handdator

Visa fullständig version : Träna igenom magen ordentligt


Andy.da.wohoo
2009-06-21, 17:26
Hur ska man träna magen för att man ska köra igenom den helt? Behöver man tillägna magen en helt egen dag för att träna den helt och hållet eller räcker det att göra som jag gör nu, köra den i slutet av vartannat pass? T ex så kör jag rygg och biceps först och främst, sen i slutet av passet kör jag Cablecrunches, Sittups och Liggande benlyft. Räcker det?

Hoppas någon kan svara på frågan, så som jag har lagt ut den då jag är ganska nyfiken.

Olaaa
2009-06-21, 17:31
Skulle säga att 3 övningar är ganska lagom, men jag varierar övningarna en del. Man får inte glömma obliquesen. Personligen kör jag mage 2 gånger i veckan, oftast måndag och fredag så de får vila ordentligt.

Scratch89
2009-06-21, 17:31
Någon statisk övning också, kanske. Plankan och andra liknande varianter är opti.

Action Fighter
2009-06-21, 17:40
Skulle säga att 3 övningar är ganska lagom, men jag varierar övningarna en del. Man får inte glömma obliquesen. Personligen kör jag mage 2 gånger i veckan, oftast måndag och fredag så de får vila ordentligt.

Sant med obliquesen, har glömt dem själv lite för mkt tycker jag. Sidoplanka och sidolyft på stället där du kör fulla rygglyft är jävligt bra för dem.

Själv kör jag mage två gånger i veckan, har kört i samband med kampsporten innan men nu kommer jag lägga ett-två lungnare magpass och ett hårdare på gymmet varje vecka. Jag har själv fått riktigt bra resultat genom vanliga crunches, benlyft etc där jag ligger på väldigt höga reps. Men som sagt är kombination av olika sorts övningar viktig.

z_bumbi
2009-06-21, 17:54
Hur ska man träna magen för att man ska köra igenom den helt? Behöver man tillägna magen en helt egen dag för att träna den helt och hållet eller räcker det att göra som jag gör nu, köra den i slutet av vartannat pass?

Ja om du ser till att du ökar belastningen vartefter. Det behöver inte vara varje pass (magen påverkas av vad man kör i övrigt) men om du inte ökat på en till två månader så bör du ändra något.

Om du vill ha variation så välj två-fyra övningar som du varierar mellan. Mage kräver sällan massor av olika övningar men en där benen är förankrade och en där de inte är det kan vara en bra idé. Gärna en övning som man ser som favorit och en som man verkligen, verkligen hatar (bara det inte är för att den gör ont på fel sätt).
Sen växlar man mellan övningarna beroende på vad som är ledigt, vad man känner/inte känner för att köra.
En enkel idé för att öka är att ställa upp ett givet antal reps man ska köra varje pass (40-60 reps kan vara lagom) och sen helt enkelt se till att man kör det på något sätt. Det kan vara 4x10, 2x20, 3x5 + 1x25, självklart med anpassad vikt till repsantalet. Genom att variera sig får man både maxstyrka och uthållighet men man kan också anpassa sig till vad man gjort tidigare under passet.

Andy.da.wohoo
2009-06-21, 18:02
Intressanta svar, antar att det finns övningar i övningsbanken som visar hur man tränar obliques, skulle uppskatta om det skrevs några i tråden också dock.

Scratch89, varför tycker du jag bör köra en statisk övning för magen också? Nyfiken som sagt:)

z_bumbi, givetvis ökar jag belastningen varje vecka så jag verkligen tränar magen ordentligt. Verkade intressant att bestämma ett antal reps man kör varje pass och anpassa sig inom det, kommer fundera lite på det.

plus
2009-06-21, 18:23
Intressanta svar, antar att det finns övningar i övningsbanken som visar hur man tränar obliques, skulle uppskatta om det skrevs några i tråden också dock.


http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DBSideBend.html

En av mina favorit övningar :) Känns riktigt bra när man kör den.

tankz
2009-06-21, 18:59
får inte obliques tillräckligt med träning från vanliga viktade lutande crunches/situps och liggande benlyft?

pwnyou
2009-06-21, 19:13
får inte obliques tillräckligt med träning från vanliga viktade lutande crunches/situps och liggande benlyft? Det beror på om du anser att triceps och biceps får tillräckligt med träning från bröst- och ryggövningar eller inte.

pwnyou
2009-06-21, 19:14
Jag tycker att man ska ha minst en övning för Abs, en för obliques och en för höftböjarn.

vicarious
2009-06-21, 20:26
Det beror på om du anser att triceps och biceps får tillräckligt med träning från bröst- och ryggövningar eller inte.

Öh. Vad har triceps och biceps med saken att göra? Helt skilda muskler, aktiveras helt olika som hjälpmuskler beroende på vilka övningar man kör osv.

Bara för att man tycker att t ex biceps får tillräckling träning i många ryggövningar så betyder inte det att man nödvändigtvis behöver tycka att magen får tillräcklig träning av t ex marklyft, knäböj osv. Värdelös jämförelse.