handdator

Visa fullständig version : Ont i fingrar efter marklyft


Reticulum
2009-06-18, 22:39
Har alltid tränat mycket marklyft, men först på senaste tiden har det blivit tungt och ordentligt. Det är så att mitt grepp är aningen svagare än ryggen, och får därför en hel del stryk.

Dagen efter marklyft, och ibland dagen efter det, får jag en konstig känsla i fingrarna. De känns svaga, och smärtar. Främst när jag försöker böja dem så att fingertopparna nuddar där fingrarna börjar.

Någon mer som känner av detta? Kan det vara skadligt med så mycket press på så relativt små ben?

mattilainen
2009-06-18, 22:45
Jag har aldrig känt av detta av marklyft men jag vet exakt vad du menar. För mig låter det som en överansträngning i fingrarna men det kan nog vara något annat också. När jag fått sån värk av diverse olika anledningar så försöker jag bara röra på dom så mycket som möjligt. Farligt tror jag nog inte det är. Har du ont direkt efter du kört marklyft eller är det framförallt dagen efter?

ceejay
2009-06-18, 22:50
brukar också få det, ryggpassen är pain ibland ;)

Reticulum
2009-06-18, 22:51
Jag har aldrig känt av detta av marklyft men jag vet exakt vad du menar. För mig låter det som en överansträngning i fingrarna men det kan nog vara något annat också. När jag fått sån värk av diverse olika anledningar så försöker jag bara röra på dom så mycket som möjligt. Farligt tror jag nog inte det är. Har du ont direkt efter du kört marklyft eller är det framförallt dagen efter?

Känner knappt av det under träningen. Möjligen att de känns svagare, men det är ju inte så konstigt. Verken kommer lite svagt under kvällen, om jag tränat tidigare på dagen, men känns mest kommande dag.

erikkarlsson
2009-06-18, 23:00
Du kanske skulle börja träna lite med grippers:)?

EkarN
2009-06-18, 23:21
Det där får jag ibland när jag tränat greppet. Tror själv det är nån sorts träningsvärk. F.ö älskar jag känslan.

Pjotor
2009-06-21, 08:17
Du kan alltid prova att variera greppet (supinerat, pronerat eller växlat). Pröva också att hålla stången längre in i handen, det minskar påfrestningen på de yttre fingerlederna.

kjell33
2009-06-21, 08:20
Kör med dragremmar ngn vecka för att vila fingrarna.