handdator

Visa fullständig version : Underliga händelser/sammanträffanden


<Mike>
2009-06-21, 14:25
Jag tror inte på mirakel och jag tror inte att allt som händer gör det för någon särskild anledning men det är ändå intressant när saker väl händer som lämnar ett intryck av att man nyss varit med om något övernaturligt, något man inte kan förklara. Det skulle vara roligt att ta del av era berättelser då jag tror att de flesta människor varit med om såna här saker.

Jag kan börja med två händelser som jag kan komma ihåg precis nu:

En gång när jag var ca 7-10 så cyklade jag med min mountainbike och försökte hitta olika gupp som man kunde flyga en bit på. Jag hittade ett ställe vid slutet av en grusväg som ledde ut till en asfalterad väg där man kunde hoppa vid början av asfalten. Problemet var att man inte kunde se om det kom några bilar när man tog fart för att skutta rakt ut på vägen, men eftersom jag var kände mig odödlig (när man är liten så tror man ofta det, eller jag trodde iaf ofta det) så tänkte jag inte så mycket på det.
Jag hoppade några gånger med cykeln och det var roligt så jag tog fart en gång till för att hoppa riktigt långt men så låste sig bakhjulet någon meter innan guppet vilket resulterade i att det tog tvärstopp och exakt någon halv sekund efter att det hände så for en bil förbi i hög hastighet.
Hade inte bakhjulet låst sig så hade jag alltså antagligen blivit påkörd.

En annan gång, mycket senare när jag var kanske 14, så hände en annan grej som visserligen inte var livshotande men fortfarande underlig.
Jag satt hemma hos en av mina kompisar i deras kök och åt lite fika då jag fick syn på streck koden på ett mjölkpaket vilket påminde mig om en diskussion jag hade haft med en annan kompis dagen innan om hur talet "666" uppenbarligen skulle finnas precis överallt. Min kompis hade till exempel sagt att "666" skulle finnas någonstans på streck koden på alla mjölkpaket.
Jag trodde givetvis inte på detta och berättade det nu för kompisen i köket. Vi började diskutera hur stor chans det var att "666" skulle finnas överallt och skämtade om hur satan hade infiltrerat Arla. Mitt i diskussionen slog min kompis till med näven i bordet då han härmade satan vilket fick ett reklamblad som låg bland några tidningar att flyga upp i luften, segla iväg mot en list som satt på väggen (vet inte vad det kallas men det är när det sitter en list runt hela rummet någon meter upp vilket delar in väggen i två delar), på något sätt fastna på listen upp och ner och där det tidigare hade varit extrapris på något som nu bara kostade 999 kr stod det nu med stora röda siffor: 666.
Det var creepy. Jag lovar. :)


Så! Det var mina kanske mindre intressanta berättelser, men ni kanske har några egna som kan vara roliga att dela med sig av?



(Och just det, om det fanns någon annan tråd om samma grej så hittade jag den iaf inte)

Andy.da.wohoo
2009-06-21, 14:33
Din första berättelse är tuff, får en att undra om det verkligen finns något som tittar ner och tar hand om oss.

Kross
2009-06-21, 14:34
Såntdär är lite creepy ibland.

Minns när jag var hos en bekant och drack kaffe för ett par månader sen. Satt och slog med tre tärningar bara för skojs skull och skulle se hur lång tid det tog innan jag fick tre sexor. Efter en stunds rullande fick jag en serie på 6-6-6, 6-6-6, 5-5-6 och 6-6-6 i rad. Sjukt. Polaren som satt bredvid blev förvånad, tog tärningarna och sa "Det ska ju inte vara så lätt att få tre sexor!", och slog. Resultatet? 6-6-6.
Veckan efter satt jag på en lunchrast med ett par vänner och slog tärning om diverse saker i ren tristess. Då fick jag en exakt likadan serie med sexor som hos veckan innan. Berättade om händelsen för mina vänner och imiterade det min kompis gjort vid köksbordet; "Då sa han 'Det ska ju inte vara så lätt att få tre sexor!'" och slog precis som han gjorde - och fick tre sexor igen. Jävligt udda.

pwnyou
2009-06-21, 14:36
#3 Shit, vad är oddsen för det där? 1 på miljarden?

Kross
2009-06-21, 14:40
#3 Shit, vad är oddsen för det där? 1 på miljarden?

Ingen aning men det har varit en återkommande tanke. Var ställd rätt länge efter det där.

<Mike>
2009-06-21, 15:13
Din första berättelse är tuff, får en att undra om det verkligen finns något som tittar ner och tar hand om oss.

Yes, jag var kristen när jag var liten så jag trodde att det var min skyddsängel eller något sådant. Nu tror jag att det bara var slumpen, jag hade riktigt mycket tur helt enkelt.

Såntdär är lite creepy ibland.

Minns när jag var hos en bekant och drack kaffe för ett par månader sen. Satt och slog med tre tärningar bara för skojs skull och skulle se hur lång tid det tog innan jag fick tre sexor. Efter en stunds rullande fick jag en serie på 6-6-6, 6-6-6, 5-5-6 och 6-6-6 i rad. Sjukt. Polaren som satt bredvid blev förvånad, tog tärningarna och sa "Det ska ju inte vara så lätt att få tre sexor!", och slog. Resultatet? 6-6-6.
Veckan efter satt jag på en lunchrast med ett par vänner och slog tärning om diverse saker i ren tristess. Då fick jag en exakt likadan serie med sexor som hos veckan innan. Berättade om händelsen för mina vänner och imiterade det min kompis gjort vid köksbordet; "Då sa han 'Det ska ju inte vara så lätt att få tre sexor!'" och slog precis som han gjorde - och fick tre sexor igen. Jävligt udda.

Haha låter nästan lite för osannolikt för att vara sant! Men tror på dig, sjuka grejer händer ibland :D

Kross
2009-06-21, 15:22
Haha låter nästan lite för osannolikt för att vara sant! Men tror på dig, sjuka grejer händer ibland :D

Ja det var riktigt svårt att ens tro ögonen bara första gången det händer, men sedan en repris på det hela...

Onigiri
2009-06-21, 16:33
En gång under våren när vi promenerade på kyrkogården mitt i natten så släcktes 2 ljus vid olika gravar precis när vi stod framför dem. Det blåste inget mer än vanligt vad jag kan minnas. Det var väldigt underligt faktiskt, just att det hände två gånger. Vi gick och pratade om det hela natten på vägen därifrån minns jag.

Jag tror inte heller på något övernaturligt, mirakel eller så. Men ibland händer det bra underliga saker.

erikkarlsson
2009-06-21, 18:50
Inget övermänskligt fenomen men en rolig grej.

Jag kommer ALLTID 30-40 min senare till gymmet än en kompis, varje gång som vi är där samtidigt så har han varit där 30-40 min innan mig.
Han är ingen jättebra kompis så jag pratar aldrig med honom om när vi ska eller bruka gymma.

Donner
2009-06-21, 19:43
Trevliga historier, alltid spännande att läsa :)

ONT:

Jag är verkligen ingen som tror på spöken/övernaturliga saker, man kan i princip kalla mig den största icketroende i sverige. Men en sak som jag fortfarande inte kan förklara hände när jag var ungefär 13-14 år.
Jag cyklade hem från skolan, kommer in på uppfarten där man kan se in i köket. Jag ser klart och tydligt min mamma stå i köket och laga något. Det är verkligen som att hon står där, ingen illusion eller något. Ser henne sedan gå ut från köket så att jag inte kan se henne längre. Jag öppnar dörren och skriker "Hallå!". Inget svar. Jag kollar genom hela huset och tycker att detta är ju helt sjukt. Ringer henne och frågar var hon är;
- Jag är på jobbet.
Jag tappar i princip hakan :D

shut teh face
2009-06-21, 20:05
Igår åt jag ceasarsallad men idag åt jag köttfärsås.

n1tro
2009-06-21, 20:13
nä händer ngt så händer det.. finns inget skumt med ngt


mvh

andnel
2009-06-21, 20:14
Det händer mig saker varenda dag som människor skulle se som "slump" eller tur. Jag tror inte att det är en slump att saker och ting sker som inte borde ske - Gud ser oss.
Det är också väldigt lätt att bara uppmärksamma de verkligt onaturliga saker som händer i ens vardag, men om man också skulle börja uppmärksamma de "små" saker som händer så är jag övertygad om att man kommer upptäcka minst ett antal per dag.

Chaan
2009-06-21, 20:36
Mina datorer brukar paja när jag behöver en paus.

Wille005
2009-06-21, 20:36
Jag träffade en underbar flicka igår.

sundvall
2009-06-21, 21:01
Har nog inte direkt varit med om något extraordinärt. Men en rätt störd sak med mig är att när jag vaknar på nätterna så kan jag gissa mig till vad klockan är, exakt på minuten, innan jag ens kollat på den. Jag vet inte hur många ggr detta hänt sen jag upptäckte det i 10års åldern, jag kan vakna, och tänker jag "hmm vad är klockan?" - de första siffrorna som poppar upp i min skalle, stämmer i princip varje gång. 80-90% av gångerna stämmer det exakt på minuten, jag har misslyckats någon gång och då bara med några minuter.

Rätt stört faktiskt, men känns rätt ballt varje gång. De senaste åren har det börjat inträffa på dagtid också, nog för att det inte är lika häftigt då med tanke på att man iallafall borde ha någon sorts uppfattning om vad klockan är, jämfört med om man bara vaknar random tid på natten. För ungefär ett år sedan , då jag och mitt EX var påväg hem till henne efter att vi hade varit på pizzerian samt hyrt film. När vi går över en bro här i Bollnäs så frågar hon "Vad är klockan?", precis innan jag ska till och kolla säger hon "Nej vänta! bevisa nudå att du kan veta vad den är utan att ens kolla på den!" - Jag tänker att det bara kommer gå åt helvete eftersom att jag försöker påtvinga det, men hurs om helst säger jag (Och jag kommer mycket väl ihåg siffrorna, haha) "17:42:09" vi kollar på min klocka å den står då på "17:42:11" vilket betyder att jag troligtvis hade rätt när jag sa tiden, då det troligtvis tog 1-2 sekunder från dess innan vi hann kolla på klockan. Liknande återspelade sig bara några veckor efter, och även då klockan 17:42 (Dock inga sekundrar då jag kollade på mobilen då).

Yes, true shit.

Dan S
2009-06-21, 21:04
Har varit med om massor av små händelser som fått en att undra, senast var nu då jag kollade igenom serien One Piece, 405 avsnitt. Då jag var på avsnitt 260 så tänkte jag.

Vad fan har jag sett serien eller? Jag känner igen det här!

Sedan händer det en grej med en kille. Och en än gång känner jag, men vad i hel*ete är detta? Jag har sett det här, men endå inte!

Detta var ingen deja vu, jag får såna till och från och vet hur det känns, detta kändes mer som om jag kollat på serien i ett annat liv eller fått någon annans minnen av serien. Serien är relativt ny, så jag kan alltså inte ha blivit reincarnerad eller något, jag tror inte på det.

Under hela CP9-arcen som varar ca 70 avsnitt så kunde jag nästan peka på vad som skulle hända, som om det var andra gången jag såg serien, men det var inte "aha! aha! AHA!"-känslan man får av deja vu, helt annorlunda. Sjukt konstigt. Det kändes som om det var 15 år sedan jag kollat på serien men den kom ju ut i slutet av 90 början av 00. Så det är ju omöjligt. Någon som har tänkbara förklaringar?

Tänk er att ni börjar kolla på en serie sedan mitt i serien under 2 dagar så VET ni men endå inte att ni har sett serien, sjuk känsla.

<Mike>
2009-06-21, 23:10
*text*

Har vi inte någon sorts inbyggd klocka i våra huvuden, bara att vissa har lite mer koll på det än andra? Har för mig att vi har det. Jag tror att nästan varenda en som ska upp någon särskild tid för något viktigt vaknar sådär en minut innan klockan ringer, det händer mig nästan varenda gång jag vet att jag måste upp av någon särskild anledning.

På tal om det så måste jag berätta något jag blev mäkta imponerad av:
Satt på bussväntsalen i Norrköping i väntan på min buss då det kommer in en gubbe som sätter sig någon plats ifrån mig. Han tar en titt på sitt armbandsur och lutar sedan huvudet bakåt lite varpå han somnar på en gång! Han bara stängde ögonen och började snarka. Sedan ca 10-15 minuter senare så slutar han snarka, tittar på klockan, reser sig och går ut och precis då kommer hans buss.

Jag var totalimpad av honom :D Vilken kontroll över kropp och tid :cool:

tsp
2009-06-21, 23:19
På tal om det så måste jag berätta något jag blev mäkta imponerad av:
Satt på bussväntsalen i Norrköping i väntan på min buss då det kommer in en gubbe som sätter sig någon plats ifrån mig. Han tar en titt på sitt armbandsur och lutar sedan huvudet bakåt lite varpå han somnar på en gång! Han bara stängde ögonen och började snarka. Sedan ca 10-15 minuter senare så slutar han snarka, tittar på klockan, reser sig och går ut och precis då kommer hans buss.

Jag var totalimpad av honom :D Vilken kontroll över kropp och tid :cool:

Eller bara ren tur? ;)

<Mike>
2009-06-21, 23:40
Eller bara ren tur? ;)

Nah du skulle ha sett killen, han hade koll! :D
Kanske bara var en tillfällighet, men jag vill tro att det inte var det; roligare minne på det sättet. :)

Mongar
2009-06-22, 00:44
En grej som jag tyckte va häftig var när jag var i videobutiken en gång och tog upp filmen "the clearing".
Jag tar upp filmen och på fodralet är tre ansikten, jag möter första ansiktet och tänker: Aah, Willem Dafoe! Jag tittar till höger där namnen står och mycket riktigt, Willem Dafoe var med. Jag läser resten av namnen: Robert Redford och Helen Mirren.
Blicken går tillbaka mot ansiktena på framsidan och jag tittar på de andra ansiktena. En är kvinna så det är alltså Helen Mirren och jag ska nu titta på Robert Redford MEN
där är inte Robert Redford, där är Willem Dafoe och ansiktet jag först identifierade som Willem Dafoe var Robert Redford.

Väldigt skumt tycker jag även om det låter lite torrt. Att jag ska ta fel på deras ansikten på just det här sättet och märka det på just det sättet. Tittar ansikte, kopplar namn till ansikte, ser nytt namn och ska koppla det till nästa ansikte men då är det ansiktet till det första namnet, ja ni fattar.

http://www.hyrfilm.cdon.com/movieimages/4225/2.jpg
hittar ingen större bild.

joriice
2009-06-22, 01:24
Tänkte att det skulle komma en vit power ranger när jag gick på dagis, och så kom det en typ samma vecka!

Samma dag trodde jag att vi skulle få nyponsoppa till mellanmål, och så fick vi det! Whoa!
Bra dag.

Doctor Snuggles
2009-06-22, 01:24
Det kallas slump och sannolikhet. Finns inget märkligt med det.
Om man inte försöker filurera fram vad slump egentligen är. That's some weird shit.

<Mike>
2009-06-22, 01:34
Det kallas slump och sannolikhet. Finns inget märkligt med det.
Om man inte försöker filurera fram vad slump egentligen är. That's some weird shit.

Nej men det är fortfarande roligt att ta del av andras berättelser :)

Vad är det som är konstigt med vad slump är för något? Som jag uppfattar det så är slump en händelse som man inte kan förutsäga precis men som man kan förstå. Till exempel om du slår en tärning så kan jag inte veta vilket nummer du kommer få, det får slumpen avgöra, men jag vet att det kommer bli 1-6.
Man kan inte tala om slumpen när det handlar om saker man inte förstår tycker jag eftersom hade man förstått det så kanske det inte hade handlat om slumpen eftersom man kanske skulle ha kunnat förutsäga resultatet. (konstigt formulerat men jag skyller det på att det är sent)

Fast jag kanske inte tänker tillräckligt? För sent på natten för att filosofera.

Eddie Vedder
2009-06-22, 07:45
Det är inte min egen berättelse men kanske den mest fantastiska/obehagliga som någon jag känner väl har berättat för mig:


Det var min lärare i religion på gymnasiet som berättade om en planerad studieresa där hon, klassen samt några föräldrar skulle åka på. En kort tid innan resan skulle bli av var det dock en förälder som bangade ur eftersom de hade en grannsamverkan där de tog hand om varandras barn, en privat dagisverksamhet typ.

Det innebar att för få vuxna kunde följa med och hela resan fick ställas in. Alltså en studieresa för en hel klass som gick åt skogen för att en av de vuxna som lovat att följa med plötsligt upptäckt att hon skulle vara dagismorsa åt sina grannars ungar.

Den inställda resan i fråga var en resa till Estland, dit skulle de åka färja, detta var planerat att äga rum 28:e september 1994......

Sjukt otäckt tycker jag.:(

Alfred Nobel
2009-06-22, 07:57
Det är inte min egen berättelse men kanske den mest fantastiska/obehagliga som någon jag känner väl har berättat för mig:


Det var min lärare i religion på gymnasiet som berättade om en planerad studieresa där hon, klassen samt några föräldrar skulle åka på. En kort tid innan resan skulle bli av var det dock en förälder som bangade ur eftersom de hade en grannsamverkan där de tog hand om varandras barn, en privat dagisverksamhet typ.

Det innebar att för få vuxna kunde följa med och hela resan fick ställas in. Alltså en studieresa för en hel klass som gick åt skogen för att en av de vuxna som lovat att följa med plötsligt upptäckt att hon skulle vara dagismorsa åt sina grannars ungar.

Den inställda resan i fråga var en resa till Estland, dit skulle de åka färja, detta var planerat att äga rum 28:e september 1994......

Sjukt otäckt tycker jag.:(

Jeeez, vilken optimorsa... Jag tror hon är oraklet och förutspådde allting.

tsp
2009-06-22, 07:58
Det är inte min egen berättelse men kanske den mest fantastiska/obehagliga som någon jag känner väl har berättat för mig:


Det var min lärare i religion på gymnasiet som berättade om en planerad studieresa där hon, klassen samt några föräldrar skulle åka på. En kort tid innan resan skulle bli av var det dock en förälder som bangade ur eftersom de hade en grannsamverkan där de tog hand om varandras barn, en privat dagisverksamhet typ.

Det innebar att för få vuxna kunde följa med och hela resan fick ställas in. Alltså en studieresa för en hel klass som gick åt skogen för att en av de vuxna som lovat att följa med plötsligt upptäckt att hon skulle vara dagismorsa åt sina grannars ungar.

Den inställda resan i fråga var en resa till Estland, dit skulle de åka färja, detta var planerat att äga rum 28:e september 1994......

Sjukt otäckt tycker jag.:(
Låter "osannolikt". Liksom ofta inte någon annan förälder ryckte in i så fall? Istället för att hela resan skulle gått åt skogen. Låter underligt..

kjell33
2009-06-22, 07:58
Estonia med andra ord. 800 döda.....

Zäta
2009-06-22, 09:02
En lite festlig grej som inträffade för en hel del år sedan på Liseberg med två kompisar...

Vi (mina två kompisar) stod och spelade på ett utav alla godishjulen som de har i parken.
Ingen utav dem vinner någonting på gnaska länge och när de bestämt sig för att sluta spela på just det här hjulet så säger jag till polarna att spela på nr 7 för det kommer vinna nästa gång.
Aldrig, säger de då. Inte en chans att vi spelar mer här typ.... Givetvis blir det 1:a eller andra vinst på nummer 7 den gången.
Direkt efter säger jag återigen att spela på nummer 13 denna gången. Men de bara flinar dock vill de inte lämna hjulet, bara för att se om jag har rätt.
Och det har jag återigen!!
Direkt efter att nummer 13 går in så får jag lite ögonkontakt med tjejen som står och tar betalt i hjulet och jag ser att hon skrattar lite.
Konstigt nog finns den där känslan i mig (får det ibland när det handlar om siffror) att jag "vet" även vilken siffra som vinner på nu.

Jag säger något i stil med att om ni inte spelar på det jag säger nu är ni korkade.
- Nummer 23 kommer vinna säger jag!
Av någon outgrundlig anledning vill polarna fortfarande inte spela på det jag säger utan de säger något som "troligt" eller "förmodligen" i lagom sarkastisk ton.
När nummer 23 går in med stjärnvinst så tror jag att deras hakor slår i marken. Själv börjar jag asgarva.
Tjejen och mina två kompisar tycker att det som har utspelat sig under de senaste 2 minuterna är helt sanslöst... Och det gör jag med måste jag säga.

Den här händelsen nämns förmodligen i något litet samanhang varannan gånge eller så, som jag umgås med dessa personerna numera ;)

Jag vet inte hur troligt eller otroligt det egentligen är att säga tre nummer i följd mellan 1 och 30 (tror dom går till 30 på det hjulet vi va vid) men jag har aldrig gjort det innan eller efter.


P.S. Om jag träffade tjejen vid hjulet något efter detta förtäljer inte den här historien :naughty: :D

bubbe
2009-06-22, 09:24
En lite festlig grej som inträffade för en hel del år sedan på Liseberg med två kompisar...

Vi (mina två kompisar) stod och spelade på ett utav alla godishjulen som de har i parken.
Ingen utav dem vinner någonting på gnaska länge och när de bestämt sig för att sluta spela på just det här hjulet så säger jag till polarna att spela på nr 7 för det kommer vinna nästa gång.
Aldrig, säger de då. Inte en chans att vi spelar mer här typ.... Givetvis blir det 1:a eller andra vinst på nummer 7 den gången.
Direkt efter säger jag återigen att spela på nummer 13 denna gången. Men de bara flinar dock vill de inte lämna hjulet, bara för att se om jag har rätt.
Och det har jag återigen!!
Direkt efter att nummer 13 går in så får jag lite ögonkontakt med tjejen som står och tar betalt i hjulet och jag ser att hon skrattar lite.
Konstigt nog finns den där känslan i mig (får det ibland när det handlar om siffror) att jag "vet" även vilken siffra som vinner på nu.

Jag säger något i stil med att om ni inte spelar på det jag säger nu är ni korkade.
- Nummer 23 kommer vinna säger jag!
Av någon outgrundlig anledning vill polarna fortfarande inte spela på det jag säger utan de säger något som "troligt" eller "förmodligen" i lagom sarkastisk ton.
När nummer 23 går in med stjärnvinst så tror jag att deras hakor slår i marken. Själv börjar jag asgarva.
Tjejen och mina två kompisar tycker att det som har utspelat sig under de senaste 2 minuterna är helt sanslöst... Och det gör jag med måste jag säga.

Den här händelsen nämns förmodligen i något litet samanhang varannan gånge eller så, som jag umgås med dessa personerna numera ;)

Jag vet inte hur troligt eller otroligt det egentligen är att säga tre nummer i följd mellan 1 och 30 (tror dom går till 30 på det hjulet vi va vid) men jag har aldrig gjort det innan eller efter.


P.S. Om jag träffade tjejen vid hjulet något efter detta förtäljer inte den här historien :naughty: :D

Mannen med tur :laugh:

Tjejen som skötte hjulet spelade dig ett spratt......

Mecker
2009-06-22, 12:54
Jag vet inte hur troligt eller otroligt det egentligen är att säga tre nummer i följd mellan 1 och 30 (tror dom går till 30 på det hjulet vi va vid) men jag har aldrig gjort det innan eller efter


Det blir väl 1/30^3 = 1/27000 = 0,000037%.
Det kräver lite tur.

En gång slog jag en tärning så att första gången jag kastade blev det 1, sedan 2, sedan 3, 4 , 5 och 6.

Så på 6 kast hade jag lyckats få med alla sidor på tärningen, i nummerordning.

1/6^6 = 1/46656 = 0,00002%

Doctor Snuggles
2009-06-22, 13:08
Nej men det är fortfarande roligt att ta del av andras berättelser :)

Vad är det som är konstigt med vad slump är för något? Som jag uppfattar det så är slump en händelse som man inte kan förutsäga precis men som man kan förstå. Till exempel om du slår en tärning så kan jag inte veta vilket nummer du kommer få, det får slumpen avgöra, men jag vet att det kommer bli 1-6.
Man kan inte tala om slumpen när det handlar om saker man inte förstår tycker jag eftersom hade man förstått det så kanske det inte hade handlat om slumpen eftersom man kanske skulle ha kunnat förutsäga resultatet. (konstigt formulerat men jag skyller det på att det är sent)

Fast jag kanske inte tänker tillräckligt? För sent på natten för att filosofera.

Du talar om effekterna av slump. På samma sätt som man kan tala om effekterna av gravitation. Men vi vet fortfarande inte riktigt hur något av dem egentligen fungerar, deras "byggstenar".
T.ex. varför blir det en normalfördelning mellan 1-6?
Blir saker verkligen normalfördelade (o dyl) av slumpen och oförutsägbara, eller finns det någon bakomliggande kraft som kontrollerar den?
Plus att den egentligen är ett axiomatiskt ställningstagande, den går strikt vetenskapligt sett inte att bevisa, då vetenskapliga resultat och statistiska slutsatser baserar sig på den.
Osv

Doctor Snuggles
2009-06-22, 13:13
Såntdär är lite creepy ibland.

Minns när jag var hos en bekant och drack kaffe för ett par månader sen. Satt och slog med tre tärningar bara för skojs skull och skulle se hur lång tid det tog innan jag fick tre sexor. Efter en stunds rullande fick jag en serie på 6-6-6, 6-6-6, 5-5-6 och 6-6-6 i rad. Sjukt. Polaren som satt bredvid blev förvånad, tog tärningarna och sa "Det ska ju inte vara så lätt att få tre sexor!", och slog. Resultatet? 6-6-6.
Veckan efter satt jag på en lunchrast med ett par vänner och slog tärning om diverse saker i ren tristess. Då fick jag en exakt likadan serie med sexor som hos veckan innan. Berättade om händelsen för mina vänner och imiterade det min kompis gjort vid köksbordet; "Då sa han 'Det ska ju inte vara så lätt att få tre sexor!'" och slog precis som han gjorde - och fick tre sexor igen. Jävligt udda.

Det är exakt lika udda som om du hade slagit exakt vilka siffror som helst.
Att slå t.ex. 2-3-6, 1-6-3, 2-2-4 , 3-3-5, har EXAKT samma sannolikhet som att slå 6-6-6, 6-6-6, 6-6-6, 6-6-6.
Den enda anledningen till att det blir märkligt för dig, är för att du attributerar något slags värde till just vissa sifferkombinationer som 666, som gör så att de "känns" annorlunda än t.ex. 153, eller vad som helst.

Mecker
2009-06-22, 13:26
Det är exakt lika udda som om du hade slagit exakt vilka siffror som helst.
Att slå t.ex. 2-3-6, 1-6-3, 2-2-4 , 3-3-5, har EXAKT samma sannolikhet som att slå 6-6-6, 6-6-6, 6-6-6, 6-6-6.
Den enda anledningen till att det blir märkligt för dig, är för att du attributerar något slags värde till just vissa sifferkombinationer som 666, som gör så att de "känns" annorlunda än t.ex. 153, eller vad som helst.

Men nu var ju målet hans att få 6-6-6, det som gör det "märkligt" är att han nådde detta mål, flera gånger.

Doctor Snuggles
2009-06-22, 13:46
Men nu var ju målet hans att få 6-6-6, det som gör det "märkligt" är att han nådde detta mål, flera gånger.

Visst, men då återvänder man till samma poäng, d.v.s. att något sker trots att det har liten sannolikhet är inte särskilt märkligt. Märkligt är något som är oförklarat/mystiskt, vilket detta inte är.
Samma princip med lotto. Det är inte märkligt att vinna på lotto, bara osannolikt, och väldigt få gör det.

Mecker
2009-06-22, 13:59
Jag håller med, det är endast en slump som uppfattas lite mystisk eftersom 666 anses vara symbolen för antikristus. Med det menas att det är ju individen själv som bestämmer om någonting är mystiskt eller ej.

Dreas
2009-06-22, 13:59
Inte direkt något som har förändrat mitt liv men både jag och min polare erkännde att det var lite coolt.

Vi var ute och gick i Karlstad för att leta åt en datorbutik, Wermlandsdata på Herrhagen rättare sagt. Vi gick fram och tillbaka där ett tag, kanske 40 minuter, hittade butiken och köpte det vi skulle ha. Min polare gick och slänge med förpackningen med sin nya Qpad, den reser ut på backen och han ser att det är en tunn modell. Vi går tillbaka för att han vill ha en tjockare. Vi går sen till busskuren som är några 100meter ifrån där, ser att vi missat bussen med 30sek.

Vi bestämmer oss för att ta en pizza, jag bestämmer mig för att gå till konsum 100meter därifrån för att ta ut, så vi slipper in till stan. Sagt och gjort, går dit, och påvägen in till konsum så möter vi en bekant, denna bekanta bor vanligtvis, som vi, 14 mil därifrån. Han arbetade där under denna vecka tydligen. Oddsen för detta, allt spelade in för att vi skulle träffa han.

Letandet, tappandet av musmatta, bussmissandet, hungern och att vi bestämde oss för att gå tillbaka. Inte så häftigt, men allt hängde ihop på ett knäppt sätt. Fast egentligen så är det väl samma sak som då man möter en bekant på stan. Allt man gjort fram till då ni träffas spelar in för att personen ska befinna sig just där.

Doctor Snuggles
2009-06-22, 14:36
Jag håller med, det är endast en slump som uppfattas lite mystisk eftersom 666 anses vara symbolen för antikristus. Med det menas att det är ju individen själv som bestämmer om någonting är mystiskt eller ej.

Någonting som däremot är läskigt, är att läsa på lite om den statistiska sannolikheten för att dö vid varje given minut, baserat på vilken aktivitet man utför och i vilken ålder man är osv. :D

Rahf
2009-06-22, 15:03
Kunde ha dött vid en olycka för fem år sedan. Jag överlevde med kraftiga skador och lärde mig att uppskatta de framgångar, möten och händelser som jag får uppleva varje dag.

Livet är värt att leva :D.

Doctor Snuggles
2009-06-22, 17:20
Kunde ha dött vid en olycka för fem år sedan. Jag överlevde med kraftiga skador och lärde mig att uppskatta de framgångar, möten och händelser som jag får uppleva varje dag.

Livet är värt att leva :D.

Nice.
Men lite OT också; livet är värt jämfört med vad? Med att inte leva? Hur inte-lever man? ;)

rooz
2009-06-22, 17:21
Nice.
Men lite OT också; livet är värt jämfört med vad? Med att inte leva? Hur inte-lever man? ;)
Man är död?

Doctor Snuggles
2009-06-22, 17:28
Man är död?

Är det något man gör menar du?

rooz
2009-06-22, 17:30
Är det något man gör menar du?
Tänkte mer motsats till levande = Död:Virro

Sedan är synen på att "leva" väldigt relativ:D

Doctor Snuggles
2009-06-22, 17:36
Tänkte mer motsats till levande = Död:Virro

Sedan är synen på att "leva" väldigt relativ:D

Det är bara en pet peeve som jag har. T.ex. när folk säger till en efter en olycka, "du ska vara glad att du lever". Varför? För att jag skulle må som skit om jag vore död? :laugh:
Däremot kan man mycket väl vara glad för att man inte är invalidiserad, eller har kronisk smärta eller något, för det sänker säkerligen levnadsvärdet en hel del.

rooz
2009-06-22, 17:46
Det är bara en pet peeve som jag har. T.ex. när folk säger till en efter en olycka, "du ska vara glad att du lever". Varför? För att jag skulle må som skit om jag vore död? :laugh:
Däremot kan man mycket väl vara glad för att man inte är invalidiserad, eller har kronisk smärta eller något, för det sänker säkerligen levnadsvärdet en hel del.

Sant, tänk om det är kanon att vara död och skit att leva?

Men man har bara ett liv, sedan är det "game over". Kan det vara så folk tänker? bara en chans.

Doctor Snuggles
2009-06-22, 18:11
Sant, tänk om det är kanon att vara död och skit att leva?

Men man har bara ett liv, sedan är det "game over". Kan det vara så folk tänker? bara en chans.

Ja, det är något i den stilen, men det är fortfarande feltänkt. Det enda sättet som det resonemanget fungerar är om man tror på en existens efter döden, och att den isf dessutom är värre än denna.
I annat fall: Är man död, så har man per definition inga upplevelser, d.v.s. inget att jämföra upplevelsen "leva" med.

Zäta
2009-06-23, 06:44
Inte direkt något som har förändrat mitt liv men både jag och min polare erkännde att det var lite coolt.

Vi var ute och gick i Karlstad för att leta åt en datorbutik, Wermlandsdata på Herrhagen rättare sagt. Vi gick fram och tillbaka där ett tag, kanske 40 minuter, hittade butiken och köpte det vi skulle ha. Min polare gick och slänge med förpackningen med sin nya Qpad, den reser ut på backen och han ser att det är en tunn modell. Vi går tillbaka för att han vill ha en tjockare. Vi går sen till busskuren som är några 100meter ifrån där, ser att vi missat bussen med 30sek.

Vi bestämmer oss för att ta en pizza, jag bestämmer mig för att gå till konsum 100meter därifrån för att ta ut, så vi slipper in till stan. Sagt och gjort, går dit, och påvägen in till konsum så möter vi en bekant, denna bekanta bor vanligtvis, som vi, 14 mil därifrån. Han arbetade där under denna vecka tydligen. Oddsen för detta, allt spelade in för att vi skulle träffa han.

Letandet, tappandet av musmatta, bussmissandet, hungern och att vi bestämde oss för att gå tillbaka. Inte så häftigt, men allt hängde ihop på ett knäppt sätt. Fast egentligen så är det väl samma sak som då man möter en bekant på stan. Allt man gjort fram till då ni träffas spelar in för att personen ska befinna sig just där.



Mmm, ibland blir det ganska läskigt när man börjar tänka på det där viset.... För en hel del år sedan så läste (eller hörde) jag om en kille som var ute och körde i sin bil (kommer inte ihåg vart det var någonstans).
Helt plötsligt så flyger en gevärskula in genom en ruta i bilen och träffar honom i huvudet, i tidningen kan man läsa att mannen avlider på platsen där hans bil kör av vägen.
Det visade sig att kulan hade kommit ifrån en "sportskytt" som hade skjutit på en bana inte så långt därifrån och tydligen haft ett vådaskott eller liknande.

Att ha en sån bisarr otur som killen i bilen är ju sinnessjukt. Hade han kört en millisekund långsammare eller snabbare / km så hade han förmodligen klarat sig. Eller bara satt sig i bilen en sekund tidigare eller senare så hade han förmodligen också överlevt.

Rahf
2009-06-23, 09:04
Nice.
Men lite OT också; livet är värt jämfört med vad? Med att inte leva? Hur inte-lever man? ;)

"Livet är värt att leva". Alltså det korta liv man har är värt att uppskatta och ta tillvara på. Det finns många som inte uppskattar sina liv och vandrar runt i något slags känslomässigt limbo. Flera år senare upptäcker de att förändringen faktiskt måste komma från en själv också.

Nog tycker jag att livet lockar mer än döden. Men ärligt nu, har du verkligen suttit och grunnat på det här, eller var det bara någonting du slängde ur dig för en diskussion/debatt? ;)

Juliette
2009-06-23, 09:19
För jättelängesen, jag var typ 21 och körde skolbuss, så i en uppförsbacke så får jag plöstligt motorstopp, och tappar därför ganska mycket fart. När jag precis kommer upp på krönet av backen så ser jag fyra rådjur som hoppar över vägen precis framför bussen. Hade jag inte fått motorstopp så hade jag troligen kört in i dem. Nu hade väl jag klarat mig bra eftersom jag hade ett ganska stort fordon, men rådjuren hade troligen blivit mos (och jag ganska chockad).

Just då så kändes det som att det var meningen att jag skulle slippa krocka, det var en ganska speciell känsla när jag såg dem skutta över, lite svårt att förmedla så här i text. Kanske bara slumpen, men det var ju tur för rådjuren och mig :)

Doctor Snuggles
2009-06-23, 13:04
"Livet är värt att leva". Alltså det korta liv man har är värt att uppskatta och ta tillvara på. Det finns många som inte uppskattar sina liv och vandrar runt i något slags känslomässigt limbo. Flera år senare upptäcker de att förändringen faktiskt måste komma från en själv också.

Nog tycker jag att livet lockar mer än döden. Men ärligt nu, har du verkligen suttit och grunnat på det här, eller var det bara någonting du slängde ur dig för en diskussion/debatt? ;)

Ja, det är förstås trevligare att ha det roligt, än tråkigt, det säger ju sig självt. Det enda som egentligen är värt tiden är just att hitta "flow", så jag är glad om du har lyckats med det.
Det är bara alla trevliga logiska paradoxer som ordvalet (och säkert ofta tankesättet ger upphov till). T.ex. "ta till vara på det korta livet".
Kort jämfört med vad? Känner du till nån ubermänniska som lever i 1000 år? :D
Visst tycker man intuitivt att det är mer lockande att leva, men det är pga den överlevnadsinstinkt vi har. Rent logiskt sätt så går inte den jämförelsen att göra, om man inte menar själva akten att dö, typ uppleva en långdragen död i cancer eller nåt är inte speciellt lockande nej.

Finns det nån motsättning mellan att ha suttit och grunnat och slänga ur sig grejer i en debatt?

Rahf
2009-06-23, 13:22
Ja, det är förstås trevligare att ha det roligt, än tråkigt, det säger ju sig självt. Det enda som egentligen är värt tiden är just att hitta "flow", så jag är glad om du har lyckats med det.
Det är bara alla trevliga logiska paradoxer som ordvalet (och säkert ofta tankesättet ger upphov till). T.ex. "ta till vara på det korta livet".
Kort jämfört med vad? Känner du till nån ubermänniska som lever i 1000 år? :D
Visst tycker man intuitivt att det är mer lockande att leva, men det är pga den överlevnadsinstinkt vi har. Rent logiskt sätt så går inte den jämförelsen att göra, om man inte menar själva akten att dö, typ uppleva en långdragen död i cancer eller nåt är inte speciellt lockande nej.

Finns det nån motsättning mellan att ha suttit och grunnat och slänga ur sig grejer i en debatt?

Livet är kort om man skulle ställa det till historiens gång. En livstid är alltså i princip en måsskit både i storlek och betydelse på Jordens historiska karta.

Att ta tillvara på det korta livet kan också innebära att man just går runt med den inställningen att livet kan vara slut i vilket ögonblick som helst. Vissa förolyckas en dag när de efter tio år på samma sträcka kör sin bil in i en lyktstolpe.

Ta tillvara på varje dag, om inte annat så för ens eget välbefinnande. Att ta tillvara på en dag behöver inte heller betyda att man måste bestiga Kebnekajse eller rädda hundra barn i Afrika. Det blir vad man gör det till helt enkelt. ;)

Doctor Snuggles
2009-06-23, 13:27
Livet är kort om man skulle ställa det till historiens gång. En livstid är alltså i princip en måsskit både i storlek och betydelse på Jordens historiska karta.

Att ta tillvara på det korta livet kan också innebära att man just går runt med den inställningen att livet kan vara slut i vilket ögonblick som helst. Vissa förolyckas en dag när de efter tio år på samma sträcka kör sin bil in i en lyktstolpe.

Ta tillvara på varje dag, om inte annat så för ens eget välbefinnande. Att ta tillvara på en dag behöver inte heller betyda att man måste bestiga Kebnekajse eller rädda hundra barn i Afrika. Det blir vad man gör det till helt enkelt. ;)

Funderat på att bli motivational speaker? ;)

Ostknäcket
2009-06-23, 13:28
Livet är kort om man skulle ställa det till historiens gång. En livstid är alltså i princip en måsskit både i storlek och betydelse på Jordens historiska karta.

Att ta tillvara på det korta livet kan också innebära att man just går runt med den inställningen att livet kan vara slut i vilket ögonblick som helst. Vissa förolyckas en dag när de efter tio år på samma sträcka kör sin bil in i en lyktstolpe.

Ta tillvara på varje dag, om inte annat så för ens eget välbefinnande. Att ta tillvara på en dag behöver inte heller betyda att man måste bestiga Kebnekajse eller rädda hundra barn i Afrika. Det blir vad man gör det till helt enkelt. ;)

Det som man får göra är att dra en linje eller sätta en gräns. T.ex. så är vi jämfört med tiden obetydliga, vi kommer finnas oändligt lång tid alltså är egentligen våra känslor och upplevelser irrelevanta i det stora hela. Men jämför man med livstider så är känslor det mest relevanta under ens livstid/tiden man har levat. Egentligen så är väl första alternativet mer korrekt, men jag tänker inte sluta ha kul bara för att det inte kommer att betyda/ha någon mening i slutändan.

Rahf
2009-06-23, 13:57
Funderat på att bli motivational speaker? ;)

Njä, jag nöjer mig med att påverka folk i min omgivning ;). Det är ju inte alltid jag har denna inställningen heller. Men det är definitivt ett livsmotto. Jag har varit med om tillräckligt för att inse; livet är värt att leva.

Det som man får göra är att dra en linje eller sätta en gräns. T.ex. så är vi jämfört med tiden obetydliga, vi kommer finnas oändligt lång tid alltså är egentligen våra känslor och upplevelser irrelevanta i det stora hela. Men jämför man med livstider så är känslor det mest relevanta under ens livstid/tiden man har levat. Egentligen så är väl första alternativet mer korrekt, men jag tänker inte sluta ha kul bara för att det inte kommer att betyda/ha någon mening i slutändan.

Klart man ska njuta av livet. Det jag svarade på var min uppfattning om "livet är kort". Självklart ska man ha kul. Det är ju det som människans liv går ut på, eftersom vi inte längre bara lyder efter den evolutionära och universala "Mate, feed, kill, repeat".

Ostknäcket
2009-06-23, 14:01
Njä, jag nöjer mig med att påverka folk i min omgivning ;). Det är ju inte alltid jag har denna inställningen heller. Men det är definitivt ett livsmotto. Jag har varit med om tillräckligt för att inse; livet är värt att leva.



Klart man ska njuta av livet. Det jag svarade på var min uppfattning om "livet är kort". Självklart ska man ha kul. Det är ju det som människans liv går ut på, eftersom vi inte längre bara lyder efter den evolutionära och universala "Mate, feed, kill, repeat".

Men varför njuta? Det har ändå ingen betydelse i det stora hela. Det var lite så jag menade. :P

shovit
2009-06-23, 14:28
Det är bara en pet peeve som jag har. T.ex. när folk säger till en efter en olycka, "du ska vara glad att du lever". Varför? För att jag skulle må som skit om jag vore död? :laugh:
Däremot kan man mycket väl vara glad för att man inte är invalidiserad, eller har kronisk smärta eller något, för det sänker säkerligen levnadsvärdet en hel del.

När någon dör så är det nog i de flesta fall många som bli väldigt ledsna speciellt i ung ålder, föräldrar vänner pojk/flickvän så man kan ju vara glad att man lever åt sin omgivning att de slipper begrava en på en lång tid framöver.

Rahf
2009-06-23, 14:38
Men varför njuta? Det har ändå ingen betydelse i det stora hela. Det var lite så jag menade. :P

Därför att vi trots allt är skapade för att finnas. Människan är den enda som aktivt kan sträva åt att göra någonting annat än att söka efter föda, reproducera och överleva. Vi kan alltså fokusera på andlig och kroppslig njutning istället.

Varför? För att vi kan. Ifall man skulle bara lägga sig ner och dö, för att man anser att livet inte har mening, är väl ändå det sämsta man kan göra. Livet blir vad man gör det till. Vill man grunna på livets mysterier, då gör man det. Vill man istället ta tillvara på den tid man har givits, då gör man det.

Varför fundera? Vi finns, njut av det.

Ostknäcket
2009-06-23, 15:00
Därför att vi trots allt är skapade för att finnas. Människan är den enda som aktivt kan sträva åt att göra någonting annat än att söka efter föda, reproducera och överleva. Vi kan alltså fokusera på andlig och kroppslig njutning istället.

Varför? För att vi kan. Ifall man skulle bara lägga sig ner och dö, för att man anser att livet inte har mening, är väl ändå det sämsta man kan göra. Livet blir vad man gör det till. Vill man grunna på livets mysterier, då gör man det. Vill man istället ta tillvara på den tid man har givits, då gör man det.

Varför fundera? Vi finns, njut av det.

Såklart , det tycker jag också, men det är ju intressant att tänka på det ändå ;). Om man har haft ett bra liv, som är ett resultat av kemiska reaktioner och signalsubstanser som får en att känna välbehag över ens liv, så har det ju egentligen ingen mening, vad har det för betydelse vad vi kände om 100miljarder år? Eller längre? Vi (inte vi men något, universum kanske) kommer att finnas i oändlighet så vad människor kände är ju egentligen irrelevant om lång tid, allt är ju irrelevant, men eftersom vi hellre vill ha kul/är nyfikna så kommer vi att fortsätta att leva och ha kul, även om det egentligen är onödigt.

Rahf
2009-06-23, 15:02
Såklart , det tycker jag också, men det är ju intressant att tänka på det ändå ;). Om man har haft ett bra liv, som är ett resultat av kemiska reaktioner och signalsubstanser som får en att känna välbehag över ens liv, så har det ju egentligen ingen mening, vad har det för betydelse vad vi kände om 100miljarder år? Eller längre? Vi (inte vi men något, universum kanske) kommer att finnas i oändlighet så vad människor kände är ju egentligen irrelevant om lång tid, allt är ju irrelevant, men eftersom vi hellre vill ha kul/är nyfikna så kommer vi att fortsätta att leva och ha kul, även om det egentligen är onödigt.

Du påminner om en filosofilärare jag hade som alltid använde dessa frågeställningar och funderingar för att fylla ut lektionstiden *laugh*. Visst kan man fundera på det. Men samtidigt; varför ens bry sig när det inte finns ett svar?

Ostknäcket
2009-06-23, 15:08
Du påminner om en filosofilärare jag hade som alltid använde dessa frågeställningar och funderingar för att fylla ut lektionstiden *laugh*. Visst kan man fundera på det. Men samtidigt; varför ens bry sig när det inte finns ett svar?

För att det är intressant :D. Troligen finns det ett svar, vi vet bara inte vad det är, eller så vill vi inte veta det. Känns ju lite deppigt att säga: allt vi gör är irrelevant i slutändan, att lägga oss ner och dö har lika stor betydelse som att komma på ett botemedel mot cancer, kanske, i slutändan.

Doctor Snuggles
2009-06-23, 15:25
När någon dör så är det nog i de flesta fall många som bli väldigt ledsna speciellt i ung ålder, föräldrar vänner pojk/flickvän så man kan ju vara glad att man lever åt sin omgivning att de slipper begrava en på en lång tid framöver.

Du kommer att vara död, så du kommer inte uppleva deras sorg.

billmaier
2009-06-23, 15:47
Har nog inte direkt varit med om något extraordinärt. Men en rätt störd sak med mig är att när jag vaknar på nätterna så kan jag gissa mig till vad klockan är, exakt på minuten, innan jag ens kollat på den. Jag vet inte hur många ggr detta hänt sen jag upptäckte det i 10års åldern, jag kan vakna, och tänker jag "hmm vad är klockan?" - de första siffrorna som poppar upp i min skalle, stämmer i princip varje gång. 80-90% av gångerna stämmer det exakt på minuten, jag har misslyckats någon gång och då bara med några minuter.

Rätt stört faktiskt, men känns rätt ballt varje gång. De senaste åren har det börjat inträffa på dagtid också, nog för att det inte är lika häftigt då med tanke på att man iallafall borde ha någon sorts uppfattning om vad klockan är, jämfört med om man bara vaknar random tid på natten. För ungefär ett år sedan , då jag och mitt EX var påväg hem till henne efter att vi hade varit på pizzerian samt hyrt film. När vi går över en bro här i Bollnäs så frågar hon "Vad är klockan?", precis innan jag ska till och kolla säger hon "Nej vänta! bevisa nudå att du kan veta vad den är utan att ens kolla på den!" - Jag tänker att det bara kommer gå åt helvete eftersom att jag försöker påtvinga det, men hurs om helst säger jag (Och jag kommer mycket väl ihåg siffrorna, haha) "17:42:09" vi kollar på min klocka å den står då på "17:42:11" vilket betyder att jag troligtvis hade rätt när jag sa tiden, då det troligtvis tog 1-2 sekunder från dess innan vi hann kolla på klockan. Liknande återspelade sig bara några veckor efter, och även då klockan 17:42 (Dock inga sekundrar då jag kollade på mobilen då).

Yes, true shit.

Har själv precis samma "fel". Skumt *screwy*

Wao
2009-06-23, 16:44
För att det är intressant :D. Troligen finns det ett svar, vi vet bara inte vad det är, eller så vill vi inte veta det. Känns ju lite deppigt att säga: allt vi gör är irrelevant i slutändan, att lägga oss ner och dö har lika stor betydelse som att komma på ett botemedel mot cancer, kanske, i slutändan.

Ja, ens egna känslor är irrelevant för andra, men inte för oss själva och det är väl antagligen därför vi strävar efter att må bra - för sig själv, inte för människor om hundra, tvåhundra, trehundra år.

Ostknäcket
2009-06-23, 17:00
Ja, ens egna känslor är irrelevant för andra, men inte för oss själva och det är väl antagligen därför vi strävar efter att må bra - för sig själv, inte för människor om hundra, tvåhundra, trehundra år.

Nej, men hur man själv mår är också irrelevant. Vad har det haft för betydelse att man mått bra när t.ex. universum som vi känner det slutar existera? Vad har det då haft för betydelse att vi har haft kemiska reaktioner i vår hjärna som fått oss att känna väldbehag. Inget är relevant egentligen. När vi är döda, då kvittar det om vårt liv har varit jättebra eller jättedåligt, det har ingen betydelse längre.

Wao
2009-06-23, 17:10
Nej, men hur man själv mår är också irrelevant. Vad har det haft för betydelse att man mått bra när t.ex. universum som vi känner det slutar existera? Vad har det då haft för betydelse att vi har haft kemiska reaktioner i vår hjärna som fått oss att känna väldbehag. Inget är relevant egentligen. När vi är döda, då kvittar det om vårt liv har varit jättebra eller jättedåligt, det har ingen betydelse längre.

Jo, ser man det från ett sånt brett perspektiv är det klart betydelselöst. Men då är ju verkligen allting i vår värld det också.

Ostknäcket
2009-06-23, 17:20
Jo, ser man det från ett sånt brett perspektiv är det klart betydelselöst. Men då är ju verkligen allting i vår värld det också.

Det är det jag menar.

Wao
2009-06-23, 17:22
Ja, det är det säkert. Hoppade bara in i diskussionen och var tydligen 2 sidor bakåt med mina argument.

Sundsarn
2009-06-23, 19:30
Det är exakt lika udda som om du hade slagit exakt vilka siffror som helst.
Att slå t.ex. 2-3-6, 1-6-3, 2-2-4 , 3-3-5, har EXAKT samma sannolikhet som att slå 6-6-6, 6-6-6, 6-6-6, 6-6-6.
.

Nu tänkte jag rent matematiskt vad sannolikheten borde bli att slå just de kombinationerna, utan att ta hänsyn till vilken ordning de kommer i...

Huruvida man "värdesätter" olika siffror har helt klart inverkan men nu handlade det ju om att få precis den kombinationen.

Jag fick det till (1/6)^13*(1/3)^2 ~= 1/117,5*10^9 dvs 1 på ca 117,5 miljarder

[ 1/6 att slå en viss siffra för varje tärning, 3 tärningar i 2 kast därefter tre tärningar varav 2 får vara 5 eller 6 (dvs 2/6=1/3) och därefter ytterligare 2 kast med tre tärningar som ska bli en viss siffra på alla tärningar.

(1/6)^3*(1/6)^3*(2/6)^2*(1/6)*(1/6)^3*(1/6)^3 = (1/6)^13*(1/3)^2 ~=1/(1,175462461*10^11)]

Bra eller anus? :)

Rahf
2009-06-23, 20:43
Nej, men hur man själv mår är också irrelevant. Vad har det haft för betydelse att man mått bra när t.ex. universum som vi känner det slutar existera? Vad har det då haft för betydelse att vi har haft kemiska reaktioner i vår hjärna som fått oss att känna väldbehag. Inget är relevant egentligen. När vi är döda, då kvittar det om vårt liv har varit jättebra eller jättedåligt, det har ingen betydelse längre.

Japp, men det bryr jag mig inte om. Jag är nöjd om jag får leva min livstid med glädje. Huruvida vi påverkar universum spelar ingen roll. Börjar jag tänka som du gör, alltså filosofera i det stora hela, så blir jag bara olycklig.

Ostknäcket
2009-06-23, 20:50
Japp, men det bryr jag mig inte om. Jag är nöjd om jag får leva min livstid med glädje. Huruvida vi påverkar universum spelar ingen roll. Börjar jag tänka som du gör, alltså filosofera i det stora hela, så blir jag bara olycklig.

Och det gör du väl rätt i, eller, det kan du väl lika gärna göra, för vad gör det för skillnad om du är glad? :D Nej nu ska jag sluta. :P

Rahf
2009-06-23, 20:53
Och det gör du väl rätt i, eller, det kan du väl lika gärna göra, för vad gör det för skillnad om du är glad? :D Nej nu ska jag sluta. :P

Haha ja, ta och lägg ner nu för du kan gott och väl hålla på tills du dör :rolleyes:. Eller tills lektionen är slut, precis som min filosofilärare.

Dan S
2009-06-23, 22:53
Ja, det är förstås trevligare att ha det roligt, än tråkigt, det säger ju sig självt. Det enda som egentligen är värt tiden är just att hitta "flow", så jag är glad om du har lyckats med det.
Det är bara alla trevliga logiska paradoxer som ordvalet (och säkert ofta tankesättet ger upphov till). T.ex. "ta till vara på det korta livet".
Kort jämfört med vad? Känner du till nån ubermänniska som lever i 1000 år? :D
Visst tycker man intuitivt att det är mer lockande att leva, men det är pga den överlevnadsinstinkt vi har. Rent logiskt sätt så går inte den jämförelsen att göra, om man inte menar själva akten att dö, typ uppleva en långdragen död i cancer eller nåt är inte speciellt lockande nej.

Finns det nån motsättning mellan att ha suttit och grunnat och slänga ur sig grejer i en debatt?

Vad är det du vill få sagt? Man behöver inte jämföra något med att fatta att man bara har ett liv och att döden är ingenting som du säger för folk som inte tror på livet efter döden. Det är värt att leva istället för att inte ha någonting, typ; Det är värt att ha den där kopparstatyn istället för att inte ha den, döden = 0 värde livet = ?? värde

Dan S
2009-06-23, 23:00
Man kan också bara anta det, och det är relativt, så att säga att någon är eller har fel är korkat. Då det inte finns någon faktiskt fakta som stödjer något påstående från någons sida.

dojjan
2009-06-24, 01:05
Mmm, ibland blir det ganska läskigt när man börjar tänka på det där viset.... För en hel del år sedan så läste (eller hörde) jag om en kille som var ute och körde i sin bil (kommer inte ihåg vart det var någonstans).
Helt plötsligt så flyger en gevärskula in genom en ruta i bilen och träffar honom i huvudet, i tidningen kan man läsa att mannen avlider på platsen där hans bil kör av vägen.
Det visade sig att kulan hade kommit ifrån en "sportskytt" som hade skjutit på en bana inte så långt därifrån och tydligen haft ett vådaskott eller liknande.

Att ha en sån bisarr otur som killen i bilen är ju sinnessjukt. Hade han kört en millisekund långsammare eller snabbare / km så hade han förmodligen klarat sig. Eller bara satt sig i bilen en sekund tidigare eller senare så hade han förmodligen också överlevt.

Det var på en militär skjutbana i skövde och det var ett vådaskott från en AK5. Kulan färdades 2-3 km och föraren hade rutan nervevad. Kulan hade så låg energi vid nerslag att om rutan varit uppvevad hade han överlevt. Det var 5 år sedan tror jag.

Doctor Snuggles
2009-06-24, 02:41
Vad är det du vill få sagt? Man behöver inte jämföra något med att fatta att man bara har ett liv och att döden är ingenting som du säger för folk som inte tror på livet efter döden. Det är värt att leva istället för att inte ha någonting, typ; Det är värt att ha den där kopparstatyn istället för att inte ha den, döden = 0 värde livet = ?? värde

Min poäng är att det är ett felaktigt resonemang.
Som du återupprepar. För att "ha" något, så måste man först existera.
Att vara död är inte samma sak som att "inte ha någonting", eftersom man inte existerar och då per definition inte kan ha någonting.
Problematiken kommer ifrån att "död" är en negation, det är avsaknad av liv, eller icke-existens. Att sedan t.ex. den (bekvämliga men logiskt förvirrande) språkliga konstruktionen "han är död" finns betyder inte att den icke-levande kroppen har en upplevelse av att vara död.

Alone_in_the_dark
2009-06-24, 13:49
Appropå underligheter, läste detta i Expressen var faktiskt lite kul:D

Länk (http://www.gt.se/nyheter/1.1617236/sanningen-om-ufot-over-goteborg)

Det här känns ju sjukt, ett koldrivet ufo liksom:laugh::laugh: