handdator

Visa fullständig version : Olika stora bröstmuskler ?


pelle
2003-08-17, 10:34
Har ett litet problem. Min vänstra bröstmuskel är större än min högra, den är lite mer "bullig" om man kan säga så.

Det konstiga är dock att det är alltid vänster som är svagast vid t.ex. hantelpress. Bör nog nämnas att jag är högerhänt.


Några förslag på vad jag kan göra och vad det beror på ?

Tack på förhand!

King Grub
2003-08-17, 10:49
Tränat länge? Om inte kan du vara ganska så lugn, eftersom det kommer att jämna ut sig med tiden, både styrkemässigt och volymmässigt. Att specialträna ena sidan tror jag inte på, då det kan leda till obalans i styrkeutvecklingen och snedbelastningar.

Nils
2003-08-17, 11:27
Originally posted by King Grub
Tränat länge? Om inte kan du vara ganska så lugn, eftersom det kommer att jämna ut sig med tiden, både styrkemässigt och volymmässigt. Att specialträna ena sidan tror jag inte på, då det kan leda till obalans i styrkeutvecklingen och snedbelastningar.
Jämna ut sig? Det beror nog på hur utjämnat man menar Jag har tränat i rätt många år nu och en sak jag är säker på är att om jag tränar min vänster och höger sida likadant så kommer kroppen vara obalanserad så länge jag lever då högern har så mycket bättre start och är den som används mest i resten av livet. Det skedde en viss utjämning de två första åren men den skillnad som var kvar då håller sig rätt konstant.
Nils

pelle
2003-08-17, 12:27
jag har tränat i ca 1 år.

Spud
2003-08-17, 12:30
Kör med hantlar istället för med stång och låt den svagare armen styra.

har haft samma sak själv och jag bytte ut stången mot hantlar så långt det gick och det blev märkbart bättre efter ett tag.

pelle
2003-08-17, 12:41
Originally posted by Spud
Kör med hantlar istället för med stång och låt den svagare armen styra.

har haft samma sak själv och jag bytte ut stången mot hantlar så långt det gick och det blev märkbart bättre efter ett tag.

som jag sa innan, kör hantelpress.

Grahn
2003-08-17, 12:44
jag är med Grub, strunta i det och om problemet kvarstår efter flera års träning och är så markant att folk lägger märke till det då kan du börja tänka på att specialträna.

Spud
2003-08-17, 12:45
Originally posted by pelle


som jag sa innan, kör hantelpress.

isåfall kan det vara din genetiska form på brösten som gör att den inte kommer att bli lika "bullig" oavsett hur mycket du tränar.

Officer
2003-08-17, 16:53
Lyssna på Grub, för helvete.

Fridolf
2003-08-17, 17:08
hade själv olika stora pattar. Men nu när ja tränat ett tag så är dom nästan jämn stora så det är nog bara att köra på o ja har mestadels kört med stång.

-squat-
2003-08-18, 15:01
det är inte så att bröstkorgen är större på ena sidan?

Nils
2003-08-18, 15:55
Jag har helt olika pattar som bara blir mer olika ju mer de växer då muskelfästena är helt olika. En ganska smal och tjock och en som är mer som det "riktiga" flaket över bröstet som då också blir tunnare.
Nils

mane
2003-08-18, 17:43
skip la cour sa en gång att ALLA bodybuilders har det problemet och att det alltid kommer att vara så att ena muskeln är större på ena sidan än den andra även om det med tiden syns mindre. han har själv problem med sina triceps som e olika stora men han säger att ingen läger märke till det förren han visar de. så det e nog ganska normalt med dig;)

Allan
2003-08-18, 18:14
Jamen nu är det ju så att våra kroppshalvor inte är spegelbilder av varandra. Våra muskelfästen kan sitta olika, på samma vis som man kan ha ett öra som sitter lite lägre än ett annat, eller ett öga som är lite mindre. Eller olika stora klövar.
Nån gång - observera detta nån gång, alltså oerhört sällan - har jag sett en helt disproportionerlig kropp, men det brukar vara till följd av skolios, eller annat.
Glo inte så förbannat i spegeln - det brukar vara alldeles tillräckligt för att komma över problemet.
Har du ett verkligt problem - och då menar jag inte att vänster arm är 33 och höger 32,5 - ska du ta kontakt med en kompetent instruktör. Men som sagt - överdramatisera inte det här!


allan

Fridolf
2003-08-18, 22:05
håller med allan.
Desutom tror jag kroppen funkar så att den alltid försöker va lika stark på båda sidorna.
ja har tex brutit armen. i början var det skit stor skilnad mellan armarna men det dröjde inte länge förens dom va lika stora o starka igen.

pelle
2003-08-19, 07:40
Ok, tack för alla svaren. Då lägger vi ner diskussionen och har fest i gymmet som vanligt :) Hajs!