handdator

Visa fullständig version : Hjälp med viktuppgång och kost


Imagine
2009-06-24, 10:52
Hallå allihopa, nu är det så att jag behöver hjälp med kostupplägg.
Först och främst, mitt mål är enkelt: Gå upp så mycket jag bara kan i muskelmassa och vikt.

Har alltid tyckt att jag ätit bra men det verkar bara vara barnmåltider för det händer inte mycket. Nu är det skärpning på det och ska börja äta som ett djur. Jag väldigt svårt för att äta tills jag spyr som många kan, min viljestyrka är inte stark nog för det. Så därför tänker jag köra på 4-5 måltider per dag.

Jag har tyvärr ingen aning om hur många g kyckling jag äter eller så och känner inte riktigt för att hålla på att väga mat och hålla på. Istället får jag experimentera lite själv och försöka ligga på ett stort kcal överskott varje och se vad som hänt efter en vecka, ifall det står stilla får jag väl lägga till en till måltid eller något.

Mitt kostschema varierar lite beroende på ifall jag jobbar eller inte, men jobbar skift så det är inte mån-fre.

Kost under jobb:
05.30 - Frukost: Havegrynsgröt*spy*. Fiberrikt bröd och pålägg. En proteindrink.
09.00 - Lunch 1: Pastasallad med kyckling, grönsaker.
12.30 - Lunch 2: Pasta/Ris/Potatis och Kött/Fisk/Fågel och grönsaker.
15.00 - Mellanmål 1: Kvarg* med någonting annat med kolhydrater för jag behöver mycket energi på eftermiddagen där.
17.30 - Mellanmål 2: Innan träning blir det proteindrink och någongting.
19.00 - Middag: Samma som Lunch 2.
22.00 - Mellanmål 3: En proteindrink innan sängdags, kanske lite Kvarg eller nåt ifall jag är hungrig.

*Kvarg är nytt för mig, håller på och testar det för att se ifall jag gillar det :)

Kost under ledighet:
10.00 - Frukost: En rejäl frukost, med fiberrikt bröd och pålägg, müsli med mjölk, egengjord proteindrink med äggvitor, banan, mjölk och något annat jag är sugen på.
12.30 - Lunch: Pasta/Ris/Potatis och Kött/Fisk/Fågel och grönsaker.
15.00 - Mellanmål 1: Osäker på vad jag ska äta här, kvarg igen kanske? Eller en till Lunch?
17.30 - Mellanmål 2: Proteindrink och någonting mer.
19.00 - Middag: Likadan som Lunch.
22.00 - Mellanmål 3: Kvarg eller något annat, har inga förslag vad man kan käka såhär på kvällen.

Sedan ska jag även klämma in en frukt här och där och försöka dricka flera liter vatten om dagen.

Så hade jag väl tänkt mig, fast nu när jag skriver så känns det väldigt lite dock. Hur som hellst, ge mig kritik eller råd på mitt kost schema, ska jag äta ännu mer eller?

Ni får gärna länka till andra trådar där det står mycket nyttiga saker om viktuppgång osv.

Tack på förhand :cheers:

WorkOutBuddy
2009-06-24, 11:02
Istället får jag experimentera lite själv och försöka ligga på ett stort kcal överskott varje och se vad som hänt efter en vecka, ifall det står stilla får jag väl lägga till en till måltid eller något

Det ser väl bra ut men som du själv har skrivit så är det bara äta mer om inget händer. Vi vet ju inte heller hur stora dina portioner är. Om du inte har lust eller orken att väga så är det bara att äta och kolla vågen. Går du inte upp ät mer, går du fortfarande inte upp ÄT ÄNNU MER. Det är inte så svårt att få i sig massa kalorier. Du kan ta och äta 100g nötter på 10 minuter, där har du redan fått i dig, ca 600kcal. Annars kan du alltid äta fler gånger om dagen om du inte orkar äta så mycket på en gång. Se bara till att ha en bra protein, kolhydrat och fett källa till varje måltid. Glöm INTE bort grönsakerna och frukterna.

Alfred Nobel
2009-06-24, 11:53
Hallå allihopa, nu är det så att jag behöver hjälp med kostupplägg.
Först och främst, mitt mål är enkelt: Gå upp så mycket jag bara kan i muskelmassa och vikt.

Har alltid tyckt att jag ätit bra men det verkar bara vara barnmåltider för det händer inte mycket. Nu är det skärpning på det och ska börja äta som ett djur. Jag väldigt svårt för att äta tills jag spyr som många kan, min viljestyrka är inte stark nog för det. Så därför tänker jag köra på 4-5 måltider per dag.

Jag har tyvärr ingen aning om hur många g kyckling jag äter eller så och känner inte riktigt för att hålla på att väga mat och hålla på. Istället får jag experimentera lite själv och försöka ligga på ett stort kcal överskott varje och se vad som hänt efter en vecka, ifall det står stilla får jag väl lägga till en till måltid eller något.

Mitt kostschema varierar lite beroende på ifall jag jobbar eller inte, men jobbar skift så det är inte mån-fre.

Kost under jobb:
05.30 - Frukost: Havegrynsgröt*spy*. Fiberrikt bröd och pålägg. En proteindrink.
09.00 - Lunch 1: Pastasallad med kyckling, grönsaker.
12.30 - Lunch 2: Pasta/Ris/Potatis och Kött/Fisk/Fågel och grönsaker.
15.00 - Mellanmål 1: Kvarg* med någonting annat med kolhydrater för jag behöver mycket energi på eftermiddagen där.
17.30 - Mellanmål 2: Innan träning blir det proteindrink och någongting.
19.00 - Middag: Samma som Lunch 2.
22.00 - Mellanmål 3: En proteindrink innan sängdags, kanske lite Kvarg eller nåt ifall jag är hungrig.

*Kvarg är nytt för mig, håller på och testar det för att se ifall jag gillar det :)

Kost under ledighet:
10.00 - Frukost: En rejäl frukost, med fiberrikt bröd och pålägg, müsli med mjölk, egengjord proteindrink med äggvitor, banan, mjölk och något annat jag är sugen på.12.30 - Lunch: Pasta/Ris/Potatis och Kött/Fisk/Fågel och grönsaker.
15.00 - Mellanmål 1: Osäker på vad jag ska äta här, kvarg igen kanske? Eller en till Lunch?
17.30 - Mellanmål 2: Proteindrink och någonting mer.
19.00 - Middag: Likadan som Lunch.
22.00 - Mellanmål 3: Kvarg eller något annat, har inga förslag vad man kan käka såhär på kvällen.

Sedan ska jag även klämma in en frukt här och där och försöka dricka flera liter vatten om dagen.

Så hade jag väl tänkt mig, fast nu när jag skriver så känns det väldigt lite dock. Hur som hellst, ge mig kritik eller råd på mitt kost schema, ska jag äta ännu mer eller?

Ni får gärna länka till andra trådar där det står mycket nyttiga saker om viktuppgång osv.

Tack på förhand :cheers:

Drick inte äggvitorna råa, då tar kroppen bara upp 50% av proteinet, ät de tillagade istället.

Daniel L
2009-06-24, 12:04
Varför ska du stoppa i dig saker som du tycker är äckligt?

hillbilly90210
2009-06-24, 12:54
Jag tycker det ser ut att vara lite snålt med fett. Mer grädde, olja, smör, creme fraiche, majonäs etc så behöver kanske inte volymen mat bli så stor. Jag har själv svårt att äta stora mängder, då får man äta mer koncentrerat istället! *flex*

Imagine
2009-06-24, 13:41
Varför ska du stoppa i dig saker som du tycker är äckligt?

Det är ju bara havregrynsgröt jag inte riktigt tycker om att stoppa i mig halv 6 på morgonen. Har du nåt tips på något annat jag kan äta där isåfall?

Jag tycker det ser ut att vara lite snålt med fett. Mer grädde, olja, smör, creme fraiche, majonäs etc så behöver kanske inte volymen mat bli så stor. Jag har själv svårt att äta stora mängder, då får man äta mer koncentrerat istället! *flex*

Glömde tillägga att på Lunch 2 och Middag så är det oftast någon sås till gjord på grädde och det är väl rätt mycket fett i det :)


Så det är bättre att koka eller steka äggvitorna eller?

mikaelj
2009-06-24, 13:44
Det är ju bara havregrynsgröt jag inte riktigt tycker om att stoppa i mig halv 6 på morgonen. Har du nåt tips på något annat jag kan äta där isåfall?

Precis vad som helst. Det du tycker är gott och du har lust för att äta halv 6 på morgonen.

Alfred Nobel
2009-06-24, 13:45
Så det är bättre att koka eller steka äggvitorna eller?

Ja, mycket bättre.

Eddie Vedder
2009-06-24, 13:48
Det är ju bara havregrynsgröt jag inte riktigt tycker om att stoppa i mig halv 6 på morgonen. Har du nåt tips på något annat jag kan äta där isåfall?

vad gillar du? Spaghetti och köttfärssås, köttbullar och potatis, ost- och skinkpaj, fil och müsli är ju exempel.

Glömde tillägga att på Lunch 2 och Middag så är det oftast någon sås till gjord på grädde och det är väl rätt mycket fett i det :)

Ja såser bidrar ju oftast med mer fett.

Så det är bättre att koka eller steka äggvitorna eller?

Ja du bör tillaga dina ägg. Dessutom är det enbart dumt att kasta bort gulorna i din situation. Bättre näringskälla hittar du inte och dessutom vill du ju få i dig mycket energi.


Sedan måste jag fråga var du har fått för dig att andra äter tills de nästan spyr och att man behöver sinnessjuka mängder mat för att få muskler. Hur ser viktkurvan ut för dig hittills?

Att hetsa sig upp i vikt är bara dumt.

http://traningslara.se/blogg/?s=bulk&preview=

Imagine
2009-06-24, 14:40
vad gillar du? Spaghetti och köttfärssås, köttbullar och potatis, ost- och skinkpaj, fil och müsli är ju exempel.



Ja såser bidrar ju oftast med mer fett.



Ja du bör tillaga dina ägg. Dessutom är det enbart dumt att kasta bort gulorna i din situation. Bättre näringskälla hittar du inte och dessutom vill du ju få i dig mycket energi.


Sedan måste jag fråga var du har fått för dig att andra äter tills de nästan spyr och att man behöver sinnessjuka mängder mat för att få muskler. Hur ser viktkurvan ut för dig hittills?

Att hetsa sig upp i vikt är bara dumt.

http://traningslara.se/blogg/?s=bulk&preview=


Det kanske var att överdriva lite, men mycket man läser på forum och hör ifrån polare är ju typ så.

Min viktkurva är väl att jag gått ner 4-5 kg dom två senaste månaderna, rör på mig väldigt mycket mer än förut. Men bara för jag rör på mig mer krävs det att jag äter mer då för att få kcal överskott? Dum fråga.

Bra läsning, har du nån mer sida att länka? :)

Eddie Vedder
2009-06-24, 14:50
Det kanske var att överdriva lite, men mycket man läser på forum och hör ifrån polare är ju typ så.

Min viktkurva är väl att jag gått ner 4-5 kg dom två senaste månaderna, rör på mig väldigt mycket mer än förut. Men bara för jag rör på mig mer krävs det att jag äter mer då för att få kcal överskott? Dum fråga.

Ja går du ner i vikt måste du äta mer. Din kost ser ut som att du planerat den i minsta detalj för att hålla dig mätt och få i dig lute kcal. Standardmjölk i gröten, gärna med en klick smör i också. Dressing på pastasalladen och ha gärna redigt med pasta, inte ½dl makaroner och massa isbergssallad och gurka t.ex.

Ta en rejäl näve med nötter till proteindrinken på kvällen. Skär ner på det du tycker mättar mest och ersätt med energirika och goda saker som mättar mindre.

Bra läsning, har du nån mer sida att länka? :)

Nej vår blogg i kombination med Kolozzeum är allsmäktigt.:D

Imagine
2009-06-24, 15:10
Min viktkurva är väl att jag gått ner 4-5 kg dom två senaste månaderna, rör på mig väldigt mycket mer än förut. Men bara för jag rör på mig mer krävs det att jag äter mer då för att få kcal överskott? Dum fråga.

Ja går du ner i vikt måste du äta mer. Din kost ser ut som att du planerat den i minsta detalj för att hålla dig mätt och få i dig lute kcal. Standardmjölk i gröten, gärna med en klick smör i också. Dressing på pastasalladen och ha gärna redigt med pasta, inte ½dl makaroner och massa isbergssallad och gurka t.ex.

Ta en rejäl näve med nötter till proteindrinken på kvällen. Skär ner på det du tycker mättar mest och ersätt med energirika och goda saker som mättar mindre.



Nej vår blogg i kombination med Kolozzeum är allsmäktigt.:D


Okej, tack för alla tips :) Nu måste jag bara hitta nåt gott jag kan blanda kvarg med. Klarade käka typ 100g bara sådär sen blev det bara segt*rolleyes*

Har slutat att dricka till maten för det mättade, brukade dricka typ en halv liter mjölk innan maten ens är slut. Så dricker efter maten istället

Eddie Vedder
2009-06-24, 15:20
Nu måste jag bara hitta nåt gott jag kan blanda kvarg med. Klarade käka typ 100g bara sådär sen blev det bara segt*rolleyes*

Nej det måste du inte hitta. Gillar du inte kvarg så ät inte kvarg helt enkelt. oavsett vad man kan få för sig på ett sånt här forum så är inte kvarg ett fysiologiskt krav för muskeltillväxt.

Din kost är hyfsat välsammansatt och redan mycket proteinrik, enda bekymret är som sagt energimängden. Så käka något gott och energirikt och skit i kvarg.

b_61
2009-06-24, 15:33
Rör ner 3 äggvitor i gröten på morgonen så blir det lite godare!

Imagine
2009-06-24, 20:42
Nej det måste du inte hitta. Gillar du inte kvarg så ät inte kvarg helt enkelt. oavsett vad man kan få för sig på ett sånt här forum så är inte kvarg ett fysiologiskt krav för muskeltillväxt.

Din kost är hyfsat välsammansatt och redan mycket proteinrik, enda bekymret är som sagt energimängden. Så käka något gott och energirikt och skit i kvarg.

Kvarg + Fun Light Red Berries var ju kanon gott, som en smoothie typ :thumbup:

Tips på något som är mycket energirikt ? :)

NiklasAlm
2009-06-24, 20:55
Läs på det du äter hur mkt kalorier det är i och försök få dig en uppfattning om hur mkt du har stoppat i dig. Själv har jag alltid varit smal men har nu gått upp 12 kg på ca 4 mån, vilket jag först nu har insett är en hel del fett och vätska och en väldigt liten mängd muskler. För att gå upp i vikt har jag ätit som vanligt men lagt till ett extra kvällsmål med snabbmakaroner och färdiga köttbullar, gainer före träningen och några proteindrinkar per dag. Tänk på att det är ganska tråkigt att som jag se lite smal ut och sen ha en massa fett på magen och att grisa i sig mat vad jag har hört ger inte mer muskelmassa än om man ligger på ca 500 kcal överskott per dag. Nån får gärna rätta mig om jag har fel, det är trots allt min första post :).

Eddie Vedder
2009-06-25, 05:14
Tips på något som är mycket energirikt ? :)

Fet mat. Käka ett gäng ägg stekta i smör med majonnäs på t.ex.

Kolla runt lite på forumet föreslår jag, de tips du frågar efter frågs efter dagligen och du kommer få samma svar här som i alla de andra trådarna.:)

Slimfit
2009-06-25, 06:49
Du äter ju mest mat som mättar mycket och ger lite kalorier. Sluta äta kvarg så ofta som du gör, det är ingen mirakelmat som kommer att få dig att bygga större muskler. Istället för kvarg kan du ta en stor skål med yoghurt/fil och flingor och en mjuk macka med ost.

Trance
2009-06-25, 17:03
Fet mat. Käka ett gäng ägg stekta i smör med majonnäs på t.ex.


Men det mättar även en del.

Absolut lättaste kalorierna borde väl vara coca cola men det kanske man inte bör göra en vana att dricka.

mikaelj
2009-06-25, 17:22
Men det mättar även en del.

Bättre att dricka vispgrädde och utnyttja att fett inte mättar direkt. Fast då får man dricka det vid ett bra tillfälle (kvällsmål?) så man inte är mätt resten av dagen. :-)

Ostknäcket
2009-06-25, 17:26
Bättre att dricka vispgrädde och utnyttja att fett inte mättar direkt. Fast då får man dricka det vid ett bra tillfälle (kvällsmål?) så man inte är mätt resten av dagen. :-)

Ja, fast grädde kan iförsig bli ganska mäktigt att få i sig efter ett tag (tycker du inte det)?

mikaelj
2009-06-25, 17:28
Ja, fast grädde kan iförsig bli ganska mäktigt att få i sig efter ett tag (tycker du inte det)?

Då kan man välja fullfet creme fraiche, det är som att äta yoghurt. Ha på några bläbär, så lovar jag att du får ned 2 dl utan problem.

Grädden kan vara enklare att få i sig om den är rejält kall.

Trance
2009-06-25, 17:30
Då kan man välja fullfet creme fraiche, det är som att äta yoghurt. Ha på några bläbär, så lovar jag att du får ned 2 dl utan problem.

Grädden kan vara enklare att få i sig om den är rejält kall.

Tänk på att du är rätt härdad när det gäller LCHF-kost. Fullfet creme fraiche åt jag en del av senast igår och ja, det är inte som yoghurt direkt. ;-)

Tom Warrior
2009-06-25, 17:33
Olivolja. Varför tipsar aldrig nå'n om det? Nyttigt, billigt och hur lätt som helst att häva i sig. Lägg till olivolja till måltiderna du bara dricker en proteindrink (särskilt rekommenderat ifall det är vassle du dricker).

doommessiah
2009-06-25, 17:34
Jag har gått upp från ca 70 kilo till 110 på följande upplägg...på ca tre år

05:30 Frukost Kaffe m mjölk (röd), havregrynsgröt med röd mjölk och Filmjölk.

08:30 Lunchmat stor portion

11:00 Filmjölk

13:30 Mellanmål (Tre mackor med ost och stor skål flingor med röd mjölk)

16:00 Gainer innan träning

19:00 Gainer efter träning

20:00 Middag

21:00 Kvällsmat Kvarg(fet)

Orkar alltid träna maximalt även efter en tung arbetsdag...

Eddie Vedder
2009-06-25, 17:39
Olivolja. Varför tipsar aldrig nå'n om det?

Typ varenda sån här tråd brukar ju nämna olivolja. Själv skrev jag bara dressing såg jag själv men det var en vinäger- och olivoljebaserad dressing jag syftade på.

Och visst har du rätt, grejen med just olivolja är ju att den kräver vissa typer av rätter också. Grädde, smör och ost funkar ju typ jämt, rapsoljan är neutral, en näve nötter går ner utan att direkt behöva något till. Men olivoljan har ju en karaktäristisk smak och ska ju helst (enligt mig) tillsättas där den faktiskt passar.

Tom Warrior
2009-06-25, 17:43
Typ varenda sån här tråd brukar ju nämna olivolja. Själv skrev jag bara dressing såg jag själv men det var en vinäger- och olivoljebaserad dressing jag syftade på.

Och visst har du rätt, grejen med just olivolja är ju att den kräver vissa typer av rätter också. Grädde, smör och ost funkar ju typ jämt, rapsoljan är neutral, en näve nötter går ner utan att direkt behöva något till. Men olivoljan har ju en karaktäristisk smak och ska ju helst (enligt mig) tillsättas där den faktiskt passar.
Jag menade att han skulle dricka olivoljan bara, för sig, skölja ner med litet vatten eller dylikt ifall smaken inte uppskattas. Några hundra kalorier på några sekunder.

Eddie Vedder
2009-06-25, 17:46
Jag menade att han skulle dricka olivoljan bara, för sig, skölja ner med litet vatten eller dylikt ifall smaken inte uppskattas. Några hundra kalorier på några sekunder.

Jo vill man göra något så vidrigt istället för att njuta av god mat ska inte jag stå i vägen.:D

mikaelj
2009-06-25, 17:47
Tänk på att du är rätt härdad när det gäller LCHF-kost. Fullfet creme fraiche åt jag en del av senast igår och ja, det är inte som yoghurt direkt. ;-)

Haha, ja, sorry. :-) Lätt att glömma av.

Nå, vad tror du är enklast att få i sig som är kaloritätt? Olja kan jag inte dricka rakt av (om man nu måste), det ger mig kväljningar. Och om man skall få i sig energi känns det onödigt att lägga det på sånt som inte får en att må
bra.

EDIT: smurf!

Tom Warrior
2009-06-25, 17:49
Jo vill man göra något så vidrigt istället för att njuta av god mat ska inte jag stå i vägen.:D
Om man ska överleva i denna värld och bygga tuffa råa muskler måste man vara en goding till slukare, drickare. Djungelns lag.

Ostknäcket
2009-06-25, 17:52
Ät något som smakar gott, alltid lättare att få i sig det än något som måste pressas ner. Jag förslår att du köper knäckebröd från konditoriet här nere på min gata, det är sinnesjukt hur goda dom är(;)), köper sen bregott, fet ost, Robertsons citronmarmelad och går nuts. Det är så gott att man inte bryr sig om man blir mätt. :)

Obs. Vanliga knäckebröd går också bra.

Trance
2009-06-25, 17:56
Nå, vad tror du är enklast att få i sig som är kaloritätt? Olja kan jag inte dricka rakt av (om man nu måste), det ger mig kväljningar. Och om man skall få i sig energi känns det onödigt att lägga det på sånt som inte får en att må
bra.

EDIT: smurf!

Något som inte kaloritätt men är nästan lika lätt att få i sig om vatten är som jag nämde coca cola. Dricker man 2-3 liter under dagen mellan måltider framför datorn så har man 800-1200 extra kcal utan problem. Mättar inte direkt heller utan man kan äta nästan lika mycket som vanligt när det gäller sina normala måltider.

Att det är direkt onyttigt är väl en annan sak i och för sig...

Imagine
2009-06-25, 19:21
Jo får väl ta ner lite på kvarg och äta något annat mer energirikt istället.

Jag är rädd för att jag bara kommer bli mullig typ, mer fett än muskler. Ska jag sluta oroa mig eller?

Eddie Vedder
2009-06-25, 19:34
Ska jag sluta oroa mig eller?

Ja om det är en så liten skitsak som att välja bort kvargen och istället välja två rostade mackor med smör, ost och kaviar t.ex.

Då gör det varken till eller från.

Imagine
2009-06-25, 19:38
Nej det förstår jag, men tänkte mer på heleten nu.

Eddie Vedder
2009-06-25, 20:00
Nej det förstår jag, men tänkte mer på heleten nu.

Jag vet, det var ju det jag svarade på. Det kanske var dåligt uttryckt men vad jag menar ör ju just att helheten är bra oavsett om du gör ETT byte som inte är lika "opti".

I just det här fallet är ju inte ens valet sämre men OM man gör ett sämre val då och då sabbas inte helheten.

Imagine
2009-06-25, 20:09
Okej då hänger jag med bättre ;) Tack