handdator

Visa fullständig version : Gainer direkt efter träning, eller skjuta på det?


Molle123
2009-06-22, 11:07
Hejsan! Har under längre tid med intag av gainer direkt efter träning märkt att det förhindrar mig att äta så mkt som jag vill göra av den efterkommande måltiden, då jag får en enormt "luftig" mage efter en gainer.

Därför undrar jag om jag istället för att ta gainern direkt efter träningen, kanske gör bättre i att åka hem och äta middag, och sedan ta gainern efter middagen istället. Säg att det kanske skulle bli ett gainerintag ca 1h efter avslutat pass isf.

Eller ska jag istället inta gainern direkt efter träning och istället skjuta på middagen tills jag känner att "luftigheten" i magen försvinner?

Andy.da.wohoo
2009-06-22, 11:18
Vad vill du åstadkomma med träningen?

En gainer är egentligen bara bra att ta direkt efter träning då man behöver kolhydrater och protein som mest, men om du redan ätit en ordentlig måltid så blir gainern överflödig om du vill ligga på kcal balans eller kanske tillochmed deffa. Vill du däremot bulka(ligga på kcalöverskott) så kan det vara ett väldigt bra sätt att få i sig extra kalorier att dricka gainern efter måltiden då det är lättare att få i sig vätska när man är mätt än fast mat.

Anledningen till att man tar en Gainer direkt efter träning är för att man just vill ge kroppen en snabb tillgång till kolhydrater och protein, om du äter en måltid så blir det struntsamma.
Antagligen kommer andra svara som kan ge bättre och mer utförligt svar än jag:D

Cerberus
2009-06-22, 11:23
poängen med gainern är snabb näring, ta de direkt efter träning och ät när du kommer hem. Antar att du inte deffar så då spelar det ju mindre roll med kcal hit o dit.

Personligen tar ja bara en proteindrink efter passet och låter kolhydrater o fett komma från riktig(dvs god mat) istället för smaklöst pulver, men det är bara vad jag tycker.

King Grub
2009-06-22, 11:48
Strunta i gainern och ät mer mat om du vill. En gainer är bara mjölk och potatis i vilket fall som helst.

Tar du aminosyror eller proteinpulver innan träning är det inga problem att vänta tills du kommer hem och äter mat.

Molle123
2009-06-23, 22:04
Strunta i gainern och ät mer mat om du vill. En gainer är bara mjölk och potatis i vilket fall som helst.

Tar du aminosyror eller proteinpulver innan träning är det inga problem att vänta tills du kommer hem och äter mat.

Jag tar EAA innan träning, och även efter. Det är ju just den snabba återhämtningen jag tänker på att jag missar om jag skjuter på gainern och tar den efter min måltid. Det är bulk det pratas om, btw.

Alfred Nobel
2009-06-23, 22:35
Jag har slutat dricka gainer efter träning om jag inte ska prestera på topp dagen efter. T.ex. om jag tränar ben på måndag och har fotbollsmatch på tisdag kan det vara skönt med snabb återhämtning och dricker kolhyrater ihop med proteinpulvret. Annars märker jag ingen skillnad i att vänta och äta direkt när jag kommer hem.

Så jag hade ramat in passet med protein och ätit ordentligt med käk hemma och struntat helt i gainern i ditt fall.

Sly!
2009-07-02, 10:33
En undran! Om man malar ned en hel banan i en proteindrink, kan de ersätta de kolhydratsmängd som finns i en gainer? De vill säga om man har brått och inte hinner ersätta med äkta måltid!

eller är de för lite kolhydratsmängd i en banan för att täcka ett joggingpass plus gym plus att jogga hem som jag ofta strävar efter?

King Grub
2009-07-02, 10:34
Om det kan ersätta mängden beror helt på hur mycket kolhydrat din gainer i vanliga fall ger. Om du tar 100 gram kolhydrat från gainer räcker det inte med en banan för att ersätta det.

Men du kan ersätta X g kolhydrat från gainer med X g kolhydrat från banan utan problem.

Eddie Vedder
2009-07-02, 11:23
En undran! Om man malar ned en hel banan i en proteindrink, kan de ersätta de kolhydratsmängd som finns i en gainer? De vill säga om man har brått och inte hinner ersätta med äkta måltid!

eller är de för lite kolhydratsmängd i en banan för att täcka ett joggingpass plus gym plus att jogga hem som jag ofta strävar efter?

Det känns som du frågar efter två saker här. Dels om bananen kan ersätta kohydratmängden från en gainer. Och visst kan den det, om gainern i vanliga fall inte innehåller mer kolhydrat än en banan. D.v.s. som King Grub skrev.

Men samtidigt frågar du ju om en banan kan ge lika mycket kolhydrat som löpning till och från gymmet plus styrketräning och det känns orimligt. Jag vet ju inte vilken distans vi pratar om men säga att en stor banan innehåller 25 gram kolhydrater. Det förbrukar du totalt sett under hela det passet även om distansen är kort.

Har du tänkt att dricka gainern mellan gym och löpning hem eller när du väl kommit hem? I det senare fallet är det ju annars enkelt att bara äta direkt.