handdator

Visa fullständig version : viktnedgång/styrkeförlust vid kampsportsmatch


thatice
2009-06-23, 17:47
Är intresserad av UFC/MMA och där är det ju viktklasser och har hört att några av de som går i klass 185 pound = 84kg går omkring och väger vanligtvis 3 månader innan match upp emot 215 pound = 97,5kg sedan ligger de i hårdträning och går ner lite drygt hälften, säg 8kg för att dagarna innan invägning dra ner på vatten/mat, börja basta och all annan snabb viktreducering.
Dom väger ju in dagen innan match så de har ju tid att äta/dricka upp sig men finns det någon studie på hur styrka/uthållighet påverkas av detta för jag tycker det positiva med att vara kanske 3-4kg tyngre än din motståndare borde uppvägas av all dränering av kroppen dom sista dagarna men jag har säkert fel då det är vanligt inom kampsporter.

krellik
2009-06-23, 18:30
Problemet med att hitta en studie om detta är att "cutta" vikt är en konst och de som kan konsten kan töma sig på ganska mycket vätska på ett relativt milt sätt och sedan vara flera kg tyngre på matchdag utan några större prestanda förluster, medans någon som inte kan konsten och gör tokiga saker i panik kan det handla om ganska stora prestanda förluster.

Just att det är "konst" mer än en absolut vetenskap och mycket handlar om att hitta en variant som passar den egna kroppen gör att det blir svårt att göra en studie i mina ögon som på ett bra sätt visar på hur "bra" de tar vätskan och hur bra de fyller på den igen. Så min poäng är att det finns säkert studier men jag skulle vara jävligt försiktig att dra slutsatser av dem.

Men på frågan om prestanda förlust beror det helt på hur duktig du är på att cutta och på en mängd kring faktorer. Sen är det helt olika situationer om vi snackar invägning på matchdag och invägning med 24 timmar vila som i proffsfighting...

Pjotor
2009-06-23, 18:35
Jag gör en King Grub här:

Br J Sports Med. 2001 Dec;35(6):390-5
"AIMS: To examine the effects of rapid weight loss on mood and performance among amateur boxers. METHODS: Participants were 16 experienced amateur boxers. In stage 1, structured interviews were used to assess the type of strategies that boxers used to reduce weight and the value of performing at their desired weight in terms of performance. In stage 2, boxers completed a 4 x 2 minute (1 minute recovery) circuit training session. Boxers completed the circuit training session on three different occasions with a week between each. The first test was used to familiarise the boxers with the circuit training task; the second and third tasks were at their training weight and championship weight, respectively. Participants were given one week to reduce their body weight to their championship weight using their preferred weight making strategies; boxers reduced their body weight by an average of 5.16% of body weight. RESULTS: Boxers typically lost weight by restricting fluid and food intake in the week leading to competition. Repeated measures multivariate analysis of variance results indicated that rapid weight loss among boxers was associated with poor performance, increased anger, fatigue, and tension, and reduced vigour. CONCLUSIONS: Strategies used to make weight by boxers are associated with poor performance and a negative mood profile."

Eur J Appl Physiol. 2000 Sep;83(1):34-9
The physiological effects of strategies for a rapid loss of body mass immediately before weighing-in for competition in weight-governed sports are unclear. This study examined the effects of a 3%-4% loss in body mass on a boxing-related task. Seven novice amateur boxers completed three 3 min rounds of simulated boxing on a prototype boxing ergometer in an euhydrated state (E-trial) and after exercise-induced thermal dehydration (D-trial). All subjects lost body mass following dehydration-mean body mass fell 3.8 (SD +/- 0.3)% [77.3 (SD +/- 11.3) to 74.4 (SD +/- 10.7) kg, P<0.001] - but changes in plasma volume (PV) were inconsistent. Four subjects suffered reductions in PV between 15% and 30%, one subject maintained his E-trial value and two recorded an increase. The D-trial mean PV value was 8.0 (SD +/- 17.2)% lower but this fall was not statistically significant (P>0.05). Analysis of D-trial boxing performance showed one subject maintained his performance over the two trials and a second improved 17.8%. A two-way ANOVA (condition x time) with repeated measures on both factors showed no significant main effect differences for condition (F1,6 = 3.93 P>0.05), time (F1.83,48 = 1.12, P>0.05) or interaction between them (F1.93,48, P>0.05). Furthermore, neither heart rate nor blood lactate responses in the boxing task differed between trials. These data were affected by the small sample. Power and effect size analysis using eta(2) procedure and removing the outlier data produced a mean fall in boxing performance of 26.8%. However, some subjects appeared able to resist the deleterious effects of a rapid loss of body mass prior to competition and further research is needed to explain the mechanisms under-pinning this ability.

Sammanfattning: Prestationen minskar, men det varierar stort på individnivå. Antagligen är det en fråga om hur viktminskningen genomförs och hur van man är vid sådana saker. Typ.

krellik
2009-06-23, 18:38
Båda studier döms ut som icke relevanta för den ursprungliga frågestälningen eftersom båda baserades på amatörboxning som i regel har invägning på samma dag som matcherna medan frågan handlade om proffsfighting med minst 24 timmar mellan invägning och fight.

Jag vill här inte så mycket dissa studierna som du visade som att visa på problematiken som jag pekade på i min första post.

hoikka poika
2009-06-23, 18:57
+1 på krellik.

Vissa personer klarar kanske att tömma 10 kg vätska utan nämnvärd försämring av den fysiska kapaciteten på matchdagen, andra klarar kanske bara klarar ett par kg.

Rahf
2009-06-23, 21:09
Nu kommer jag att dra en jämförelse från K-1 MAX, men det är i stort applicerbart på UFC/MMA. Oftast så om man kör en specifik viktklass, då brukar trivselvikten vara ungefär 4-5kg över ingångsvikten. T.ex. K-1 MAX där gränsen är 70kg/155lbs. De flesta fighters ligger nog nånstans runt 73-75kg och behöver bara vätska ner inför invägning. Eftersom invägningen oftast är dagen innan så brukar det inte vara några problem att återställa större delen av vätskebalansen/glykogendepåerna innan matchtid. Så den faktiska vikten på deltagarna är oftast några kilo över deras viktklass, även på matchdag.

Anledningen till att man inte vill väga för mycket ovanför ingångsvikten är att man blir bra mycket segare och trögare om man gått ner för mycket i vikt. Dessutom kommer läkaren stoppa fortsatt deltagande under den gällande tävlingen ifall man vill gå ner för mycket vätskevikt.

Rahf
2009-06-23, 21:13
Sen edit: På amatörtävlingar så väger man nästan uteslutande in på matchdagen, alltså vill man definitivt inte väga mer än bara något kilo över viktgränsen.