handdator

Visa fullständig version : Hur bör jag dosera, hjälp!


Slaszk
2009-06-20, 01:17
Hej

Jag är en kille som har kört med No-Xplode ett tag nu och i den är det creatine om jag inte är helt fel ute, men hade tänkt att också börja ta kreatin på mina vilodagar och under vissa träningsdagar då xploden va dyrt.

Har beställt en burk kreatin, står att man ska ta 20 gram per dag så de dagar jag tränar, när bör jag ta det då och behöver jag ta det dom dagarna jag tar no-xplode? Och på vilodagarna, hur ska man dela upp alla doseringarna? Tack!

Mr.Sarkastisk
2009-06-20, 01:45
Såhär ser doseringen ut vid användning av kreatin (2 exempel)

Dosering: dalblads
5 skopor (12,5 g) 2 gånger dagligen i 4-5 dagar med 3-4 dl vatten/dosering.
Inta sedan 1 skopa (2,5 g) 2 gånger dagligen. Kreatinet bör tas i cykler
på 6-8 veckor för att sedan hålla upp 3-4 veckor och sedan påbörja en ny kur.




Dosering: star nutrion
Dag 1-5 Blanda 1 1/2 tesked med 2-4 dl vatten 4 gånger per dag, sprid ut intagen under dagen.
Dag 6- Blanda 1 1/2 tesked med 2-4 dl vatten 1 gång per dag. Tag kreatinet direkt efter träning.
Tag Kreatin Monohydrat även de dagar du inte tränar. Använd Kreatin Monohydrat i 4-10 veckor,
håll därefter upp i minst 4 veckor.
portion:6g

Jag vet dock inte mycket om no-xplode, men du ska ha i dig så mycket kreatin totalt som det står ovan.

Mr.Sarkastisk
2009-06-20, 01:48
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

Där står det mesta.

Slaszk
2009-06-20, 11:03
tack. jag undrar även om man bör gå efter en uppladdningsfas eller om man kan vara utan det, för om jag kör fasen måste jag ta det varje dag när jag har PWO's som jag vill ta också som ger dagens kreatinintag. Och om man ska inta det 4 ggr dagligen, måste man ta kreatin med juice för kolhydrater? Står att man ska inta det med juice, men fattar inte riktigt varför de blir ju knas och dricka 4 glas juice varje dag på en deff då varje glas kanske innehåller 150 kcal

Grotesk
2009-06-22, 07:49
tack. jag undrar även om man bör gå efter en uppladdningsfas eller om man kan vara utan det, för om jag kör fasen måste jag ta det varje dag när jag har PWO's som jag vill ta också som ger dagens kreatinintag. Och om man ska inta det 4 ggr dagligen, måste man ta kreatin med juice för kolhydrater? Står att man ska inta det med juice, men fattar inte riktigt varför de blir ju knas och dricka 4 glas juice varje dag på en deff då varje glas kanske innehåller 150 kcal


Det här med uppladdningsfas är olika beroende på vem du frågar. Jag har alltid kört uppladdningsfas. Det beror på att det var så jag fick lära mig av min mycket erfarna morbror, när jag började träna. Hade någon annan "lärt mig" så hade jag kanske inte kört uppladdning. Men känner du att kreatin är billigt osv. så kan det ju inte skada att köra uppladdningsfas, för då är du ju på "den säkra sidan."

Du måste inte inta det i samband med tex. juice. Personligen brukar jag ta det i en Gainer efter träning, men resten av dagen under uppladdningen eller vilodagar så tar jag det med vatten. Det viktiga är helt enkelt att du tar det.