handdator

Visa fullständig version : puffar bra lr dåligt?


Kucer
2009-06-18, 06:42
tänkte börja käka kalaspuffar 1 dl samt bland d med mjölk och protein pulver runt 23 tiden ca. är det bra lr kommer ja bara bli "tjockis" av d? *slap*

Eddie Vedder
2009-06-18, 06:49
Kalaspuffar är inget man kan klassa som "nyttigt" direkt. Men självklart kommer inte 1 dl kalaspuffar gör dig varken fet eller sjuk av sig själv.

Det är i sig ett sämre val än osötad müsli till mjölken men det är inte något som per automatik gör din kost oduglig. En kanelbulle och ett glas mjölk till frukost är väl t.ex. ett exempel på likvärdig "nyttighet".

kjell33
2009-06-18, 06:49
Kalaspuffar är väl 100% socker?

Eddie Vedder
2009-06-18, 06:50
Kalaspuffar är väl 100% socker?

Nej bara rent socker är 100% socker.

kjell33
2009-06-18, 06:51
Jag överdrev.;)

Eddie Vedder
2009-06-18, 06:52
Jag överdrev.;)

Mycket är det i alla fall:

http://www.testfakta.com/_template_view_article.php?id=60

mikaelj
2009-06-18, 07:39
Nej bara rent socker är 100% socker.

Toppen med rent socker ju, tänkt på det låga GI-värdet!

saab900
2009-06-18, 12:06
Toppen med rent socker ju, tänkt på det låga GI-värdet!

Inget fel på socker, vad ska man annars lägga på jordgubbarna imorgon ;)

OT:

Eddies länk var ganska intressant. Nu är det ju kanske inte mer än högst 100 gram en flingätare trycker i sig till frukost, så i värsta fall ca 40 gram*40=160 kcal från socker, men mättnaden blir ju förstås lägre. Men att man rekommenderar kopiösa mängder fibrer till personer utan trög mage är väl ändå bara idiotiskt. Som att be om att få magproblem. Jag syftar på att Havrefras lovordas för att det innehåller 15% kostfiber. Då kan man ju lika gärna käka cellulosa *rolleyes*

Tycker att Livsmedelsverket bör införa en högsta procentuell avvikelse på innehållsförteckningar, om det är så att en produkt med 1,9g fett/100 g får ha en avvikelse på 1,5 g ;)

Eddie Vedder
2009-06-18, 12:13
Eddies länk var ganska intressant. Nu är det ju kanske inte mer än högst 100 gram en flingätare trycker i sig till frukost, så i värsta fall ca 40 gram*40=160 kcal från socker, men mättnaden blir ju förstås lägre.

Problemet är väl mest att det marknadsförs som barnmat och riktar sig just till barn. Gissningsvis konsumeras det även mest av den gruppen.

Jag läste en intressant artikel av Claude Marcus i någon populärvetenskaplig tidning (kan ha varit Dietistaktuellt eller liknande) och riktade minst sagt hård kritik mot frukostcerialer riktade mot barn och ofta med felaktiga hälsopåståenden.

Och Annika SOhlström verkar ju vara på samma linje.

saab900
2009-06-18, 12:33
Problemet är väl mest att det marknadsförs som barnmat och riktar sig just till barn. Gissningsvis konsumeras det även mest av den gruppen.

Jag läste en intressant artikel av Claude Marcus i någon populärvetenskaplig tidning (kan ha varit Dietistaktuellt eller liknande) och riktade minst sagt hård kritik mot frukostcerialer riktade mot barn och ofta med felaktiga hälsopåståenden.

Och Annika SOhlström verkar ju vara på samma linje.

Klart det inte är bra, men så dötsfarligt är det väl ändå inte? Men jag tycker förstås det vore bättre om barnen käkade smörgåsar istället så att de stod sig lite längre. Men några 15 E% kostfibrer ska inte en frisk person äta, det bäddar bara för problem.

EDIT: Vikt% fibrer menade jag förstås

Eddie Vedder
2009-06-18, 12:36
Klart det inte är bra, men så dötsfarligt är det väl ändå inte?

Dödsfarligt skrev jag aldrig och dessutom tycker jag inte att gränsen för bra mat går vid vad som är bättre än dödsfarligt. Den diskussionen är dock off topic här eftersom tråden handlar om Kucers deciliter och inte små barns dagliga frukostvanor.

Kucer
2009-06-18, 13:36
då blir d 2 mackor och ngt nattprotein! ngn som vet ngt bra sånt?*popcorn*

Caveman_91
2009-06-18, 13:41
då blir d 2 mackor och ngt nattprotein! ngn som vet ngt bra sånt?*popcorn*

kvarg*flex**drool*

Danny Devito
2009-06-18, 13:41
då blir d 2 mackor och ngt nattprotein! ngn som vet ngt bra sånt?*popcorn*

http://1.bp.blogspot.com/_6GRbW4FVfoo/SbtuZPpD1VI/AAAAAAAADbY/oF-N4k2okfw/s400/kvarg.jpg

Teh shit from LIDL!

bollio
2009-06-19, 23:55
Frosties och liknande borde aldrig tillåtas på frukostbordet.

Olaaa
2009-06-20, 00:10
Frosties och liknande borde aldrig tillåtas på frukostbordet.

Mhmm, tycker likadant om Nutella och liknande också. Ren dynga.

Cohen
2009-06-20, 22:55
Människor ska få äta vad de vill till och när de vill. Att förbjuda viss mat är absurt, oavsett vilka nyttiga eller onyttiga näringssammansättningar de har. Att man sedan får ta ansvar för konsekvenserna av det man väljer att äta hör till. Vill jag äta nutella med klaspuffar till frukost, lunch och middag ska jag få göra det; men jag ska också få stå för kostnaden av detta i termer av hälsa och dylikt.

Dock håller jag med om att det är fel och till viss mån oetiskt av läkemedelsindustrin att marknadsföra produkter som dessa med inriktning mot barn, som per definition inte tar ansvar för sig själva.

Nu var det är väldigt OT men jag kunde inte låta bli.

Lellan
2009-06-21, 07:38
Människor ska få äta vad de vill till och när de vill. Att förbjuda viss mat är absurt, oavsett vilka nyttiga eller onyttiga näringssammansättningar de har. Att man sedan får ta ansvar för konsekvenserna av det man väljer att äta hör till. Vill jag äta nutella med klaspuffar till frukost, lunch och middag ska jag få göra det; men jag ska också få stå för kostnaden av detta i termer av hälsa och dylikt.

Dock håller jag med om att det är fel och till viss mån oetiskt av läkemedelsindustrin att marknadsföra produkter som dessa med inriktning mot barn, som per definition inte tar ansvar för sig själva.

Nu var det är väldigt OT men jag kunde inte låta bli.

+ 1 (ot här med, men arg på puffj*vlarna)

Min son är 3 år, har inte koll på mkt men skulle man råka gå förbi en flinghylla så vill han ha. Han har mig veterligen aldrig fått flingor men han är HELT säker på att han vill ha alla sötade varianter som finns, varför? Vet han ens att det smakar sött? Nä - men det är tecknade figurer och bilder på leksak (som finns i paketet) på förpackningarna. Tycker det är skit att de ens får ha det. *grr*

Flingor, sylt och den sötaste fetaste yoghurten är det alltid tecknade barnvänliga förpackningar till. Har aldrig sett ngt livsmedel som inte är processat intill oigenkännlighet som haft tecknade barnlockande förpackningar, ju mer processat desto mer riktas det till barn... *screwy*

Alfred Nobel
2009-06-21, 08:15
Vi fick frosties/kalaspuffor till filmjölken på helger eller inför en turnering när jag var mindre. Morsan var ganska anti dessa sockerflingor och köpte istället müsli alt. cornflakes om vi skulle äta något på vardagarna, men då valde jag smögåsar istället.

Jag röstar nej till frukostflingor rent generellt. Trots detta äter vi mycket crunchy hemma, men bara på helger och när vi är ute på sjön med båten. Det är ju gott :(

mikaelj
2009-06-21, 08:23
Crunchy är smulpaj, fast med mer socker. :/

Frukostflingor är ett sattyg (ja, även majsflingor!)

malfunction
2009-06-21, 08:31
Ett tag åt jag några osötade corn flakes från Urtekram och kände väl att de var okej som kolhydrater efter träningen. Annars är jag inne på samma sak som alla andra i denna tråden, marknadsföringen riktad till barn dvs. Irriterar mig också väldigt på att det marknadsförst som "sportprodukter" och livsmedel för atleter, typ sport crunchy, active blabla o dylikt vilket säkert lurar många till att tro att skiten är bra för dem.
Får dock erkänna att ungefär en gång i halvåret köper jag ett paket cocopops och tömmer det fullständigt på en frukost.

Trance
2009-06-21, 10:43
Hmm, dags att bryta nattfastan med lite yoghurt och Start....

bollio
2009-06-21, 11:28
Nu syftade jag på barn. Barn ska inte få äta vad de vill.

Trance
2009-06-21, 11:31
Nu syftade jag på barn. Barn ska inte få äta vad de vill.

Jag håller med helt klart. Nu äter jag oftast osötad müsli (även om inte det gillas heller) men impulsköpte start för en gångs skull. Lite väl sött för min smak faktiskt.

Eddie Vedder
2009-06-21, 11:38
Jag har länge funderat på att köpa Lidls nougatkuddar inför nästa gång jag ska köpa mig en påse godis faktiskt.

Det är helt sjukt att dessa marknadsförs som frukostalternativ till barn men som substitut till annat godis är det ju en mer rimlig produkt. Det är det som är lite sjukt. Gör om kakorna i en ny form, rita en kul bild med dom tillsammans med mjölk och en tesknad figur och plötsligt är det frukostmat för barnen.

Frosties kan ju inte vara dåligt, tigern hävdar ju att "Dom är grrrrrreat!".:D

saab900
2009-06-21, 14:39
Crunchy är smulpaj, fast med mer socker. :/

Frukostflingor är ett sattyg (ja, även majsflingor!)

+1

Jag får ont i tänderna av crunchy, det är så sött att det inte ens är gott ;)

bollio
2009-06-21, 15:27
Jag vet mycket väl hur det var när jag var ung. Morgonen börjades med en stor portion frosties. När man kom hem efter skolan blev det ännu en stor portion frosties. Kvällen kunde avslutas med ~1l Coca Cola. Följden blev dålig energi och extremt orolig mage samt acne. Jag önskar att mina föräldrar hade kontrollerat det där bättre, då hade nog mina tonår varit roligare.

Ignatius72
2009-06-21, 16:14
Det finns ju "vanliga" puffar också. Ungar brukar gilla dem med.

Ignatius72
2009-06-21, 16:18
Nu syftade jag på barn. Barn ska inte få äta vad de vill.

HUr tråkigt det än är, men barn gör inte som du säger utan som du gör. Ok, tänker den rättrådige-eftersom jag är opti-optimal så är ju biffen klar. Ungen gör som jag gör och allt är frid och fröjd. Kanske. Ett annat alternativ är att ungen också blir extrem fast snöar in på något annat. It´s a tricky business. :D

Ch4rles
2009-06-21, 16:44
Ett par gånger när jag var liten minns jag att vi köpte en crunchyvariant med chokladbitar i. Helt sjukt onyttigt, men helt sjukt gott. Speciellt att dricka chokladmjölken som blev kvar. Ja jisses. Förut hade jag inga problem med att äta sådana frukostar. Rostat bröd med marmelad och O'boy var inte ovanligt. Skulle jag äta en sådan frukost nu skulle jag må dåligt hela dagen, antagligen.

King Grub
2009-06-21, 16:51
Jag brukar äta "frukostar" baserade på Start-müsli, pannkakor/våfflor och rostat bröd rätt ofta. http://bestsmileys.com/eating1/22.gif

Eldorados billiga chokladflingor är också en favorit. Godare än Kelloggs dyra Coco Pops.

Scratch89
2009-06-21, 17:00
Du förbrukar ett par tusen kalorier mer än medel-Svensson också. :D

Fast ja, rostat bröd går det ner rätt så ofta här också. Man får kombinera det med bra pålägg så att man blir hyfsat mätt.

Cohen
2009-06-21, 20:54
Nu syftade jag på barn. Barn ska inte få äta vad de vill.

Visst inte. Men vi ska inte heller ha en kalaspufflag.

Lellan
2009-06-21, 21:34
HUr tråkigt det än är, men barn gör inte som du säger utan som du gör. Ok, tänker den rättrådige-eftersom jag är opti-optimal så är ju biffen klar. Ungen gör som jag gör och allt är frid och fröjd. Kanske. Ett annat alternativ är att ungen också blir extrem fast snöar in på något annat. It´s a tricky business. :D

Gör de verkligen det? Mitt barn gör varken som jag säger el som jag gör. Han är rätt bestämd på vad han vill äta, och jag är rätt bestämd på vad jag serverar honom. Men han svälter inte ihjäl.

Fast just idag var lite tricky, gjorde blodpudding till lunch till honom (som jag inte äter pga högt hb, visserligen skräpmat han fick men köper iaf den osötade varianten + serverar med vitkål och lättsötad lingonsylt) och sen skulle vi äta rabarberpaj till efterrätt men han ville inte ha.

Jag gick sen resten av dagen och nallade av den där jäkla pajen medan han åt köttkorv och annan god mat.Låga poäng på "bra förälder"skalan idag, men tycker inte mig känna igen det där "barn gör som man gör" iaf.

Sorry, väldans ot.

Vad gäller flingor skulle jag smakmässigt välja havrekuddar i fet fil, ev med en klick hemgjord svartavinbärssylt - av nostalgiskäl. Övriga flingor ser jag inte tjusningen i.

malfunction
2009-06-21, 21:36
Det är helt sjukt att dessa marknadsförs som frukostalternativ till barn men som substitut till annat godis är det ju en mer rimlig produkt. Det är det som är lite sjukt. Gör om kakorna i en ny form, rita en kul bild med dom tillsammans med mjölk och en tesknad figur och plötsligt är det frukostmat för barnen.

+1. Lördagsflingor istället för lördagsgodis är fan en ganska bra idé.
Just mjölkgrejen har ganska stark säljkraft tror jag. Alla föräldrar vill ju att deras barn ska dricka mjölk och företag vet detta mkt väl så flingor, oboy och dylikt har "halva inne" direkt. Men även grejer som Oreos kör ju på det, deras slogan är ju "Milks best friend" eller något.

Eldorados billiga chokladflingor är också en favorit. Godare än Kelloggs dyra Coco Pops.

Såg de en gång på Willys för typ 2 år sedan men var på springande fot och kunde inte köpa ett paket då. Har sedan kollat varje gång jag varit där men de har alltid varit slut. Nu blir jag så jävulskt sugen på att dra till Willys.

mikaelj
2009-06-21, 21:44
OT

Vad gäller flingor skulle jag smakmässigt välja havrekuddar i fet fil, ev med en klick hemgjord svartavinbärssylt - av nostalgiskäl. Övriga flingor ser jag inte tjusningen i.

Fil, fet? "Fetaste" jag har sett är 3%. Jag har helt tappat referensramarna...

Ignatius72
2009-06-21, 21:44
Gör de verkligen det? Mitt barn gör varken som jag säger el som jag gör. Han är rätt bestämd på vad han vill äta, och jag är rätt bestämd på vad jag serverar honom. Men han svälter inte ihjäl.



På kort sikt så gör de hur fan de vill :D Men på längre sikt så blir de mer påverkade av vad de ser och hör.

Lellan
2009-06-21, 21:47
OT



Fil, fet? Fetaste jag har sett är 3%. Jag har helt tappat referensramarna...

Du visste vilken jag syftade på iaf, lättfil är dock hin själv.

På kort sikt så gör de hur fan de vill :D Men på längre sikt så blir de mer påverkade av vad de ser och hör.

Bra. Jag lever nämligen inte på rabarberpaj. Han kommer mao leva på ägg, fet fisk i alla varianter, bär, kesella, choklad, döda djur och ngn grönsak. :D

Edit: hrrm.. puffar.. skriv ngt om puffar.. eh.. kalaspuffar kan man slicka upp med tungan som en katt? (typ om ngn sett katter äta torrfoder). Mm. Det var ju precis topiq..

mikaelj
2009-06-21, 21:57
På kort sikt så gör de hur fan de vill :D Men på längre sikt så blir de mer påverkade av vad de ser och hör.

Jag läser just nu boken "Influence: The Psychology of Persuasion". Om du vill få barn (eller någon) att göra som du vill skall du få dem att själva bli övertygade om det. Vilket innebär minimala yttre hot/löften, utan istället bara "det är fel." / "det är rätt.". Belöning/bestraffning funkar bara så länge du är där, men sedan slutar det att fungera.

Exemplet som gavs var hur kineserna delade ut små små priser (en frukt, några cigaretter) för den som skrev bäst uppsats. Även uppsatser som var för Amerika, så länge de hade lite lite Kinapropagande i, kunde vinna. Att de inte hade stora vinster (bättre brevkontakt, större rörelsefrihet, etc.) var för att det inte skulle vara någon yttre press för att uttrycka sig positivt om Kina. Övertygelsen skulle komma inifrån, vilket den "ju måste göra" om belöningarna är så små.

Liknande exempel med småbarn och en tuff leksak: "rör inte, för då blir jag arg.", och 77% av ungarna (grupp 1) lekte med den 6v senare. Enbart "rör inte.", och 33% av ungarna (grupp 2) lekte med den 6v senare.

saab900
2009-06-21, 22:47
Du visste vilken jag syftade på iaf, lättfil är dock hin själv.



Bra. Jag lever nämligen inte på rabarberpaj. Han kommer mao leva på ägg, fet fisk i alla varianter, bär, kesella, choklad, döda djur och ngn grönsak. :D

Edit: hrrm.. puffar.. skriv ngt om puffar.. eh.. kalaspuffar kan man slicka upp med tungan som en katt? (typ om ngn sett katter äta torrfoder). Mm. Det var ju precis topiq..

Katter gillar puffar. De äter i och för sig allt som innehåller mycket energi, typ choklad, jordgubbssnören(!), majonnäs, smör, ost, påläggskrov, ostbågar etc etc. Så om katten vill ha det är det inte OK att äta! ;)