handdator

Visa fullständig version : Div. frågor.


LunaSpice
2003-08-16, 17:38
Jag ställde dessa frågor i min träningsjournal men som väntat så är det ingen som läser den så jag får ställa dem här istället. ;)

Ger HIIT bättre kondis också eller är det bara efterförbränningen, insulinkänslighet osv. som förbättras? Jag är totalt n00b på HIIT. så ni får gärna svara på den frågan.

Om man har tid så borde det väl vara bättre att köra ett HIITpass på kvällen (om man tränar styrka tidigare på dagen) eftersom man då är påfylld med kolhydrater? Right? Spelar det någon roll?

Om jag vill köra axlar tillsammans med bröst och rygg vilka axelövingar bör jag kombinera med bröst och vilka bör jag kombinera med rygg? (2-3 axelövningar med resp. bröst och rygg).

Jag är tacksam för svar.

spas
2003-08-16, 17:41
Kan inte så mycket om hiit, men jag smygläser din journal ibland :D

King Grub
2003-08-16, 17:56
Ger HIIT bättre kondis också eller är det bara efterförbränningen, insulinkänslighet osv. som förbättras? Jag är totalt n00b på HIIT. så ni får gärna svara på den frågan.

Givetvis. Jag vet inget snabbare sätt att förbättra konditionen.

Om man har tid så borde det väl vara bättre att köra ett HIITpass på kvällen (om man tränar styrka tidigare på dagen) eftersom man då är påfylld med kolhydrater? Right? Spelar det någon roll?

Teoretiskt bättre, men jag har inte märkt någon praktisk skillnad.

Om jag vill köra axlar tillsammans med bröst och rygg vilka axelövingar bör jag kombinera med bröst och vilka bör jag kombinera med rygg? (2-3 axelövningar med resp. bröst och rygg).

Förstår inte riktigt... men övningar för baksidan av axlarna på ryggdagen, kanske, om det var så du menade?

zombiealex
2003-08-16, 18:01
Originally posted by King Grub
Ger HIIT bättre kondis också eller är det bara efterförbränningen, insulinkänslighet osv. som förbättras? Jag är totalt n00b på HIIT. så ni får gärna svara på den frågan.

Givetvis. Jag vet inget snabbare sätt att förbättra konditionen.

Om man har tid så borde det väl vara bättre att köra ett HIITpass på kvällen (om man tränar styrka tidigare på dagen) eftersom man då är påfylld med kolhydrater? Right? Spelar det någon roll?

Teoretiskt bättre, men jag har inte märkt någon praktisk skillnad.

Om jag vill köra axlar tillsammans med bröst och rygg vilka axelövingar bör jag kombinera med bröst och vilka bör jag kombinera med rygg? (2-3 axelövningar med resp. bröst och rygg).

Förstår inte riktigt... men övningar för baksidan av axlarna på ryggdagen, kanske, om det var så du menade?


...fortsätter på axlar med rygg alt. bröst pass.

Bröstpass:
Då aktiveras främre axlar, så kör främre och mellersta axlarna.
Övning: Militärpress, hantelpress, hantellyft framåt, hantellyft åt sidan.

Ryggpass:
Då aktiveras bakre axlar, så kör bakre axlar.
Övning: Axeldrag i kryssmaskin
:eating:

LunaSpice
2003-08-16, 18:39
Tack Grub ochs Zombie. Nu fick jag svar på frågorna. :love:

Zombie, det va precis så jag tänkte. Visste inte bara vilka övningar jag skulle köra.

Grub, kolla vad zombie svarade så tror jag poletten trillar ner. :D

z_bumbi
2003-08-17, 12:37
EFFECTS OF CONTINUOUS, INTERVAL AND SPEED TRAINING ON ANAEROBIC CAPACITY

This study looked at the different effects of three training styles on anaerobic and aerobic capacity. Group one trained continuously at 70% VO2 for 30-50 minutes per session, group two used 85-100% VO2 for 16-35 minutes per session, and group three trained at max speed for 20-50m intervals (total 300-400m) per session.

Interestingly, aerobic capacity increased only in group two while anaerobic capacity increased only in group three. I like this study for its design and the fact that it was conducted at the University of Athens in the Department of Track and Field. (How hardcore is that?)

Clearly the intensity of the long slow distance runs was too low to stimulate any adaptations, while group two had improvements in aerobic capacity with only about 25 minutes of hard running per session. Not surprisingly, the anaerobic capacity improved in the sprint interval training group. I guess it goes to show that in order to get adaptations of any kind, you must train with intensity and specificity! (16)

http://www.testosterone.net/nation_articles/272real.jsp

Om man kör intervall eller i en jämn hastighet har antagligen ingen betydelse* men att köra hårt i 20-30 minter är alltså väldigt bra för att öka sin kondition. Dock så sliter det på kroppen så det kanske inte är det skonsammaste i att köra så jämt.

*Physiology of sport and exercise - Jack H. Wilmore & David L. Costill