handdator

Visa fullständig version : Ejakulation dagen innan träning


way
2009-06-22, 22:51
Vet inte riktigt om det här är rätt ställe för denna tråd, men hittade inte riktigt något bättre. I alla fall, min fråga är, kommer ejakulation dagen innan träning att sänka min prestations förmåga (vad det gäller energi osv.)?

jwzrd
2009-06-22, 23:02
Nej.

mini
2009-06-22, 23:05
Hur tänkte du när du tyckte att det var en fråga relaterad till kost?

way
2009-06-22, 23:14
Det gjorde jag nog inte nu när jag tänker efter. Någon moderator kanske kan flytta trådan någon annanstans?

way
2009-06-22, 23:41
Har hört att elite idrottare är strängt förbjudna att ejakulera ett visst antal dagar innan träning/match eftersom att det kan sänka presitionsförmågan - detta är då inte sant?

jwzrd
2009-06-22, 23:46
Har hört att elite idrottare är strängt förbjudna att ejakulera ett visst antal dagar innan träning/match eftersom att det kan sänka presitionsförmågan - detta är då inte sant?

Det är sant att de gör det men det är inte sant att det försämrar prestationsförmågan.

way
2009-06-22, 23:50
Det är sant att de gör det men det är inte sant att det försämrar prestationsförmågan.
Vad är då poängen?

Finns det några andra negativa effekter?

Tabbe
2009-06-22, 23:58
:D men kontra njutning mot 1% mindre testo nivå så har du ditt svar.

Eddie Vedder
2009-06-23, 05:38
Sperma är inte mat, jag flyttade tråden hit.

Om du gör en sökning på t.ex. "onani", "onanera", "runka", "utlösning" o.s.v. hittar du säkert fler trådar. Det har diskuterats många många gånger.

ARMSTARK
2009-06-23, 07:41
Avhållsamhet inför en tävling kommer ifrån gamla tiders boxning då man tänkte sig att man byggde upp en massa testosteron och blev aggressiv och orädd.

Det finns en massa såna gamla missuppfattningar som lever kvar hos vissa, råa ägg är en annan.

CVN
2009-06-23, 07:46
Men det är ju sant att testosteron förbrukas vid ejukalation, så för det absolut "optimalaste" borde vara att göra som munkar, helt avstå från alla sexuella upplevelser.

Dreas
2009-06-23, 10:55
Men det är ju sant att testosteron förbrukas vid ejukalation, så för det absolut "optimalaste" borde vara att göra som munkar, helt avstå från alla sexuella upplevelser.Nja, peaken av testo sker väl efter 7dagars avhållsamhet för att sen gå tillbaka till basnivåer om jag inte missminner mig?

Rahf
2009-06-23, 11:03
Nja, peaken av testo sker väl efter 7dagars avhållsamhet för att sen gå tillbaka till basnivåer om jag inte missminner mig?

Japp. Kroppen kommer ju att fixa saken på egen hand om man lever i celibat (s.k. våt dröm).

King Grub
2009-06-23, 12:12
Men det är ju sant att testosteron förbrukas vid ejukalation,

Det är snarare så att avhållsamhet innebär högre nivåer, inte att testosteronnivåerna sänks av orgasm.

Data regarding the neuroendocrine response pattern to sexual arousal and orgasm in man are inconsistent. In this study, ten healthy male volunteers were continuously monitored for their cardiovascular and neuroendocrine response to sexual arousal and orgasm. Blood was continuously drawn before, during and after masturbation-induced orgasm and analyzed for plasma concentrations of adrenaline, noradrenaline, cortisol, luteinizing hormone (LH), follicle stimulating hormone (FSH), prolactin, growth hormone (GH), beta-endorphin and testosterone. Orgasm induced transient increases in heart rate, blood pressure and noradrenaline plasma levels. Prolactin plasma levels increased during orgasm and remained elevated 30 min after orgasm. In contrast, none of the other endocrine variables were significantly affected by sexual arousal and orgasm.

Psychoneuroendocrinology. 1998 May;23(4):401-11. Neuroendocrine and cardiovascular response to sexual arousal and orgasm in men.

mangs
2009-06-23, 16:32
Det är snarare så att avhållsamhet innebär högre nivåer, inte att testosteronnivåerna sänks av orgasm.



Ha, ha, är glaset halvfullt eller halvtomt. Jag minns den diskussionen. Det som menades var väl att normalläget var att män tömde snoken på kontinuerlig basis och att uppehåll från detta då fick nivåerna att gå upp. Sedan vad det innebär i praktiken är en annan femma.

Jag skulle snarare säga att för att prestera maximalt skall man avleda alla negativa tankar och vara glad och lycklig istället och där skulle nog en tömning i många fall mer hjälpa än stjälpa.