handdator

Visa fullständig version : Bästa sätt att undvika sug?


Pettersover
2009-06-20, 09:57
Jag vill ha tips hur man kan undvika sug på onyttigheter?
Jag vet att man inte ska tänka på mat och ska ha en bestämd sätt att inte vilja vara sugen, när man deffar.

Ostknäcket
2009-06-20, 10:05
Saker som får mig att klara deffen är som sagt att hålla tankarna på något annat. Vara med vänner, (kanske spela fotboll så kan du äta lite extra). Att spela något datorspel, om du har wow så brukar det vara bra att distrahera sig själv med :P. Att läsa något intressant brukar också få mina tankar att lämna maten.

Jag brukar också försöka behålla så mycket kalorier jag kan till kvällen. Kanske bara funkar för mig men det känns bra att ha ett stort mål mat att se fram till på kvällen.

Kejet
2009-06-20, 10:32
Köp kvarg / Kasein protein och drick det som mellanmål. Man blir sjukt mätt. Annars drick kaffe och mycket vatten.

Rahf
2009-06-20, 10:37
Suget brukar släppa efter en vecka utan onyttigheter. Annars är det sällan man blir sugen ifall man håller sig sysselsatt under dagen.

Fredrik_S
2009-06-20, 10:55
Överdosera protein.

Sprid ut 3 drinkar med en blandning av minst hälften kassein och max hälften vassleprotein under dagen, ca 40-60 gram tot per portion. Helst att dricka innan du hinner bli för sugen/hungrig om du vet med dig ungefär när suget brukar vara som störst.

Pettersover
2009-06-20, 11:00
Okej tackar, det första är ju att det nu är sommarlov och man bara går o dräller och då blir det automatiskt att vore det inte gott med en bulle, och titta där ligger en chokladbit. Hade ätardag igår och det var gott men man mår ju psykiskt dåligt efteråt och det är inget nytt. Man tänker att om man äter så mycket onyttigt som det vart igår så tänker man att nej inte mera sånt usch. Och sen när man vaknar nästa dag så på morgonen så är att bra för det är deff igen och man är inte sugen. Men sen senare på dagen då börjar suget igen. Jag har gjort det mesta, spelat spel men kan bara spela 1h sen är det tråkigt. Lästa alla böcker, jag har hemma.

Sen ser jag på film så börjar suget rejält, man vill springa till skafferiet och äta allt möjligt skit. Sånt kan verkligen förstöra deff, om man inte kan stå emot en onsdag och går och tar 3 mackor. Då blir det i psyket, att hela deffen är förstörd, fast den inte är det. Och då äter man mera skit. Kommer ihåg en gång, då klarade jag inte av suget och jag gick ner och åt 7 skogaholmsmackor:S

Det blir ju att man äter frukost kl 6 sen så sitter man och bara väntar till kl 9 så att man får äta.

Så jag vet inte, det är ju snart beach 09 och då gäller det ju att försöka med sitt bästa.

mikaelj
2009-06-20, 11:15
Sötsug botar jag bäst med fett kött och osöta (t ex broccoli) grönsaker.

Bröd, pasta och annat spannmål är helt förödande för sötsuget.

Pettersover
2009-06-20, 11:38
Men jag äter typ inga spannmål, inte potatis pasta ris m.m, äter ibland surdegsbröd med keso.

Så här såg min ätardag ut:
Grönt té, gröt, fläskfile, broccoli, 4 tumbrödrullar, 5 pågensmackor, åt 1/3 av kladdkakadeg, ½ påse bullar, 1 liten sockrdricka, lite tacoschips.

Och så här ser mitt deffschema ut:
Mat:
06:00 Frukost: Fiberrik gröt, grönt té, proteindrink.
09:00 Mellanmål: Glasvatten, surdegsmacka med keso, frukt
12:00 Middag varierar mellan kyckling och tonfisk med grönsaker (ex broccoli).
15:00 Mellanmål: Proteindrink
18:00 Kvällsmat: 2 surdegsmackor med keso, glasvatten
21:00 Proteindrink
22:00 Läggdags

Träning: Brukar bli kl 14:00 kör 1h sen proteindrink direkt efter kl 15:00.
Mån:Armar/Ben
Tis: 1h Crosstrainer
Ons: Rygg/Mage
Tors: 1h crosstrainer
Fre: Axlar/Bröst
Lör: 1h Crosstrainer
Sön: Vila

Jag vet inte om uppläget är bra, men får ju bra resultat i slutändan hoppas jag:)

Sess
2009-06-20, 11:47
Jag ser till att undvika att ha för mkt hemma eller på jobbet, håller mina matrutiner så hårt jag kan och när det väl blir olidligt så är det klockrent att ha en påse jordgubbar eller hallon i frysen...snabbtinade och ihop med sötningsströ så blir det inte många kcal (jordgubbar 30 kcal/100 g), mättar bra och sötbegäret blir tillfredställt. :)

King Grub
2009-06-20, 11:50
Du får räkna med att suget inte försvinner, även med tips som minskar det. Är det en diet med kalorirestriktion och energiunderskott så är det. Det går inte att få det att kännas som kaloribalans eller över.

Pettersover
2009-06-20, 12:34
Tackar för alla svar:D
Det har hjälp mig en bra bit på vägen.

Lallle
2009-06-20, 13:33
Snus hjälper jättebra när man har ett sötsug. Bara lägga sig och snusa lite så går det över :)

Tom Warrior
2009-06-20, 13:36
Periodisk fasta. Fullständigt briljant när det gäller att reglera hunger och sug.

Ch4rles
2009-06-20, 13:43
Isglass på Fun Light anser jag tillfredsställa sötsug. Brukar äta det varje sig jag vill upp eller ned i vikt

Cohen
2009-06-20, 23:11
Kaffe brukar fungera bra mot sug och hunger. Dessutom är det gott. Annars kan en morot eller två vara gott när man bara vill ha något att tugga på. Sockerfria tuggummin är ett annat alternativ, men akta dig för att bli dålig i magen.

Medoria
2009-06-21, 16:10
suget försvinner inte, det handlar bara om att hitta ett sätt att hantera det. själv upplever jag att morötter tar bort värsta suget, även om det säkert bara är inbillning. annars brukar jag dricka mig mätt, eller afformera, typ rabbla ramsan " jag faller inte för frestelsen" eller liknande.

Emil_Larsson
2009-06-21, 17:03
Morsan som håller på och går ner i vikt brukar äta läkerol..tänkte om det kunde vara något tips.

padman
2009-06-21, 17:15
fungerar jätte bra att dricka iskall pepsimax + äta havregryn :D

Eddie Vedder
2009-06-21, 17:20
Svaren i tråden varierar en hel del här. Vissa ger svar på hur man ersätter suget, Läkerol, lighläsk, kalorisnålast möjliga snacks o.s.v.


Det är ju ett sätt, men då upprätthålls ju samtidigt suget. Man finner substitut men blir inte av med det. Där tror jag en mer fett- och proteinrik kost är bra samt att inte underskottet blir på tok för högt. Viss typ av träning har ju dessutom en anorektisk effekt, ofta uthållighetsträning. Så upplever man uthållighetsträning som aptithämmande kan det ju vara en fördel i sammanhanget.

Cerberus
2009-06-21, 18:20
suget hålls på kontrollerad nivå(men den e fortfarande där) med högt protein-intag, uppemot 2.5-3g/kg kroppsvikt iaf för mig. Samt äta en hyfsad mängd fett så håller man sig mättare längre.

stridis
2009-06-21, 18:32
Sedan så får man ju vara förutseende nog att förstå när suget kan tänkas kicka in. Äter man för lite och drar till gymmet och tränar och sedan finner sig gloendes på godishyllan på vägen hem, så är det ju en situation man med lite eftertanke kunde ha undvikit.

Christyle
2009-06-21, 19:42
gnugga lite tandkräm på tungan och skölj när du ändå är där o håller på kan du lika gärna borsta tänderna och gå o lägga dig *slap* eller så dricker du Kaffe som jag det hjälper lite *slap*

Cerberus
2009-06-21, 19:57
Sedan så får man ju vara förutseende nog att förstå när suget kan tänkas kicka in. Äter man för lite och drar till gymmet och tränar och sedan finner sig gloendes på godishyllan på vägen hem, så är det ju en situation man med lite eftertanke kunde ha undvikit.

precis, dock är det lätt att lära känna sig själv o när man kan tänkas bli sugen. Det e otroligt svårt att handla rationellt om man e skithungrig haha.

Ostknäcket
2009-06-21, 20:10
Svaren i tråden varierar en hel del här. Vissa ger svar på hur man ersätter suget, Läkerol, lighläsk, kalorisnålast möjliga snacks o.s.v.


Det är ju ett sätt, men då upprätthålls ju samtidigt suget. Man finner substitut men blir inte av med det. Där tror jag en mer fett- och proteinrik kost är bra samt att inte underskottet blir på tok för högt. Viss typ av träning har ju dessutom en anorektisk effekt, ofta uthållighetsträning. Så upplever man uthållighetsträning som aptithämmande kan det ju vara en fördel i sammanhanget.

Jag tycker att mitt sug finns kvar hur jag än äter (Har aldrig testat att helt utesluta kolhydrater men har ätit det på en ganska låg nivå). Det kvittar hur jag äter, men det som näst intill alltid funkar är att göra något annat. Gärna något fysiskt typ att dra ut och spela fotboll med polare eller något liknande, när man sen kommer hem och suget kommer tillbaka så kan man äta lite pga att man gjort av med lite kcal.:D. Det är nog mitt bästa tips av dom tips jag föreslog tidigare, att dra ut och sporta.

Fredrik_S
2009-06-21, 20:25
Jag tycker att mitt sug finns kvar hur jag än äter (Har aldrig testat att helt utesluta kolhydrater men har ätit det på en ganska låg nivå). Det kvittar hur jag äter, men det som näst intill alltid funkar är att göra något annat. Gärna något fysiskt typ att dra ut och spela fotboll med polare eller något liknande, när man sen kommer hem och suget kommer tillbaka så kan man äta lite pga att man gjort av med lite kcal.:D. Det är nog mitt bästa tips av dom tips jag föreslog tidigare, att dra ut och sporta.

Jag håller med om att det är bra göra massa aktiviteter.

Jag tror det är lättare rent aptitmässigt att ligga på 500 kcal underskott om man gör av med 5000 kcal per dag än att ligga på 500 kcal underskott om man gör av med 2000 kcal.

Durante
2009-06-22, 15:45
Borsta tänderna eller sug på en fishermans friend kan funka rätt bra.

Annars är ju stridis exempel en klassiker för mig :P

xLinneax
2009-06-24, 12:56
Okej tackar, det första är ju att det nu är sommarlov och man bara går o dräller och då blir det automatiskt att vore det inte gott med en bulle, och titta där ligger en chokladbit. Hade ätardag igår och det var gott men man mår ju psykiskt dåligt efteråt och det är inget nytt. Man tänker att om man äter så mycket onyttigt som det vart igår så tänker man att nej inte mera sånt usch. Och sen när man vaknar nästa dag så på morgonen så är att bra för det är deff igen och man är inte sugen. Men sen senare på dagen då börjar suget igen. Jag har gjort det mesta, spelat spel men kan bara spela 1h sen är det tråkigt. Lästa alla böcker, jag har hemma.

Sen ser jag på film så börjar suget rejält, man vill springa till skafferiet och äta allt möjligt skit. Sånt kan verkligen förstöra deff, om man inte kan stå emot en onsdag och går och tar 3 mackor. Då blir det i psyket, att hela deffen är förstörd, fast den inte är det. Och då äter man mera skit. Kommer ihåg en gång, då klarade jag inte av suget och jag gick ner och åt 7 skogaholmsmackor:S

Det blir ju att man äter frukost kl 6 sen så sitter man och bara väntar till kl 9 så att man får äta.

Så jag vet inte, det är ju snart beach 09 och då gäller det ju att försöka med sitt bästa.

ursäkta mitt uttryck, men vill du komma i form eller inte? Du har ju gjort det här valet själv. Antingen slutar du deffa och äter vad du vill, men då blir formen som den blir. Eller så är det bara att bita i det sura äpplet och hålla ut. Ta en morot eller drick vatten. Tuggummi tycker jag funkar bra, med mintsmak i munnen känns d avigt att äta nått sött... Håller du ut tillräckligt länge försvinner sötsuget. Jag ska inte säga nått, själv vräkte jag i mig en massa skit under midsommar (ej alkohol dock!), men jag gick inte upp en gnutta. Så länge du sköter kosten i övrigt händer det inte så mycket om du äter ibland, men då är det som sagt lättare att bli sugen igen och igen...

Lycka till och tuffa till dig! Det är du som har kontrollen... Du väljer! :whipped:

jocke12
2009-06-24, 13:07
Drick Fun light. Löser allt.

King Grub
2009-06-24, 13:13
Drick Fun light. Löser allt.

Det är inte ovanligt att man upplever större sötsug av kalorifria, artificiellt sötade produkter.

b0ya
2009-06-24, 13:16
En bit mörk choklad (15 g) dödar sug helt! Funkar jättebra för mig iaf..

jocke12
2009-06-24, 13:20
Det är inte ovanligt att man upplever större sötsug av kalorifria, artificiellt sötade produkter.

Sedärja. Empiriska studier pekar åt rakt motsatt håll.

Sniggel
2009-06-24, 13:40
Saker som underlättar när hungern tryter på (sötsug existerar nästan inte i min värld längre).
Konditionsträning, högre protein eller fettintag, rotfrukter och gröna grönsaker (grova, inte bara gurka!), sysselsätta sig med mental uppgift, eller helt enkelt hitta på nåt. Meditation funkar bra också.

mikaelj
2009-06-24, 13:43
Saker som underlättar när hungern tryter på (sötsug existerar nästan inte i min värld längre).
Konditionsträning, högre protein eller fettintag, rotfrukter och gröna grönsaker (grova, inte bara gurka!), sysselsätta sig med mental uppgift, eller helt enkelt hitta på nåt. Meditation funkar bra också.

+1. Bra om man är hungrig innan man "borde" vara hungrig. En stunds konditionsträning dämpar dessutom aptiten för mig en stund efteråt.

Eddie Vedder
2009-06-24, 13:53
Sedärja. Empiriska studier pekar åt rakt motsatt håll.

Det skulle ju i så fall innebära att man dricker ett glas FUN Light och sedan blir man inte sugen igen. Men jag gissar att du så småningom blir sugen på sött igen, dricker FUN Light igen, suget dämpas temporärt och när du sedan återigen blir sugen dricker du FUN Light o.s.v.

Det var det här jag menade med mitt tidigare inlägg om att akut dämpa suget men något kalorifritt/kalorisnålt substitut jämfört med att faktiskt slippa bli jättesugen om och om igen.

Frillan
2009-06-24, 14:21
Att hålla sig sysselsatt är nog det bästa imo. Spela fotboll, gör något som får tankarna på annat än käk / diet.

Motoranimal
2009-06-24, 20:52
Håller själv på att deffa och har slutat snusa nu sen 2 veckor tillbaka.

Mitt absolut bästa tips är att ta en promenad! Jag blir faktiskt mindre hundrg av att promenera än att ligga på soffan. Promenerar du blir du tvungen att tänka på något annat också!

Annars fungerar tuggumi väldigt bra för att dämpa mat- och snusbehovet. Kan starkt rekommendera Extra lemon/lime!

jwzrd
2009-06-24, 21:01
Drick vatten och lev med det. Säg det högt: Jävlarrr så gott det vore med snask.

Låt bli sen.

-=Kotten=-
2009-07-06, 10:08
Sen ser jag på film så börjar suget rejält, man vill springa till skafferiet och äta allt möjligt skit. Sånt kan verkligen förstöra deff, om man inte kan stå emot en onsdag och går och tar 3 mackor. Då blir det i psyket, att hela deffen är förstörd, fast den inte är det. Och då äter man mera skit. Kommer ihåg en gång, då klarade jag inte av suget och jag gick ner och åt 7 skogaholmsmackor:S

Det blir ju att man äter frukost kl 6 sen så sitter man och bara väntar till kl 9 så att man får äta.

Så jag vet inte, det är ju snart beach 09 och då gäller det ju att försöka med sitt bästa.

Smörgåsar är ju det värsta man kan ha hemma. Extrema kaloribomber som man kan äta hur många som helst av utan att mätta hungern. Brukar också skjuta på kalorierna till senare på dagen. Äter man frukost när man vaknar så har man satt igång suget och då är det kört.
Får aldrig något sug så länge man inte äter något....

TehSaxo
2009-07-07, 02:44
Smörgåsar är ju det värsta man kan ha hemma. Extrema kaloribomber som man kan äta hur många som helst av utan att mätta hungern. Brukar också skjuta på kalorierna till senare på dagen. Äter man frukost när man vaknar så har man satt igång suget och då är det kört.
Får aldrig något sug så länge man inte äter något....

Brukar själv ta en falu-knäckemacka med endast lite smör om jag blir väldigt sötsugen/hungrig, dämpar ner på det hela lite grann. :)
Kolla på filmer är också bra! bra filmer ofc, annars börjar man tänka på vad som finns i kylen haha. :)

Rumsren
2009-07-07, 11:51
Upplever nästan aldrig sötsug längre. Min åsikt är att det gäller att hitta sina egna matvanor och vad man trivs med, vilket dock kan ta sin tid.

T.ex att äta varierat, måltidsfrekvens, makrofördelning. Ja, detta har tagits upp så många gånger redan. Många bra svar från duktiga personer på forumet.

Det som fungerar för mig är att äta en stor frukost (2/3 av dagens kcal intag) Blir jag lite hungrig räcker det sedan oftast med en frukt, lite nötter eller en avokado för att bli mätt igen fram till middagen. Tror ett fel som många gör är att hålla ner på fettintaget.

Oby
2009-07-10, 00:56
Bästa sättet att minska ditt sug är att skippa ätardagen tror jag. Du kan ha den som en dag du äter mer än de andra men håll dig till "mat" inge högt GI hellre fett isånnafall. Det låter lite som att du är "sockerberoende" och då kommer ätardagen ge dig "abstinens". Dock så verkar du inte ätit så mycket på din ätardag som en annan hade gjort (hade nog käkat din ätardag till frukost på min*spy*). Så länge du inte märker av att du börjar äta mer och mer på ätardagen och att det blir fler ätardagar så är du väl safe men tror ändå den inverkar mycket om du känner sånt sug som du säger.

Mr.Sarkastisk
2009-07-10, 02:38
Drick vatten och lev med det. Säg det högt: Jävlarrr så gott det vore med snask.

Låt bli sen.

Hahah! :D