handdator

Visa fullständig version : Kombination av styrketräning + springning för en spinkis


clork
2009-06-21, 14:04
Hej. Jag har gymmat regelbundet i runt tre månader nu, och har i början på sommarlovet börjat klämma in ett springpass i veckan (25-30 min). Och som ni kanske förstått om ni läst rubriken så väger jag relativt lite, alltså ca. 59 kg, och undrar om min vikt uppgång kommer påverkas märkvärt pga springpasset. Jag vill då ligga på ungefär 65 kg för min längd 175.5 cm.
Varför jag springer är mest för att träna hjärtat då jag bl.a. har en hög vilopuls ca. 72 slag/min och för disciplinträning då jag inte tkr det är det roligaste jag vet.

Min fråga är då, tycker ni jag ska fortsätta springa eller sluta med det?

Tack på förhand.

Muffin Man
2009-06-21, 20:35
Det är väl ok. Men du måste äta extra (vilket ju i grunden är skälet till att du väger så lite).

Jag gymmar och springer själv (3+3/vecka), men väger 80 kg på 178 cm. :-)

Eliass
2009-06-22, 00:23
Så länge du kompenserar dom kalorier du bränner när du springer genom att äta så är det ju lungt :)

hendrong
2009-06-22, 00:34
Jag tror inte att du kommer märka någon skillnad i vikt av ett ynka halvtimmespass i veckan. Men du kan hoppa upp och sätta dig på att det är nyttigt för dig, så kör på du!

mattilainen
2009-06-22, 00:42
Fortsätt springa om du trivs med det och en halvtimma då och då är inget som du kommer märka av. Säg att du gör slut på 300 - 500 kcal och det äter du ganska lätt upp om det verkligen är så.

clork
2009-06-22, 15:54
Det är väl ok. Men du måste äta extra (vilket ju i grunden är skälet till att du väger så lite).

Jag gymmar och springer själv (3+3/vecka), men väger 80 kg på 178 cm. :-)

tjaaa, jag får kommentarer konstant om att jag äter mer än de flesta.. det är min ämnesomsättning som är så effektiv.

clork
2009-06-22, 15:56
Tack för svaren!
Glömde dock säga att konditionen kommer förbättras också..
har på ca. 6 springpass hittils förbättrat min tid med 4 minuter.
Japp, kaloriöverskott försöker jag ligga på hela tiden :)

Muffin Man
2009-06-22, 17:16
tjaaa, jag får kommentarer konstant om att jag äter mer än de flesta.. det är min ämnesomsättning som är så effektiv.

Det tror jag inte ett skit på. Om vi skulle jämföra kaloriintag på veckobasis så ska du se att du ligger långt, långt efter.

clork
2009-06-22, 19:22
Det tror jag inte ett skit på. Om vi skulle jämföra kaloriintag på veckobasis så ska du se att du ligger långt, långt efter.

Nej, jag står vid det jag säger. Jag ÄTER, ÄTER och jag ÄTER. Men en grej är att jag kan hoppa över en måltid då och då när man vaknar sent på helgerna. inte mer.
Är det så att det inte är tillräckligt?

plito
2009-06-22, 20:24
Jag har också problem med att öka i vikt och det som hjälpt mig är att få rutin på vad och när jag äter. Sömnen är sjukt viktig med, man kan inte slarva på helgerna. Ställ klockan på samma tid varje dag och tryck i dig frukosten.

pwnyou
2009-06-24, 17:55
Om du inte går upp i vikt så ligger du inte på ett kaloriöverskott, så enkelt är det.

Ifall det du får i dig nu inte räcker för att få dig att gå upp i vikt så måste du ju äta ännu mera. Det borde ju vara självklart egentligen.

Det spelar ingen roll om du tycker att du redan äter mycket, du måste helt enkelt äta ännu mer.

-

F Ö så tycker jag att du ska springa. Det har många positiva effekter på din hälsa. Däremot är det inte optimalt för ditt muskelbyggande, och det gör det knappast lättare för dig att gå upp i vikt.

Gör det som du tycker är bäst för dig.

Förresten så borde du springa mer än 1 gång i veckan ifall du har som syfte att öka din kondition.

Martin Löwgren
2009-06-24, 18:04
Tung intervalllöpning och kroppsbyggning funkade tydligen hyffsat på denna man :thumbup:

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/AYX2EWK4QWo&hl=sv&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/AYX2EWK4QWo&hl=sv&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

clork
2009-07-06, 23:29
Om du inte går upp i vikt så ligger du inte på ett kaloriöverskott, så enkelt är det.

Ifall det du får i dig nu inte räcker för att få dig att gå upp i vikt så måste du ju äta ännu mera. Det borde ju vara självklart egentligen.

Det spelar ingen roll om du tycker att du redan äter mycket, du måste helt enkelt äta ännu mer.

-

F Ö så tycker jag att du ska springa. Det har många positiva effekter på din hälsa. Däremot är det inte optimalt för ditt muskelbyggande, och det gör det knappast lättare för dig att gå upp i vikt.

Gör det som du tycker är bäst för dig.

Förresten så borde du springa mer än 1 gång i veckan ifall du har som syfte att öka din kondition.

tack för tips :)