handdator

Visa fullständig version : Sommadryck - shandy (jag dricker den året runt)


Snafu
2009-06-21, 21:02
Hej,

Jag undrar om så kallad shandy serveras i Sverige, eller om folk gör den överhuvudtaget i Sverige?

Det är alltså vanligtvis ett stycke "lager" (eller whatever floats your boat öl/ale) blandat med 7up eller s.k "lemonade", dvs 7up-liknande.

Kanske en tredjedel 7up och resten öl. Dricks det i Sverige? Sitter och sippar på en sådan nu, känns mycket bra. Alkofeel utan att bli så fuller. Bra för att bygga muskler.

Cilia
2009-06-21, 21:04
hhmm sommardryck? Det är ju tjejdrycken på puben året runt. Flickor kan ju inte dricka öl utan dom dricker shandy.

Vad jag vet så serveras den inte i Sverige, eller det kanske den gör på pubar. Har aldrig provat faktiskt.

foxx
2009-06-21, 21:05
d00m on you, d0000000m!

Snafu
2009-06-21, 21:05
hhmm sommardryck? Det är ju tjejdrycken på puben året runt. Flickor kan ju inte dricka öl utan dom dricker shandy.

Vad jag vet så serveras den inte i Sverige, eller det kanske den gör på pubar. Har aldrig provat faktiskt.

*mini

coxie
2009-06-21, 21:06
Aldrig hört talas om den och inget jag vill prova. En god öl är snudd på optimal när det gäller att bli full och släcka törsten på samma gång.

Cilia
2009-06-21, 21:06
Men har jag inte rätt? Så har jag fattat det iaf där jag har varit.

Snafu
2009-06-21, 21:10
Men har jag inte rätt? Så har jag fattat det iaf där jag har varit.

Yepp, du har helt rätt. Män i allmänhet i england skulle vanligtvis aldrig få för sig att dricka en shandy och visst är det många brudar som dricker det. Antingen en shandy eller en half-pint (i motsats till en full pint).

Piranha
2009-06-21, 21:13
Yepp, du har helt rätt. Män i allmänhet i england skulle vanligtvis aldrig få för sig att dricka en shandy och visst är det många brudar som dricker det. Antingen en shandy eller en half-pint (i motsats till en full pint).

Det är helt OK snoppu, jag dricker gärna paraplydrinkar och sällskapet finner det lustigt, men tycker du det är gott så .. go go go

Snafu
2009-06-21, 21:14
Det är helt OK snoppu, jag dricker gärna paraplydrinkar och sällskapet finner det lustigt, men tycker du det är gott så .. go go go

Dricker du ärligt paraplydrinkar eller försöker du få mig feel better?

Cilia
2009-06-21, 21:14
Dricker du ärligt paraplydrinkar eller försöker du få mig feel better?
Han dricker paraplydrinkar. Jag gillar också paraplydrinkar men det kanske är lite mer ok för mig.

Lellan
2009-06-21, 21:14
Min jobbarkompis tipsade om det så jag blandade en chimay med sprite zero och gjorde en systembolagschef väldigt upprörd. Till mitt försvar (ok, ingen ursäkt - men förklaring?) så var jag inte helt nykter vid tilltaget.

Men tja, det kanske var en shandy min jobbarkompis försökte tipsa om?

Fartman
2009-06-21, 21:17
Jag har druckit det för länge sen.. var en polares kusin och hennes turkiske man som tipsade om det. Var faktiskt betydligt godare än väntat, fast uppenbarligen inte gott nog för att jag skulle dricka det igen :P

Eiken
2009-06-21, 21:28
Hej,

Jag undrar om så kallad shandy serveras i Sverige, eller om folk gör den överhuvudtaget i Sverige?

Det är alltså vanligtvis ett stycke "lager" (eller whatever floats your boat öl/ale) blandat med 7up eller s.k "lemonade", dvs 7up-liknande.

Kanske en tredjedel 7up och resten öl. Dricks det i Sverige? Sitter och sippar på en sådan nu, känns mycket bra. Alkofeel utan att bli så fuller. Bra för att bygga muskler.

Brukar köra Diesel ibland. Ljus Lager + CocaCola och då tittar folk mest konstigt. Tror inte det slagit i Sverige direkt.

Min jobbarkompis tipsade om det så jag blandade en chimay med sprite zero och gjorde en systembolagschef väldigt upprörd. Till mitt försvar (ok, ingen ursäkt - men förklaring?) så var jag inte helt nykter vid tilltaget.

Men tja, det kanske var en shandy min jobbarkompis försökte tipsa om?

Man får dock inte blanda sådant här med Chimay..... utan bara med ful-öl.

Alfred Nobel
2009-06-21, 21:32
Köpte en av bolagets nyheter för i sommar: Starköl med hallonsmak (ja, den är belgisk) och smakade kissapa hej då...

Shandy har jag aldrig hör talas om, däremot rootbeer? Är inte de typ öl blandat med coca cola?

Cilia
2009-06-21, 21:37
rootbeer är amerikanskt och färdigblandat i flaskan. Vet inte om du kan köpa shandy i flaska?

Nordenator
2009-06-21, 21:37
Min jobbarkompis tipsade om det så jag blandade en chimay med sprite zero och gjorde en systembolagschef väldigt upprörd. Till mitt försvar (ok, ingen ursäkt - men förklaring?) så var jag inte helt nykter vid tilltaget.

Men tja, det kanske var en shandy min jobbarkompis försökte tipsa om?

Blasphemy! :(

jakke
2009-06-21, 21:38
Shandy har jag aldrig hör talas om, däremot rootbeer? Är inte de typ öl blandat med coca cola?

Nä läst med Jenka-smak. Mycket gott!

Sebbe_H
2009-06-21, 21:40
Fyfan vad det låter äckligt.

Alfred Nobel
2009-06-21, 21:44
Nä läst med Jenka-smak. Mycket gott!

Jag är medveten om rootbeer som läsk, finns ofta bland amerikanska hyllorna på div. mataffärer och drack en i USA senast (as äcklig i mitt tycke) :)
Men jag är nästan bombis bergis på att ÖL+COLA också heter rootbeer! Ett namn för den kombinationen skall finnas iaf :D

Alfred Nobel
2009-06-21, 21:55
Det herer tydligen "radler" och är ett tyskt påhitt. Där blandar de även ÖL+FANTA :S

Cilia
2009-06-21, 22:09
I Spanien blandar dom rödvin och coca cola. Första gången så blev jag helt chockad men det var gott. Kanon på billigt rödvin när man är fattig student. Körde det på stranden i Nice när jag pluggade där (spanjorer som lärde oss).

Psychological
2009-06-21, 22:13
Hej,

Jag undrar om så kallad shandy serveras i Sverige, eller om folk gör den överhuvudtaget i Sverige?

Det är alltså vanligtvis ett stycke "lager" (eller whatever floats your boat öl/ale) blandat med 7up eller s.k "lemonade", dvs 7up-liknande.

Kanske en tredjedel 7up och resten öl. Dricks det i Sverige? Sitter och sippar på en sådan nu, känns mycket bra. Alkofeel utan att bli så fuller. Bra för att bygga muskler.

Skulle du bo i Tyskland eller i Tjeckien och dricka det där så skulle du vara tvungen att hålla tyst om det :)

Ape3
2009-06-21, 22:14
Alltså, det är en sak med tonårens häxblandningar men det här vete fan.

Drick ölen långsamt om du inte vill bli full? Det finns ju cider för dem som inte gillar ölens beska? Blir det en smaksensation av att blanda öl + läsk?

hahavaffan
2009-06-21, 22:17
Det låter inteee så gott.

jakke
2009-06-21, 22:24
Skulle du bo i Tyskland eller i Tjeckien och dricka det där så skulle du vara tvungen att hålla tyst om det :)

Jag vet folk(män och kvinnor) i tyskland som dricker ljumen-öl, är det bättre?

Snafu
2009-06-21, 22:25
Alltså, det är en sak med tonårens häxblandningar men det här vete fan.

Drick ölen långsamt om du inte vill bli full? Det finns ju cider för dem som inte gillar ölens beska? Blir det en smaksensation av att blanda öl + läsk?

Alltså, PATRASK köper cider i England. Det smakar förbannat hemskt.

Alltså shandy är förbannat gott. Era veckouppgifter är att dricka en shandy denna vecka.

Alltså det är ju billigare också, såhär i ekonomiska tider, om man vill långdricka utan att bli packad (och jag blir fanimig packad ruskigt snabbt).

Psychological
2009-06-21, 22:27
Jag vet folk(män och kvinnor) i tyskland som dricker ljumen-öl, är det bättre?

Beror på vilken öl det är . Färskölen Primator ska helst drickas ljumen :)

Snafu
2009-06-21, 22:28
Skulle du bo i Tyskland eller i Tjeckien och dricka det där så skulle du vara tvungen att hålla tyst om det :)

Jag har besudlat några peroni, innan jag gick över till fulöl, s.k "wife beater", dvs Carling (eller whatever is cheapest i kvartersshoppen).

Jpn
2009-06-21, 22:33
Aldrig hört talas om den och inget jag vill prova. En god öl är snudd på optimal när det gäller att bli full och släcka törsten på samma gång.

Kunde inte sagt det bättre själv :)

Psychological
2009-06-21, 22:34
Jag har besudlat några peroni, innan jag gick över till fulöl, s.k "wife beater", dvs Carling (eller whatever is cheapest i kvartersshoppen).

Ha ha . Så Carling är Englands svar på Pripps Blå eller ?

renad
2009-06-21, 22:38
ogillar folk som blandar saker i whisky men undra om inte det här var snäppet värre....

Manta
2009-06-21, 22:38
Skulle du bo i Tyskland eller i Tjeckien och dricka det där så skulle du vara tvungen att hålla tyst om det :)

I Tyskland kan du ju köpa öl + cola i flaska, tror du kan hitta andra kombinationer också.

Snafu
2009-06-21, 22:39
Ha ha . Så Carling är Englands svar på Pripps Blå eller ?

Ganska precis yepp!

Snafu
2009-06-21, 22:39
You will see the light. You all will (evil music).

Psychological
2009-06-21, 22:40
I Tyskland kan du ju köpa öl + cola i flaska, tror du kan hitta andra kombinationer också.

Men det är till för tysklands "White Trash" , gräddan vet vad som gäller

Ape3
2009-06-21, 22:41
Får prova på fredag då metaltown ändå får mig på topphumör.

Manta
2009-06-21, 22:42
Men det är till för tysklands "White Trash" , gräddan vet vad som gäller

Fast jag tror inte att Snafu skulle våga glida fram till ett par stout-drickande karlar i Newcastle och bjuda på en shandy heller.

coxie
2009-06-21, 22:44
You will see the light. You all will (evil music).

The body of christ compels you!

Lellan
2009-06-21, 22:46
I Spanien blandar dom rödvin och coca cola. Första gången så blev jag helt chockad men det var gott. Kanon på billigt rödvin när man är fattig student. Körde det på stranden i Nice när jag pluggade där (spanjorer som lärde oss).

Har jag också druckit! "Callemucho" el vad det heter.

Drack belgisk hallonöl i torsdags. Smakade som det luktar när man häller ut hallonen man gjort saft på i en fuktig kompost en sommarkväll ungefär. Inte äckligt, inte gott, lite fadd smak/doft men blev godare med is (vi drack den ljummen, det ska man inte står det iofs uttryckligen på flaskan).

Sherman
2009-06-21, 22:49
Jag brukar dricka Radler, dvs Öl+Fanta. Tycker det är riktigt gott.

Nordenator
2009-06-21, 23:21
Har jag också druckit! "Callemucho" el vad det heter.

Drack belgisk hallonöl i torsdags. Smakade som det luktar när man häller ut hallonen man gjort saft på i en fuktig kompost en sommarkväll ungefär. Inte äckligt, inte gott, lite fadd smak/doft men blev godare med is (vi drack den ljummen, det ska man inte står det iofs uttryckligen på flaskan).

Belgiskt körsbärsöl (kriek) är annars rätt gott. Aldrig smakat hallonöl, men kriek tycker jag är trevligt :)

Karvig
2009-06-21, 23:38
Det är ju Alsterwasser, Snafu! Bra smak. Riktigt gott faktiskt, när man vill hålla nere berusningsgraden.

Lellan
2009-06-21, 23:44
Belgiskt körsbärsöl (kriek) är annars rätt gott. Aldrig smakat hallonöl, men kriek tycker jag är trevligt :)


Kriek är en klassiker, har nog inte druckit sen jag pluggade i örebro dock.. då var en kriek och en fin pralin belöning när tentan gått bra.

Hm, känns som att man svept en del udda grejer i sina dar med tanke på hur lite man supit.

Underberg någon? *spy*

Eller.. finwhiskey blandat med bobs päroncider?

De två senare behöver ni inte testa om ni inte redan har, jag är väl inte rent ut elak heller.

capture
2009-06-22, 00:06
Min jobbarkompis tipsade om det så jag blandade en chimay med sprite zero och gjorde en systembolagschef väldigt upprörd. Till mitt försvar (ok, ingen ursäkt - men förklaring?) så var jag inte helt nykter vid tilltaget.

Men tja, det kanske var en shandy min jobbarkompis försökte tipsa om?

Kan säga att jag höjde ganska rejält på ögonbrynen när jag läste vilken öl du blandade med. Inte okej

Lellan
2009-06-22, 00:10
Kan säga att jag höjde ganska rejält på ögonbrynen när jag läste vilken öl du blandade med. Inte okej

Jag vet. :em:

Till mitt försvar var jag törstig, full och den har ju en alkoholhalt på 9% - och så hade jag lovat min jobbarkompis att testa.. Håller med om ölvalet dock, skäms. :em:

Älskar ju den. Inte häda. :(

Snafu
2009-06-22, 08:44
Det är ju Alsterwasser, Snafu! Bra smak. Riktigt gott faktiskt, när man vill hålla nere berusningsgraden.

Alsterwasser, hmm, intressant.

"can I have an Alsterwasser please mate?"
"What?"
"Shandy, in German".
"GET OUT YE FAKKING KRAUT!@#@!"

Alone_in_the_dark
2009-06-22, 08:54
Alsterwasser, hmm, intressant.

"can I have an Alsterwasser please mate?"
"What?"
"Shandy, in German".
"GET OUT YE FAKKING KRAUT!@#@!"

Så får du uttala Alsterwasser som Ullstuh-vassar:D

MasterChief
2009-06-22, 09:26
Eftersom öl är det äckligaste som finns kan det inte bli sämre av lite 7-up. Får väl prova när tillfälle erbjuds.

Snafu
2009-06-22, 09:32
Eftersom öl är det äckligaste som finns kan det inte bli sämre av lite 7-up. Får väl prova när tillfälle erbjuds.

Mjasså (jag förstår dock vart du kommer ifrån) - vad dricker herrn själv då?

Tips: häll i 7upen först och sen ölen, annars blir det satans mycket bubbel.

rooz
2009-06-22, 09:39
Prövade den när jag var i England 2007, smakade ganska gott:em: kanske ska pröva igen*popcorn*

kaer
2009-06-22, 09:54
Det är väl hyfsat vanligt i spanien, men vanligast med apelsin eller citronläsk.

När jag var och åkte skidor i vintras var det en bergsguide som bjöd på det mellan ett par rätt mastiga åk. Han hävdade att det förebyggde mjölksyra (om jag förstod hans knaggliga engelska rätt), jag är rätt osöker på sanningshalten i det, men jag kände mig bättre efteråt iallafall =)

Lacenicienta
2009-06-22, 10:09
Eeuuuu...

förstöra öl så.

MasterChief
2009-06-22, 12:46
Mjasså (jag förstår dock vart du kommer ifrån) - vad dricker herrn själv då?

Tips: häll i 7upen först och sen ölen, annars blir det satans mycket bubbel.

Cola såklart.

Är det fest blir det lite rödvin.