handdator

Visa fullständig version : Ont efter knäböj


Mushi
2009-06-24, 09:36
Hej.

Blir mitt första inläg här.
Har läst på detta forumet i ett par månader utan att bli medlem för jag gillar mest att läsa osv men skrev upp mig för ett tag sen.

Har läst här väldigt mycket, nu sökte jag även på mitt problem men hittade inget bra svar.

Lite kort fakta.
Tränat sen i början av januari. Innan dess var det två år sen, kört lite hemma med armhävningar, lite hantlar situps och lite löpning osv mellan gym perioderna.

Var iaf och tränade ben igår. Promenerar dit, sen lite go strecthing i en kvart för att sedan gå och köra lite knäböj.
Börjar med att göra 1x10 50kg så djupa jag kan. Sedan 3x6 på 70, försökte hålla mig som minst till 90gr där. En 1x3 på 80 samma där går så djupt som jag vågar/kan,ca 90gr och sist 1x10 50 igen som i början.

Efter detta kör jag vadpress i smith (stående), efter det benpress 4 set och 3 set benspark. Kör kanske 20min strecth efter detta och kör sedan 4 övningar mage.
När jag kommer hem efter detta har jag helt plötsligt ont eller värk elelr vad vi ska kalla det i slutet av ryggen och i början av röven, vet ej hur jag skall förklara det, det gör bara ont/värker/spänner när jag tex böjer mig ner för att ta på mig skorna, reser mig upp ur soffan osv.
Beror detta på felaktigt utförda knäböj eller vad kan det komma ifrån? Råkat lyfta på röven i benpressen?

Värt att veta kanske. Blev väldigt lite benträning ibörjan när jag började gymma igen pga att jag skulle springa gbg vavet, så jag löpte två ggr i veckan då istället och tränade ben var tredje vecka typ. Kör det varje vecka nu sen efter det då. Har kört knäböj i princip varje pass och aldrig känt av det innan.

Hoppas det ej blev för mycket eller för dålig text!

Tack

vicarious
2009-06-24, 09:43
Gått djupare än du klarar av så du har tappat formen kanske.. spänt korsryggen på något konstigt sätt/svankat för mycket .. inte hållit buktrycket. Mina bästa gissningar.

WorkOutBuddy
2009-06-24, 09:47
Det måste ju ha varit det ena eller det andra men eftersom vi inte var där för att kunna konstatera att du har utfört övningen/övningarna fel/rätt så måste du se till att du gör rätt och inte använda mer vikter eller gå djupare än vad du klarar av.

Mushi
2009-06-24, 11:09
Ok.
Men att svanka fattar jag det som att "hålla" en rakare rygg när du böjer dig ner? För du blir ju lite framåtlutad när du böjer, så det är dåligt att svanka när du kmr djupare?

Bästa sättet att förebygga en sån här sak förutom givitvis att tänka på tekniken är det att stretcha ben och rygg mycket samt träna magen mer eller? Få upp rörligheten mer. Är ju inte så värst vig direkt.
Eller kommer det automatiskt om jag kör lite grundare böjar på lägre vikter och ökar det gradvis?

Förlåt om det är ett tjatit ämne!

Tack!

WorkOutBuddy
2009-06-24, 11:17
Det bästa du kan göra är att inte gå djupare än vad du klarar av. Man ska inte svanka för mycket, du ska bara ha en rak rygg under hela lyftet. Stretcha inte innan du styrketränar, det nedreglerar muskulaturens kraftutveckling

Det här kommer från tråden, Håll dig skadefri på gymmet, skrivet av Martin Löwgren:

"Går för djupt i en knäböj utan ha rätt teknik för det

Det som avgör hur djupt du kan gå i en knäböj är när ditt bäcken går in i flexion (börjar rotera bakåt) oavsett om det är 130 eller 90 grader. Jag rekommenderar alla att köra knäböj med fullt djup men vill man inte det så är det ingen större förlust avseende styrka och volym på låren. Muskeltillväxten (stimuleringen) av framsidan på låret blir inte större av ett djupare utförande utan är som störst runt 80-90 grader. Jag personligen varierar mellan partiella, paralella och fulla knäböjar för att stimulera framsida ur alla möjliga vinklar och gradantal. Man ska även komma ihåg att belastningen på knäleden och dess broskbeklädda ytor ökar ju djupare man går så ska man utföra djupa knäböjar bör man vara rejält uppvärmd och gärna stegrat belastningen succesivt över en längre tidsperiod då brosket endast är stark i de gradantal det belastats i."

Alone_in_the_dark
2009-06-24, 13:32
det gör bara ont/värker/spänner när jag tex böjer mig ner för att ta på mig skorna, reser mig upp ur soffan osv.

I den rörelsen är det hamstring som jobbar, låter som den har fått jobba väldigt mycket, träningsvärk? Kort hamstring påverkar också ryggslutet. Övning? Tårna på en viktplatta och kör raka mark, tar mycket på hamstring.

Mushi
2009-06-24, 16:54
Övning? Tårna på en viktplatta och kör raka mark, tar mycket på hamstring.

Ok. Men om man har lite problem med att gå riktigt djupt i raka marklyft utan att kröka ryggen för mycket då? Känns som det tar mycket mer på vader när jag gör just raka marklyft och böjer mig i maxläge med rak rygg ?


Haha låter ju nästan som om att jag är rörelsehindrad :D

Men tack för era svar iaf! Skall försöka tänka på vad ni säger!

Vunnis
2009-06-24, 17:18
Prova att böja benen lite när du kör raka marklyft så är nog chansen väldigt liten att det tar i vaderna :)
Plattan under tårna behöver du nog inte förrän du kommer ner med skivstången i marken heller... den är för att få ännu mer strech i baksidan