handdator

Visa fullständig version : vad tycks?


M0e
2009-06-18, 11:32
Rygg/biceps
Bröst/Axlar
Vila
Rygg/biceps
Bröst/axlar
Ben/triceps/mage
Vila
osv


ELLER

Rygg/triceps
Bröst/biceps
Vila
Rygg/axlar
Bröst/Biceps
Ben/mage ?

kör på schema 1 just nu för att det var någon som sa att jag övertränar biceps annars?

Scratch89
2009-06-18, 11:35
Bröst, axlar, triceps
Ben, vader, mage
Rygg, biceps


Upprepa. Det finns nog inte många tresplitar som slår det schemat.

Danny Devito
2009-06-18, 11:37
Bröst, axlar, triceps
Ben, vader, mage
Rygg, biceps


Upprepa. Det finns nog inte många tresplitar som slår det schemat.

+ yksi.
Särskilt om man kör med en högre frekvens än 1 muskelgrupp/vecka.

M0e
2009-06-18, 11:40
okej
men så du menar att jag kör så och sen tar en vilo dag ? å sen kör från dag 1 igen?

En sista fråga finns det någon anledning till att börja me bröst och axlar och triceps?

eller kan ja börja me rygg/biceps sen bröst/axlar/tricpes och sen ben/vader/mage och sen vila ? spelar ingen roll egentligen för mig men undrar bara tack annars!

Danny Devito
2009-06-18, 11:49
okej
men så du menar att jag kör så och sen tar en vilo dag ? å sen kör från dag 1 igen?

En sista fråga finns det någon anledning till att börja me bröst och axlar och triceps?

eller kan ja börja me rygg/biceps sen bröst/axlar/tricpes och sen ben/vader/mage och sen vila ? spelar ingen roll egentligen för mig men undrar bara tack annars!

Ja, 3-1-3-split är imo ett utmärkt sätt att träna.

Nej, det är väl en smaksak. Jag gör dock nästan alltid det.

Fördelen med att lägga ben-dagen mellan bröst och rygg-passen är att du inte tränar överkroppen 2 dagar i rad, särskilt axlarna kanske behöver en dags vila efter press-dagen.

M0e
2009-06-18, 12:10
aha okej får ta och köra på så där då tusen tack för svaren!

Mourten
2009-06-18, 12:16
Hm träna inte biceps efter rygg å inte trices efter bröst är mitt råd.
Kör tvärtom, får du träff passivt oftare.

Mourten
2009-06-18, 12:21
Kan ju lägga till mitt schema, tycker jag är bra exempel på hur man undviker att träna samma muskler för ofta men träffar ändå de "viktiga" (bröst/rygg/ben) 2 ggr vecka.

SCHEMA
Måndag Bröst/Axlar Fokus bänkpress + sidolyft
Tisdag Armar Fokus superset och trisets för hela armarna
Onsdag Ben/Mage/Rygg Fokus Kickar/curls för ben, lätt rygg -> oviktade chins, latsdrag, ryggress
Torsdag Bröst Fokus hantelpressar, raka, snea, flyes
Fredag Vila
Lördag Rygg/Trapz Fokus Tungt ryggpass, viktade chins, mark, stångrodd, t-bar
Söndag Ben/Mage Fokus Knäböj, knäböj, knäböj 8-10 set iaf.

dojjan
2009-06-18, 14:36
Kan ju lägga till mitt schema, tycker jag är bra exempel på hur man undviker att träna samma muskler för ofta men träffar ändå de "viktiga" (bröst/rygg/ben) 2 ggr vecka.

SCHEMA
Måndag Bröst/Axlar Fokus bänkpress + sidolyft
Tisdag Armar Fokus superset och trisets för hela armarna
Onsdag Ben/Mage/Rygg Fokus Kickar/curls för ben, lätt rygg -> oviktade chins, latsdrag, ryggress
Torsdag Bröst Fokus hantelpressar, raka, snea, flyes
Fredag Vila
Lördag Rygg/Trapz Fokus Tungt ryggpass, viktade chins, mark, stångrodd, t-bar
Söndag Ben/Mage Fokus Knäböj, knäböj, knäböj 8-10 set iaf.

Måndag och tisdag tränar du triceps två dagar i rad, samma sak med biceps tisdag och onsdag. Det finns ju mycket bättre scheman för att undvika att träna samma muskelgrupper två dagar i rad.

Mourten
2009-06-18, 17:10
Ge mig ett schema som träffar hela kroppen 2ggr/vecka med 4 lr 5 split som inte gör de plz dojjan my master ?

bubbe
2009-06-18, 17:33
Kan ju lägga till mitt schema, tycker jag är bra exempel på hur man undviker att träna samma muskler för ofta men träffar ändå de "viktiga" (bröst/rygg/ben) 2 ggr vecka.


Ge mig ett schema som träffar hela kroppen 2ggr/vecka med 4 lr 5 split som inte gör de plz dojjan my master ?

Är inte detta lite bakvänt, du lägger fram matrial som skulle påvisa hur man kan göra för att inte träna samma muskler två dagar i rad. När dojjan påpekar brister i ditt utlägg så anser du att han ska lägga fram ett schema enligt din specifikation. Fö tränar du röv och korsrygg två dagar i rad också.


Med detta sagt menar jag inte att ditt schema skulle på något vis vara dåligt. Men det är inte bra därför att man låter bli att träna samma muskler dagarna efter varandra.

BB1942
2009-06-18, 22:50
Hm träna inte biceps efter rygg å inte trices efter bröst är mitt råd.
Kör tvärtom, får du träff passivt oftare.

Va? Är det inte bättre att träna biceps och triceps efter rygg respektive bröst i och med det faktum att man då kan ta i hårdare i bröstövningar som bänk där man använder triceps eller i ryggövningar som latsdrag till bröst där man använder biceps.
Efter det kör man biceps och triceps separat men får ända ut max i båda övningar (självklart inte i rena triceps/biceps övningar men musklerna tar ändå ut sig till max)

Vad menas med "passiv träff"?

Mourten
2009-06-19, 00:02
Är inte detta lite bakvänt, du lägger fram matrial som skulle påvisa hur man kan göra för att inte träna samma muskler två dagar i rad. När dojjan påpekar brister i ditt utlägg så anser du att han ska lägga fram ett schema enligt din specifikation. Fö tränar du röv och korsrygg två dagar i rad också.


Med detta sagt menar jag inte att ditt schema skulle på något vis vara dåligt. Men det är inte bra därför att man låter bli att träna samma muskler dagarna efter varandra.
Mjo men att hävda att biceps skulle vara trötta efter ett lätt ryggpass är fan hårklyveri, mitt schema är anpassat för "avancerade" tränande och då förutsätter jag att deras kroppar orkar den belastningen.
Som röv och korsrygg, jag tränar korsrygg ibland 4-5 ggr/vecka eftersom bålen är viktig. Att jag passiv träffar musklerna lite i den spliten är inte konstigt, men som sagt jag är inte Gud, visa en bättre split *popcorn*
Va? Är det inte bättre att träna biceps och triceps efter rygg respektive bröst i och med det faktum att man då kan ta i hårdare i bröstövningar som bänk där man använder triceps eller i ryggövningar som latsdrag till bröst där man använder biceps.
Efter det kör man biceps och triceps separat men får ända ut max i båda övningar (självklart inte i rena triceps/biceps övningar men musklerna tar ändå ut sig till max)

Vad menas med "passiv träff"?

Alla tycker väl olika, jag ser inte syftet med att "för trötta" musklerna och missa en passiv träff, kör rygg/triceps, träffar du biceps lite på ryggpasset (passivt eftersom du inte siktar på dom) och på bröst/biceps då du vill mosa dom. Å dom kmr va freshare, mer vikt, mer överbelastning, stora vikter stora muskler etc etc.

bubbe
2009-06-19, 09:00
Mjo men att hävda att biceps skulle vara trötta efter ett lätt ryggpass är fan hårklyveri, mitt schema är anpassat för "avancerade" tränande och då förutsätter jag att deras kroppar orkar den belastningen.
Som röv och korsrygg, jag tränar korsrygg ibland 4-5 ggr/vecka eftersom bålen är viktig. Att jag passiv träffar musklerna lite i den spliten är inte konstigt, men som sagt jag är inte Gud, visa en bättre split *popcorn*


Alla tycker väl olika, jag ser inte syftet med att "för trötta" musklerna och missa en passiv träff, kör rygg/triceps, träffar du biceps lite på ryggpasset (passivt eftersom du inte siktar på dom) och på bröst/biceps då du vill mosa dom. Å dom kmr va freshare, mer vikt, mer överbelastning, stora vikter stora muskler etc etc.

Naturligtvis menar jag inte att ditt upplägg är dålig, eftersom du själv verkar tycka det är bra så är det säkert så. Däremot är det lögn att säga att inga muskler tränas dagarna efter varann. Det som är tröttsamt är att nästan alla som ska posta sina scheman lägger det efter grupper av muskler, men bara vissa grupper. Det är tex aldrig någon som postar ett schema med som innehåller tex röv, nacke, bål. Ett bättre sätt att göra sitt schema tycker jag är att utgå ifrån vilka övningar som använder olika muskler. Att träna rygg kan innebära så mycket och olika aktivering att jag tycker det är rätt onödigt att speca det som en muskelgrupp. Ännu värre blir det med scheman som har tex rygg vidd, djup och bredd osv.....

Nu slänger jag ur mig något väldigt oövertänkt, men som exempel på hur jag skulle kunna tänka mig ett byggarpass. Vissa större muskelgrupper tränas två ggr per vecka medans mindre en gång. Det kanske kan klassas som över/underkropps program? För mig kvittar det vad det kallas så länge jag har rätt övningar (som man såklart egentligen måste välja med omsorg och inte slarvigt som nu) och tränar det jag ska med dedikation.

Mån
Bänkpress - tricepsextension - sittande rodd - chins - bicepscurl

Tis
Knäböj - benpress - stående vadpress - lårcurl - crunch

Tors
Bänkpress - smalbänk - hantelpress - axelpress

Fre
Marklyft - raka marklyft - kronlyft - benspark - situps

dojjan
2009-06-19, 13:26
Ge mig ett schema som träffar hela kroppen 2ggr/vecka med 4 lr 5 split som inte gör de plz dojjan my master ?

Måste det vara 4 eller 5 split? (Om man nu bortser från att ju högre siffror man har i sin split, ju större blir man så klart) Jag påstod aldrig att ditt schema var dåligt på något sätt, jag ville bara påpeka motsägelsen i ditt inlägg och ditt schema. Men om du nu Mourten, min padawan, vill ha ett schema som tränar hela kroppen 2 ggr per vecka ska du få ett som jag tycker är bra (dock är det bara 2-split).

Mån: Bröst med tillbehör
Tis: Vila
Ons: Rygg, ben med tillbehör
Tors: Vila
Fre:Bröst med tillbehör
Lör: Rygg, ben med tillbehör
Sön: Vila

Mourten
2009-06-19, 14:00
Era schemat fyller säkert funktioner men jag är övertygad om att tex armar kmr bli lidande i dom där splittarna.
För att bygga maximalt med massa måste varje enskild muskel prioriteras i en split, de gör inte era splittar som luktar SL långväg och inte BB.

Medusa
2009-06-19, 14:13
Min split just nu fungerar väldigt bra för mig, dock använder jag ganska många tillskott utöver rejäl kost, använt detta sedan sista veckan i maj, är inne på 4e veckan nu..

Dagligen, mage 2-4 set, ländrygg 2-4 set med kroppsvikt (hyperextension).
Även en timma promenad samt 20-30 min jogging / intervall.

Dag 1
Pass 1: Bröst pressar (bänkpress & hantelpress med olika lutning), framsida axlar
Pass 2: Bröst korsrörelser (flyes, cablecross, pecdeck), axlar sidan, biceps, vader lätt (15-25 reps).

Dag 2
Pass 1: Rygg vidd, traps lätt (12-15 reps), baksida axlar
Pass 2: Rygg tjocklek, traps tungt (4-6 reps), triceps, vader tungt (4-6 reps).

Dag 3:
Pass 1: Framsida lår, vader tungt vader lätt (15-25 reps).
Pass 2: Baksida lår, vader tungt (4-6 reps).

Repeterar dag 1-3 ...

På söndag..!
Dag 7
Marklyft 8-12 set
Dips 8-12 set
Pullups 8-12 set

Blir alltså, måndag till och med lördag Dag 1,2,3 två ggr, totalt 12 pass.. På söndagen kör jag Dag 7, obs. dag 7 passet är bara tre övningar, marklyft dips och pullups, aldrig till failure och mest för att få pump med lätt belastning och hålla kroppen anabol över veckoslutet.. Utöver detta blir det dagliga promenader och lätt jogging, ingenting tungt där..

Ett program som detta är någon jag bara använder över sommaren och 4-8 veckor över vintern då jag har tid att lägga ner.. Skall även sägas att jag äter ofta (8-12 mål om dagen) och använder många olika tillskott, jag vill mest bara ge en annorlunda bild av träningen och hoppas att någon annan kanske får idéer...

Jag har använt detta program och liknande sedan sommaren 2005 utan skador etc så.. Det är möjligt men kräver full kontroll och mycket vila..

bubbe
2009-06-19, 15:04
Era schemat fyller säkert funktioner men jag är övertygad om att tex armar kmr bli lidande i dom där splittarna.
För att bygga maximalt med massa måste varje enskild muskel prioriteras i en split, de gör inte era splittar som luktar SL långväg och inte BB.

Är det så alltså? Gudas skymning att folk har blivit stora utan att prioritera varje enskild muskel.....

Men om du säjer att man måste så är det såklart den absoluta sanningen.

dojjan
2009-06-19, 15:19
Era schemat fyller säkert funktioner men jag är övertygad om att tex armar kmr bli lidande i dom där splittarna.
För att bygga maximalt med massa måste varje enskild muskel prioriteras i en split, de gör inte era splittar som luktar SL långväg och inte BB.

Det beror väl helt på vilka övningar, hur många set osv. du kör? Med lidande antar jag att du menar att de får för lite träning. Släng på några extra set då. Dessutom har inte TS sagt om han är ute efter ett SL-schema eller BB-schema. Men men, vi tränar alla olika.

Mourten
2009-06-19, 15:23
Är det så alltså? Gudas skymning att folk har blivit stora utan att prioritera varje enskild muskel.....

Men om du säjer att man måste så är det såklart den absoluta sanningen.

Ja det var exakt vad jag skrev, härligt att du vrider de jag skriver för att på något sätt försöka "vinna" en diskussion som såklart inte har ett givet svar.
Tecken på mognad min vän.

keller7
2009-06-21, 00:10
Jag kör:
- Rygg
- Axlar, Mage
- Bröst
- Armar
Jag tror inte på att träna, till exempel, triceps och bröst i samma pass. Åtminstone inte om man gör triceps först för, om man inte kör isoleringsövningar (vilket man inte bör), kommer triceps trötthet begränsa mängden vikt man klarar, då den aktiveras sekundärt, i bröstövningar som bänkpress. Det är ju hursomhelst säkrare att hålla isär dem i olika pass, för att inte riskera något sånt onödigt.

M0e
2009-06-27, 10:31
Skulle behöva hjälp med att placera övningarna i ordning så om ja skriver ner övningarna ja kör så vill ja gärna att ni kommenterar det.

Pass1: Rygg/biceps.

Marklyft(Bara första gången i veckan)
Latsdrag Smala
Latsdrag bakom nacken
Stångrodd
Hantelrodd(bara andra gången i veckan)


Hantelcurl
Skivstångscurl
Hammercurl

_________________

Pass2: Bröst/axlar/triceps.

Bänkpress
Snedhantelpress
Flyes i cabelmaskin

Press backom nacken i smith.
Hantel lyft framåt
Hantel lyft åt sidan.

Smalbänkpress
Pushdowns
En till övning jag vet inte vad den heter då jag vänder mig med ryggen mot cabeln och drar framåt över huvudet.

Pass3: Ben/mage

Är inte så bra på ben övningarna så jag kommer bara skriva vilken del dom tränar.

Knäböj
En övning för låren
En till övning för låren
En övning för baksida lår
Vader

Mage

Situps med vikter
Och en till övning i cabelsaken:D

Så har jag lagt upp dom på bra sätt eller ska jag ändra någon övning?


Det jag menar med marklyft bara första gången i veckan är att jag kör igenom dom här passen 2 gånger i veckan och marklyft blir rätt jobbigt därför kör jag marklyft första gången och hantelrodd andra gången.