handdator

Visa fullständig version : Träningsupplägg - tankar?


Picap
2009-06-22, 18:04
Tjenare Tjenare!
Nu är vi åter tillbaka på det gamla vanliga. Hur, när och varför ska man träna det ena och det andra just på den tidspunkten och inte på en annan?
Jag har nämligen en fråga, och efter jag sökt på forumet med bristande resultat utgår jag ifrån att min situation är relativt unik.
Jag är nämligen brevbärare i Danmark, och börjar jobba klockan halv 7, vilket innebär att jag lämnar hemmet kl 5 på morgonen. Jag hade tänkt träna lite löpning och dylikt (dvs konditionsträning) innan jobbet. Men när jag sedan kommer till jobbet så är en stor del av min arbetstid i princip löpning i trappor och cykling vilket kanske kan klassas som lite konditionsträning det också, även om det nu utövas med brev i handen.
Vad jag sedan vill göra när jag kommer hem ifrån jobbet är att dra ner till gymmet och köra lite gammal hederlig styrketräning.

Detta innebär att min dag kommer att se ut ungefär på följande vis :
Löpning/roddmaskin/cykling el. dylikt 40-50 minuter.
Stor frukost
Jobb (ca 2 timmars stillastående arbete följt av 4-5 timmars relativt aktivt arbete såsom löpning i trappor och cykling)
Stor lunch
Styrketräning
Kvällsmat osv.

Ser det rimligt ut, eller finns det något jag bör ändra på för att optimera resultaten?
Vad jag är ute efter är att bygga upp en god kondition så som jag haft för några månader sedan samt bygga muskler.
Tacksam för all feedback!

stafh
2009-06-22, 18:07
Svårt att säga utan att veta hur hårt du tränar på passen. Nu framgår det inte riktigt i ditt inlägg, men två träningspass + aktivt jobb varje dag blir nog inte så lyckat i längden.

Medusa
2009-06-22, 18:13
Inga somhelst problem, hård träning med hög frekvens ger bra resultat och med din mängd cardio kommer du få kondition.. Se framförallt till att sova ordentligt och äta mer än tillräckligt, använd någon form av kaloriräknare...

För övrigt är splitten och valet av övningar avgörande för hur väl detta kommer fungera i slutändan... Styrketräningen kan bli fantastiskt bra om du lägger upp den på rätt sätt...!

Picap
2009-06-22, 18:24
Jag vågar påstå att jag pressar mig själv ganska hårt!
Men vad bör jag använda kaloriräknaren till, för att ligga på lite överskott eller? Så jag får i mig tillräckligt?

Jag tar mycket gärna förslag på hur jag lägger upp det för bästa resultat, som du sa kan styrketräningen bli bra om jag lägger upp den rätt. Så min fråga är egentligen - hur lägger jag upp den rätt? Några bra scheman jag kan ha i åtanke eller som bas? Tack!

Medusa
2009-06-22, 18:29
Kaloriräknaren är helt enkelt till för att du skall kunna säkerställa att du får i dig tillräckligt med kalorier samt protein.. Ex fitday.com , halsa.se , piggelino.se etc..

Hur många pass i veckan skall du träna då? Styrketräning..

Picap
2009-06-22, 18:34
Jag hade tänkt mig 4-5. Kan tänka mig att träna så ofta som 6 dagar i veckan vid behov.

Medusa
2009-06-22, 19:01
Ok, du bör välja någonting som du kan hålla så länge som möjligt.. 6 pass är inte aktuellt, inte 5 heller, 4 skulle jag välja..

Isåfall skulle jag träna alla musklerna 2 ggr i veckan totalt.. Hur splitten sedan ser ut beror på vad du föredrar att träna, något som du verkligen vill utveckla, val av övningar, skador etc..