handdator

Visa fullständig version : Jobbar natt, tur och retur 3 mil på cykel. bra eller anus ?


predrik
2009-06-23, 19:04
Nu på sommaren så cyklar jag till mitt jobb och det är cirka 1,3 mil enkel resa. Jag börjar 9 och slutar 7. Jag käkar innan jag åker, tar lite fil och någon kalkonmacka på jobbet, cyklar hem när det är slut och tar en proteinshake innan jag lägger mig. Är det skadligt eller mer nedbrytande att anstränga sig hårt på morgonen jämförtvis annan tid på dagen ? Kan jag fortsätta eller ska jag lösa transporten på annat sätt ?
Kan tillägga att jag äter mycket dagtid och har tidigare hållit på med periodisk fasta så hungern är inget problem.

MasterChief
2009-06-23, 19:07
Att cykla 1,3 mil skadligt och nedbrytande? Nej, verkligen inte. Är du någorlunda frisk och i hygglig form så är det bara att köra.
Sen kanske du kommer uppleva att det är svårt att varva ner och somna när du kommer hem. I såfall borde andra alternativ ses över.

Har du dock som mål att lägga på dig rejält med muskelmassa finns det bättre alternativ, men för välmående och hälsa är det enbart positivt.

Cykla på du med gott samvete.

Fordon
2009-06-23, 19:09
Det är väl bara hälsosamt sålänge du inte cyklar med maximal intensivitet. Du behöver väl inte cykla så att det blir ett ordentligt träningspass?

bara för att vi fick personbil för ett sekel sedan blev inte människorkroppen skör.

predrik
2009-06-23, 20:00
Menade i sammanhanget att man varit vaken länge och dessutom jobbat 10 timmar natt med lite halvynkligt med mat innan man sätter sig på cykeln.

Jag är väl medveten om att det är svårt att varva ner.. har jobbat några nätter redan och det har gått bra att cykla hem, men att ta det lugnt går inte. Jag tycker det är så tråkigt att cykla så det blir snabbt och tugnt :)

Jag är ju ute efter massa men samtidigt deffar jag lite smått nu på sommaren så lite extra förbränning välkomnar jag gärna!