handdator

Visa fullständig version : hjälp mig överbevisa en kompis! :/


Pontus H
2009-06-22, 15:54
I senaste nummret av aktiv träning så ståd det på sidan 8 att det är kalorierna som räknas och inte vad man äter, om man ska gå ner i vikt, precis som i deffguiden, då står det också att det var en ny studie som visade att det var kalorimängden som var avgörande, varesig man åt 1 tårtbit om dagen eller 200 tomater.

jag sa då att -detta är ju allmänt känt sen flera år tillbaka att man måste göra av med mer energi än vad man äter (då jag sett att king grubs deffguide är från 2004)

finns det några sådana liknande studier där man bevisar att det är kcal in/ut som räknas ifall man ska gå upp/ned i vikt?

jag får inte frid i sinnet innan jag får det bekräftat då min kompis verkligen verkade säker på sin sak att det var inte förren nu som det var bevisat..

hjälp mig vinna detta slag :Virro

Ostknäcket
2009-06-22, 15:57
I senaste nummret av aktiv träning så ståd det på sidan 8 att det är kalorierna som räknas och inte vad man äter, om man ska gå ner i vikt, precis som i deffguiden, då står det också att det var en ny studie som visade att det var kalorimängden som var avgörande, varesig man åt 1 tårtbit om dagen eller 200 tomater.

jag sa då att -detta är ju allmänt känt sen flera år tillbaka att man måste göra av med mer energi än vad man äter (då jag sett att king grubs deffguide är från 2004)

finns det några sådana liknande studier där man bevisar att det är kcal in/ut som räknas ifall man ska gå upp/ned i vikt?

jag får inte frid i sinnet innan jag får det bekräftat då min kompis verkligen verkade säker på sin sak att det var inte förren nu som det var bevisat..

hjälp mig vinna detta slag :Virro

Ja, det är det ju? Kvittar om kalorierna kommer från tårta eller tomater, det är kalorimängden som räknas.

Pontus H
2009-06-22, 16:00
Ja men det var inte frågan.

Ostknäcket
2009-06-22, 16:01
Ja men det var inte frågan.

Men jag ser inte skillnaden... Han säger att det är kalorimängden som räknas oavsett livsmedel, och du med (?) och du vill veta att du har rätt?

Dreas
2009-06-22, 16:09
Men jag ser inte skillnaden... Han säger att det är kalorimängden som räknas oavsett livsmedel, och du med (?) och du vill veta att du har rätt?Han vill veta att det varit känt i flera år och inte nyligen påkommet.

Visa han på deffguiden, säga att han får tänka lite logiskt, eller visa nyare rönn som säger att det nyligen blivit bevisat ;)

Ostknäcket
2009-06-22, 16:12
Han vill veta att det varit känt i flera år och inte nyligen påkommet.

Visa han på deffguiden, säga att han får tänka lite logiskt, eller visa nyare rönn som säger att det nyligen blivit bevisat ;)

Ok, men det var inte det han skrev. Det kommer ofta nya studier på saker man redan vet. Studien var säkert ny.

Absalom^
2009-06-22, 17:15
Det spelar väl visst roll? Låga insulinvärden ökar väl förbränningen och minskar fettinlagringen? Finns väl tusen andra faktorer med?

Eddie Vedder
2009-06-22, 18:17
Det spelar väl visst roll? Låga insulinvärden ökar väl förbränningen och minskar fettinlagringen?

Ja det stämmer. Men det dras tyvärr till sin spets på tok för mycket. Att leva på geléhallon men åstadkomma energiunderskott kommer innebära att musklerna ryker, kroppen kommer må skit p.g.a. näringsbrist och så småningom dör man.

Men pratar vi t.ex. en laddning pulvermos och en burk fiskbullar i hummersås (*drool*) jämfört med strömming, KRAV-odlad potatis och vinägrett på olivolja så kommer ingen av de två olika rätterna göra märkbar skillnad på kroppssammansättningen även om alternativ 2 är ett bättre val.

Men du har helt rätt i att kcal in - kcal ut inte är 100% avgörande, dock är det ett pedagogiskt sätt att beskriva viktbalansen eftersom de flesta trots allt har någorlunda sunt förnuft.;)

Pontus H
2009-06-22, 20:50
okej, tack för era svar.. får väl mötas någonstans på vägen då och erkänna att han dels har haft rätt då.. :S:S:S:S:S:S:S:S

Trance
2009-06-22, 22:05
Kcal in och kcal ut brukar ha med en osynlig *.


* Förutsatt att man inte gör konstiga saker som nollar protein eller gör sig dödligt sjuk.