handdator

Visa fullständig version : Bulk vs ligga på energiöverskott. Samma sak, väl?


Emil_Larsson
2009-06-18, 14:53
Hej, detta är egentligen ingen fråga då jag anser mig veta svaret men vill bara få det bekräftat.

Läste någonstans där det ansågs att det var skillnad på begreppet "bulk" samt "ligga på energiöverskott", minns ej var dock. Där stod det att bulk enbart inverkade negativt på hälsan och är ingen smart väg till att bygga muskler. Vad man istället skulle sträva efter var att ligga på energiöverskott och att det "räckte med att gå upp ½ kg/vecka" för att inte kroppen skulle utsättas för hälsomässiga nackdelar.

Bulk är väl att äta mer än man förbrukar? spelar väl ingen roll om man går upp 1kg per år eller om man går upp 24kg per år, bulk som bulk eller? eller är bulk att fullkomligt vräka i sig till max så man går upp maximalt i vikt?

/Peace.

Pepz
2009-06-18, 14:57
bulk = energiöverskott = viktuppgång. oavsett hastighet på viktuppgången ( iaf i min bok)

Snabb bulk är inte att föredra långsiktigt

Emil_Larsson
2009-06-18, 15:01
bulk = energiöverskott = viktuppgång. oavsett hastighet på viktuppgången ( iaf i min bok)

Snabb bulk är inte att föredra långsiktigt

Ah, det var det jag trodde. Det som kanske ville framhävas i det jag läste var väl att man inte bör gå upp en, säg 4-5kg på en månad eller liknande (eller mer).

joel92
2009-06-18, 15:02
Tycker inte bulk borde användas så mycket , i alla fall vad jag märker så missförstår tonåringar ordet bulk och går upp ca 15 kg bara på månader och där står dom med en massa fett ( är en utav dom gick upp ca 14 kg på några månader) Och nu får man dieta ner sig.
Vet att jag inte är den enda.

Eldhroka
2009-06-18, 15:22
Bulk är väl snarare bara ett "smeknamn" på kaloriöverskott....

mattilainen
2009-06-18, 15:53
Bulk kommer väl från engelska bulking up? "Bulk är en bodybuildingsterm, som innebär att man med en bra kosthållning håller sig på eller (oftast) över sin +/-0-nivå kalorimässigt. På så sätt skapar man i kroppen en optimal anabol miljö för muskeluppbyggnad." - Taget direkt från wikipedia. Ingen källa men ett hum vad det är för något.

Deff = Definiera

Sniggel
2009-06-18, 16:47
Det verkar som din källa är ute efter att man ska gå upp långsamt och att traditionell bulk brukar innebära en snabbare takt än ½ kg/vecka.
Det jag tycker är lite komiskt är att ½ kg i veckan är en snabb viktuppgång, det blir 26 kg på ett år. För en smal tonårig och klen nybörjare kanske det är alldeles lagom (om syftet är att bli större och starkare snabbt) där en hel del av dessa 26 kilon kan vara naturlig tillväxt. Men för andra kanske man inte ska gå upp i den takten någon längre tid (inte ett helt år iaf men kanske några månader kan under vissa omständigheter vara en bra idé, annars är nog 1kg i månaden mer lagom). Vad skulle bulk vara enligt den källan du citerat? Minst 1kg i veckan? En bättre term för det är vansinne :D