handdator

Visa fullständig version : Specifik kost vid IBD


Trance
2009-06-22, 18:49
Det är en hel del här som lider av olika varianter av IBD (Ulcerös, Crohns etc) och jag undrar om människor har testat någon av de specifika dieter som finns för att lindra/förbättra?

Vetenskapen är vad jag vet rätt oklar när det gäller kostens påverkan på IBD men och andra sidan så har jag inte heller sett att det gjorts så många studier på området. (eller har det?)

T.ex.
The specifik carbohydrate diet:
http://www.breakingtheviciouscycle.info/

Anekdotiska vittnesmål här:
http://www.amazon.com/Breaking-Vicious-Cycle-Intestinal-Through/dp/0969276818/ref=cm_cr_pr_product_top

LCHF:

Anekdotiska vittnesmål här:
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=903a65be-7b7b-4acf-ab2d-cc5ea90079b4

Sedan finns det vegetarisk/vegan diet, fasting and natural living osv. De olika dieterna har ofta enorma påståenden och verkar rätt ofta påstå saker som inte stämmer med vad man vet, men oavsett så kan de faktiskt fungera (för vissa) även om det inte alltid är på det sättet som folk tror.

Så, har någon några erfarenheter och/eller studier när det gäller specialdieter?

Trance
2009-06-22, 19:14
Ännu en Low-carb som inte är lika extrem som The specifik carbohydrate diet,

Life Without Bread: How a Low-Carbohydrate Diet Can Save Your Life
http://www.amazon.com/gp/product/0658001701/ref=cm_cr_asin_lnk

mikaelj
2009-06-22, 19:49
Om "Life Without Bread" är relavanta borde även Dr. Bernsteins "The Diabetes Solution" samt Jan Kwasniewskis "Optimal Diet" vara av intresse.

En bekant med Crohns följer SCD.

Trance
2009-06-22, 19:58
Om "Life Without Bread" är relavanta borde även Dr. Bernsteins "The Diabetes Solution" samt Jan Kwasniewskis "Optimal Diet" vara av intresse.

Vilken av dem är "bäst". Jag ser gärna så få spekulationer som möjligt i en bok, även om jag förstår att det inte är en vetenskaplig tidsskrift. De skall gärna framstå som hyfsat ärliga.



En bekant med Crohns följer SCD.

Hur går det för honom?

mikaelj
2009-06-22, 20:04
Vilken av dem är "bäst". Jag ser gärna så få spekulationer som möjligt i en bok, även om jag förstår att det inte är en vetenskaplig tidsskrift. De skall gärna framstå som hyfsat ärliga.

Jag har tyvärr inte läst någon av dem. Optimal Diet var med i en ettårsstudie där resultaten publicerades december 2008, och Dr. Richard Berstein har haft typ 1-diabetes i ett halvt decennie eller så.

Nu pratar förvisso ingen av dem om specifikt Chrons, vad jag förstått, men mig veterligen är inte heller Life Without Bread någon sådan bok? Jag kan förstås ha fel. Annars kan det vara intressant med fler böcker i samma fack, för att jämföra, tänkte jag.

Hur går det för honom?

Jag skall höra efter, återkommer när jag får veta mer.

Alone_in_the_dark
2009-06-22, 20:21
Hmm jag har IBS-D och i början gick jag igenom samtliga kostråd/dieter hit och dit insåg ganska snabbt att jag kan inte följa dessa utan att förlora förståndet fullkomligt:D
Nej min lösning är ät vad du vill men håll samtidigt koll på innehållet, mycket enklare och jag undviker allt som kan utlösa problemen.
Sen är motion en viktig ingrediens när du har dessa sjukdomar, mycket av besvären kan lindras genom att röra på dig.

Länk 1 (http://www.ibsforum.se/stuff/doktorn/01.jpg)
Länk 2 (http://www.ibsforum.se/stuff/doktorn/02.jpg)

Trance
2009-06-22, 20:31
Jag har tyvärr inte läst någon av dem. Optimal Diet var med i en ettårsstudie där resultaten publicerades december 2008, och Dr. Richard Berstein har haft typ 1-diabetes i ett halvt decennie eller så.

Nu pratar förvisso ingen av dem om specifikt Chrons, vad jag förstått, men mig veterligen är inte heller Life Without Bread någon sådan bok? Jag kan förstås ha fel. Annars kan det vara intressant med fler böcker i samma fack, för att jämföra, tänkte jag.

Jag skall höra efter, återkommer när jag får veta mer.

Ingen av dem tar upp bara IBD-sjukdomar men vad jag vet så nämns det lite i A life without bread.

Hmm jag har IBS-D och i början gick jag igenom samtliga kostråd/dieter hit och dit insåg ganska snabbt att jag kan inte följa dessa utan att förlora förståndet fullkomligt:D
Nej min lösning är ät vad du vill men håll samtidigt koll på innehållet, mycket enklare och jag undviker allt som kan utlösa problemen.
Sen är motion en viktig ingrediens när du har dessa sjukdomar, mycket av besvären kan lindras genom att röra på dig.

Länk 1 (http://www.ibsforum.se/stuff/doktorn/01.jpg)
Länk 2 (http://www.ibsforum.se/stuff/doktorn/02.jpg)

IBD och IBS skiljer sig en del tyvärr.

Alone_in_the_dark
2009-06-22, 20:43
Under funktionella störningar inom mag tarm området innefattar följande sjukdomar:
Analinkontinens
IBS
Collagen koli
FAP
IRA
Crohns sjukdom
Esofagusatresi
Intestinal pseudo-obstruktion
Kronisk förstoppning
Tjock- eller ändtarmscancer
Reflux
Ulcerös kolit

IIBD innefattar ff.a. diagnoserna Crohns sjukdom, mikroskopisk kolit och ulcerös kolit. MEN ff gäller samma behandlingar för oss alla.
D v s Socialstyrelsen tar oss inte på allvar, olika dieter kan hjälpa alternativt underlätta vardagen för oss som har funktionella störningar i mag tarm området.
Dock har inte RMT tagit upp IBD som någon sjukdom, varför vet jag inte.

Tolkia
2009-06-22, 20:48
MEN ff gäller samma behandlingar för oss alla. D v s Socialstyrelsen tar oss inte på allvar, olika dieter kan hjälpa alternativt underlätta vardagen för oss som har funktionella störningar i mag tarm området.
Hur menar du att Socialstyrelsen skulle göra för att du skulle uppleva att man tog sjukdomstillstånden på allvar?

Trance
2009-06-22, 20:54
Under funktionella störningar inom mag tarm området innefattar följande sjukdomar:
Analinkontinens
IBS
Collagen koli
FAP
IRA
Crohns sjukdom
Esofagusatresi
Intestinal pseudo-obstruktion
Kronisk förstoppning
Tjock- eller ändtarmscancer
Reflux
Ulcerös kolit

IIBD innefattar ff.a. diagnoserna Crohns sjukdom, mikroskopisk kolit och ulcerös kolit. MEN ff gäller samma behandlingar för oss alla.
D v s Socialstyrelsen tar oss inte på allvar, olika dieter kan hjälpa alternativt underlätta vardagen för oss som har funktionella störningar i mag tarm området.
Dock har inte RMT tagit upp IBD som någon sjukdom, varför vet jag inte.

Att alla räknas som funktionella störningar betyder inte direkt att de faktiskt är besläktade. Tjocktarmscancer har inte mycket gemensamt med IBS mer än vart det sitter.

Tanken med tråden är framför allt för de som har lite mer problem med IBD (även om IBS är välkommet) och tvingas medicinera rätt hårt. Erfarenhet av vad specifika dieter kan göra för att eventuellt förbättra läget och att kunna minska på medicinering/skov.

Alone_in_the_dark
2009-06-22, 21:46
Hur menar du att Socialstyrelsen skulle göra för att du skulle uppleva att man tog sjukdomstillstånden på allvar?

Många som har någon form funktionell störning har också problem att kunna utföra sitt arbete, d v s det är svårt att bli sjukskriven (för att inte säga näst intill omöjligt), syns det inte finns det inte. Läser man följande på Socialstyrelsen sida om IBS:
Colon irritabile ger sällan så intensiva besvär att arbetsförmågan påverkas. Sjukskrivning utöver egen sjukanmälan är sällan otiverad.

Och tar man en snarlik sjukdom som t ex Ulcerös colit, Crohns sjukdom.
Vid lättare skov hos patienter som haft sin sjukdom under längre tid kan arbetsförmågan vara nedsatt i upp till 4 veckor.

Lätta till medelsvåra skov kan vid förstagångsinsjuknande medföra en nedsatt arbetsförmåga i upp till 6 veckor, främst på grund av påverkat allmäntillstånd och frekventa diarréer.

Vid akuta svåra och medelsvåra skov är patienten som regel så allmänpåverkad att arbetsförmågan är helt nedsatt i alla former av arbeten i upp till 12 veckor. I vissa svårare fall upp till 20 veckor.

Patientens möjligheter att påverka sin arbetssituation och tillgång till toaletter kan påverka möjligheterna att klara arbetet (det är svårt med långa arbetspass utan tillgång till toaletter)

Detta gör att man blir ganska matt som IBS'are, har man haft diarré i 4 dagar och känner sig lite sliten så har man inget val det är bara att gå till jobbet. Och ofta brukar skov sitta i lite längre än så. Jag har tack o lov fått min under kontroll så jag slipper långa skov.

Erfarenhet av vad specifika dieter kan göra för att eventuellt förbättra läget och att kunna minska på medicinering/skov.
Trance håller bara med, efter ha varit på föreläsningar om olika dieter hit och dit - så avslutas det med - du är din egen individ du får testa och se om det funkar. För mig funkar en fettreducerad kost där gränsen går vid 60-70 g fett.

Sorry för ett lång inlägg...*rolleyes*

Trance
2009-06-22, 21:53
Många som har någon form funktionell störning har också problem att kunna utföra sitt arbete, d v s det är svårt att bli sjukskriven (för att inte säga näst intill omöjligt), syns det inte finns det inte. Läser man följande på Socialstyrelsen sida om IBS:


Och tar man en snarlik sjukdom som t ex Ulcerös colit, Crohns sjukdom.


Detta gör att man blir ganska matt som IBS'are, har man haft diarré i 4 dagar och känner sig lite sliten så har man inget val det är bara att gå till jobbet. Och ofta brukar skov sitta i lite längre än så. Jag har tack o lov fått min under kontroll så jag slipper långa skov.


Trance håller bara med, efter ha varit på föreläsningar om olika dieter hit och dit - så avslutas det med - du är din egen individ du får testa och se om det funkar. För mig funkar en fettreducerad kost där gränsen går vid 60-70 g fett.

Sorry för ett lång inlägg...*rolleyes*

Jag kan förstå att det är riktigt svårt att inte kunna sjukskriva sig. Som tur är så har jag ett jobb som tillåter mig att springa på toa ofta om jag nu skall behöva det, även fast jag varit sjukskriven när jag varit riktigt dålig ibland.

Har du testat att minska ner kolhydraterna rejält som några av dieterna tycker man bör göra? Jag har i och för sig hört att en fettreducerad kost hjälper väldigt många.

Tackar för ett långt inlägg. Information är alltid trevligt.

kjpil
2009-06-22, 21:56
För barn med Crohns ska total enteral nutrition generellt vara lika bra som medicin, eller bättre, för att inducera remission vid skov.

Alone_in_the_dark
2009-06-22, 22:01
Har du testat att minska ner kolhydraterna rejält som några av dieterna tycker man bör göra?

:laugh:ja det var inte bra för midjemåttet, var ju konstant hungrig åt allt jag kom över (eller ja nästan allt) så jag försöker hålla 2 g protein*kv per dag, kollisar ungefär lika, fett tja så lite som möjligt. Detta upplägg plus allt gymmande (blir man uppläxad nu?*rolleyes*) och långa skogspromenader - usch nu låter jag som en kontaktannons - har gjort att skoven kommer alltmer sällan, vilket är till en glädje för mig.

mikaelj
2009-06-22, 22:12
Har du testat att minska ner kolhydraterna rejält som några av dieterna tycker man bör göra? Jag har i och för sig hört att en fettreducerad kost hjälper väldigt många.

Jag har en kompis som får problem med kolhydrater, överlag. Enorma magsmärtor. Lågkolhydratkost funkar bra, däremot. Det är inte enbart laktos (så det rör sig inte om laktosintolerans), utan även andra kolhydratkällor som gör det, har hon berättat. Frågan är bara exakt vad. Uteslutning tar ju tid...

Någon sorts IBS snarare än Crohns/UC dock.

Om du är intresserad av mer kan jag försöka höra efter.

z_bumbi
2009-06-23, 19:02
:laugh:ja det var inte bra för midjemåttet, var ju konstant hungrig åt allt jag kom över (eller ja nästan allt) så jag försöker hålla 2 g protein*kv per dag, kollisar ungefär lika, fett tja så lite som möjligt. Detta upplägg plus allt gymmande (blir man uppläxad nu?*rolleyes*) och långa skogspromenader - usch nu låter jag som en kontaktannons - har gjort att skoven kommer alltmer sällan, vilket är till en glädje för mig.

Det är en klassisk behandling av Crohn/UC, en del får problem med för mycket träning och får hålla ner träningsvolymen eller intensiteten.