handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med att hitta en bra & billig gainer/återhämtningsdryck


way
2009-06-21, 19:00
Hallå, jag är en 15 årig kille som tränar fotboll cirka 4 till 6 gånger per vecka. Vi tränar till störst del konditions träning i form av långdistans löpning men också olika övningar för att träna musklerna i bena (mycket sprint osv). Vi tränar också armar, rygg och mage med hjälp av hantlar och dylikt. Nu letar jag efter en bra & billig gainer/återhämtningsdryck som ska maximera min tränings effekt. Jag bor i Göteborg, så jag föredrar en affär man kan gå till (alltså inte en webshop). För övrigt så är jag 170CM lång, och väger 60KG. Tacksam för svar.

Rahf
2009-06-21, 19:14
Ett tips från non-Glenn. Google och sen sökord "Göteborg kosttillskott". Gissningsvis lär åtminstone Gymgrossen ha minst en butik där. Dom butikerna har ofta rätt bra pris på tillskott.

Ifall du ändå vill handla via webshop så har Kolozzeum sin alldeles egna ;).

Ignatius72
2009-06-21, 19:16
Drick mjölk efter träningen.

way
2009-06-21, 22:23
Ett tips från non-Glenn. Google och sen sökord "Göteborg kosttillskott". Gissningsvis lär åtminstone Gymgrossen ha minst en butik där. Dom butikerna har ofta rätt bra pris på tillskott.

Ifall du ändå vill handla via webshop så har Kolozzeum sin alldeles egna.
Rekommenderar du någon särkild produkt (från tex Gymgrossen), eller är det bara att ta första bästa?

Drick mjölk efter träningen.
Seriösa svar, tack.

Och en annan sak, finns det några som hälst bieffekter på gainers/återhämtningsdrycker? (kanske är en dum fråga, men vill vara på den säkra sidan!)

stafh
2009-06-21, 22:26
Seriösa svar, tack.
Vad är det för oseriöst med det? En liter standardmjölk ger 600 kcal, kanske inte så energitätt som "super-ultra-mega-hyper-mass 2000 powerthirst edition", men ändå enkelt, bra och ganska billigt.Och en annan sak, finns det några som hälst bieffekter på gainers/återhämtningsdrycker? (kanske är en dum fråga, men vill vara på den säkra sidan!)
Man blir tjockare om man har i sig för mycket, precis som med all annan mat.

Ignatius72
2009-06-21, 22:28
Seriösa svar, tack.




http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=131897

Rahf
2009-06-21, 22:31
Rekommenderar du någon särkild produkt (från tex Gymgrossen), eller är det bara att ta första bästa?


Seriösa svar, tack.

Och en annan sak, finns det några som hälst bieffekter på gainers/återhämtningsdrycker? (kanske är en dum fråga, men vill vara på den säkra sidan!)

Första bästa i princip. När det kommer till gainer så finns det bara två huvudingredienser; protein och kolhydrater. Oavsett vilka effekter tillverkarna lovar, så är det nästan alltid precis lika bra som vilken annan gainer som helst. Gå efter priset och köp något som smakar gott.

Folk som är känsliga för finnar kan uppleva att de får lite större tillväxt, eftersom proteinet i mixen oftast är mjölkbaserad.

Vad är det för oseriöst med det? En liter standardmjölk ger 600 kcal, kanske inte så energitätt som "super-ultra-mega-hyper-mass 2000 powerthirst edition", men ändå enkelt, bra och ganska billigt.
Man blir tjockare om man har i sig för mycket, precis som med all annan mat.

Därför att frågan var gällande tillskott.

stafh
2009-06-21, 22:38
Därför att frågan var gällande tillskott.

Jag håller inte med.

Nu letar jag efter en bra & billig gainer/återhämtningsdryck som ska maximera min tränings effekt.

Eddie Vedder
2009-06-22, 05:19
Därför att frågan var gällande tillskott.

Hade frågan gällt tillskott hade den väl ställts i forumdelen för frågor om tillskott?

Så +1 på både stafh och Ignatius72. Om du inte har bekymmer med mjölk (magproblem) och har möjlighet rent praktiskt att ta med t.ex. chokladmjölk så är det ett kanonval. Och det ÄR seriöst, mjölk är superbt som återhämtningsdryck.

Problemet är som sagt förvaring, lättare att ha pulver i shakern som du sedan blandar med vatten på plats än att ha chokladmjölk i en flaska som behöver ligga kyld.

Flingor och mjölk direkt efter är mer effektivt som återhämtningsdryck än kolhydratbaserad sportdryck:

http://traningslara.se/blogg/skippa-sportdrycken-valj-flingor-och-mjolk/

Mer referenser för mjölk och chokladmjölk finns här:

http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov-del-2-proteintillskott/

spoonchest
2009-06-22, 12:58
Äsch, jag brukade ha med mjölkblandad gainer till gymet förut. passet tog väl lite drygt en timme, men inte vart den dålig för det. Ljummen, kanske, men inte dålig.

way
2009-06-22, 15:36
Har faktist aldrig tänkt på att bara mjölk kan vara så effektivt, om man dricker 10dl så får man i sig cirka 50g kolhydrater och 33g protein - som är nog för min vikt. Men jag har hört att sådanna stora mängder kan öka risken för prostata canser och benskörhet, knappast något jag vill riskera. Läste just igenom den tråden som Ignatius72 länkade till, så ni menar alltså, att det inte finns någon fördel med att ta en gainer, när man bara kan hälla i sig en liter mjölk?

Såg också någon som skrev så här: "Undantaget är EAA. Det finns inte att få fatt i någonstans annars." - någon som skulle kunna förklara exakt vad han menar?

Flingor och mjölk direkt efter är mer effektivt som återhämtningsdryck än kolhydratbaserad sportdryck.
Är det säkert, men jag snackar om återhämtningsdrycker som är baserade på proteiner och kolhydrater.

Eddie Vedder
2009-06-22, 15:42
Är det säkert, men jag snackar om återhämtningsdrycker som är baserade på proteiner och kolhydrater.

I studien förekom inget protein i den andra drycken. Då hade det helt klart blivit skillnad vilket jag även påpekar där.

Poängen var bara att ytterligare visa hur bra mjölk och vanligt käk faktiskt funkar.

way
2009-06-22, 15:43
Faktum är att väldigt få borde ha problem att tillgodose ett proteinintag motsvarande ca 1.5-2 g/kg kroppsvikt
Något jag klippte ut från en av Eddie's länkar. Jag trodde att det var 0.5g/kg proteiner?

Eddie Vedder
2009-06-22, 15:45
Något jag klippte ut från en av Eddie's länkar. Jag trodde att det var 0.5g/kg proteiner?

Nu tror jag du blandar ihop ett vanligt råd för intag direkt efter träning med totalt dagsintag.

way
2009-06-22, 15:51
Det gjorde jag!