handdator

Visa fullständig version : Socionom ett framtidsyrke?


Urgup
2009-06-19, 20:27
Hej alla kolozzeum-forum användare!

Jag har hållt på och skrivit ganska mycket om just framtidsyrken i forumet och fått enastående svar varenda gång!

Nu är det antagligen min sista fråga om ett framtidsyrke här - ¨Socionom ett framtidsyrke?¨

Skriv gärna funderingar om hur ni tycker det är med utbildningen, med att få jobb och ungefär hur mycket ni tror lönerna ligger på.

Tack på förhand!

Mvh

Urgup

Urgup
2009-06-19, 20:49
All typ av svar uppskattas! Även sådana som anser om det är ett bra yrke eller inte!

Chaaarles
2009-06-19, 20:53
Jag själv är nöjd med mina studier som socionom, har studerat socionom nu i två år. Utbildningen består hitills mest av kunskap om olika sociala grupper, juridik, vetenskapsteori, olika perspektiv på sociala problem och en del annat. Som jag har förstått det har de gjort om programmet mycket sedan ungefär två år tillbaka på de flesta orter och gjort utbildningen mycket mer vetenskapsbaserad och jag tror även de höjt studietempot på de flesta orter.

Lönestatistik är svårt att ge sådär på rak arm då det är en ganska bred utbildning och jag är inte alltför insatt. Som kille (vilket jag antar att du är) har du väldigt lätt att få jobb, troligen lättare att hamna på chefsposition också. Men de flesta socionomyrken som t ex socialsekreterare är inte alltför bra betalt så vitt jag vet.

Bahir
2009-06-19, 21:30
Näe, socionom är (så vitt jag kommer ihåg) ett utav de yrken med minst framtidsutsikt.

Här är framtidsutsikter för olika yrken:
http://www.syoguiden.com/category.asp?BenID=3

Urgup
2009-06-19, 21:45
tvärtom det är yrken i balans nu och som är yrken i balans/brist i framtiden:

http://www.socionomer.se/forum/viewtopic.php?t=415

Urgup
2009-06-19, 21:46
har typ sätt det på 20 andra sidor också och 2 som sagt annat, det kanske beror på vad man blir som socionom kan man arbeta inom flera yrken, kriminalvårdare, LSS-handläggare, socialsekreterare, kurator osv osv

EMNO
2009-06-19, 21:58
Vilken typ av socionomjobb är du intresserad av?

Urgup
2009-06-19, 22:01
socialsekreterare

EMNO
2009-06-19, 22:05
socialsekreterare

då arbetar du i kommunal förvaltning, finns i grova drag tre typer av socialsekreterare:

1 Du arbetar med ekonomiskt bistånd och hjälper folk som inte har några pengar

2 Du arbetar med barnavård och utreder barn och ungdomar som far illa.

3 Du arbetar med vuxna missbrukare och psykiskt sjuka på en vuxenenhet.

Ingångslönen ligger mellan 19-21 000 och blir aldrig högre än 27-28000.

Urgup
2009-06-19, 22:07
Om man blir avdelninschef eller något som min kompis mamma får man 47 schtek :p

Jusste både och en annan kompis till mig ska bli socionom...

Men tack

EMNO
2009-06-19, 22:09
då är hon inte socialsekreterare...

Urgup
2009-06-19, 22:10
Vad ligger lönen på som kurator och sånt`?

Urgup
2009-06-19, 22:11
då är hon inte socialsekreterare...

Hon är någon typ av chef och hon får 47.. vadå rå min brorsa är förman i en fabrik och får 44... inte så mycket alls egentligen...

Karvig
2009-06-19, 22:12
Saco brukar ha koll. http://saco.se/templates/Ocupation.aspx?id=3962&epslanguage=SV

EMNO
2009-06-19, 22:12
Då arbetar du i landstinget och de betalar lite bättre. Höj siffrorna för socialsekreterare med 15%. Ofta behöver du vidareutbildning i psykoterapi steg 1 för att bli kurator.

Urgup
2009-06-19, 22:34
Står i sacos sida:

Utbildningens längd
Socionomutbildningen är en 3 ½ årig yrkesförberedande utbildning om 210hp som leder fram till en Socionomexamen. Efter avslutad utbildning kan du fortsätta och läsa till magister vilket tar ytterligare ett år. Det gör det möjligt att sedan forska.

Vadå läsa till magister?

Karvig
2009-06-19, 22:58
Det är en påbyggnadsutbildning. Du pluggar vidare och blir mer kvalificerad inom vad du nu läser. Tänk bachelor/master.

Google är en bra kompis. ;) http://sv.wikipedia.org/wiki/Magisterexamen

Urgup
2009-06-19, 22:59
Vad för fördelar kan man dra av det inom socionom yrket då?

Diggler
2009-06-19, 23:03
Se fram emot att bli gnälld på, både av dina "kunder" och alla andra som har med dina "kunder" att göra.

"Ge mig 500 spänn!!! Min jacka blev stulen måste ha en nyyy!!!" "Ge han inga pengar för helvete, han köper knark på direkten då!" "Men för helvete! Ge mig mina pengar! Jag betalar själv in mina räkningar!" "Du, nn är så jävla påtänd och jobbig vi kan inte ha honom här, du får hitta nån annastans att placera honom" "Men förfan, jag vill inte bo på något jävla Altbo! Du får fan hitta nåt annat!" Sådär kommer det låta, dag ut och dag in.

Karvig
2009-06-19, 23:03
Står i sacos sida:

Utbildningens längd
Socionomutbildningen är en 3 ½ årig yrkesförberedande utbildning om 210hp som leder fram till en Socionomexamen. Efter avslutad utbildning kan du fortsätta och läsa till magister vilket tar ytterligare ett år. Det gör det möjligt att sedan forska.

Vadå läsa till magister?

Sedan vet eventuella framtida arbetsgivare också om att du besitter en högre kompetens. På samma sätt som om du läser juristlinjen och sedan fortsätter läsa 60 poäng handelsrätt t.ex.

Urgup
2009-06-19, 23:04
1 Du arbetar med ekonomiskt bistånd och hjälper folk som inte har några pengar

2 Du arbetar med barnavård och utreder barn och ungdomar som far illa.

3 Du arbetar med vuxna missbrukare och psykiskt sjuka på en vuxenenhet.

Får hoppas på punkt 1 och 2 :P

Forz
2009-06-19, 23:15
Urgup.
Ta ett år till och fundera på vad fan du vill bli istället för att bara sitta och se vad du har betyg till att komma in på.
Sätt dig ner och försök komma underfund med vad du kan tänkta dit att hålla på med i 40 år framåt istället.
Först juridiker nu socionom, vad kommer härnäst?

Karvig
2009-06-19, 23:20
Urgup.
Ta ett år till och fundera på vad fan du vill bli istället för att bara sitta och se vad du har betyg till att komma in på.
Sätt dig ner och försök komma underfund med vad du kan tänkta dit att hålla på med i 40 år framåt istället.
Först juridiker nu socionom, vad kommer härnäst?

http://www.legion-recrute.com/se/faq.php

Jpn
2009-06-19, 23:30
Hehe, jag kan hålla med Forz lite faktiskt, jag får som känslan att du är mer intresserad av vad olika yrken har för lön och att det är lönen som styr ditt "intresse" och inte tvärt om.

Urgup
2009-06-19, 23:55
Hehe, jag kan hålla med Forz lite faktiskt, jag får som känslan att du är mer intresserad av vad olika yrken har för lön och att det är lönen som styr ditt "intresse" och inte tvärt om.

Nja... om det var lönen så skulle jag inte välja socionom för det första... då lönen ligger på 20-28 tusen, det är mest min kompis som vill att jag studerar tillsammans med henne.

Karvig
2009-06-19, 23:58
Nja... om det var lönen så skulle jag inte välja socionom för det första... då lönen ligger på 20-28 tusen, det är mest min kompis som vill att jag studerar tillsammans med henne.

Alltid en god grund för att välja sitt framtida yrke.