handdator

Visa fullständig version : Svenska civilekonomutbildningar (coxie, snafu m.fl.)


Bahir
2009-06-21, 15:23
Situation:

Jag pluggar för närvarande en Bachelor of Management (3 år) på University of South Australia, i Adelaide, Australien. Betygsmässigt ser det finfint ut, får toppbetyg i princip alla kurser. Men nackdelen är att det kostar en massa (som jag visserligen kan ta lån för hos CSN, och som jag inte tror kommer vara några problem att betala tillbaka), och att jag inte är helt säker på hur utbildningen kommer att mottagas på den Svenska arbetsmarknaden.

Så poängen med den här tråden är att få lite input på vad ni på forumet tycker, samt hur ni skulle ranka Svenska civilekonomutbildningar i förhållande till varandra, samt kanske i övriga Europa. Handelshögskolan är uteslutet; mitt gymnasiensnitt är 17.6.


Tack på förhand

coxie
2009-06-21, 15:31
I Sverige så är det Lund, GU, SU och HHS som rankas högt med HHS i topp.

Top 50 i Europa kan du hitta här.
http://rankings.ft.com/businessschoolrankings/masters-in-management

Jag har ingen aning om hur du kan använda dina betyg från din nuvarande skola men kolla med HHS om du kan komma in på ett master program.

Challenge
2009-06-21, 15:35
Har för mig att det är Lunds, Göteborgs, Handels, Växjö, och några få till som får utexaminera civilekonomer. Förr var det betydligt fler högskolor/universitet men det ändrades för något eller några år sedan.

Själv pluggar jag civilekonomprogrammet i Lund, är inne på mitt tredje år, och jag kan både rekommendera staden och universitetet! Har för mig att snittet brukar ligga på runt 18 för höstterminen och runt poängen lägre på våren. Annars kanske du kan jobba upp det med högskoleprovet?

Kommer ursprungligen från Växjö så har varit ute på Campus här med ett par gånger. Vad jag vet är Växjös civilekonomutbildning bra, campus är också helt okej även om det är mindre än de större städerna. Lite lägre snitt för att komma in med så ta en titt på det kanske :)

Läste en rankning av skolorna för ett par år sedan när jag började, har för mig att Handels rankades högst sedan följt av Lund och Göteborg. Var ju dock ett par år sedan, kanske har ändrats nu..?

Scratch89
2009-06-21, 17:27
Civilekonom- och läkarutbildningen är väl i princip det enda som GU gör bra.

Cilia
2009-06-21, 17:33
Situation:

Jag pluggar för närvarande en Bachelor of Management (3 år) på University of South Australia, i Adelaide, Australien. Betygsmässigt ser det finfint ut, får toppbetyg i princip alla kurser. Men nackdelen är att det kostar en massa (som jag visserligen kan ta lån för hos CSN, och som jag inte tror kommer vara några problem att betala tillbaka), och att jag inte är helt säker på hur utbildningen kommer att mottagas på den Svenska arbetsmarknaden.

Så poängen med den här tråden är att få lite input på vad ni på forumet tycker, samt hur ni skulle ranka Svenska civilekonomutbildningar i förhållande till varandra, samt kanske i övriga Europa. Handelshögskolan är uteslutet; mitt gymnasiensnitt är 17.6.


Tack på förhand
Vad är det du tänker göra? Avsluta studierna på ett svenskt universitet för att på så sätt få en svensk examen?

Coxie postade rankingen men jag vet att även många andra utbildningar har bra rykte hos arbetsgivare, t ex Lindköping. Jag skulle akta mig för mitthögskolan.

Snafu
2009-06-21, 17:35
Vad är det du tänker göra? Avsluta studierna på ett svenskt universitet för att på så sätt få en svensk examen?

Coxie postade rankingen men jag vet att även många andra utbildningar har bra rykte hos arbetsgivare, t ex Lindköping. Jag skulle akta mig för mitthögskolan.

Yepp - passa sig för allt i norrland om man skall vara den som skall vara den.

Cilia: vad säger tjejen i din avatar? Jag har undrat över detta väldigt länge.

Cilia
2009-06-21, 17:37
Cilia: vad säger tjejen i din avatar? Jag har undrat över detta väldigt länge.
Du och jag Snafu ;)
Det finns en hel tråd om det och jag vet fortfarande inte *s*

jakke
2009-06-21, 17:37
Yepp - passa sig för allt i norrland om man skall vara den som skall vara den.

Cilia: vad säger tjejen i din avatar? Jag har undrat över detta väldigt länge.

I'm on girls gone wild?

Snafu
2009-06-21, 17:39
I'm on spring break?

Nordenator
2009-06-21, 17:42
Luleå får också utexaminera civilekonomer sen.. någon gång någorlunda nyligen. Det finns bara i programform för kommande ettor, men jag läser senare del (3:an av 4 år) i form av strökurser.

Nu vet jag visserligen inte hur kurserna är på avancerad nivå, men av mina erfarenheter hittils skulle jag nog säga: läs inte ekonomi i Luleå.

Karvig
2009-06-21, 18:09
Cilia: vad säger tjejen i din avatar? Jag har undrat över detta väldigt länge.

I´m not that bad?

Loke
2009-06-21, 18:10
Läs den andra tråden angående avataren, det har redan analyserats rätt mycket.

Eddie Vedder
2009-06-21, 18:22
Cilia: vad säger tjejen i din avatar? Jag har undrat över detta väldigt länge.

Se över alternativ och bidra gärna själv. Det kvarstår som outrett mysterium här på Kolo.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118249&highlight=Cilias

Bahir
2009-06-25, 14:34
Tack för svaren ni som var on-topic. Jag har hursomhelst bestämt mig idag för att flytta tillbaka till Sverige. Lite osäkert vad som händer sedan, men det löser sig.

Prankie
2009-06-25, 14:45
Hmm, vore intressant att veta var Umeå HHS ligger. Kanske inte ens finns på radarn. :D

Biceps
2009-06-25, 14:59
Om du har kassa betyg så kan jag rekommendera att skriva HP, det gjorde jag och det räckte till Lund iaf.

J A L
2009-06-25, 17:13
Men det viktigaste är väl kanske att fråga vad du skall läsa för inriktning? Feken på SU ansågs ju vara riktigt bra förut, för att sedan helt enkelt bli jättedålig. Nationalekonomiska institutionen däremot rankades nyligen som näst bäst i världen avseende forskningen (i något avseende) efter Harvard, så det är ju... Bra. Om undervisningen är näst bäst i världen har jag ingen aning om, men det anses i alla fall vara bra kod att ha pluggat där. Sedan är ju Handels kontaktnät rätt mycket värt att få ta del av. Själv skulle jag inte vilja plugga just ekonomi någon annanstans än på SU eller Handels. Möjligvis Uppsala om man skall plugga FEK. Men, man skall inte glömma att det i slutändan blir lite vad man gör det till, oavsett var man pluggar...

LoTiX
2009-06-25, 18:50
Tror snittet i Linköping där jag läser ligger kring 17-18. Jag började med fristående i två år för att sedan hoppa in så jag har inte 100% koll.

Bahir
2009-06-26, 09:43
Om du har kassa betyg så kan jag rekommendera att skriva HP, det gjorde jag och det räckte till Lund iaf.

Vad fick du på högskoleprovet? Och vilken utbildning i Lund gäller det?

Bahir
2009-06-26, 13:40
Men det viktigaste är väl kanske att fråga vad du skall läsa för inriktning? Feken på SU ansågs ju vara riktigt bra förut, för att sedan helt enkelt bli jättedålig.

Nån som kan bekräfta?

J A L
2009-06-27, 12:54
Nån som kan bekräfta?

Ingen verkar vilja bekräfta. ;)

Den har väl i och för sig repat sig från bottennivån där den var för något år sedan och det anses väl hur som helst "bra" att ha pluggat där. Men, som sagt, det beror mycket på vad du har läst för inriktning och vad du själv gör av det. Om jag inte minns fel så har Sveriges yngste börs-VD läst på FEK:en, Annika Falkengren har gjort det, Urban Bäckström och säkert en jäkla massa fler. Men du får ju inte en automatisk spark i häcken ut i arbetslivet som man verkar få om man går på Handels. Men man skall minnas att det gäller för Sverige och kanske London. Söker du jobb någon annanstans så existerar inte HHS-hypen.

Som sagt, det blir ju lite vad man gör det till...

Själv är jag i och för sig nationalekonom... :D

Bahir
2009-06-27, 13:41
Det får bli till att göra högskoleprovet samt att kanske göra prövningar för att förbättra några gymnasiebetyg. Provade hemma att göra högskoleprovet från i våras, och fick 1.39 när jag sammanställde (vet inte om de kanske räknar på något annat sätt, men jag tog procenten jag fick rätt på på varje del, dubblade den, summerade resultaten från de fem delarna, och delade på 5). Det bör väl kunna förbättras om jag pluggar i några månader på det.

Skäggmiffot
2009-06-27, 14:10
Det får bli till att göra högskoleprovet samt att kanske göra prövningar för att förbättra några gymnasiebetyg. Provade hemma att göra högskoleprovet från i våras, och fick 1.39 när jag sammanställde (vet inte om de kanske räknar på något annat sätt, men jag tog procenten jag fick rätt på på varje del, dubblade den, summerade resultaten från de fem delarna, och delade på 5). Det bör väl kunna förbättras om jag pluggar i några månader på det.

Högskoleprovspoängen räknas ut efter normerade tabeller som skiljer sig en aning från år till år. Googla upp en gammal normeringstabell så kan du se där ungefär var du hamnar.

hio
2009-06-27, 14:54
Frågan är hur länge du har kvar på din utbildning i Australien?

Är det bara ett år så ser det bättre ut om du först läser klart, sedan flyttar till Sverige.

Bahir
2009-06-27, 15:08
Frågan är hur länge du har kvar på din utbildning i Australien?

Är det bara ett år så ser det bättre ut om du först läser klart, sedan flyttar till Sverige.

Har två år kvar. Visst, det är litet av ett gamble att flytta tillbaka nu när det är dåligt med jobb och många sökande till utbildningar, men å andra sidan blir det helt enkelt för dyrt att stanna.

Biceps
2009-06-27, 16:40
Vad fick du på högskoleprovet? Och vilken utbildning i Lund gäller det?

1,3 har jag för mig, civilekonomprogrammet 240p analytisk

C.E.J.
2009-06-27, 21:46
Noob-fråga: Bahir, om du håller på att ta en Bachelor's Degree nu, så är det väl en Master-utbildning som gäller härnäst snarare än civ.ek?

Bahir
2009-06-28, 00:47
Noob-fråga: Bahir, om du håller på att ta en Bachelor's Degree nu, så är det väl en Master-utbildning som gäller härnäst snarare än civ.ek?

Nej, eftersom jag inte avslutat programmet utan bara klarat av 1 av 3 år. Så det blir till att starta om från scratch. Fast jag kan säkert tillgodogöra mig några poäng, och kanske jag slipper att göra om vissa kurser (e.g. introduktionskurser till mikro- och makroekonomi).