handdator

Visa fullständig version : Handöa på ebay.uk?


Pettersover
2009-06-21, 18:55
Nån som har erfarenhet av att handla på ebay?
Hur lång tid tar det att få hem varan?
Betalar man med paypal, i såfall är det svårt och kan man bli lurad?
Hur är det med tullenavgift?

Prankie
2009-06-21, 19:07
Ebay bildas av miljontals vanliga säljare, så till din fråga beror det helt på vem du köper varan från.
Tips är köpa från power user med många positiva kommentarer så brukar det vara ganska säker.
Paypal är lätt att använda, bara koppla ihop det med ditt kreditkort. Problemet är dock det skickas alltid runt många phishing email oavsett om du redan använder paypal eller inte, inte direkt ett problem hos paypal men nånting att se upp för.
Tullavgift eller ej beror på var säljaren är. Hälften av ebay.co.uk säljare finns i Hongkong och Kina så man ska egentligen tulla för de, många paket slinker dock förbi. Finns säljaren i UK ska vara lugnt.

KniveN
2009-06-21, 20:50
Man behöver inte tulla på varor under 300kr, eller hade dom ändrat till 500?
Har säkert handlat över 150 grejer på ebay. Blåst en gång, men då tog jag en chansning och köpte från en med lite omdömen. Har även handlat från flera med lite omdömen och det har går bra.

Jag har fixat ett extre kontokort som jag bara handlar på internet med, som jag har kopplat till mitt paypal konto.

Prankie
2009-06-21, 21:17
Sist jag kollade var det

500kr från vänner
200kr från företag

KniveN
2009-06-22, 00:46
Sist jag kollade var det

500kr från vänner
200kr från företag

Dom flesta skriver gift ;)

Prankie
2009-06-22, 00:52
Dom flesta skriver gift ;)

Jepp, men det är så utnyttjad att tullen inte längre bryr sig om det står gift eller ej. Gränser är fortfarande 500kr och 200kr. Den nuvarande trenden är skriva service repair ifall det är elektronik, men det lärt väl dö ut också eventuellt.

Vinter
2009-06-22, 01:32
Nån som har erfarenhet av att handla på ebay?
Hur lång tid tar det att få hem varan?
Betalar man med paypal, i såfall är det svårt och kan man bli lurad?
Hur är det med tullenavgift?

Det är helt okey, köper man av seriösa säljare med mycket postiv respons är det inga problem. Hur lång tid det tar beror på fraktsättet, förvänta dig en vecka med normal airmail. Vill du ha grejerna snabbare kan du ju förhandla och betala mer. Visst kan man bli lurad, men det går ganska enkelt att se om säljaren är seriös genom feedbacken. Inom EU är det ingen tull skatt. Från USA kan du åka på hela paketet(+35%), och även roliga special tullar för vissa klädesplagg.

Vinter
2009-06-22, 01:35
Jepp, men det är så utnyttjad att tullen inte längre bryr sig om det står gift eller ej. Gränser är fortfarande 500kr och 200kr. Den nuvarande trenden är skriva service repair ifall det är elektronik, men det lärt väl dö ut också eventuellt.

Alla mina thaiboxningsprylar jag köpt från thailändska företag har haft "gift" i kryssat. Verkar som endel kryssar i det automatiskt, kanske kan ses som lite udda från företag..

capture
2009-06-22, 09:23
Jag har inte behöft tulla för någon av mina saker som jag beställt genom ebay. Dock har högsta summan jag beställt för på en och sama gång varit ca 400.

Pettersover
2009-06-22, 14:24
Okej men kommer varan hem till postlådan eller måste man hämta ut den?

Alone_in_the_dark
2009-06-22, 14:25
Okej men kommer varan hem till postlådan eller måste man hämta ut den?

Beror på hur stort paketet är:)

Pettersover
2009-06-22, 14:37
Typ om man köper en dvdfilm.

capture
2009-06-22, 15:12
Den kommer med all sannolikhet hamna i bevlådan