handdator

Visa fullständig version : Hur räknar jag ut GI-värdet i ett livsmedel?


Stoltz
2009-06-20, 11:46
Som titeln säger - Jag har för första gången i mitt liv försökt att kontinuerligt läsa in mig på det här med GI, men just den lilla saken lyckas jag inte hitta något grepp om.

King Grub
2009-06-20, 11:47
Det kan du inte. Du får titta i tabeller. För att mäta GI själv måste du kontrollera arean under kurvan för ditt blodsocker efter intag av ett livsmedel.

http://ziag4.mmb.usyd.edu.au/mainV4a.htm

Värdena i tabellerna gäller bara ett livsmedel, intaget ensamt. GI:t på en blandad måltid där detta livsmedel ingår blir inte detsamma.

Stoltz
2009-06-20, 11:54
Det förklarar ju en del. Så ett exakt värde i en måltid lär man inte få fram, men som jag förstår det är detta inte nödvändigt heller, så länge man har ett ungefärligt humm om vart det ligger i måltiden, baserat på de olika komponenterna?

mikaelj
2009-06-20, 17:31
Du kan ju alltid hålla dig till ägg, kött, smör och fisk. GI farligt nära noll. ;-)

z_bumbi
2009-06-20, 19:34
Det förklarar ju en del. Så ett exakt värde i en måltid lär man inte få fram, men som jag förstår det är detta inte nödvändigt heller, så länge man har ett ungefärligt humm om vart det ligger i måltiden, baserat på de olika komponenterna?

Ett hum kan man i de flesta fall få. Tänk också på att livsmedel som inte innehåller kolhydrater kan sänka snabbheten dvs ris och morötter har ett högre GI än ris, morötter och en bit kött.

Stoltz
2009-06-21, 08:01
Lysande, Tack :)