handdator

Visa fullständig version : Varför är man med i facket?


Asdf
2009-06-18, 12:43
Hej!
Efter alla de senaste skandalerna om hur facket egentligen fungerar, och även alla tidigare händelser funderar jag varför man fortfarande är med och finansierar detta pyramidspel?

Vad jag vet har fackföreningar som byggnads, kommunal, pappers o dylikt rätt höga månadskostnader för att bli medlem. Min totala kostnad för naturvetareförbundet+a-kassa ligger på bara 350/mån. Enbart a-kassan låg på 150/mån.

Min anledning till att jag gick med i även naturvetareförbundet är pga en inkomstförsäkring som garanterade mig 80% av min lön vid arbetslöshet. Efter lite räknande insåg jag att detta skulle gynna mig rätt bra och var en rätt billig försäkring.

Har alla fackföreningar denna möjlighet? Om inte, varför är ni som är med i en för anledning?

jontet
2009-06-18, 13:56
jag tycker iaf inte medlemskapet hos "mitt" fack, transportarbetarförbundet är någon prisvärd produkt. Inte heller deras a-kassa var prisvärd när jag räknade på skillnaden i ersättning som medlem hos dem kontra alfakassan som är gratis efter en uppskattad risk för arbetslöshet. Speciellt nu när priserna för medlemskap är skyhöga pga. den höga arbetslösheten blir det ÄNNU mindre prisvärt för oss som "sitter säkert"

Scratch89
2009-06-18, 13:59
Till TS: Vadå, får du A-kassa direkt efter examen?

spoonchest
2009-06-18, 14:23
Är själv bara med i a-kassa. Men facket kan vara jättebra som svar på att man som arbetare kan hamna i väldigt stark beroendeställning till arbetsgivaren. Jag går nog med i facket när jag har behov av det.

Micke-s
2009-06-18, 14:31
är med i facket annars hade nog lönedumpning vatt ett faktum.. inom bygg e det lätt att hyra in billigare arbetskraft., inget fel på att folk kommer och jobbar , men dom ska jobba under samma föruttsättningar som vi svenska bygg arbetare, samma rättigheter samma lön mm mm .. om nu vårt "dyra" fack inte sagt ifrån hade nog sverige ganska snabbt liknat tyskland där bygg jobbarna rear ut sig över internet till billigast pris,, inte rätt .,

stevebc
2009-06-18, 14:40
Pyramidspel? Hört talas om kollektivavtal? Det gynnar "alla".

Asdf
2009-06-18, 15:12
Micke-s : Men denna utveckling sker ju fortfarande med att företag hyr in billig arbetskraft. Och facket verkar ju inte kunna göra något. De förlorade målet i Vaxholm, och Borealis i Stenungsund verkar fortsätta obehindrat, för att inte tala om alla arbetsplatser med inhyrda byggarbetare som ej skrivs om i media.
Problemet är väl inte direkt lönerna såvitt jag vet i Sverige heller

stevebc : Vad jag menar med pyramidspel är alla skandaler om att medlemsavgifterna inte används till det de ska användas till. LO ägda semesterparadis, fackliga kongresser på azorerna, byggnads som fälldes i europadomstolen för att de inte kunde redovisa vart pengarna tagit vägen. Sedan har vi ju Wanja nyligen och hur alla LO baser ensamma försvarade henne. Vill man fortfarande vara med i facket efter detta kan man väl inte vara mer än rätt förståndshandikappad. Eller har jag helt fel?

stevebc
2009-06-18, 15:21
stevebc : Vad jag menar med pyramidspel är alla skandaler om att medlemsavgifterna inte används till det de ska användas till. LO ägda semesterparadis, fackliga kongresser på azorerna, byggnads som fälldes i europadomstolen för att de inte kunde redovisa vart pengarna tagit vägen. Sedan har vi ju Wanja nyligen och hur alla LO baser ensamma försvarade henne. Vill man fortfarande vara med i facket efter detta kan man väl inte vara mer än rätt förståndshandikappad. Eller har jag helt fel?Haha jo, det är sånt man blir förbannad på. Är själv med i Metall och har ingen aning om jag tjänar på att gå ur eller ej. Jag kommer inte sitta och säga om kollektivavtal är bra eller ej, för det vet jag inte, men det skänker en trygghet; att man är garanterad en viss lön i en viss bransch. Facket är som bäst förenad arbetskraft som utgör en väldigt viktig motpol till arbetsgivaren vid förhandlingar. Facket är som sämst en (för) mäktig politisk organisation full med korruption och svindleri.