handdator

Visa fullständig version : Länkade till annan sajt – åtalas


gunnargren
2009-06-23, 10:03
Från Aftonbladet:
"En 31-årig söderhamnsbo har åtalas för brott mot upphovsrätten sedan han lagt ut länkar till webb-tv från ishockeymatcher."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5416450.ab

Vad säger ni? Borde inte google också kunna bli anmälda då, dom länkar väl till upphovsrättsskyddat material hela tiden...

frambogir
2009-06-23, 10:08
Fan, jag som trodde att tråden skulle handla om att Allan tröttnat på alla GG-länkar här och gjort rättsak av det till slut.

gunnargren
2009-06-23, 10:10
Fan, jag som trodde att tråden skulle handla om att Allan tröttnat på alla GG-länkar här och gjort rättsak av det till slut.

Sry...:smash:

capture
2009-06-23, 10:10
Om det går igenom så är det skandal. Isf måste alla som länkar till något hålla koll på vad som finns på sidorna man länkar till och då även sökmotorerna.

Sundsarn
2009-06-23, 11:31
Skrämselpropaganda, det är vad det är. Inför man en ny lag som vid en första anblick verkar lösa problemen med illegal fildelning men som sedan helt enkelt visar sig verkningslös så åtalar man någon för något som knappt kan förknippas med den typen av brott för att folk ska bli så rädda att de slutar ladda ned/upp upphovsrättsskyddat material. Detta kommer precis som efter införandet av Ipred-lagen att vara högst temporär effekt om ens märkbar. Troligtvis inte.


Konspirationsteorier ftw :smash:

DennisJ
2009-06-23, 12:27
Enligt Kjell Häglund (tv-kritiker, bland annat, för den som inte känner till honom) så är det inte länkarna han åtalas för, utan för att ha delat med sig av sitt Canal+-abonnemang (vilket mannen i fråga i och för sig verkar neka till).

thunder
2009-06-23, 13:44
Canal digital och andra sport-distributörer kommer få se mer och mer av streamad sport på nätet när tekniken går framåt och uppkopplingarna blir snabbare.
Lite samma problem som film-distributörerna står inför alltså. Skillnaden är att c+ har fattat detta och har en ganska bra webtjänst för tex ppv men tar fortfarande väldigt mycket betalt för tjänsten. Kostade väl runt 100kr/match ifjol och för de pengarna kan man se matchen live på plats istället. Säsongskortet kostade runt 2-3000? och för det får man ett(billigt) säsongskort på arenan. En annan lösning kan vara en månadskostnad på ett par hundra kronor så får man streama all sport som sänds på c+, det skulle nog många nappa på som bara har c+ för sporten och ser filmer/serier på datorn/dvd.

Att stämma folk som länkar till matcherna kanske avskräcker någon, men det är fortfarande samma problem som fildelningen. Ska man stoppa det till 100% måste man övervaka alla, hela tiden. Och så mycket är deras rättigheter inte värda.

Så piratpartiet är bäst fortfarande :cool:

hultman
2009-06-23, 14:42
Canal digital och andra sport-distributörer kommer få se mer och mer av streamad sport på nätet när tekniken går framåt och uppkopplingarna blir snabbare.
Lite samma problem som film-distributörerna står inför alltså. Skillnaden är att c+ har fattat detta och har en ganska bra webtjänst för tex ppv men tar fortfarande väldigt mycket betalt för tjänsten. Kostade väl runt 100kr/match ifjol och för de pengarna kan man se matchen live på plats istället. Säsongskortet kostade runt 2-3000? och för det får man ett(billigt) säsongskort på arenan. En annan lösning kan vara en månadskostnad på ett par hundra kronor så får man streama all sport som sänds på c+, det skulle nog många nappa på som bara har c+ för sporten och ser filmer/serier på datorn/dvd.

Att stämma folk som länkar till matcherna kanske avskräcker någon, men det är fortfarande samma problem som fildelningen. Ska man stoppa det till 100% måste man övervaka alla, hela tiden. Och så mycket är deras rättigheter inte värda.

Så piratpartiet är bäst fortfarande :cool:

Precis. Skulle C+ sända matcherna för 20-40 spänn i bra kvalitet så vore det ett väldigt intressant alternativ. Finns inte en sportkeps att man pyntar 100 spänn för en match i dålig kvalle när man kan kika på samma match i bara lite sämre kvalle på en olaglig stream. Årskort på norra stå går på runt en tusing per säsong, är det verkligen rimligt att betala en hundring per bortamatch i sunkig kvalitet? De måste ju förutsätta att man sitter några grabbar och kikar...

thunder
2009-06-24, 07:58
Jag läste precis lite fler detaljer om den här "olagliga länkningen" och jag hoppas verkligen inte att han döms för detta. Saken är denna:

När canal+ började sända elitserien via ppv så hade deras it-nissar inte riktigt tänkt till utan matcherna strömmades via samma "länk" varje match. Det krävdes ingen inloggning eller autentisering för att ta del av strömmen.

Tex skellefteås hemma-matcher streamades alltid via http://streamserver/SKE_HOCKEY. Själv köpte jag den första matchen på säsongen och resten av säsongen klistrade jag bara in adressen i vlc och såg gratis.

Hursomhelst, det är denna adress till matcherna som han tydligen lagt ut på sin hemsida och nu riskerar 2 års fängelse eller vad nu maxstraffet är.
Jag tycker att it-avdelningen på canal+ borde vara de som ledningen/juristerna går på och inte en kille som upptäckt en brist i deras system.