIT]: Det är en länk som tar upp det du undrade.

MissTiger
2009-06-29, 14:19
Mental, Ja det var ju inte så mycket.. kan man ju flyga hem typ var 3:e vecka

tsp, Ja vi får verkligen hoppas på det. Bästa hade ju varit om den inte hunnit spridit sig alls men nu är det som det är. Vi får vara tacksamma att det bara finns på två ställen men i samma bröst.

På onsdag väntar mer prover och då påbörjas behandlingen också. Då ska jag b.la fråga varför man inte opererar först och sen cellgifter. För min mamma kommer ju först få cellgifter sen operation och sedan cellgifter igen

Tråkigt att höra om din mamma... alltid svårt när nära anhöriga drabbas. Hoppas att allt går bra fr henne :o)

Ang cellgifter o operation..om jag inte minns fel så gör cellgifterna så att tumören inte forsätter växa o ev kan det minksa i storlek också.. vilket är en fördel när man väl ska operera.. Men kolla länken som postades ovan.. :o)

Rahf
2009-06-29, 15:08
Jag tycker att du ska fråga din mamma om hon vill ha dig hemma med henne. Samtidigt som man genomgår en så omvälvande förändring så måste livet gå vidare. Har hon inte en make/sambo som kan stötta henne också, eller lever hon ensam med dig?

henk4n
2009-06-29, 15:22
Tack för länken trance, ska läsa igenom den nu :)

MissTiger, mm kan mycket väl vara så. Ska fråga läkaren på onsdag.

Rahf, Det kom som en riktig chock och jag visste inte riktigt vad jag skulle göra. Nu är det ganska självklart att jag kommer tacka ja till min plats om jag kommer in. Vi är 5 i familjen, mamma pappa och 2 systrar och jag. Min ena syrra är 23 år och är bosatt i malmö. Jag är 21 och min lilla syrra är 18år. Mamma och pappa är fortfarande gifta, dessutom har de en stor bekantskapskrets så det ska nog gå bra. Men jag skulle åka till spanien den 16 juli med min kompisar, men det kommer jag ställa in (skulle vara borta i 2 veckor).

mangs
2009-06-29, 15:32
Det kommer lösa sig det här. Klart det kommer som en chock för er alla. Se nu till att umgås med din familj och försöka ha det trevligt och kul, det kommer ni alla vinna på.
I slutändan kanske detta snarare är en positiv sak som hänt. Mamman frisk, familjen mer sammansvetsad mm.

Jag tycker du gör rätt som hopapr av kompisresan, ni kan resa fler gånger. Däremot tycker jag du inte skall hoppa av din utbildning om det inte visar sig att det blir värre.

Stort Lycka till från min sida hur det än går!

henk4n
2009-06-29, 17:50
Tack mangs :) Sen min mamma blev sjuk har relationen mellan oss alla i familjen blivit mycket bättre. Jag har helt slutat bry mig om små saker som förut gjorde mig irriterad. Känns som efter mamma fick cancer så ser jag världen med helt andra ögon.

henk4n
2009-07-01, 10:15
*En liten update*

Morsan var på sin första träff med sin riktiga läkare på sjukhuset idag! De tog lite mer prover etc. Hon har två stycken tumörer, en nedan för bröstvårtan och en vid lymfkörteln vid armhålan (har berättat detta förut men nu är det 100% bekräftat). De är båda omkring 2.5-3cm stora. Det finns som tur är ingen annan spridning i kroppen.

På måndag ska vi besluta om vi ska ta cellgifter först och operation efter eller operation först och sen cellgifter. Om vi beslutar oss för att ta cellgifter först på kommer hon få ta den 5-6 månader innan operation tydligen... Nu blir det mycket grubblande här hemma.

Jag har också ett tips till alla er som har en mamma som är 50+ och går på rutinmammografi. Min morsa gick på mammografi i oktober och då såg de inget, hon gick på en mammografi i onsdags och då fann de inget heller. Det vad först efter hon fick göra ultraljud de såg att hon hade cancer. Jag fattar inte varför man inte kör ultraljud som komplement till mammografin hela tiden. Detta är dock ett tips att era mammors ska kräva!!

mattilainen
2009-07-01, 11:27
Min mamma har också gått på rutinmammografi och jag ska fråga om hon inte ska göra ultraljud istället :p Tack för tipset

henk4n
2009-07-05, 22:24
Imorgon är startskottet på behandlingen (vilken typ hon kommer att få). Vi sitter och bollar med de två behandlingarna som kommer att få välja emellan. Cellgifter först, sen operation och sen cellgifter låter som en bra idé. Det kan ju göra att tumören blir mindre och man kan ju se att cellgiftet biter på tumören. Men, eftersom det finns i lymfkörteln, så borde kanske en operation vara bäst för att förhindra en ytligare spridning. Cellgifter nu är också bättre eftersom det inte går lika mycket sjukdomar nu (influensa, förkylningar osv). Men vi får se vad läkarna tycker imorgon.

Det är så svårt att bli riktigt glad igen (som man var förut) cancern finns ständigt i mitt huvud och jag kan inte koppla av fullt ut. Skulle vilja snabbspola de 12 månaderna som vi har framför oss!

Fick även tips av en tjej(kvinna) som överlevt bröstcancer att vi ska kräva att de gör:
1. Lungrötgen 2. Leverprover 3. Skelettscintigrafi.

Mvh Henrik

Audrey
2009-07-05, 22:44
Var på en otroligt bra föreläsning av dr Peter Skoog för ett tag sedan. Den enda kirurgen i Sverige som utför mastorektomi med en speciell apparat som bränner. Bevittnade även en sådan och det var faktiskt otroligt.

Audrey
2009-07-05, 22:46
Önskar er för övrigt all lycka till.

henk4n
2009-08-02, 20:46
Liten Uppdatering.

Operation blir det nu på fredag, känns jävligt pissigt att vi har fått vänta typ 2 veckor längre än normalt pga det är sommar.. *grr27*

drakfelt
2009-08-02, 21:08
Liknande sak hände mig; pappa fick diagnosen testikelcancer torsdag den 30 juli, opererades igår lördag (lyckad titthålsoperation) och vi väntar nu på slutgiltiga provsvar för att se om cancern har spridit sig (tidigare blodprov tyder inte på det)

det känns så overkligt hur fort allt har gått, från besked till operation och nu väntan på provsvar. chockartad upplevelse för vår familj och inte minst för pappa.

henk4n
2009-08-02, 21:13
Oj :( Jobbigt! Men skönt att det gick så snabbt mellan diagnos och operation. Min mamma fick diagnosen den 24:e juni och än har inget hänt..

http://www.cancerfonden.se/sv/Om-cancer/Cancersjukdomar/Testikelcancer/

Din Pappa har en väldigt god prognos!

drakfelt
2009-08-02, 21:21
Oj :( Jobbigt! Men skönt att det gick så snabbt mellan diagnos och operation. Min mamma fick diagnosen den 24:e juni och än har inget hänt..

http://www.cancerfonden.se/sv/Om-cancer/Cancersjukdomar/Testikelcancer/

Din Pappa har en väldigt god prognos!

har läst den sidan och efter att överläkaren berättade något liknande för oss känner jag mig väldigt lättad.

jag hoppas verkligen att din mamma får fullständig diagnos samt operation snabbt och att allting går vägen!

henk4n
2009-08-02, 21:49
Tack!

antonM
2009-08-02, 23:06
Morsan opererades för samma i vintras, allt gick bra, dom tog bara bort allt lixom, bröst livmoder etc, kmr säkert gå bra för din mor oxå!

henk4n
2009-08-02, 23:22
Skönt att det gick bra för din mamma! Går hon på cellgifter nu eller?

Dan S
2009-08-03, 01:28
Lycka till. Se det som en gåva från gud att det inte fanns metastaser. Det blir bra ska du se. ;)

henk4n
2009-08-03, 22:13
Tack så mycket! Hoppas verkligen på det..

Nitrometan
2009-08-04, 07:33
Liten Uppdatering.

Operation blir det nu på fredag, känns jävligt pissigt att vi har fått vänta typ 2 veckor längre än normalt pga det är sommar.. *grr27*

Lycka till. Hoppas att allt går bra.



En släkting hade väntat på en höftledsoperation rätt länge och skulle fått en operation i slkutet av maj. Men kirurgen blev sjuk. Och de vill inte operera under sommaren (infektionsrisk och semestrar). Så nu kanske det blir operation i september istället.

henk4n
2009-08-04, 18:39
Tack så mycket!

Det är för jävligt, men den operationen är för att förbättra livskvalitén, min mamma kan dö av sin sjukdom. Men med våra skatter borde det gå mycket snabbare!

Nitrometan
2009-08-05, 08:43
Hoppas verkligen att allt går bra!

Om de inte har hittat några metastaser så är prognoserna goda.

Chris.L
2009-08-05, 09:23
Var med om exakt samma sak för några månader sen. Det kändes helt overkligt.
Men operation gick kanon och såhär en tid efter känns de nästan som de aldrig hänt och mamma mår hur bra som helst. Så det kommer nog gå bra ska du se! :)

henk4n
2009-08-12, 21:37
Dags för en uppdatering!

Mammas operation gick bra! Dock så hittade det en tredje tumör i samma bröst, de gör det tydligen ganska ofta. Hon fick iaf ligga på sjukhus i 3 dagar men nu är hon hemma sedan 2 dagar :) Tumören håller på att analyseras! Åter igen tack för all peppning och fina ord!

henk4n
2009-10-08, 21:15
Hej!
Eftersom det är rosa bandet period nu så tänkte jag uppdatera här lite!
Mamma fick idag sin andra dos cellgifter, det gick bra! Dock så fick hon feber efter sin första dos (pga alla hennes vita blodkroppar "dog" med cellgiftet) Detta ska dock vara ett bra tecken, eftersom då vet man att cellgiftet ger en effekt. Nu Börjar hon tappa håret också, vilket jag inte bryr mig något om! Hon är fortfarande lika vacker! Men hon själv tycker förstås att det är jobbigt!

Det känns faktiskt som man har glömt att morsan har cancer, hon är på samma glada humör som hon var förut:)!

Känns skönt också att jag har fått lite distans från hemmet, eftersom jag numera bor och pluggar i Örebro så får min pappa ta det ansvar som jag tog när jag bodde hemma. Så nu har jag egentligen bara två "saker" som kan få mig ligga vaken hela nätterna, det första är hur allting kommer gå med min mamma (om hon blir återfallsfri, lever om 5 år etc) Sen den andra tanken är (ni kommer tycka jag är helt korkad i huvudet) är att om min utbildningsort håller i näringslivet (pluggar juridik vid Örebro Univeristet). Det är den nyaste utbildningen inom juridiken och deras första jurister går ut nu i höst! Jag är så jäääävla orolig att arbetsgivarna kommer rata mig för det och ta juristen som kommer från "anrika" Uppsala istället. Dock så har jag, igenom min pappa, goda kontakter med branschen och har blivit lovad jobb när jag är klar men det kan man ju inte vara 100% säker på... Vad skulle ni tro?

Oj, jäklar va skönt det var att skriva ner det man känner! Ha det gott alla

Biceps
2009-10-08, 22:07
Skönt att det verkar lösa sig.

Vad gäller dina juridikstudier har jag ingen aning. Men toppbetyg tycker jag borde kunna kompensera att du går på en mindre erkänd skola.

Nitrometan
2009-10-09, 09:10
Skönt att höra.

Hoppas att det fortsätter gå lika bra.

stolpskott
2009-10-09, 10:49
Enligt min fasters läkare (min faster har haft bröstcancer) så dör typ en procent av alla som drabbas, och det är endast de som fått reda på det alldeles för sent, dock verkar din mamma ha fått reda på detta i god tid, så det bör inte vara värre än att hon tappar hår och andra nackdelar som finns med behandlingen.

stolpskott
2009-10-09, 11:00
Oj, läste inte hela tråden...

henk4n
2010-02-22, 14:05
Kände för att skriva lite här..

Morsan är klar med sina cellgifter! Det har varit en tuff tid men mycket tårar, sorg, slit men också en del skratt och ljusglimtar!

Det jobbigaste var när hon hade så ont i sina leder, som gjorde att hon var sängliggande i ungefär 5-7 dagar. Hon tappade även smaken, så det blev svårt för henne att äta (tappade mycket i vikt). Illamåendet var också jobbigt! Alla bieffekter kom direkt efter hon fått cellgifter för att sedan försvinna efter 1 vecka, därefter var det mesta som vanligt!
Allt hår har hon tappat (gick riktigt snabbt) och hon har inga ögonbryn etc.. men det håller på att växa till sig nu :)

Hon har nu strålats i 2 veckor (blir det varje vardag) och det kommer ta slut i mars. Sedan är det slut! hon kommer dock behöva ta medicin i 5 år.. allt för att cancern inte ska komma tillbaka!

Men sammanfattningsvis har det gått lättare än vad jag trodde (kanske för att jag flyttade och "slapp" uppleva de riktigt tunga dagarna). Cancern gjorde att min familj blev mycket mer sammansvetsad och min pappa (som brukar ha svårt att utrycka sina känslor) har blivit mycket frispråkig och deras relation har blivit mycket bättre! Inget ont som inte har något gott med sig! :)
Iaf, tack till alla som skrev när jag startade tråden. det värmde och stärkte mig som fan!

tsp
2010-02-22, 14:07
Jag har hört från många håll att efter cellgiftsbehandling får man ofta mycket vackrare huvudhår än innan, det kanske kan glädja din mor. :)

forslund
2010-02-22, 14:08
Skönt att hon är på bättringsvägen!

Underskatta inte att ni verkar ha ställt upp som familj under tiden heller, det har ju garanterat hjälpt henne. Fortsätt så! :thumbup:

Deceiver85
2010-02-22, 14:16
Underbart att höra att din mor är på bättringsvägen, och att ni kicked cancer's ass!

Nitrometan
2010-02-22, 14:19
Tack för uppdateringen.

Vad underbart att hon har klarat det!

henk4n
2010-02-22, 15:31
Tack för era ord! :)

Tsp, ska ringa henne senare.. det kommer muntra upp henne :)

Raggis
2010-02-22, 15:33
Helvete vad glad man blir när man läser det där! Ni är starka allihop. Mad props till er!

sundvall
2010-02-22, 15:58
YES! Fan vad härligt :D

Pirko
2010-02-22, 17:34
Awesome :)
Skönt att höra roliga nyheter.

Liven
2010-02-22, 17:35
Underbart att höra att din mor är på bättringsvägen, och att ni kicked cancer's ass!

Helvete vad glad man blir när man läser det där! Ni är starka allihop. Mad props till er!

Kunde inte sagt det bättre själv! Alltid kul när det går vägen!

Rahf
2010-02-22, 18:37
Stort grattis! Livet är så mycket ljusare när man gått igenom något sånt här.

Jag har hört från många håll att efter cellgiftsbehandling får man ofta mycket vackrare huvudhår än innan, det kanske kan glädja din mor. :)

Det stämde för den cancerdrabbade familjemedlemmen jag har. Hennes hår är bra mycket finare nu :D.

henk4n
2010-02-22, 23:41
Tack!! asså jag tror inte ni fattar hur glad jag blir av det ni skriver! :em:

Ska visa den här tråden sen när morsan är klar med strålningen och är i mål! Hon kommer säkerligen bli helt överlycklig!

Återigen, tack !

henk4n
2012-04-01, 12:27
Tjabba :)

Nu var det 2010-02-22 skrev jag senast här....

Efter ha läst igenom den här tråden igen, alla fina saker som folk har skrivit etc. blir jag fortfarande lika varm och glad. Det behövdes verkligen när allt var riktigt tungt.

Hur är det då?

Jo, livet är nästan precis som det var innan hon fick cancer. Morsan är fortfarande cancerfri :thumbup: Hon behöver gå på rutinkontroll 2 gånger per år men mer än så är det inte. Givetvis tar hon även mediciner men dessa påverkar inte hennes välmående.

Hon är inte frisk förklarad än eftersom det blir man först efter 5 år. Men livet har hittat tillbaka till sin vanliga rytm och ofta känns det overkligt att min mamma verkligen har haft cancer och gått igenom ett helvete med cellgifter etc.

En stor skillnad är att vi i familjen uppskattar varandra mer efter det här. Så inget ont som inte har något gott med sig.

Hoppas allt är bra med er! :)

Sheogorath
2012-04-01, 12:29
Tjabba :)

Nu var det 2010-02-22 skrev jag senast här....

Efter ha läst igenom den här tråden igen, alla fina saker som folk har skrivit etc. blir jag fortfarande lika varm och glad. Det behövdes verkligen när allt var riktigt tungt.

Hur är det då?

Jo, livet är nästan precis som det var innan hon fick cancer. Morsan är fortfarande cancerfri :thumbup: Hon behöver gå på rutinkontroll 2 gånger per år men mer än så är det inte. Givetvis tar hon även mediciner men dessa påverkar inte hennes välmående.

Hon är inte frisk förklarad än eftersom det blir man först efter 5 år. Men livet har hittat tillbaka till sin vanliga rytm och ofta känns det overkligt att min mamma verkligen har haft cancer och gått igenom ett helvete med cellgifter etc.

En stor skillnad är att vi i familjen uppskattar varandra mer efter det här. Så inget ont som inte har något gott med sig.

Hoppas allt är bra med er! :)

:thumbup:

Stoltz
2012-04-01, 12:34
:thumbup::thumbup::thumbup:

Fredszky
2012-04-01, 13:10
Mycket härligt att höra :)
Ta hand om er!

Pungis
2012-04-01, 13:18
Utmärkt :)

Just bröstcancer tycks inte vara en ganska mild form av cancer sålänge den upptäcks i tid!

*Flash*
2012-04-01, 16:24
Blir lite tårögd av att läsa den här tråden, verkligen roligt att höra att det hittills har gått bra för din mamma och hoppas det fortsätter så.

Dom hittade någon liten knöl i min mammas bröst vid hennes mammografi nu i år, tog cellprover men dom hade tydligen inte kunnat avgöra vare sig om hon hade det eller inte så nu ska hon tillbaka om någon/några månader och ta om cellprovet.
Min mormor hade bröstcancer för ett flertal år sedan och överlevde det så får hoppas det blir samma för min mamma om hon nu skulle ha det.

För övrigt finns det väl mer än en typ av cancer i brösten, min ena kusins farmor hade haft någon väldigt aggressiv sort som kunde vara ärftlig och det skulle därför tas prover på alla hennes barnbarn för att se om dom kunde utveckla samma typ av cancer och i sådana fall operera bort brösten i förebyggande syfte eller något.
Iaf var det så mamma berättade det hela, skulle själv inte ha något emot att operera bort skiten innan om man nu kan få göra det.

Victuhh
2012-04-01, 18:15
Bra att morsan mår bra! Ha det! :)

Sandra81
2012-04-04, 11:17
Blir lite tårögd av att läsa den här tråden, verkligen roligt att höra att det hittills har gått bra för din mamma och hoppas det fortsätter så.

Dom hittade någon liten knöl i min mammas bröst vid hennes mammografi nu i år, tog cellprover men dom hade tydligen inte kunnat avgöra vare sig om hon hade det eller inte så nu ska hon tillbaka om någon/några månader och ta om cellprovet.
Min mormor hade bröstcancer för ett flertal år sedan och överlevde det så får hoppas det blir samma för min mamma om hon nu skulle ha det.

För övrigt finns det väl mer än en typ av cancer i brösten, min ena kusins farmor hade haft någon väldigt aggressiv sort som kunde vara ärftlig och det skulle därför tas prover på alla hennes barnbarn för att se om dom kunde utveckla samma typ av cancer och i sådana fall operera bort brösten i förebyggande syfte eller något.
Iaf var det så mamma berättade det hela, skulle själv inte ha något emot att operera bort skiten innan om man nu kan få göra det.

Jobbigt när ens anhörig är sjuk.. Man får försöka finnas där å stötta så mycket man orkar och kan. Dock är det viktigt att man inte glömmer bort sig själv man måste tillåta sig själv egen tid och att få ladda batterierna. Min mamma fick sitt jobbiga besked nyligen (inte cancer) men det är en annan hemsk sjukdom som man inte klarar sig ifrån. man kan leva några år med bromsmedicin men i snitt är det omkring 2-3 år efter första symptom tills det att man dör. Det viktigaste tror jag är man försöker bara leva i nuet och inte tänka så mycket på framtiden visst är det tungt å jobbigt men att deppa och vara nere kommer ju heller inte att hjälpa varken henne eller situationen. ta hand om din mamma och bara va hennes bästa vän jag lovar det kommer ge henne den energi hon behöver för att orka.

*Flash*
2012-04-04, 20:39
Jobbigt när ens anhörig är sjuk.. Man får försöka finnas där å stötta så mycket man orkar och kan. Dock är det viktigt att man inte glömmer bort sig själv man måste tillåta sig själv egen tid och att få ladda batterierna. Min mamma fick sitt jobbiga besked nyligen (inte cancer) men det är en annan hemsk sjukdom som man inte klarar sig ifrån. man kan leva några år med bromsmedicin men i snitt är det omkring 2-3 år efter första symptom tills det att man dör. Det viktigaste tror jag är man försöker bara leva i nuet och inte tänka så mycket på framtiden visst är det tungt å jobbigt men att deppa och vara nere kommer ju heller inte att hjälpa varken henne eller situationen. ta hand om din mamma och bara va hennes bästa vän jag lovar det kommer ge henne den energi hon behöver för att orka.
Förhoppningsvis är ju inte knölen cancer men det återstår att se.
Tack för alla kloka ord, ska tänka på det om det nu visar sig vara det.

Verkligen tråkigt att höra om din mamma, hoppas den tiden hon har kvar i livet blir så bra det går att få det och att hon är nöjd med allt hon hittills har gjort.

Whoopie
2012-04-05, 14:54
Min mamma hade bröstcancer, hon klarade sig bra. Hon upptäckte ju dock cancers väldigt tidigt
Beror ju mycket som någon nämnde, hur mycket cancers har spridit sig etc.
Hoppas iaf allt bra bra! tråkigt när sånt här händer, tyvärr är det en del av livet "/

Rahf
2012-04-05, 20:07
Förstår den känslan att det nästan känns overkligt. Det är en tidsperiod som kan tära på vissa familjer också.

Sandra81
2012-04-06, 15:10
Förhoppningsvis är ju inte knölen cancer men det återstår att se.
Tack för alla kloka ord, ska tänka på det om det nu visar sig vara det.

Verkligen tråkigt att höra om din mamma, hoppas den tiden hon har kvar i livet blir så bra det går att få det och att hon är nöjd med allt hon hittills har gjort.

Jo, hon gråter mest och vill bara att allt ska gå fort så hon slipper lida och på ett sätt hoppas jag det med jag vet inte hur jag ska orka se min mamma plågas såhär till döds. Men man måste försöka vara stark som dotter och vara där så mycket man bara kan. Värre är det med pappa och storebror som inte alls kan prata känslor eller visa dom istället försöker dom hålla sig ifrån och blundar.

Ett råd jag kan ge är att ta kontakt med specialister på stora sjukhus så fort som möjligt det kan rädda liv.

mattilainen
2012-04-06, 17:14
Jo, hon gråter mest och vill bara att allt ska gå fort så hon slipper lida och på ett sätt hoppas jag det med jag vet inte hur jag ska orka se min mamma plågas såhär till döds. Men man måste försöka vara stark som dotter och vara där så mycket man bara kan. Värre är det med pappa och storebror som inte alls kan prata känslor eller visa dom istället försöker dom hålla sig ifrån och blundar.

Ett råd jag kan ge är att ta kontakt med specialister på stora sjukhus så fort som möjligt det kan rädda liv.

vad hemskt. Får man fråga vad det är för sjukdom? Man vill så gärna säga "Det löser sig!" men fyfan att veta att det inte gör det. Hoppas du/din mor mår så bra som det bara går!

cero
2012-04-06, 18:24
Beklagar verkligen, Sandra!

Sandra81
2012-04-06, 19:13
vad hemskt. Får man fråga vad det är för sjukdom? Man vill så gärna säga "Det löser sig!" men fyfan att veta att det inte gör det. Hoppas du/din mor mår så bra som det bara går!

ALS.. 70% av alla prover osv säger det men ca 30% tyder inte på det. men dom har börjat behandla för als eftersom hon hela tiden blir sämre. ALS är en dödlig sjukdom där du med tiden blir förlamad i hela kroppen och tillslut kvävs till döds dock angrips inte hjärna, hjärta osv så man är helt frisk på det sättet men talet, sväljfunktion ,andningen slutar att fungera. Dom vet inte varför man får sjukdomen och viss typ av als är ärftligt (om fler i släkten har den tex) läkarna sa också att virusinfektioner, miljöfaktorer och eventuellt hård träning kan vara en orsak till att vissa får den men det är inget dom är säkra på än.


http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/neurologi/spelandet-ligger-inte-bakom-als-hos-fotbollsspelare/