handdator

Visa fullständig version : Distans till träningen, tips från mig


Tabbe
2009-06-21, 20:57
Har varit några trådar nu om distans till träningen just nu och jag har jobbat med samma sak och lyckats ganska bra tycker jag.
Tänkte bara dela med mig om vad jag gjorde, hjälper det någon så var det ju värt en tråd iaf :D

1. Bort med vågen och måttbandet.
2. Träna mina 4 ggr i veckan och sen lämna tankarna kring träning just där.
3. Unnat mig lite mer, tyckte det minskade suget i det långa loppet och ätardagar finns inte i mitt vokabulär längre.
4. Bytte till ett schema med övningar som sliter mindre i kroppen så man inte är slut på fredagen.
5. Alkohol är kul och kan faktiskt avnjutas med måtta även om jag bara dricker för att bli full ändå så är det fortfarande en njutning.
6. insett att BB är jävligt inrutat
7. VI är inga elitidrottare och behöver inte träna/leva som det för att få grymma resultat,

Formen har inte blivit det minsta sämre, snarare bättre.
Piggare och mer avslappnad i vardagen både socialt och på jobbet.
:thumbup:

Mourten
2009-06-21, 21:05
Alla tycker olika saker i livet är olika roligt, jag tycker du har helt fel.

samsam
2009-06-21, 21:10
Alla tycker olika saker i livet är olika roligt, jag tycker du har helt fel.

Hur kan en livsfilosofi vara fel, dawg?

Tabbe
2009-06-21, 21:10
du är ett undantag, tycker du är as cool :D har följt diskussionen i den andra tråden.

Alla är som sagt olika och för alla är inte träningen det enda som finns i livet, börja ingen sån diskussion här nu, inse att folk prioriterar olika och att tråden inte handlar om det.

Snälla?

Snafu
2009-06-21, 21:11
Mourten = insnöad (no offence)
Tabbe = friskare (och mer botad när han kan träna två dagar per vecka utan att bli galen)

mini
2009-06-21, 21:15
Vad är det för fel på att vara insöad om man mår bra? Varför anses det vara finare att vara lite lagom?

jontet
2009-06-21, 21:16
har själv strävat lite efter att ration träna kontra läsa om träning/hänga på träningsforum skall vara hyffsat nära 1:1 med fokus på att dra ner på tänkandet kring träning över att dra upp träningsfrekvensen

Nordenator
2009-06-21, 21:18
Optinoja som spökat? Det känns som att denna distans du talar om är något självklart. Om du ska börja läsa dagstidningen läser du inte ALLA tidningar, bara för att man kan. Hur många kan det egentligen vara på brädan som vigt sitt liv åt träning utan att egentligen ligga på hög nivå? Jag tycker det känns som ett hälsosamt intresse. Att göra någonting mer än bara minimumet talar väl snarare bara om att det faktiskt är intressant och underhållande till viss del. Det behöver väl inte nödvändigtvis vara destruktivt för det?

Tabbe
2009-06-21, 21:20
Optinoja som spökat? Det känns som att denna distans du talar om är något självklart. Om du ska börja läsa dagstidningen läser du inte ALLA tidningar, bara för att man kan. Hur många kan det egentligen vara på brädan som vigt sitt liv åt träning utan att egentligen ligga på hög nivå? Jag tycker det känns som ett hälsosamt intresse. Att göra någonting mer än bara minimumet talar väl snarare bara om att det faktiskt är intressant och underhållande till viss del. Det behöver väl inte nödvändigtvis vara destruktivt för det?

Har inte alltid varit självklart och är inte självklart för alla

coxie
2009-06-21, 21:20
Mår en person bra av att vara insnöad så varför inte?

Jag hymlar inte med att jag tränar enbart för att det är ett nödvändigt ont för att min inställning till mat, alkohol och vitaminer, men bara för att jag inte vill offra något för att optimera min träning så betyder det inte att jag har en sundare inställning till träning.

Karvig
2009-06-21, 21:23
Tabbe riktar sig väl främst till de som är så insnöade att de mår dåligt av det. Om ni inte mår dåligt behöver ni väl inte ta åt er? :)

Bra tips! Förhoppningsvis kan de hjälpa någon.

Granatgiraffen
2009-06-21, 21:24
Men vafan. Alla argumenterar med ordet "insnöad". Snälla apor! Definiera ordet om ni ska använda det.

Genom att uttrycka sig i termer som medför att alla måste fylla i sin egen betydelse i sina kära huvuden så blir diskussionen jättehärlig och jättefel.

Tabbe
2009-06-21, 21:25
Tabbe riktar sig väl främst till de som är så insnöade att de mår dåligt av det. Om ni inte mår dåligt behöver ni väl inte ta åt er? :)

Bra tips! Förhoppningsvis kan de hjälpa någon.

yäy den enda personen som förstod syftet med posten, vi har ju haft några sådana trådar här nu.

Rahf
2009-06-21, 21:31
Vad är det för fel på att vara insöad om man mår bra? Varför anses det vara finare att vara lite lagom?

Det är trots allt en tråd som är skriven på svenska, i ett svenskt träningsforum. Hela scenariot är faktiskt otroligt roligt ifall man ser på det från ett utländskt perspektiv. :laugh:

Jag tycker min livskvalitet är bra mycket bättre nu när jag fokuserar mycket av min energi på träningen. Socialt så kanske jag umgås lite mindre med vissa vänner, men mitt eget mentala välbefinnande är bättre.

mangs
2009-06-21, 21:32
Jag tycker det är jättekul att folk kan hitta en hobby som verkligen ger dem något att brinna för. Det är tråkigt dock om hobbyn samtidigt gör att de går miste om allt annat trevligt som man annars kan uppleva.

Alla lever sina liv men ni som verkligen är addicted to the steel och inte skulle vilja byta er livsstil, vilka andra livsstilar har ni provat på?

Det är inte en slump att de flesta som blir äldre villigt eller motvilligt släpper på alla måsten då de inser att träningen helt enkelt inte är allt här i världen. Det går gott och väl att leva ett väldigt normalt liv och samtidigt kunna träna. Kanske inte helt optimalt men i längden blir inte en pizza mer eller mindre eller ett biceps-pass i mängden som missas någon katastrof.

Det är ytterst få som orkar leva optimalt någon längre tid pga en hobby. Satsar man på att bli BB-proffs är det något helt annat men de flesta som läser här gör det mest för att se snyggare ut nakna eller lyfta lite tyngre, inget ni försörjer er på.

Som sagt, det är jättekul med en hobby för resten av livet men se till så att ni inte missar resten pga av den.

Cerberus
2009-06-21, 21:35
Har varit några trådar nu om distans till träningen just nu och jag har jobbat med samma sak och lyckats ganska bra tycker jag.
Tänkte bara dela med mig om vad jag gjorde, hjälper det någon så var det ju värt en tråd iaf :D

1. Bort med vågen och måttbandet.
2. Träna mina 4 ggr i veckan och sen lämna tankarna kring träning just där.
3. Unnat mig lite mer, tyckte det minskade suget i det långa loppet och ätardagar finns inte i mitt vokabulär längre.
4. Bytte till ett schema med övningar som sliter mindre i kroppen så man inte är slut på fredagen.
5. Alkohol är kul och kan faktiskt avnjutas med måtta även om jag bara dricker för att bli full ändå så är det fortfarande en njutning.
6. insett att BB är jävligt inrutat
7. VI är inga elitidrottare och behöver inte träna/leva som det för att få grymma resultat,

Formen har inte blivit det minsta sämre, snarare bättre.
Piggare och mer avslappnad i vardagen både socialt och på jobbet.
:thumbup:

vill också! hur fan har du lyckats? speciellt de sista jag relaterar till men känner mig träffad på de flesta punkterna.

Piranha
2009-06-21, 21:53
Men vafan. Alla argumenterar med ordet "insnöad". Snälla apor! Definiera ordet om ni ska använda det.

Genom att uttrycka sig i termer som medför att alla måste fylla i sin egen betydelse i sina kära huvuden så blir diskussionen jättehärlig och jättefel.

Ord som "apor" då tex?

Kära granatgiraffen, börja med att städa din egen bajs.

Granatgiraffen
2009-06-21, 22:02
Ord som "apor" då tex?

Kära granatgiraffen, börja med att städa din egen bajs.

Nä "apor" har en ganska klar betydelse.
Du hajar vad jag menar hoppas jag! Hajar, apor. oj oj.

Tabbe
2009-06-21, 22:10
vill också! hur fan har du lyckats? speciellt de sista jag relaterar till men känner mig träffad på de flesta punkterna.

2 och 7var klart svårast men jag tog en sak i taget.
Dom andra punkterna gjorde ju bara mitt liv roligare, alkohol, bättre vardag, Piggare och mer social.
2 och 7 var mest psykiska.

Tabbe
2009-06-21, 22:11
Bästa jag någonsin läst och den förde mina tankar till träning :D

"TOMORROW IS NEVER PROMISED"

Sometimes people come into your life
and you know right away that they were meant to be there,
they serve some sort of purpose,
teach you a lesson
or help figure out who you are
and who you want to become.

You never know who these people may be:
your neighbor, child, long lost friend, lover, or even a complete stranger
who, when you lock eyes with them,
you know at that very moment that they will affect your life
in some profound way.

And sometimes things happen to you
and at the time they seem painful and unfair,
but in reflection you realize
that without overcoming those obstacles
you would have never realized
your potential strength, will power, or heart.

Everything happens for a reason.
Nothing happens by chance
or by means of good or bad luck.
Illness, injury, love, lost moments of true greatness and sheer stupidity
all occur to test the limits of your soul.


Without these small tests,
whether they be events, illnesses or relationships,
life would be like a smoothly paved straight flat road to nowhere,
safe and comfortable,
but dull and utterly pointless.

The people you meet who affect your life
and the successes and downfalls you experience
create who you are,
and even the bad experiences can be learned from,
In fact, they are probably the poignant and important ones.

If someone loves you,
love them back unconditionally,
not only because they love you,
but because they are teaching you to love
and opening your heart and eyes to things
you would have never seen or felt without them.

Make every day count.
Appreciate every moment
and take from it everything that you possibly can,
for you may never be able to experience it again...
Work hard, train hard, laugh hard, love hard

Hold your head up
because you have every right too.
Tell yourself you are a great individual and believe in yourself...
for if you don't believe in yourself,
no one else will believe in you either.
You can make of your life anything you wish.

Cerberus
2009-06-21, 22:12
2an e nog svårast, jag e som besatt av o läsa o surfa på sidor om kroppen o träning. Iof är det ju inget ja anser hindrar min vardag(men det blir väl mkt tänkande kring min kropp), det e väl mest nr 7 som gör det.

Rahf
2009-06-21, 22:24
Bästa jag någonsin läst och den förde mina tankar till träning :D

"TOMORROW IS NEVER PROMISED"

Sometimes people come into your life
and you know right away that they were meant to be there,
they serve some sort of purpose,
teach you a lesson
or help figure out who you are
and who you want to become.

You never know who these people may be:
your neighbor, child, long lost friend, lover, or even a complete stranger
who, when you lock eyes with them,
you know at that very moment that they will affect your life
in some profound way.

And sometimes things happen to you
and at the time they seem painful and unfair,
but in reflection you realize
that without overcoming those obstacles
you would have never realized
your potential strength, will power, or heart.

Everything happens for a reason.
Nothing happens by chance
or by means of good or bad luck.
Illness, injury, love, lost moments of true greatness and sheer stupidity
all occur to test the limits of your soul.


Without these small tests,
whether they be events, illnesses or relationships,
life would be like a smoothly paved straight flat road to nowhere,
safe and comfortable,
but dull and utterly pointless.

The people you meet who affect your life
and the successes and downfalls you experience
create who you are,
and even the bad experiences can be learned from,
In fact, they are probably the poignant and important ones.

If someone loves you,
love them back unconditionally,
not only because they love you,
but because they are teaching you to love
and opening your heart and eyes to things
you would have never seen or felt without them.

Make every day count.
Appreciate every moment
and take from it everything that you possibly can,
for you may never be able to experience it again...
Work hard, train hard, laugh hard, love hard

Hold your head up
because you have every right too.
Tell yourself you are a great individual and believe in yourself...
for if you don't believe in yourself,
no one else will believe in you either.
You can make of your life anything you wish.

Jo tack. Den beskrev min nuvarande livsinställning rätt så bra :thumbup:. Man lär sig att uppskatta livet så otroligt mycket mer när man tagit sig förbi dåliga tider.

Däremot tycker jag att bara för att någon är väldigt fokuserad och intresserad av träning, betyder inte det att dessa visdomsord ej kan appliceras på denne.

Ignatius72
2009-06-21, 22:24
Att vara dedikerad sin hobby är en sak, att sträva efter perfektion är en annan. Men många på forumet verkar i sin iver fokusera på fel saker. Man kör omkring i en gammal 240 men läser om hur man på bästa sätt trimmar en Ferrari. Man kan inte käka en burgare med polarna, eller ta en öl den där fina sommardagen på uteserveringen-inte för att man inte vill utan för att man tror att det saboterar träningen. Jag tror att det dels är kontraproduktivt men även att det finns många andra sätt att optimera reslutaten på.

Snafu
2009-06-21, 22:31
Jag tycker det är jättekul att folk kan hitta en hobby som verkligen ger dem något att brinna för. Det är tråkigt dock om hobbyn samtidigt gör att de går miste om allt annat trevligt som man annars kan uppleva.

Alla lever sina liv men ni som verkligen är addicted to the steel och inte skulle vilja byta er livsstil, vilka andra livsstilar har ni provat på?

Det är inte en slump att de flesta som blir äldre villigt eller motvilligt släpper på alla måsten då de inser att träningen helt enkelt inte är allt här i världen. Det går gott och väl att leva ett väldigt normalt liv och samtidigt kunna träna. Kanske inte helt optimalt men i längden blir inte en pizza mer eller mindre eller ett biceps-pass i mängden som missas någon katastrof.

Det är ytterst få som orkar leva optimalt någon längre tid pga en hobby. Satsar man på att bli BB-proffs är det något helt annat men de flesta som läser här gör det mest för att se snyggare ut nakna eller lyfta lite tyngre, inget ni försörjer er på.

Som sagt, det är jättekul med en hobby för resten av livet men se till så att ni inte missar resten pga av den.

Att vara dedikerad sin hobby är en sak, att sträva efter perfektion är en annan. Men många på forumet verkar i sin iver fokusera på fel saker. Man kör omkring i en gammal 240 men läser om hur man på bästa sätt trimmar en Ferrari. Man kan inte käka en burgare med polarna, eller ta en öl den där fina sommardagen på uteserveringen-inte för att man inte vill utan för att man tror att det saboterar träningen. Jag tror att det dels är kontraproduktivt men även att det finns många andra sätt att optimera reslutaten på.

What they said. (Mini).

Mats J
2009-06-23, 07:28
Jag jobbar också hårt på att få en mer avslappnad inställning till träning. Har tränat 20 år nu och under den perioden försökt varit så opti det bara går. Äter endast det planerade, väger maten både under deff o bulk, sova minst 8 timmar/natt, missar aldrig ett inplanerat pass. osv.

Har en kompis som tränat lika länge, han har alltid varit mycket mer avslappnad. Tränar igenom kroppen 1 g per vecka, utan schema, bara kör det som känns bra. Äter när han är hungrig, sover när han är trött, osv. Och han är helt klart betydligt större/starkare/bättre än mig. Kanske genetiskt, kanske inte.

Medusa
2009-06-23, 08:00
Jag försökte slappna av och bli mer normal men det gick inte, fick återfall och nu tränar jag mer än någonsin med 12 pass i veckan samt 7 pass cardio och min diet är lika tajt som Beyonces ass...

Scratch89
2009-06-23, 08:02
Jag försökte slappna av och bli mer normal men det gick inte, fick återfall och nu tränar jag mer än någonsin med 12 pass i veckan samt 7 pass cardio och min diet är lika tajt som Beyonces ass...

Tufft.

Medusa
2009-06-23, 08:11
Tufft.

Nej, jag känner mig som ett offer men jag har lärt mig att första steget är att acceptera att jag är beroende, och att jag inte kan ändra på det... Är så hemskt vet inte vad jag ska göra av mig själv när den inre stressen väller fram.. *cry*

Eddie Vedder
2009-06-23, 08:28
min diet är lika tajt som Beyonces ass...

Du är ganska fläskig men photoshoppad med andra ord?:D

mangs
2009-06-23, 08:30
Jag försökte slappna av och bli mer normal men det gick inte, fick återfall och nu tränar jag mer än någonsin med 12 pass i veckan samt 7 pass cardio och min diet är lika tajt som Beyonces ass...

DU kör alltså 19 pass i veckan? Eller runt 1000pass på ett år? Det låter som väldigt hög volym, hur ser upplägget för de olika passen ut?

Diggler
2009-06-23, 10:55
Om man har distans till saker och ting kanske man börjar fundera på hur ytterst meningslöst allting är. Insnöade människor är mycket lyckligare.

<Mike>
2009-06-23, 11:23
Jag tränar när jag tränar och gör annat när jag inte tränar. Jag kör på det som gäller för tillfället. Hade träningen tagit över mitt liv utanför själva gymmet också så hade jag lagt av med det eftersom jag vill göra annat t.ex det som jag tycker om mest: att skriva musik.

Även fast det kanske inte finns något direkt negativt med att vara insnöad på något så är det ändå bra att kunna distansera sig lite från det man håller på med så att ens vänner/bekanta inte behöver höra en babbla på hela tiden om något de själva inte är intresserade av (vilket de flesta varit med om många gånger antagligen)

C.E.J.
2009-06-23, 12:00
Tabbe riktar sig väl främst till de som är så insnöade att de mår dåligt av det. Om ni inte mår dåligt behöver ni väl inte ta åt er? :)

Bra tips! Förhoppningsvis kan de hjälpa någon.

Och främst till byggare. Det är helt klart fler amatörbyggare här på brädan som lever liv som elitbyggare, än det är amatöridrottare som lever liv som elitidrottare.

tp_88
2009-06-23, 12:12
Jag undrar lite över punkt 7. Oavsett hur jag gör så får jag långt ifrån grymma resultat, jelp?

maaherra
2009-06-23, 12:13
Jag tycker personligen det är väldigt tråkigt att ha och göra med personer där man inte vet vart dennes personlighet börjar och vart dennes tvångsmässiga beteende slutar. Jag är ganska övertygad om att många här på brädan hade minskat sin träningsmängd och fokus på kost markant ifall de fått bättre självkänsla.

En början är väl att försöka utforska andra saker i livet som är spännande, men även att faktiskt börja titta på vad som är BRA med en själv, det finns mer än man tror vid en första anblick.

Viktor_Balck
2009-06-23, 12:15
Jag undrar lite över punkt 7. Oavsett hur jag gör så får jag långt ifrån grymma resultat, jelp?

Du får börja ta det lite lugnt, du är ingen elitidrottare ok.

tp_88
2009-06-23, 12:26
Du får börja ta det lite lugnt, du är ingen elitidrottare ok.
Gotcha!

Karvig
2009-06-23, 13:02
Du är ganska fläskig men photoshoppad med andra ord?:D

Hahaha. :D Bland det roligaste jag läst på Kolo. Tack, Eddie! :thumbup:

Muskelbyggaren
2009-06-23, 13:11
Vad är det för fel på att vara insöad om man mår bra? Varför anses det vara finare att vara lite lagom?
Inte alls, men det är betydligt vanligare med folk som snöat in på träning och inte mår bra. Hur många av de som startar trådar och näringstiming och ångest över att äta hamburgare kommer ens i närheten av sina mål tack vare sitt kortvariga insöande? Om de istället satsat lagom under en längre hade de nått mycket längre.

krellik
2009-06-23, 13:25
Sanningen är nog att vi alla är så olika funtade mentalt att det som fungerar som en aha upplevelse för någon fungerar mindre bra för någon annan.

Min stora grej för hösten är att jag ska fokusera på glädjen med träningen, att varje pass ska vara kul eftersom det ändå är något jag gör på min fritid. Det kommer i praktiken inte att innebära så mycket praktiskt eftersom resultat från träningen trots allt är jävligt viktigt, det handlar mer om en mental grej för mig, för jag tycker trots allt träning är jävligt skönt och lustfyllt men ibland kan jag nästan glömma att det är just kul i all stress.

Men detta är just -min- grej, i slutändan måste alla själva klura ut med vilken inställning träningen blir som roligast. Klart det finns massor av människor som förmodligen skulle må bättre med mer distans till träning men som med så mycket annat så handlar det nog om andra saker i grund och botten ändå ifall man väljer att låta träningen ta över ens liv på ett sätt som man själv känner är osunt.