handdator

Visa fullständig version : Varför anser vissa att margarin är farligt?


Trance
2009-06-20, 12:53
Numera är det svårt att surfa runt på hälso-siter/bloggar/forum utan att diverse frälsta människor skriker om hur farligt margarin är. Allt från skrämselpropagandan : "Margarine is but ONE MOLECULE away from being PLASTIC"

Till konspirationsteorin:
"Margarine was originally manufactured to fatten turkeys. When it killed the turkeys, the people who had put all the money into the research wanted a payback so they came up with the brilliant idea of feeding it to the more resilient species known as people. "

Men även om vi ignorerar de absoluta knäppskallarna så finns det massor av påståenden kvar om hur farligt det är (specellt bland lchf-människorna).

Jag undrar om det finns något vetenskapligt stöd för detta?

Scratch89
2009-06-20, 13:09
Är det inte för att de anser att margarin har en ohälsosam fettsyresammansättning? I deras fall för lite mättat fett i förhållande till omättat, samt för mycket n-6 i förhållande till n-3.

Eddie Vedder
2009-06-20, 13:29
Är det inte för att de anser att margarin har en ohälsosam fettsyresammansättning? I deras fall för lite mättat fett i förhållande till omättat, samt för mycket n-6 i förhållande till n-3.

Dels det men framför allt en tveksamhet för de ämnen som används i extraktionsprocessen samt hur förestrade fetter påverkar våra kroppar. Det senare är ju skillnaden varför Annika Dahlqvist et al. kallar margariner "hittepåfetter" jämfört med om t.ex. avokado eller olivolja skulle ha samma fettsammansättning.

Hur befogat det är kan jag inte svara på alls faktiskt, men den typen av argument brukar lyftas fram.

Hos vissa lever ju dessutom tron kvar på att margarinet innehåller en massa transfett.

Sverker
2009-06-20, 13:42
Jag tycker att historien med Napoleon III som vill ha ett alternativ till smör är bätttre. När det gäller margarinets ursprung:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Margarin.


Kritiken mot margarin och transfett gäller 1960-talet när margarin kunde innehålla upp mot 30% transfett. Så ser det inte ut idag. Idag finns transfria margariner.

När det gäller extraktrionsprocessen ser jag det som en metod att utvinna mer olja ur fröna. Varför lämna hälften av fettet i fröna med en enkel pressningsmetod ? När man kan tvätta ut det mesta med ett flyktigt lösningsmedel. Ett lösningsmedel som försvinner i deodoriceringen.

Det vore bra ifall vi fick någon klarhet i omestrat fett. Vad är riskerna ?

Eddie Vedder
2009-06-20, 13:55
Det vore bra ifall vi fick någon klarhet i omestrat fett. Vad är riskerna ?

Ja det är väl det som är ganska oklart. Mig veterligt är det inte något särskilt välforskat område, då finns det betydligt mer om transfetter.

bollio
2009-06-20, 13:58
Transfett finns fortfarande kvar i flytande margariner. Samt i vissa margariner som går till industrin för kak och brödbak.

Kunde ha funnits mer forskning om margarin. Det jag har hittat har mest handlat om sambandet med allergi. Testa pubmed'a margarine allergy ex.

Finns inte så mycket forskning om omestrat fett. Har sett ett par st på människor samt några få på grisar; en av studierna på människor samt alla på grisar visade ofördelaktiga effekter, bl.a. ökad blodproppbenägenhet och förändring av blodfetterna.

Vi kommer tillbaka till det jag ser som grundproblemet med margarin: det är en konstlad produkt med onaturlig fettsyresammansättning och det är aldrig bevisat att det är ofarligt att konsumera över en längre tidsperiod. Jag tillämpar försiktighetsprincipen.

Eddie Vedder
2009-06-20, 14:02
Jag tillämpar försiktighetsprincipen.

Jag är lite inne på samma bana faktiskt. Käkade ganska mycket bordsmargarin under en period, blandade i gröt, men jag tröttnade ganska snabbt och eftersom jag inte gillar det så där värst mycket längre och föredrar andra fettkällor känns det inte som någon förlust att plocka bort faktiskt.

Jag tror inte det är farligt men jag lider ju inte av att äta godare saker.:)

Sverker
2009-06-20, 14:07
En teoretisk risk med omestring är att fettsyran som sitter på possition 2 på glycerolen, mitten, kan vara mättad. Normalt sitter det en omättad eller fleromättad fettsyra där.
Följden blir att vi i kylometronen skulle kunna få triglycerider med tre mättade fettsyror och en smältpunkt över 37 grader = risk att fettet proppar igen någonstans.


Nu har vi haft margarin sedan 1960-talet, minst. Så långtidseffekten kan vi nog säga är avklarad:D

Eddie Vedder
2009-06-20, 14:12
Så långtidseffekten kan vi nog säga är avklarad:D

Jo visst är det så men har man tittat på den faktorn i många studier? Jag tror varken bu eller bä här men bara för att något funnits länge kan man ju inte dra slutsatsen att det inte påverkat om man inte brytt sig om att utvärdera det och kontrollera för andra faktorer.

bollio
2009-06-20, 14:30
Jag tycker inte långtidseffekten är avklarad med tanke på alla sjukdomar som finns och ökningen av dessa senaste 200 åren.

Det är långtifrån bevisat men jag tycker det är rimligt att anta att margarin kan ha en koppling till alltifrån eksem till allergi (starkast) till hjärtkärlsjukdomar.

Trance
2009-06-20, 14:41
Jo visst är det så men har man tittat på den faktorn i många studier? Jag tror varken bu eller bä här men bara för att något funnits länge kan man ju inte dra slutsatsen att det inte påverkat om man inte brytt sig om att utvärdera det och kontrollera för andra faktorer.

Det gäller i och för sig rätt mycket, inklusive LCHF.

Jag tycker inte långtidseffekten är avklarad med tanke på alla sjukdomar som finns och ökningen av dessa senaste 200 åren.

Det är långtifrån bevisat men jag tycker det är rimligt att anta att margarin kan ha en koppling till alltifrån eksem till allergi (starkast) till hjärtkärlsjukdomar.

Jag anser inte att det är rimligt att anta utan att ha starkt vetenskapligt stöd bakom.

Eddie Vedder
2009-06-20, 14:50
Det gäller i och för sig rätt mycket, inklusive LCHF.


Ja och? Jag påstod väl inte att omestrade fetter är den enda saken i hela världen som saknar välgrundade långtidseffekter?

Trance
2009-06-20, 14:57
Ja och? Jag påstod väl inte att omestrade fetter är den enda saken i hela världen som saknar välgrundade långtidseffekter?

Jag tyckte bara att det var lustigt att sade att du körde med försiktighetsprincipen, det känns nämligen rätt selektivt för just margarin om man nu ser hur du äter annars (vilket det inte borde finnas så mycket studier på).

mikaelj
2009-06-20, 14:57
För SNRs makronutrientfördelning har ju så bra långtidseffekter. *harkel*
Hela kolhydratandelen är ju ett skämt, baserat på felaktiga premisser om det mättade fettets påstådda skadlighet.

Eddie Vedder
2009-06-20, 14:58
Jag tyckte bara att det var lustigt att sade att du körde med försiktighetsprincipen, det känns nämligen rätt selektivt för just margarin om man nu ser hur du äter annars (vilket det inte borde finnas så mycket studier på).

Och hur äter jag?

Dessutom skrev jag ju att valet mestadels beror på att jag föredrar andra saker så jag upplever inte på något sätt en förlust av att inte äta margarin. Jag tror inte min konsumtion av koffein är sårskilt hälsosam direkt, men det ändrar jag inte eftersom det skulle vara ett problem att plocka bort.

Trance
2009-06-20, 15:06
För SNRs makronutrientfördelning har ju så bra långtidseffekter. *harkel*
Hela kolhydratandelen är ju ett skämt, baserat på felaktiga premisser om det mättade fettets påstådda skadlighet.

Jag visste inte att SNR hade dåligt resultat? Finns det någonstans jag kan läsa mer om det?

Anser förresten du att margarin är skadligt?

Och hur äter jag?

Dessutom skrev jag ju att valet mestadels beror på att jag föredrar andra saker så jag upplever inte på något sätt en förlust av att inte äta margarin. Jag tror inte min konsumtion av koffein är sårskilt hälsosam direkt, men det ändrar jag inte eftersom det skulle vara ett problem att plocka bort.

Ta inte allt som ett angrepp, jag nämnde bara att från vad jag har uppfattat så äter du ganska...icke-traditionellt. Jag äter inte heller margarin (förutom kanske i kakor som man blir bjuden på).

mikaelj
2009-06-20, 15:27
Jag visste inte att SNR hade dåligt resultat? Finns det någonstans jag kan läsa mer om det?

Det funkar om du idrottar. Annars är det väl sådär.

Anser förresten du att margarin är skadligt?

Ja. Dålig omega-6:n-3-balans.

Morty
2009-06-20, 17:56
Dock måste man sätta saker i perspektiv... Om man äter mycket sallad med olivolja på men bara en macka med margarin på per dag så måste man inse var problemet ligger...

Black Star Abyss
2009-06-20, 18:04
Margarin på mackan? Aldrig hört talas om. Smör har man väl på mackan?

mikaelj
2009-06-20, 18:05
Morty: Ser bara inte poängen i att äta omestrad olja med halvkass fettsammansättning som är smaksatt, färgad och vitamintillskottad när det finns smör...

Margarin på mackan? Aldrig hört talas om. Smör har man väl på mackan?

Becel, Lätta, Milda m.fl. Jag skulle säga att de flesta inte har smör på mackan.

(om man inte räknar Bregott. det är mestadels smör)

Ola Wallengren
2009-06-20, 18:11
Om man skall tillämpa samma logik som vissa gör angående det mättade fettet så kan man ju fråga sig om det finns någon (helst väldigt många) studier som faktiskt visar att transfettfritt margarin ökar sjukligheten eller dödligheten, för om det inte finns det så blir slutsatsen att margarin är nyttigt.

bollio
2009-06-20, 18:13
Nope, bevisbördan ligger på margarinet.

Eddie Vedder
2009-06-20, 18:32
Margarin på mackan? Aldrig hört talas om. Smör har man väl på mackan?

Om du alltid haft det som faktiskt ÄR smör på mackan så vill jag påstå att du tillhör en minoritet. Men det är knappast ovanligt att man använder ordet "smör" fast det inte är det.

"Skicka smöret" tror jag säkert att de flesta säger i dagligt tal även om det handlar om Lätt&Lagom, Lätta eller Milda t.ex. Bregott är en matfettsblandning som MikaelJ påpekat, det väl ses som "i gränslandet" mellan margarin och smör.

Sniggel
2009-06-20, 18:58
Måste nog hålla med bollio. Alla nya kemiskt framställda livsmedel bör ha ett stort vetenskapligt underlag bakom sig (2 generationer jämförda, 1 som testat den nya produkten, medans den andra inte gjort det) för att få kalla sig säker imo. Nu är jag med på att det är mycket att kräva. men tills dess så tycker jag man har rätt att använda sig av försiktighetsprincipen om man så känner. Bättre det än att bestämt hävda att man väljer milda "för att det är bra för hjärtat".

Tycker där är tecken på att många av de tekniska landvinningar vi människor gjort som vi tidigare ansett vara säkra, har senare (många årtionden) visat sig vara hälsovådliga. Det finns fog för att vara paranoid :p

Det måste finnas anledningar till alla de välfärdssjukdomar som dyker upp och så länge man inte med säkerhet vet vad som orsakar dessa sjukdomar (jag kanske måste bli pensionär innan jag får reda på detta, då det kommer att vara försent) kan man kanske vara försiktig med alla de livsmedel som är nya för denna tid. Så resonerar jag iaf.

Edit: Måste bara förtydliga: Jag anklagar inte några specifika livsmedel för något.

machine gun
2009-06-20, 19:16
Transfett finns fortfarande kvar i flytande margariner.

I vilka? Transfett bildas vid härdning av fetter och jag ser verkligen ingen anledning till varför man skulle vilja använda härdade fetter i ett margarin som man vill ha i flytande form. Härdat fett är mättat fett och mättat fett är fast i rumstemperatur.

Det är dock ett välkänt faktum att mjölkfett (som t.ex. smör) innehåller ca 5 % transfett.

Black Star Abyss
2009-06-20, 19:23
Om du alltid haft det som faktiskt ÄR smör på mackan så vill jag påstå att du tillhör en minoritet. Men det är knappast ovanligt att man använder ordet "smör" fast det inte är det.

"Skicka smöret" tror jag säkert att de flesta säger i dagligt tal även om det handlar om Lätt&Lagom, Lätta eller Milda t.ex. Bregott är en matfettsblandning som MikaelJ påpekat, det väl ses som "i gränslandet" mellan margarin och smör.

Inte rent smör då men bregott. Köper aldrig lätta eller liknande. :)

Eddie Vedder
2009-06-20, 19:29
Det är dock ett välkänt faktum att mjölkfett (som t.ex. smör) innehåller ca 5 % transfett.

Transfettsyror som inte alls har lika starkt stöd för att de skulle vara lika hälsovådliga som de industriellt framställda.

Abstract
Unlike TFAs produced industrially in partially hydrogenated vegetable oils (primarily elaidic acid, 18:1, trans-9), evidence suggests that trans fatty acids from ruminant food sources (e. g. 18:1, trans-11; i. e. trans-vaccenic acid and 18:2, cis-9, trans-11; i. e. rumenic acid) do not increase the risk of coronary heart disease. The amount of trans fatty acids in ruminant milk fat varies from 1% to 6% by weight depending on the composition of the ruminants diet. In the U.S., milk fat trans fat levels averages 3.56 wt% (range of 3.20-4.47 wt%). In general, ruminant trans fat accounts for about 20% of the total trans fatty acids intake in the U.S. and consists of approximately 86% from milk fat and 12% from ruminant meat sources.

Do ruminant trans fatty acids impact coronary heart disease risk? Lipid Technology March 2007, Vol. 19, No. 3

RESULTS: Forty subjects (19 men and 21 women) completed the study. Compared with TFAs from industrially produced sources, TFAs from natural sources significantly (P = 0.012) increased HDL cholesterol in women but not in men. Significant (P = 0.001) increases in LDL-cholesterol concentrations were observed in women, but not in men, after the consumption of TFAs from natural sources. Apolipoprotein (apo)B and apoA1 concentrations confirmed the changes observed in LDL and HDL cholesterol. Analysis of lipoprotein subclass showed that only large HDL and LDL concentrations were modified by TFAs from natural sources but not by those from industrially produced sources. CONCLUSIONS: This study shows that TFAs from industrially produced and from natural sources have different effects on CVD risk factors in women. The HDL cholesterol-lowering property of TFAs seems to be specific to industrial sources. However, it is difficult in the present study to draw a conclusion about the effect of TFAs from either source on absolute CVD risk in these normolipidemic subjects. The mechanism underlying the observed sex- and isomer-specific effects warrants further investigation.


Do trans fatty acids from industrially produced sources and from natural sources have the same effect on cardiovascular disease risk factors in healthy subjects? Results of the trans Fatty Acids Collaboration (TRANSFACT) study. Am J Clin Nutr. 2008 Mar;87(3):558-66.

Abstract

Fatty acids of trans configuration in our food come from two different sources – industrially produced partially hydrogenated fat (IP-TFA) used in frying oils, margarines, spreads, and in bakery products, and ruminant fat in dairy and meat products (RP-TFA). The first source may contain up to 60% of the fatty acids in trans form compared to the content in ruminant fat which generally does not exceed 6%. In Western Europe, including Scandinavia, the average daily intake of IP-TFA has decreased during the recent decade due to societal pressure and a legislative ban, whereas the intake of RP-TFA has remained stable. In spite of this decrease we have found that in many countries consumption >20 g of IP-TFA in a one-meal menu consisting of some popular foods is possible, even though the average intake of IP-TFA in these countries is low. Subgroups of the populations may therefore, on average, consume >5 g IP-TFA per day. This level of consumption is generally not possible for RP-TFA. A daily intake of 5 g TFA (primarily IP-TFA) is associated with a 29% increased risk of coronary heart disease. Such an association is not found for RP-TFA up to a daily intake of 4 g. The high amount of IP-TFA in popular foods, the evidence of a more harmful effect on health by IP-TFA than by RP-TFA, and the feasibility of eliminating IP-TFA from foods without side effects for the population, suggest that a selective elimination of IP-TFA from our food is a ‘low hanging fruit’ in the quest for a more healthy diet for subgroups of the population.


Ruminant and industrially produced trans fatty acids: health aspects. Food & Nutrition Research, Vol 52 (2008)

Sverker
2009-06-20, 19:30
Jag tror att bollio vill göra oss uppmärksamma på att flytande margarin innehåller härdade mono- och diglycerider som emulgator.

mikaelj
2009-06-20, 19:45
Det är ju lustigt att SLV på sidan om margarin tagit bort stycket om att det finns några studier som pekar på insulinresistens, allergier m.fl. bieffekter...

malfunction
2009-06-20, 22:08
Ja. Dålig omega-6:n-3-balans.

Vill bara påpeka att Carlshamns mjölkfria 40% har 1:1 och tror den 80% har något liknande.

Personligen känner jag mig långt utanför smör vs margarindebatten då jag tycker båda livsmedlena må vara praktiska men knappast nyttiga eller direkt hälsofrämjande. Jag tycker många margariner är dåliga pga den övervägande mängden n-6 fettsyror men som sagt finns det alternativ som är bättre.
Dagens smutskastning av margarin är enligt mig definitivt obefogad och totalt löjlig. Framförallt från LCHF-sidan som gillar att döpa om margarin till "roliga" namn som "skokräm" osv. Sånna kommenterar i debatten leder till en idiotisk pajkastning och det är galet barnsligt att inte kunna föra normala argument utan måste agera nånslags mobbing (namnkallande) mot ett livsmedel.

Zera
2009-06-20, 23:02
Om nu becel har dålig omega-6:n-3-balans, hur kommer det sig att de marknadsför sina produkter som bra för hjärtat? Vad har jag missat?

mikaelj
2009-06-20, 23:05
Om nu becel har dålig omega-6:n-3-balans, hur kommer det sig att de marknadsför sina produkter som bra för hjärtat? Vad har jag missat?

Det gör de inte (längre).

http://www.kostdoktorn.se/eu-becel-pro-activ-far-inte-pastas-minska-risk-for-hjartsjukdom

http://www.bojkottabecel.se

Trance
2009-06-20, 23:28
Om nu becel har dålig omega-6:n-3-balans, hur kommer det sig att de marknadsför sina produkter som bra för hjärtat? Vad har jag missat?

Som mikael säger så får de inte längre uttrycka sig att det är bra för hjärtat utan att det kan vara bra för hjärtat.

Sverker
2009-06-21, 06:27
Om nu becel har dålig omega-6:n-3-balans, hur kommer det sig att de marknadsför sina produkter som bra för hjärtat? Vad har jag missat?



Becell innehåller förhållandet 4.8 : 1 när det gäller Omega-6 : Omega-3
http://www.becel.se/Consumer/Article.aspx?Path=Consumer/HealthyHeartLiving/OurProducts/BecelLatt400

En annan produkt på maknaden Milda innehåller förhållandet 4:1
http://www.milda.com/SE-New/produkter_normal.html

Ska vi vara ärliga så blir förhållandet för rent smör och Bregott 3 : 1, eller lägre.
Nackdelen för smöret i jämförelser m a p essentiellt fett är att mängderna är små.

Alltså håller sig margarinerna idag under förhållandet 5 : 1;)

Eddie Vedder
2009-06-21, 06:39
Alltså håller sig margarinerna idag under förhållandet 5 : 1;)

Jag tror du vet vilken invändning som kommer följa här.:D

Vi pratar återigen om vegetabiliska källor. Både du och jag vet att det inte är jämförbart. Hur man skall räkna på det där är komplext men nog tycker jag 8 : 4 mellan omega-6 och ALA är en ganska snedvriden fettsammansättning.

Sverker
2009-06-21, 07:50
Det var inte jag som tog upp att margarin hade sned fördelning av fettsyrorna. Jag svarade bara att fördelningen är alldeles utmärkt.

Ska man bromsa ombildningen av linolsyra till arakidonsyra behöver man linolensyran. Ska man man istället eftersträva Omega-3s effekter på blodtryck och stelningstider på blodet, är EPA och DHA intressantare.

Eddie Vedder
2009-06-21, 07:58
Det var inte jag som tog upp att margarin hade sned fördelning av fettsyrorna. Jag svarade bara att fördelningen är alldeles utmärkt.

Jojag vet och jag höll inte med. Fördelningen i sig tycker jag säger för lite helt enkelt. När det enbart är ALA. Att ha fördelningen 1:4 i en blandkost är ju en annan sak men från enbart ALA tycker jag som sagt inte man kan jämföra riktigt.

Sverker
2009-06-21, 08:48
Vad ska vi äta då, och i vilket förhållande ?

Det är svårt att hitta fettrika alternativ där förhållandet passar. Talg är 7:1 och ister ligger på drygt 8:1 enligt SLVs Livsmedelstabell. Tar man smör så blir det en fettrik kost. Nu närmar vi oss rapsoljan med förhållandet 2 : 1 och hyffsta med essentiella fettsyror. Linolja ser jag ingen praktiskt möjlig användning av.

Zera
2009-06-21, 08:50
Jag är inte så insatt i den här diskussionen, men vilken fördelning av fettsyrorna är det man víll försöka eftersträva ?

Scratch89
2009-06-21, 09:56
Jag är inte så insatt i den här diskussionen, men vilken fördelning av fettsyrorna är det man víll försöka eftersträva ?

Under 5:1 omega 6:omega 3. Vissa hävdar att det är alldeles för mycket omega 6, vissa inte.

Eller det kanske är 3:1?

bollio
2009-06-21, 10:41
Gunnar Lindgren har några referenser i sin pdf
http://www.gunnarlindgren.com/omestringvers95.pdf

saab900
2009-06-21, 14:42
Som mikael säger så får de inte längre uttrycka sig att det är bra för hjärtat utan att det kan vara bra för hjärtat.

Skadan är ju redan skedd. Hur många som helst är ju redan inkörda i att det fruktansvärt överprissatta margarinet är skitbra. De har nog inte ens lagt märke till ordet "kan" i marknadsföringen. En dementi skulle de behöva göra. Tvingas skriva att "denna produkt har inte bevisats vara bra för hjärtat", så att vanligt folk fattar.

machine gun
2009-06-21, 16:45
Skadan är ju redan skedd. Hur många som helst är ju redan inkörda i att det fruktansvärt överprissatta margarinet är skitbra. De har nog inte ens lagt märke till ordet "kan" i marknadsföringen. En dementi skulle de behöva göra. Tvingas skriva att "denna produkt har inte bevisats vara bra för hjärtat", så att vanligt folk fattar.

Det "fruktansvärt överprissatta margarinet" är Becel Pro-active, som innehåller växtsteroler, vilket är bevisat kan sänka ett förhöjt kolesterolvärde. Det är en helt annan produkt än Becels vanliga margariner som ligger på samma prisnivåer som alla andra smörgåsfetter, ofta tom billigare.

Becel Pro-active rekommenderas inte till allmänheten, utan bara till personer med högt kolesterolvärde och är ett sk "functional food" med produktspecifikt hälsopåstående (1 av 5 livsmedel om jag inte minns helt fel).

illitch77
2009-06-22, 08:05
Det "fruktansvärt överprissatta margarinet" är Becel Pro-active, som innehåller växtsteroler, vilket är bevisat kan sänka ett förhöjt kolesterolvärde. Det är en helt annan produkt än Becels vanliga margariner som ligger på samma prisnivåer som alla andra smörgåsfetter, ofta tom billigare.

Becel Pro-active rekommenderas inte till allmänheten, utan bara till personer med högt kolesterolvärde och är ett sk "functional food" med produktspecifikt hälsopåstående (1 av 5 livsmedel om jag inte minns helt fel).

Fortfarande har man väl dock inte lyckats visa som liknar hårda endpoints vad gäller den kolesterolsänkande effekten?

Eftersom det allt mer börjar se ut som att den gynnsamma effekten av statiner inte bara (eller överhuvud taget) beror på kolesterolsänkning och att de andra kolesterolsänkarna (nikotinsyra, fibrat mfl) inte lyckas visa effekt på hjärtkärlsjukdom och död så måste jag säga att det känns ytterligt tveksamt att marknadsföra växtsteroler som man gör. Finns det behov av att sänka sitt kolesterol med farmakologiska medel för att minska risken för sjukdom så bör man naturligtvis göra det med de bäst beprövade läkemedelen och efter kontakt med sjukvård.

I annat fall tycker jag inte man överhuvudtaget bör reflektera över sitt kolesterolvärde och kan istället lägga pengarna på promenadskor eller friskiskort.

bollio
2009-06-22, 10:35
Ja, forskningen som finns om Ezetrol visar det tycker jag.

http://www.kostdoktorn.se/ater-du-ezetrol

Cerberus
2009-06-22, 10:50
hur gör ni som använder typ stenhårt margarin(eller är det smör?) som Bregott, mina bröd går bara sönder.

mikaelj
2009-06-22, 10:53
Jag har mitt smör i en tättförsluten plastburk på köksbänken. Alltid bredbart.

Trance
2009-06-22, 11:39
Jag har en kyl som har gått sönder och är för varm. Fan fan fan.

mikaelj
2009-06-23, 07:15
Andreas Eenfeldt har gått igenom länken astma/margarin:

Exempel

1

Bolte G, et al. Margarine consumption, asthma, and allergy in young adults: results of the German National Health Survey 1998. Ann Epidemiol. 2005 Mar;15(3):207-13

Unga vuxna som ofta äter margarin hade oftare astma (3 - 426% ökad risk). De som oftare åt just light-margarin hade 78 - 1043% ökad risk att ha astma.

2

Woods RK, et al. Fatty acid levels and risk of asthma in young adults. Thorax. 2004 Feb;59(2):105-10.

Mängden av ett analyserat omega-6 fett i blodet hos unga vuxna hade ett signifikant samband med såväl nuvarande som tidigare astmabesvär, och med läkardiagnos på astma.

3
Bolte G, et al. Margarine consumption and allergy in children. Am J Respir Crit Care Med. 2001 Jan;163(1):277-9

Margarinätande barn hade högre risk för allergier (plus 1 - 67%) och besvär av allergisk nästäppa ( 1 -97% ökad risk).

4

Trak-Fellermeier MA, et al. Food and fatty acid intake and atopic disease in adults. Eur Respir J. 2004 Apr;23(4):575-82

Unga vuxna män som åt margarin eller mycket omega-6/lite omega-3 hade ökad risk för hösnuva.

5

Sausenthaler S, et al. Margarine and butter consumption, eczema and allergic sensitization in children. The LISA birth cohort study. Pediatr Allergy Immunol. 2006 Mar;17(2):85-93.
2-åriga barn som åt mest margarin hade 12 - 161% ökad risk för eksembesvär, 36 - 225% ökad risk för läkardiagnos på eksem, och 1 - 341% ökad risk för allergi.

http://www.kostdoktorn.se/ger-margarin-astma-hos-barn

Trance
2009-06-23, 08:27
Margarine Consumption, Asthma, and Allergy in Young Adults: Results of the German National Health Survey 1998
Conclusion: Frequent intake of margarine rich in n-6 PUFA is not consistently associated with allergic diseases in adults. Other constituents of low-fat margarine or certain dietary habits and lifestyle factors, characterized by use of low-fat margarine, may be related to current asthma.


Fatty acid levels and risk of asthma in young adults
Conclusion: Plasma n-3 fatty acids are not associated with a reduced risk of asthma or atopy among young adults. The association of DHGLA with asthma warrants further research to determine a cause-effect relationship.

Bolte G, et al. Margarine consumption and allergy in children. Am J Respir Crit Care Med. 2001
Discussion:
It is well-known that boys before puberty have higher serum IgE levels than girls (11, 12), suffer more often from atopic diseases than girls (12), and seem to be more vulnerable in general during childhood (13). Concerning the higher atopy prevalence of boys, this holds in our study population, too. Moreover, we found a sex-specific association of margarine consumption with allergic sensitization assessed by specific IgE serum levels and with symptoms of allergic rhinitis given as parents' report.

Clearly, our results have to be interpreted with great caution owing to the cross-sectional study design and the crude assessment of fat consumption. Parents' reporting of type of fat consumed is unlikely to differ between boys and girls. However, we do not know whether the amount of fat consumed differed between boys and girls. Moreover, additional data on total energy intake and on other dietary factors probably influencing atopy development were not available. Therefore, we adjusted OR for children's body mass index as a measure of body size in multivariate analyses. Body size is, besides metabolic efficiency and physical activity, one of the factors influencing energy intake and may be used as a crude indirect measure (14).

Margarine consumption might be a proxy for health awareness. With respect to environmental and sociodemographic factors studied in our health survey, we neither observed major differences between boys and girls nor differences between margarine or butter-eating children in our study group. Results of von Mutius and coworkers (9) also suggested an impact of margarine consumption on hay fever in children, but the investigators did not describe sex-stratified results.

It is tempting to speculate whether in boys, having higher total IgE levels than girls, the intake of certain polyunsaturated fatty acids amplifies the IgE production and subsequently enhances the probability to develop an atopic disease. Therefore, it seems worthwhile to study sex differences in dietary habits and fatty acid metabolism in the context of allergy-related immune functions and atopy development.

Trak-Fellermeier MA, et al. Food and fatty acid intake and atopic disease in adults. Eur Respir J. 2004 Apr;23(4):575-82
Bara ett utdrag:
"The study was unable to determinate any association between dietary fat, asthma and BHR. The low prevalence of self-reported doctor's diagnosis of asthma in the study sample impeded the application of a multiple statistical test. Additionally, the lack of significant associations between BHR and fatty acid intake may be related to the reduced number of participants on the methacholine provocation test, thus causing a loss of statistical power.

Most statistically significant effects in relation to fat consumption and allergic disease in the current study were limited to females. Sex-specific dietary patterns might partly explain the observed differences. In the current study, significantly higher absolute butter and margarine intakes in males were observed, but other allergy linked dietary factors were not analysed 25. In addition, the development of atopic diseases may underlie different sex-linked physiological mechanisms. Furthermore, the lower participation rate in females may have induced bias."

Maternal diet during pregnancy in relation to eczema and allergic sensitization in the offspring at 2 y of age
Conclusions:We suggest that the intake of allergenic foods and foods rich in n–6 polyunsaturated fatty acids during pregnancy may increase and foods rich in n–3 polyunsaturated fatty acids may decrease the risk of allergic diseases in the offspring.



Jag tycker han försöker vrida resultaten så de passar in i hans poäng.

Eddie Vedder
2009-06-23, 08:38
Jag tycker han försöker vrida resultaten så de passar in i hans poäng.

Jag håller med. Man skall nog inte dra för stark slutsats till just MARGARIN här. Dock tycker jag det ger visst stöd för nackdelar med högt intag av omega-6 .

Dessutom bör man ju kolla på vilka anledningar som fått folk att välja margarinet. En person som redan är fet och sjuk kanske övergår till lättmargarin i tron att det är nyttigare, man kanske redan ÄR allergisk mot mjölkprotein och/eller laktosintolerant och väljer då margarin istället för smör.

LCHF:arna är ju inte dåliga på att beskylla studier som antyder negativa konsekvenser av mättat fett som odugliga p.g.a. andra faktorer och det här är ju exakt samma sak.

mikaelj
2009-06-23, 08:41
Man skall nog inte dra för stark slutsats till just MARGARIN här. Dock tycker jag det ger visst stöd för nackdelar med högt intag av omega-6 .

+1.

(sedan att margarin är en tvivelaktig produkt är en annan sak)

sumialic
2009-06-23, 08:55
Jag äter 100-200gram becel varje dag. Tydligen ingen höjdare efter att man har läst denna tråden. Vilket smör/margarin bör jag byta till?

mikaelj
2009-06-23, 09:05
Jag äter 100-200gram becel varje dag. Tydligen ingen höjdare efter att man har läst denna tråden. Vilket smör/margarin bör jag byta till?

Smör är gjort på grädde, mjölksyrakultur och ev. salt.
Margarin är gjort av omestrat, blekt, färgat, smaksatt och vitaminiserat växtfett.

Smör heter alltid smör (namnskyddat); Bregott är 80% smör, 20% rapsolja ("matfettsblandning"); allt annat är margarin. Går utmärkt att bre smör på mackan/dyl. om du förvarar det i rumstemp i en tätsluten burk.

kjpil
2009-06-23, 09:42
En person som redan är fet och sjuk kanske övergår till lättmargarin i tron att det är nyttigare, man kanske redan ÄR allergisk mot mjölkprotein och/eller laktosintolerant och väljer då margarin istället för smör.


80% smör ger väl ändå mer energi än 40% margarin?

Eddie Vedder
2009-06-23, 12:26
80% smör ger väl ändå mer energi än 40% margarin?

Så du anser att energimängd är ett mått på nyttighet?

Zera
2009-06-23, 13:12
En fråga till :)

Är det just balansen mellan omega 3-omega 6 som är det dåliga i margarin eller är det omestringen?
Är det balansen 3:6 så borde man väl inte använda sig av allt för mycket olja i sin matlagning heller?

mikaelj
2009-06-23, 13:19
Är det balansen 3:6 så borde man väl inte använda sig av allt för mycket olja i sin matlagning heller?

Stämmer. Solrosolja och majsolja är helt förkastligt.

Olivolja och kokosfett är hyfsat, rapsolja är halvkasst, men majonnäs är gott. :/

Dessutom tål de flesta värme dåligt. Smör, ister och kokosfett är bäst.

kalajset
2009-06-23, 13:27
Stämmer. Solrosolja och majsolja är helt förkastligt.

Olivolja och kokosfett är hyfsat, rapsolja är halvkasst, men majonnäs är gott. :/

Dessutom tål de flesta värme dåligt. Smör, ister och kokosfett är bäst.

Jag trodde rapsolja hade en bättre "värmetålighet" än olivolja, vad säger forumets fettexpert? (I vanliga fall steker jag i smör alt. smör/rapsoljeblandning).

(Jag ska äta majonnäs på mackan sedan, weee!)

mikaelj
2009-06-23, 13:31
Jag trodde rapsolja hade en bättre "värmetålighet" än olivolja, vad säger forumets fettexpert? (I vanliga fall steker jag i smör alt. smör/rapsoljeblandning).

Högre andel värmekänsligt fleromättat fett i rapsolja (30%) än i olivolja (11%).

kalajset
2009-06-23, 13:35
Högre andel värmekänsligt fleromättat fett i rapsolja (30%) än i olivolja (11%).

Oj jäklar, det var en betydligt större skillnad än jag trodde, måste varit längesedan jag jämförde näringsdeklarationerna rakt av m ao!. (Som jag faktiskt gjort en gång i tiden, men minnet var tydligen inte det bästa).

Doctor Snuggles
2009-06-23, 13:37
Det gäller i och för sig rätt mycket, inklusive LCHF.

.

Lite felslut. Margarin är en konstgjord produkt. Så länge man LCHF:ar ekologiskt så kan man inte riktigt jämföra på samma grunder.

Trance
2009-06-23, 13:41
Lite felslut. Margarin är en konstgjord produkt. Så länge man LCHF:ar ekologiskt så kan man inte riktigt jämföra på samma grunder.

Jag ser inte riktigt hur det skulle vara en felaktig slutsats? Saknar man data om dagens LCHF-kost så gör man. Att margarin är konstgjort säger ingenting om LCHF i sig.

mikaelj
2009-06-23, 13:42
Oj jäklar, det var en betydligt större skillnad än jag trodde, måste varit längesedan jag jämförde näringsdeklarationerna rakt av m ao!. (Som jag faktiskt gjort en gång i tiden, men minnet var tydligen inte det bästa).

Man får rätt bra koll på fetterna när >80% av ens energi kommer därifrån... ;-)

Doctor Snuggles
2009-06-23, 13:52
Jag ser inte riktigt hur det skulle vara en felaktig slutsats? Saknar man data om dagens LCHF-kost så gör man. Att margarin är konstgjort säger ingenting om LCHF i sig.

Nej, det säger inget om LCHF, men det är väl ingen som påstår det heller.
Att margarin är konstgjort, och inte en diet, skiljer det från LCHF och därför inte kan jämföras på samma grunder. Man kan äta många olika koster som innehåller margarin t.ex, där margarinet i teorin kan vara mer eller mindre skadligt, eller t.o.m nyttigt. LCHF är en kost, och baserad på naturliga produkter.
Äpplen, päron.

Trance
2009-06-23, 14:07
Nej, det säger inget om LCHF, men det är väl ingen som påstår det heller.
Att margarin är konstgjort, och inte en diet, skiljer det från LCHF och därför inte kan jämföras på samma grunder. Man kan äta många olika koster som innehåller margarin t.ex, där margarinet i teorin kan vara mer eller mindre skadligt, eller t.o.m nyttigt. LCHF är en kost, och baserad på naturliga produkter.
Äpplen, päron.

Att något är naturligt är inte vidare relevant faktiskt. Botulism är naturligt och kylskåp är det inte om vi skall vara sådana.

Jag undrar om du tittar på hur folk äter LCHF i de trådar som finns och peka på en längre tid i historien man ätit på det sättet? Att man köper små plastförpackningar med kyld matfetssblandning vid namn bregott som man äter till sin köttbit som kommer från en hårt framavlad ko har förmodligen lite gemensamt mot hur en eventuell jägare åt förr.

För att inte tala om att det säger ingenting om eventuell cancer-risk, då jag misstänker att några procents förhöjd cancer-risk vid 60 års ålder knappast selekterar direkt hårt evolutionärt.

Så nej, jag tycker inte det finns tillräckligt med data för att säga att det är nyttigt på sikt.

Alone_in_the_dark
2009-06-23, 14:08
Högre andel värmekänsligt fleromättat fett i rapsolja (30%) än i olivolja (11%).

Lånar tråden lite, Avocadoolja då? Den sägs vara både nyttigare och värmetåligare, eller är det bara säljsnack som en annan gått på?:D

mikaelj
2009-06-23, 14:11
Lånar tråden lite, Avocadoolja då? Den sägs vara både nyttigare och värmetåligare, eller är det bara säljsnack som en annan gått på?:D

Verkar bra. Ungefär 10% fleromättat fett. Se http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11057&lang=sv

Eddie Vedder
2009-06-23, 14:12
Lånar tråden lite, Avocadoolja då? Den sägs vara både nyttigare och värmetåligare, eller är det bara säljsnack som en annan gått på?:D

Det låter betydligt dyrare än smör dock. Känns ju lite onödigt att köpa en mycket dyrare produkt än någon som gör maten så god och funkar kanon.

Stek i smör och ät avokado.*drool*

mikaelj
2009-06-23, 14:12
Jag undrar om du tittar på hur folk äter LCHF i de trådar som finns och peka på en längre tid i historien man ätit på det sättet? Att man köper små plastförpackningar med kyld matfetssblandning vid namn bregott

Mjölka ko, låt stå, plocka av grädden efterhand, vispa hårt ihop med vatten, häll av vattnet. Done.

som man äter till sin köttbit som kommer från en hårt framavlad ko har förmodligen lite gemensamt mot hur en eventuell jägare åt förr.

Men kon, om den fått hyfsad mat, är fortfarande närmare andra tidigare djur än vad margarin är likt ... ingenting.

Eddie Vedder
2009-06-23, 14:14
Mjölka ko, låt stå, plocka av grädden efterhand, vispa hårt ihop med vatten, häll av vattnet. Done.

Jag rekommenderar ett studiebesök på ett mejeri. You're in for a scary surprise my friend!:D

mikaelj
2009-06-23, 14:15
Jag rekommenderar ett studiebesök på ett mejeri. You're in for a scary surprise my friend!:D

Jaja, men i teorin alt. om du vill göra det själv. Försök göra margarin efter samma princip.

Eddie Vedder
2009-06-23, 14:23
Jaja, men i teorin alt. om du vill göra det själv. Försök göra margarin efter samma princip.

Det hör inte hit, Trance påpekade att Bregott och smör (och en hel del annat som LCHF-kosten är rik på) inte alls är så fantastiskt naturligt som man vill påskina.

Stenåldersmänniskan åt inte créme fraiche, bacon med nitrit (som ju har en betydligt mer vetenskaplig grund för dess farlighet än någon margarintillsats), ost m.m.


En strikt KRAV-baserad LCHF-kost helt utan behandlade mjölkprodukter (direkt från spenen går bra:D), kokosfett enbart från just kokosnötter etc. DET skulle väll kunna ligga så näta helt "ursprungligt" man kan komma idag.

kjpil
2009-06-23, 14:27
Så du anser att energimängd är ett mått på nyttighet?

Nej, jag vet inte om något riktigt bra mått på nyttighet, men kanske att energitäthet kan vara relevant vid överviktsproblematik.

Eddie Vedder
2009-06-23, 14:33
Nej, jag vet inte om något riktigt bra mått på nyttighet, men kanske att energitäthet kan vara relevant vid överviktsproblematik.

Jag ser inget absolut samband mellan att ett energitätt livsmedel ingår i kosten och att man blir fet. Du är ju dietist och borde definitivt veta att ett enskilt livsmedelsval inte avgör.

Doctor Snuggles
2009-06-23, 15:20
Att något är naturligt är inte vidare relevant faktiskt. Botulism är naturligt och kylskåp är det inte om vi skall vara sådana.

Jag undrar om du tittar på hur folk äter LCHF i de trådar som finns och peka på en längre tid i historien man ätit på det sättet? Att man köper små plastförpackningar med kyld matfetssblandning vid namn bregott som man äter till sin köttbit som kommer från en hårt framavlad ko har förmodligen lite gemensamt mot hur en eventuell jägare åt förr.

För att inte tala om att det säger ingenting om eventuell cancer-risk, då jag misstänker att några procents förhöjd cancer-risk vid 60 års ålder knappast selekterar direkt hårt evolutionärt.

Så nej, jag tycker inte det finns tillräckligt med data för att säga att det är nyttigt på sikt.

Nu är det inte bara naturligheten som jag pekade på. Du kan inte jämföra en enstaka produkt med en hel kosthållning. En korrektare jämförelse vore mellan margarin och smör.
Naturligheten är relevant, just pga evolution. Jag säger dock inte att LCHF är nyttig, eller att den är helt o hållet "naturlig" (i sin populära form) eller att man inte ska studera den, jag säger bara att den hamnar i en annan kategori. Jag håller med om selektionen dessutom, det är samma poäng som jag gjorde i LCHF tråden. Men om man skall enligt dessa kriterier studera LCHF innan den rekommenderas som kost, skall man inte studera den default kosten vi äter? Den är ju inte heller "naturlig". Ändå är det ingen som säger, "ät inte något från affären, det är inte testat!".

mikaelj
2009-06-23, 18:46
Men om man skall enligt dessa kriterier studera LCHF innan den rekommenderas som kost, skall man inte studera den default kosten vi äter? Den är ju inte heller "naturlig". Ändå är det ingen som säger, "ät inte något från affären, det är inte testat!".

Precis! Är SNR optimalnaturligmänniskost? Vem satte sig på en fancy stol och angav baseline?

Alone_in_the_dark
2009-06-23, 18:51
Det låter betydligt dyrare än smör dock. Känns ju lite onödigt att köpa en mycket dyrare produkt än någon som gör maten så god och funkar kanon.

Stek i smör och ät avokado.*drool*

Så sant så sant, jag fick en flaska utav en bekant. Kollade sen på priset insåg att den passar inte min plånbok. Utan som du säger stek i smör och ät avocado;)

Sverker
2009-06-23, 18:58
Jag trodde rapsolja hade en bättre "värmetålighet" än olivolja, vad säger forumets fettexpert? (I vanliga fall steker jag i smör alt. smör/rapsoljeblandning).

(Jag ska äta majonnäs på mackan sedan, weee!)

Flytande margarin baserad på rapsolja är bra att steka i. Temperaturen blir inte allt för hög och tiden är relativt kort.

Att steka i olja är inte kul. Det skvätter och far kring stekpannan och man får små röda fläckar på handleden som gör ont.

Vill du steka i olja så är en bra tvättad olivolja bättre än rapsolja. Inte någon jungfrulig olivolja utan en olja med lite smak.

Sverker
2009-06-23, 19:02
Jaja, men i teorin alt. om du vill göra det själv. Försök göra margarin efter samma princip.


Det går inte. Grädde är en "olja i vatten emulsion" som arbetas till en "vatten i olja emulsion". Sedan är det lite trixande för att få rätt kristallstruktur. Margarin är lättare. Där startar man med oljan och arbetar in vattnet. Kristalliceringen går sedan nästan av sig själv.

kjpil
2009-06-23, 21:24
borde definitivt veta att ett enskilt livsmedelsval inte avgör.

Japp

RobinEH
2013-12-02, 14:01
En teoretisk risk med omestring är att fettsyran som sitter på possition 2 på glycerolen, mitten, kan vara mättad. Normalt sitter det en omättad eller fleromättad fettsyra där.
Följden blir att vi i kylometronen skulle kunna få triglycerider med tre mättade fettsyror och en smältpunkt över 37 grader = risk att fettet proppar igen någonstans.


Nu har vi haft margarin sedan 1960-talet, minst. Så långtidseffekten kan vi nog säga är avklarad:D

Men inte absorberar vi väl triglycerider?

Morty
2013-12-02, 14:36
Men inte absorberar vi väl triglycerider?

Snygg bump.

Också, lipas (http://en.wikipedia.org/wiki/Lipase)

Sverker
2013-12-02, 17:52
Men inte absorberar vi väl triglycerider?


Vi absorberar inte triglycerider. De är för stora för att kunna komma in i tarmcellen.

Men jag skrev:
En teoretisk risk med omestring är att fettsyran som sitter på possition 2 på glycerolen, mitten, kan vara mättad. Normalt sitter det en omättad eller fleromättad fettsyra där.
Följden blir att vi i kylometronen skulle kunna få triglycerider med tre mättade fettsyror och en smältpunkt över 37 grader = risk att fettet proppar igen någonstans.


Jag misstänker att risken är låg att våra tarmceller utnyttjar monoglyceriden med en mättad stearinsyra i mitten som byggmaterial och sätter på ytterligare två mättade fettsyror, typ myristin, palmitin eller fler strearinsyror.

RobinEH
2013-12-02, 18:49
Ja, nu drog tröskelverket igång. En monoglycerid består givetvis av en glycerol- och en lipiddel.

Låt nu tråden åter sjunka in i det tysta...