handdator

Visa fullständig version : Frukt Deff?


Pettersover
2009-06-22, 17:16
Jag undrar om man ska hålla sig till 1 frukt om dagen eller kan man ta 2-3?
Man har ju läst om fruktsocker som inte är bra i för mycket mängder.

Kischen
2009-06-22, 17:28
Jag undrar om man ska hålla sig till 1 frukt om dagen eller kan man ta 2-3?
Man har ju läst om fruktsocker som inte är bra i för mycket mängder.

Frukt innehåller inte så mycket fruktos, vill du käka 3 frukter så gör det:)

Fru_Flisa
2009-06-22, 17:43
Allt är relativt. Även om jag själv aldrig käkar frukt, med anledning av sockret så skulle jag knappast tro det vore "dåligt" eller farligt på nåt sätt om jag utsatte mej för 3-5 frukter om dagen.
Det är bara att likställa med godis..får väldigt lite godis för några frukter i jmf med socker.

mattilainen
2009-06-22, 17:44
Ät men räkna med det bara. Frukt är också kalorier i.

Eddie Vedder
2009-06-22, 18:09
Man har ju läst om fruktsocker som inte är bra i för mycket mängder.

Om du syftar på 3 stycken hela honungsmeloner kanske det blir värt att fundera över fruktosen.:D

Men 2-3 äpplen är ju t.ex. ingenting. Den senaste uppmärksammade studien om fruktosintag och dess negativa metabola konsekvenser handlade om 25E% i form av dryck. Det blir att käka mer frukt än så för att åstadkomma den mängden.;)

http://www.jci.org/articles/view/37385/version/4

Vi skrev om det här:

http://traningslara.se/blogg/frukt-ar-overskattat-men-knappast-en-fetmabov/

Cerberus
2009-06-22, 18:24
fruktos e farligt i stora mängder, tror nog de flesta inte äter nog me grönsaker o frukt för att komma upp i de mängderna.

stafh
2009-06-22, 18:33
Farligt och farligt... onyttigt är nog ett bättre ordval. Och nej, det är nog inte många personer i världen som käkar så mycket frukt.

eop
2009-06-22, 18:44
Farligt och farligt... onyttigt är nog ett bättre ordval. Och nej, det är nog inte många personer i världen som käkar så mycket frukt.

ungefär hur mkt frukt pratar vi om och hur länge måste man äta denna mängd regelbundet för att kunna få ta del av de negativa effekterna?

Sverker
2009-06-22, 18:51
Ligger du på kaloriunderskott så är det långsökt att du skulle kunna få några negativa effekter alls, med några frukter varje dag.

mikaelj
2009-06-22, 19:46
Däremot... http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/comparing-the-diets-part-4.html

Kika på tabellen under "Finally, the chart you've been waiting for"

Kan vara värt att ha i åtanke.

Sverker
2009-06-22, 19:53
Vad säger tabellen:confused:





Jag läser att ifall man är aktiv så är insulinkänsligheten hög.

mikaelj
2009-06-22, 19:59
Jag läser det som att man överlag inte bör äta för mycket kolhydrater för optimalt resultat. Det beror förstås på om ens enda kolhydratkälla är äpplen.

Hursom, intressant artikelserie. Kanske lite malplacerad... (men säkerligen intressant för TS)

Durante
2009-06-22, 22:56
Hur är det om man har diabetes? Hur många frukter skulle ni rekomendera att ha som max per dag? i huvudsak apelsiner och bananer.

Zhack
2009-07-03, 09:59
Hmm käkar ganska brutalt med frukt rätt ofta, blir lätt en 10-12 äpplen vissa kvällar.
Om man bortser från en eventuellt upprörd mage och mängden kalorier, finns det någon negativ effekt vid ett sådant intag?
Och har någon några bra tips på något nyttigare som man kan småäta under några timmar (dvs mindre socker)?

Sverker
2009-07-03, 12:45
Hur är det om man har diabetes? Hur många frukter skulle ni rekomendera att ha som max per dag? i huvudsak apelsiner och bananer.

Typ 1 eller typ 2 ?

Själv tar jag någon frukt då och då för att balansera upp blodsockret.
För en inaktiv diabetiker är säkert en banan för snabb och blodsockerstegringen blir för hög. Apelsin eller äpple är långsamare och innehåller färre kalorier.
För mig som tränar är en eller två bananer ingenting efter ett träningspass.