handdator

Visa fullständig version : The Protein Myth


BobaFett
2009-06-19, 20:33
ae-dlHOmwk4

Ligger det nån sanning i detta?

King Grub
2009-06-19, 20:57
För en styrketränande: nej.

Vill man bygga muskler: ju mer protein, desto mer muskler.

I alla observationer har man sett: mer aminosyror -> mer muskelmassa.

It has been proposed that, once maintenance requirements are achieved, additional protein intake has no effect on 24-h whole-body protein balance, because the elevated peak during the day is balanced by a greater nadir in the evening. However, this proposed response is at odds with considerable experimental data indicating that, as protein intake increases, total amino acid retention increases, even when intake is above that required for amino acid balance.

Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/2/525S

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/552/1/315

För en konditionsidrottare finns det ingen anledning att äta makalösa mängder protein; allt över 1.7 gram per kilo och dygn oxiderar, och en högproteindiet innebär lägre proteinsyntes än en lågproteindiet.

There appears to be no reason for recommending intakes above 2 g proteinkg BW day and there is no evidence that intakes this high confer any advantage to an endurance athlete. In fact, Tarnopolsky et al. have clearly demonstrated that intakes above 1.7 g proteinkg BW day simply result in oxidation of the ingested excess.

J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes. Tipton KD, Wolfe RR.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/289/4/E678

mikaelj
2009-06-19, 21:05
Hittade en bra kommentar...

what about amino acids doesn't last as long in the bloodstream, protein takes time to break down into amino acids and will give a longer and more stable nutrient delivery, plus what is the ratio between sugars and amino's in let's say an apple? very much fructose (fast carbohydrates) compared to amino's.try to up your doses of fruits without running as much as he and you become plufffy. this video is in the wrong category, and has a misguiding topic.should be in the "become a runner" section.

BobaFett
2009-06-19, 21:11
För en styrketränande: nej.

Vill man bygga muskler: ju mer protein, desto mer muskler.

I alla observationer har man sett: mer aminosyror -> mer muskelmassa.



Förr i tiden har du sagt att man ska sikta på 2 g per kilo, gäller inte det längre? Är det bättre att få i sig mer?

King Grub
2009-06-19, 21:13
Kanske, kanske inte. Det finns inga belägg för påståenden att mer behövs, men man vet inte var den fysiologiska gränsen går vid tung styrketräning, på sikt, och inte heller hur individuell den gränsen är.

For athletes desiring muscle hypertrophy, there is little reason to limit protein intake and relatively high intakes might be the best recommendation. Of course, muscle anabolism may be enhanced by varying the type and timing of protein and amino acid ingestion. Even if 2.5–3.0 g protein / kg BW day is consumed and this amount of protein is more than the synthetic machinery canprocess, the excess will simply be oxidized. As long as the intake of other nutrients important to the success of an athlete is not compromised, there appears to be little harm in ingesting these high amounts.

Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79

Having established the time window within which amino acid stimulation of protein synthesis is maximal, we moved on to investigate the dose response relationship between infused amino acids and muscle protein turnover. The results suggested that muscle protein synthesis was stimulated almost linearly within the normal physiological range of plasma amino acids.

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3225S-7S. Latency, duration and dose response relationships of amino acid effects on human muscle protein synthesis.

BobaFett
2009-06-19, 21:16
När protein oxideras, innebär det att det förbränns som energi?

Anders The Peak
2009-06-19, 21:49
Ät en normal kost och använd 36-48 gr EAA fördelat på tre -fyra ggr per dag. Det ger säkrast tillgång till rätt aminosyror i blodbanan över tid för att maximera muskeltillväxten.

Cerberus
2009-06-19, 21:55
När protein oxideras, innebär det att det förbränns som energi?

japp

Mr.Sarkastisk
2009-06-19, 21:55
Ät en normal kost och använd 36-48 gr EAA fördelat på tre -fyra ggr per dag. Det ger säkrast tillgång till rätt aminosyror i blodbanan över tid för att maximera muskeltillväxten.

Varför 36-48g EAA just?

mikaelj
2009-06-19, 21:57
Varför 36-48g EAA just?

12 gram per dos, eller en skopa EsaPro. :-)

Mr.Sarkastisk
2009-06-19, 22:04
12 gram per dos, eller en skopa EsaPro. :-)

Jag har tagit för givet att det räcker med 10g per dos.

Anders The Peak
2009-06-19, 22:06
Precis som Mikael säger det är en skopa *3-4 ggr per dag. (1 skopa, innan frukost, innan träning, ev en efter träningen och en till natten)
I alla observationer har man sett: mer aminosyror -> mer muskelmassa.


36-48 gr motsvarar i intakt protein?

mikaelj
2009-06-19, 22:07
Brukar väl räknas som det dubbla i vassle.

Mr.Sarkastisk
2009-06-19, 22:15
12 gram per dos, eller en skopa EsaPro. :-)

Hur rekommenderas det att man doserar och intar EAA?
- Man rekommenderar 10 gram direkt före träning, och samma dos igen direkt efter träning. Kom ihåg att det är dosen direkt före som har visat sig ge störst effekt. I studier har man använt 6 gram, 10 gram och 20 gram. Man såg att 6 gram gav en bra effekt, 10 gram gav ännu mer effekt, medan 20 gram inte gav mer effekt än 10 gram. Troligen ligger ett tak någonstans mellan 6 och 10 gram.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

mikaelj
2009-06-19, 22:21
Hur rekommenderas det att man doserar och intar EAA?

<snip studieresultat>

Mhm, och? Jag bara förklarade varifrån intervallet 36-48 gram kom från -- 3-4 skopor.

(kom ihåg att resultaten bara gäller för vad som studerades)

Karvig
2009-06-19, 22:48
Vart vill han egentligen komma? Menar han att, förutsatt att jag ligger på 1.7gr protein per kg per dag, massvis med frukt och diverse annan rå mat skulle göra att jag lägger på mig muskler i egenskap av löpare? Låter absurt. *screwy*

Taget från hans hemsida:

Raw food is a much more efficient fuel, whereas many of the calories consumed on a SAD diet are burned trying to break down the very food that's providing the energy, and to clean up the damage brought about by an unhealthy diet.

Den energiåtgång det kräver för att förbränna maten måste väl ändå vara rätt minimal? Han uppger sig ligga på knappt 2000kcal/dag och springer 70miles/vecka. Känns inte helt hundra det där, men jag är inte tillräckligt insatt i kostlära så någon som har koll får gärna försöka svara. :) *popcorn*

malfunction
2009-06-19, 23:47
Killen är skitsnäll och har en inspirerande historia då han överkom typ övervikt, depression och andra tråkiga saker med hjälp av en enorm livsstilsförändring men med det sagt så skulle jag aldrig ta hans hälsoföreläsningar på allvar. Han babblar skitmkt om enzymer i växter och att de hjälper matspjälkningen och blabla. Proteinmyten från början handlade om ett överhypande av, framförallt fullvärdigt, protein för den normala (läs icke atletiska) personen men har tyvörr dragits till en överdrift av personer som Tim.
Många långdistans löpare och cyklister är kvar i tankarna om att kolhydrater är det enda som behövs för ordentlig prestation och återhämtning och envisas med detta trots att vetenskapen säger annorlunda.

Anders The Peak
2009-06-20, 09:05
Killen är skitsnäll och har en inspirerande historia då han överkom typ övervikt, depression och andra tråkiga saker med hjälp av en enorm livsstilsförändring men med det sagt så skulle jag aldrig ta hans hälsoföreläsningar på allvar. Han babblar skitmkt om enzymer i växter och att de hjälper matspjälkningen och blabla. Proteinmyten från början handlade om ett överhypande av, framförallt fullvärdigt, protein för den normala (läs icke atletiska) personen men har tyvörr dragits till en överdrift av personer som Tim.
Många långdistans löpare och cyklister är kvar i tankarna om att kolhydrater är det enda som behövs för ordentlig prestation och återhämtning och envisas med detta trots att vetenskapen säger annorlunda.

Det är till att ha fördomar:
http://www.freewebs.com/velodynamics2/rcgtp1.pdf

Anders The Peak
2009-06-20, 09:10
Det är till att ha fördomar:
http://www.freewebs.com/velodynamics2/rcgtp1.pdf
Lite fler artiklar från cyklisternas värld
http://www.freewebs.com/velodynamics2/osfarticles.htm

mikaelj
2009-06-20, 09:42
Killen är skitsnäll och har en inspirerande historia då han överkom typ övervikt, depression och andra tråkiga saker med hjälp av en enorm livsstilsförändring <snip>

Hans första fyra månader lät inte särskilt spännande dock.

Sedan känns det lite bisarrt att äta frukt om man äter de hårt framavlade varianterna som finns idag. Men det är en annan fråga.

bollio
2009-06-20, 10:10
Förstår inte hur han får i sig aminosyrorna som krävs med så hög konsumtion av frukt och grönt.

mikaelj
2009-06-20, 10:42
med så hög konsumtion? Hela hans teori handlar om att det är just i frukt och grönsakerna som aminosyrorna finns.

bollio
2009-06-20, 11:17
Men det är så låga mängder?

Ex. äpple 0.26 g protein per 100 g.

mikaelj
2009-06-20, 11:18
10g EAA sägs ju motsvara 20g vassleprotein. Dagsbehovet protein brukar uppges till ungefär 0,8g/kg kroppsvikt. Om växlingen 1:2 protein:aminosyror är korrekt behöver du alltså bara ~32g fria aminosyror på 80 kg kroppsvikt.

bollio
2009-06-20, 13:47
Men då kommer vi fortfarande till problemet att det finns väldigt lite aminosyror i frukt (och aminosyror finns väl aldrig fria, eller?) och att aminosyreuppsättningen inte är komplett.

A.Steinbach
2009-06-20, 14:08
10g EAA sägs ju motsvara 20g vassleprotein. Dagsbehovet protein brukar uppges till ungefär 0,8g/kg kroppsvikt. Om växlingen 1:2 protein:aminosyror är korrekt behöver du alltså bara ~32g fria aminosyror på 80 kg kroppsvikt.

Vassleprotein innehåller 40-50% EAA.

Blir nog svårt att få i sig 32g EAA från frukt.

mikaelj
2009-06-20, 14:36
Vassleprotein innehåller 40-50% EAA.

Blir nog svårt att få i sig 32g EAA från frukt.

... och bladgrönsaker. De innehåller en del protein, och då enligt honom troligtvis en del fria aminosyror också. Men vad vet jag. Tänker inte ändra kosthållning. :-) Intressant ämne ändå.

bollio
2009-06-20, 16:27
http://www.youtube.com/watch?v=ZRAD3j56_Zg&feature=channel

Det kan bli väldigt illa med en vegandiet.

Eddie Vedder
2009-06-20, 16:49
Den där kille har MÅNGA filmer på Youtube såg jag nu. Kollade snabbt igenom ett gäng och inte hittade jag en enda där han faktiskt gör något fysiskt. Han snackar och snackar och berättar men inte en enda film där han tränar.

Det finns säkert men jag hittade i alla fall ingen.

malfunction
2009-06-21, 20:37
Det är till att ha fördomar:

Jag kunde av okänd anledning inte öppna sidan du länkade till och vet därför inte riktigt vad du menade med ditt ovanstående uttalande. Om du menar angående vad långdistansatleter har för åsikter om återhämtningsmat så kan jag förtydliga mig själv. När jag sa "många" menade jag inte många procentuellt sett utan snarare många till antalet som jag pratat med. Det har säkert flera människor stött på i andra sporter, ofta t.ex. bollsporter där folk dricker läsk o dylikt som återhämtningsdryck. Fördomar är ett ganska starkt ord men jag antar att du använde det med glimten i ögat (som inte syns på internet).


Den där kille har MÅNGA filmer på Youtube såg jag nu. Kollade snabbt igenom ett gäng och inte hittade jag en enda där han faktiskt gör något fysiskt. Han snackar och snackar och berättar men inte en enda film där han tränar.

Det finns säkert men jag hittade i alla fall ingen.

Jag har sett några stycken men troligtvis finns det inte så många eftersom han filmar själv och att hålla i en videokamera samtidigt som man springer i trappor (vilket är hans huvudgren) kan nog vara svårt. Kollar du på hans hemsida kan du säkert hitta iaf bilder om du vill ha bevis :). Tror att han skriver om sina resultat från tävlingar där också.

Jag hittade en tävlingsbild på honom när han var 39 år.

http://veganbodybuilding.com/profile_tim_1.jpg

Cerberus
2009-06-21, 21:45
såg ju rätt rippad ut där, byter genast ut mina proteindrinkar me äpplen och bark.

stafh
2009-06-21, 22:01
Tycker han inte att enzymer är proteiner? :confused:

mikaelj
2009-06-21, 22:02
Tycker han inte att enzymer är proteiner? :confused:

Är enzymer proteiner i form av de essentiella aminosyror vi behöver, då?

bollio
2009-06-21, 22:05
han snackade om 15 pounds overweight (muskler)... han kanske tror att BMI 15 är normalvikt ;)

BobaFett
2009-06-21, 22:09
Det han säger i videon är att det inte finns nån forskning som kan visa hur mycket aminosyror det finns i otillagad mat eftersom när de forskar på det så tillagar de maten först för att det ska vara möjligt att mäta på det.

Cerberus
2009-06-21, 22:10
protein är en grundsten för liv så jag tar inte hans ord på särskilt stort allvar.

mikaelj
2009-06-21, 22:11
Det han säger i videon är att det inte finns nån forskning som kan visa hur mycket aminosyror det finns i otillagad mat eftersom när de forskar på det så tillagar de maten först för att det ska vara möjligt att mäta på det.

Det, och virvlat vatten?

protein är en grundsten för liv så jag tar inte hans ord på särskilt stort allvar.

Ptja, förutsatt rätt mängd aminosyror, så...

Cerberus
2009-06-21, 22:14
Det, och virvlat vatten?



Ptja, förutsatt rätt mängd aminosyror, så...

det jag syftade på också även om jag var ospecifik, finns ju hur många olika proteiner som helst. E ju kombinationerna(och mängderna) av aminosyror som gör skillnaden om jag inte förstått fel.

stafh
2009-06-21, 22:17
Är enzymer proteiner i form av de essentiella aminosyror vi behöver, då?

Det beror ju på enzymet. Men om organismen i fråga metaboliserar de essentiella aminosyrorna på något sätt hade det varit konstigt om de inte dök upp i en teoretisk soppa bestående av samtliga enzymer i organismen.

stafh
2009-06-21, 22:18
han snackade om 15 pounds overweight (muskler)... han kanske tror att BMI 15 är normalvikt ;)

Han pratade väl om ideal löparvikt?

malfunction
2009-06-21, 22:30
Tycker han inte att enzymer är proteiner? :confused:

Du vet det finns peptider, polypeptider och sen proteiner. Allt består av aminosyror men det handlar om antal aminosyror. Enzymer kan väl varje både det ena och det andra och man brukar väl kanske därför tala om det som en särskild grupp. Håller dock med om att Tim uttrycker sig knasigt.

stafh
2009-06-21, 22:37
Du vet det finns peptider, polypeptider och sen proteiner. Allt består av aminosyror men det handlar om antal aminosyror. Enzymer kan väl varje både det ena och det andra och man brukar väl kanske därför tala om det som en särskild grupp. Håller dock med om att Tim uttrycker sig knasigt.

Nja, enzymer är väl ändå katalytiska proteiner (om man inte räknar in ribozymer)? Kanske finns enzymer som är katalytiska polypeptider också, men vid ingestion borde det inte bli någon praktisk skillnad.

Huruvida det finns fria (essentiella) aminosyror i växter som förstörs vid "alla laboratorierexperiment" vet jag inte, men det förefaller orimligt.

Det är dock underligt att han verkar vara i god form trots sin diet. Att människor inte kan syntetisera 8 (eller 9, beroende på hur man räknar) av aminosyrorna är ju ganska så fastställt.

malfunction
2009-06-21, 22:50
Nja, enzymer är väl ändå katalytiska proteiner (om man inte räknar in ribozymer)? Kanske finns enzymer som är katalytiska polypeptider också, men vid ingestion borde det inte bli någon praktisk skillnad.

Äsch det stämmer säkert. Jag yrade nog bara. Man brukar ändå alltid prata om proteiner för sig och enzymer för sig men som du säger bör det inte spela någon roll vid ingestion.

Huruvida det finns fria (essentiella) aminosyror i växter som förstörs vid "alla laboratorierexperiment" vet jag inte, men det förefaller orimligt.

Ja det är högst orimligt och troligtvis inte korrekt heller. Killen svamlar.

Det är dock underligt att han verkar vara i god form trots sin diet. Att människor inte kan syntetisera 8 (eller 9, beroende på hur man räknar) av aminosyrorna är ju ganska så fastställt.

Det är inte såååå jättekonstigt egentligen. Frukt och grönsaker är bra mat, han äter lite nötter och frön också (även om han i videon säger att han inte gör det). Största problemet jag ser med dieten är typ zink-mängden vilket är väldigt viktigt för hårt tränande individer osv. Jag kan dock tänka mig att han skulle kunna prestera bättre på en annorlunda diet.