handdator

Visa fullständig version : Svenska civilekonomutbildningar (coxie, snafu m.fl.)


Bahir
2009-06-21, 15:23
Situation:

Jag pluggar för närvarande en Bachelor of Management (3 år) på University of South Australia, i Adelaide, Australien. Betygsmässigt ser det finfint ut, får toppbetyg i princip alla kurser. Men nackdelen är att det kostar en massa (som jag visserligen kan ta lån för hos CSN, och som jag inte tror kommer vara några problem att betala tillbaka), och att jag inte är helt säker på hur utbildningen kommer att mottagas på den Svenska arbetsmarknaden.

Så poängen med den här tråden är att få lite input på vad ni på forumet tycker, samt hur ni skulle ranka Svenska civilekonomutbildningar i förhållande till varandra, samt kanske i övriga Europa. Handelshögskolan är uteslutet; mitt gymnasiensnitt är 17.6.


Tack på förhand

coxie
2009-06-21, 15:31
I Sverige så är det Lund, GU, SU och HHS som rankas högt med HHS i topp.

Top 50 i Europa kan du hitta här.
http://rankings.ft.com/businessschoolrankings/masters-in-management

Jag har ingen aning om hur du kan använda dina betyg från din nuvarande skola men kolla med HHS om du kan komma in på ett master program.

Challenge
2009-06-21, 15:35
Har för mig att det är Lunds, Göteborgs, Handels, Växjö, och några få till som får utexaminera civilekonomer. Förr var det betydligt fler högskolor/universitet men det ändrades för något eller några år sedan.

Själv pluggar jag civilekonomprogrammet i Lund, är inne på mitt tredje år, och jag kan både rekommendera staden och universitetet! Har för mig att snittet brukar ligga på runt 18 för höstterminen och runt poängen lägre på våren. Annars kanske du kan jobba upp det med högskoleprovet?

Kommer ursprungligen från Växjö så har varit ute på Campus här med ett par gånger. Vad jag vet är Växjös civilekonomutbildning bra, campus är också helt okej även om det är mindre än de större städerna. Lite lägre snitt för att komma in med så ta en titt på det kanske :)