handdator

Visa fullständig version : Vilket hormon istället för insulin?


Workoutboy234
2009-06-23, 23:17
Jag har lite frågar angående LCHF:
Eftersom kroppen inte tillverkar/skickar ut särskilt mycket Insulin, finns det något annan hormon (eller liknande) som hjälper till med fettlagringen/funkar som insulin?
Och också, finns det siffror på hur mycket protein påverkar insulin nivåerna? Några studier eller något liknande? (Hört av någon att vassle innehåller typ 7% kolhydrater och att det är det som gör att det utsöndrar insulin, kan ju inte vara så mycket isåfall?).
Vad är det i vassle som gör att insulin skickas ut i kroppen?

Alla svar är uppskattade. :)

jwzrd
2009-06-23, 23:19
Kroppen lagrar fett utmärkt utan insulin och protein i sig triggar också frisättning av insulin men då även tillsammans med glukagon för att hjälpa upp blodsockret.

Workoutboy234
2009-06-23, 23:22
Kroppen lagrar fett utmärkt utan insulin och protein i sig triggar också frisättning av insulin men då även tillsammans med glukagon för att hjälpa upp blodsockret.
Aha okej tack så mycket! Vet du vilket hormon det är som lagrar fettet istället för insulin?

mikaelj
2009-06-23, 23:26
ASP.

Insulin transporterar in aminosyror i cellerna. Hormonet fungerar som en sorts nyckel in i cellerna. När du äter protein ökar mängden aminosyror i blodet, varpå insulinnivån höjs för att stoppa in dem i dina muskelceller.

Vassleprotein tas upp snabbt för att proteinet går snabbt att bryta ned till fria aminosyror. Därför är EAA ännu snabbare, för att det redan är nedbrutet.

Workoutboy234
2009-06-23, 23:37
ASP.

Insulin transporterar in aminosyror i cellerna. Hormonet fungerar som en sorts nyckel in i cellerna. När du äter protein ökar mängden aminosyror i blodet, varpå insulinnivån höjs för att stoppa in dem i dina muskelceller.

Vassleprotein tas upp snabbt för att proteinet går snabbt att bryta ned till fria aminosyror. Därför är EAA ännu snabbare, för att det redan är nedbrutet.

Aha tack, jättebra svar! Vet du något om det min vän sa om att vassle var 7% kolhydrat? känns som bs men vill gärna fråga ändå.

jebu
2009-06-24, 00:25
Aha tack, jättebra svar! Vet du något om det min vän sa om att vassle var 7% kolhydrat? känns som bs men vill gärna fråga ändå.

Ett tipps är att kolla en innehållsförteckning på ett vassle, så får du svar på din fråga. T.ex. http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=31&products_id=166

Men som herrarna ovan redan skrivit så är det inte kolhydraterna i vasslet som främst triggar insulinet utan proteinet.

Workoutboy234
2009-06-24, 00:38
Ett tipps är att kolla en innehållsförteckning på ett vassle, så får du svar på din fråga. T.ex. http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=31&products_id=166

Men som herrarna ovan redan skrivit så är det inte kolhydraterna i vasslet som främst triggar insulinet utan proteinet.

Aha, trodde dom 5 kolhydraterna var där för smak i vasslet eller något och att det var de själva 78g(?) protein som var själva vasslet.

Tack för alla svar!

mikaelj
2009-06-24, 07:47
Vassleprotein är just protein. Men någonstans får man dra gränsen för hur hårt man vill kolhydratreducera torrmjölken.

MrBulk
2010-07-21, 10:11
Aha okej tack så mycket! Vet du vilket hormon det är som lagrar fettet istället för insulin?



ASP.

Insulin transporterar in aminosyror i cellerna. Hormonet fungerar som en sorts nyckel in i cellerna. När du äter protein ökar mängden aminosyror i blodet, varpå insulinnivån höjs för att stoppa in dem i dina muskelceller.

Vassleprotein tas upp snabbt för att proteinet går snabbt att bryta ned till fria aminosyror. Därför är EAA ännu snabbare, för att det redan är nedbrutet.

Vad är ASP för nåt, har försökt googla utan framgång?

Eddie Vedder
2010-07-21, 10:23
Vad är ASP för nåt, har försökt googla utan framgång?

Acylation stimulating protein

stridis
2010-07-21, 14:15
Där lärde jag mig något nytt.:thumbup:

MrBulk
2010-07-21, 14:55
Acylation stimulating protein

Tack, Nicke :)

Det pratas extremt lite om ASP, får hela tiden bara höra att det är insulin som "Djävulen" :devil:

http://adipocyte.co.uk/ASP.htm

Eddie Vedder
2010-07-21, 15:07
Tack, Nicke :)

Det pratas extremt lite om ASP, får hela tiden bara höra att det är insulin som "Djävulen" :devil:

http://adipocyte.co.uk/ASP.htm

Ja fast insulinet kan man ju själv styra på ett annat sätt. Beroende på hur man lever kan man ju påverka insulinets verkan i kroppen, det går inte (vad jag vet) med ASP.

Och det finns massor av negativa konsekvenser av stora och frekventa insulinpåslag som ju inte bara handlar om att fett lagras.

Trance
2010-07-21, 17:26
Fast i stora delar av lågkolhydratsvärlden så verkar det finnas en extremt förenklad version där insulin=dåligt och det är en av och på-knapp där man vill ha den avslagen.

Vilket är lite synd.

RandomC
2010-07-21, 17:34
Ja fast insulinet kan man ju själv styra på ett annat sätt. Beroende på hur man lever kan man ju påverka insulinets verkan i kroppen, det går inte (vad jag vet) med ASP.

Äta mindre fett?

Scratch89
2010-07-23, 14:36
Äta mindre fett?

Höga nivåer av insulin är inte skadligt om nivåerna inte är kroniskt höga.

Eddie Vedder
2010-07-23, 14:54
Äta mindre fett?

Va?

Tvärtom, mindre kolhydrater såklart. Och vill man mixtra extremt med insulinet får man välja proteinkällor därefter också.

Höga nivåer av insulin är inte skadligt om nivåerna inte är kroniskt höga.

Nej insulinets egna effekter hinner ju inte göra skada inom så kort tid men mindre insulin ger ju stabilare blodsocker. Oavsett om man är frisk eller ej. Hur man upplever det är en annan femma.

Och att äta en kost som om och om igen ger stora insulinpåslag är ju inte i längden det bästa om man vill HÅLLA sig frisk tror jag. Även om man kanske är det idag.

RandomC
2010-07-23, 15:39
Va? Jag menade att ökade kylomikronnivåer från en viss mängd dietärt fett borde stimulera ASP produktion från fettväven betydligt mer än insulinresponsen från motsvarande mängd kolhydrater.


Och att äta en kost som om och om igen ger stora insulinpåslag är ju inte i längden det bästa om man vill HÅLLA sig frisk tror jag. Även om man kanske är det idag.

Jag ogillar starkt att man inom LCHF kretsar alltid pekar ut kosten som en oberoende faktor till sjukdom och hälsa. Jag tror inte för en sekund att frekventa postprandiala insulinpåslag skulle vara skadligt så länge man är normalviktig och aktiv. Det är så otroligt många antaganden och fakta inom LCHF rörelsen som är byggda på felaktiga premisser att det är löjligt.

Eddie Vedder
2010-07-23, 15:46
Va? Jag menade att ökade kylomikronnivåer från en viss mängd dietärt fett borde stimulera ASP produktion från fettväven betydligt mer än insulinresponsen från motsvarande mängd kolhydrater.

Ja men mitt svar gällde hur insulininsöndringen kan påverkas. Inte ASP. Men att den kan påverkas markant, vilket du påstår, är intressant. Tack för det:)

Jag ogillar starkt att man inom LCHF kretsar alltid pekar ut kosten som en oberoende faktor till sjukdom och hälsa. Jag tror inte för en sekund att frekventa postprandiala insulinpåslag skulle vara skadligt så länge man är normalviktig och aktiv. Det är så otroligt många antaganden och fakta inom LCHF rörelsen som är byggda på felaktiga premisser att det är löjligt.

Jag säger varken bu eller bä men att det finns negativa konsekvenser av insulinpåslag är ingen hemlighet även om det kan överdrivas som du säger.

Och som sagt, jag tycker man ska skilja på att vara frisk och hålla sig frisk. Hur man bäst åstadkommer det senare kan man spekulera mycket om.

RandomC
2010-07-23, 16:20
Ja men mitt svar gällde hur insulininsöndringen kan påverkas. Inte ASP. Men att den kan påverkas markant, vilket du påstår, är intressant. Tack för det:)

Jag tror vi missförstod varandra bara. Du skrev "Beroende på hur man lever kan man ju påverka insulinets verkan i kroppen, det går inte (vad jag vet) med ASP".

Jag tänkte att man antagligen kan påverka produktionen av adipsin och andra prekursors till ASP beroende på vad man äter, och därigenom påverka mängden och påverkan från ASP. Vet iofs inte om ASP har fler uppgifter än inhibition av lipolysen och återesterfiering av fettsyror... Det var mest en fundering på din kommentar helt enkelt :)