handdator

Visa fullständig version : Deffar och tappar styrka, vad göra?


Magnus2000
2009-06-17, 21:50
Jag är mitt uppe i mitt livs första deff. Har lyckats bibehålla styrkan och till och med ökat i vissa övningar, trots att kroppsvikten minskat (ca 0,5-1 kg/vecka) men för två veckor sedan verkar jag ha gått in i en ny fas för nu har jag istället tappat styrka i de flesta övningarna och klarar bara hälften så många reps på samma vikt som tidigare. Det är antagligen inget konstigt med det, men vad gör jag nu? Ska jag fortsätta med samma vikt på stången trots allt? Det känns fel att sänka vikterna nämligen, men vad vet jag. Ska jag ändra någon annan variabel, träna oftare, fler set eller nåt sånt? Vad ska jag tänka på när det gäller kosten, är det extra viktigt med proteinerna nu? Är lite nojig, vill ju inte göra nåt stort misstag nu och förlora muskler i onödan, har ju slitit mycket för det lilla jag har. :(

rapzidi
2009-06-17, 22:08
Läs Grubs deffguide. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)
Ät rätt mängd protein, träna tungt osv... Som jag förstått det bör man inte gå ner mer än ca 0.5 kg i veckan för att behålla maximal mängd muskler, heller.

Stressa inte upp dig i onödan, du blir ju inte av med alla muskler över en natt :P

jocke12
2009-06-17, 22:12
Är det inte väldigt normalt att tappa styrka under deff? Jag gör och har gjort det i alla fall, men den kommer ju tillbaka när man kommer igång med maten igen.

mattilainen
2009-06-17, 22:13
det är ganska vanligt att komma in i en sån period under deffen. För mig så tog det 8 veckor innan jag kom in i en så sån period och sänkte vikter otroligt mycket. Efter ca 2 - 3 veckor så började det stiga igen och sedan har jag lyckats att vara kvar på mina vikter som jag klarade av innan jag började deffa.

Så försök träna som du gjort, sänk vikterna och kanske kör fler reps i någon/några veckor? Testa dig fram och försök köra på vad som känns bäst.

Commando1980
2009-06-17, 22:31
Jag är mitt uppe i mitt livs första deff. Har lyckats bibehålla styrkan och till och med ökat i vissa övningar, trots att kroppsvikten minskat (ca 0,5-1 kg/vecka) men för två veckor sedan verkar jag ha gått in i en ny fas för nu har jag istället tappat styrka i de flesta övningarna och klarar bara hälften så många reps på samma vikt som tidigare. Det är antagligen inget konstigt med det, men vad gör jag nu? Ska jag fortsätta med samma vikt på stången trots allt? Det känns fel att sänka vikterna nämligen, men vad vet jag. Ska jag ändra någon annan variabel, träna oftare, fler set eller nåt sånt? Vad ska jag tänka på när det gäller kosten, är det extra viktigt med proteinerna nu? Är lite nojig, vill ju inte göra nåt stort misstag nu och förlora muskler i onödan, har ju slitit mycket för det lilla jag har. :(

se över hur stort kalorieunderskott du ligger på och se till att du inte går ner för 'snabbt'. sen är det inte så förvånande att man tappar styrka under en deff men samtidigt så finns det en hel del personer som i princip lyckas bibehålla tidigare styrkenivå tills de når nivåer under 10 i fettprocent. sänk ej vikterna och kämpa så gott du kan mot styrkeförlusterna. beroende på hur din träning ser ut så kan det bli aktuellt att sänka träningsvolymen ngt. hur ser din träning ut i dagsläget?

-Englund
2009-06-17, 22:37
Psykologisk doping är alltid det bästa medlet, övertagga, skrik och banka etc, så ska du se att du har dina reps tillbaka;)

M0e
2009-06-17, 22:39
det här e vad jag tycker och brukar göra


När jag märker att det går dåligt och att jag börjar tappa i styrka i en övning så byter jag till en annan som jag aldrig har kört eller inte kört på ett tag. Då kommer jag sakta börja öka i vikter i just den övningen och slå lite pb och gå tillbaka till den gamla övningen och då brukar det oftast gå bra och kanske så bra att jag har ökat lite i vikter på den med

Commando1980
2009-06-17, 22:42
det här e vad jag tycker och brukar göra


När jag märker att det går dåligt och att jag börjar tappa i styrka i en övning så byter jag till en annan som jag aldrig har kört eller inte kört på ett tag. Då kommer jag sakta börja öka i vikter i just den övningen och slå lite pb och gå tillbaka till den gamla övningen och då brukar det oftast gå bra och kanske så bra att jag har ökat lite i vikter på den med

tycker det generellt sett är en ganska dålig idé, speciellt under en diet. min rekommendation är att om man t ex normalt kör knäböj som första övning för ben (och har bra koll på vad man 'normalt' lyfter i denna övning) så ska man absolut INTE byta ut den mitt under en deff.

Mourten
2009-06-17, 22:44
vägra bli svagare, tänk inte, tvinga bara kroppen å lyfta.

BobaFett
2009-06-17, 23:00
Jag deffar just nu och det är första gången jag har tappat styrka under en deff. Förr i tiden ökade jag 5 - 10 kilo i de flesta övningarna under deff.

Vad är orsaken till att jag minskat den här gången? Jag är medlem på kolozzeum :P Här har man fått lära sig att det är omöjligt att öka i muskelmassa under deff och det har satt sig i huvudet på mig. Det är alltså psyket som sätter stopp tror jag.

Jag oroar mig innan varje pass att jag ska vara svagare än föregående pass och är nojig över att jag tappar muskler. Har tappat 2 reps på bänken (min favoritövning *cry*) efter en och en halv månads deff. De andra övningarna ligger jag ungefär lika möjligen lite sämre än innan deff fast ben är jag lite starkare i.

JoeyP
2009-06-17, 23:01
Jag har dietat i 53 dagar och tappat ca 4kg. Från 82- 78 på 176cm.

Har gått sakta sakta ner, har inte märkt större styrkeminskningar i basövningarna.

Men man pallar inte pumpa på lika höga vikter passet ut, men de är nog pga kolhydraterna + underskottet.

Sen om man märker att kroppsformen bara bli bättre och bättre så gör de ju inte så mkt om man råka tappa nån styrka, testa att ha en ätardag och se om din styrka kommer tillbaka, det gjorde den för mig efter en flötig KEBAB PIZZA ;)! Hade ett jävla tryck på gymmet 5timmar efter pizzan!

Commando1980
2009-06-17, 23:03
Jag deffar just nu och det är första gången jag har tappat styrka under en deff. Förr i tiden ökade jag 5 - 10 kilo i de flesta övningarna under deff.

Vad är orsaken till att jag minskat den här gången? Jag är medlem på kolozzeum :P Här har man fått lära sig att det är omöjligt att öka i muskelmassa under deff och det har satt sig i huvudet på mig. Det är alltså psyket som sätter stopp tror jag.

Jag oroar mig innan varje pass att jag ska vara svagare än föregående pass och är nojig över att jag tappar muskler. Har tappat 2 reps på bänken (min favoritövning *cry*) efter en och en halv månads deff. De andra övningarna ligger jag ungefär lika möjligen lite sämre än innan deff fast ben är jag lite starkare i.

mao har du inte tappat speciellt mycket. sluta oroa dig och kötta på. just bänkpress är en övning där kroppsvikten betyder väldigt mycket.

JoeyP
2009-06-17, 23:05
Jag deffar just nu och det är första gången jag har tappat styrka under en deff. Förr i tiden ökade jag 5 - 10 kilo i de flesta övningarna under deff.

Vad är orsaken till att jag minskat den här gången? Jag är medlem på kolozzeum :P Här har man fått lära sig att det är omöjligt att öka i muskelmassa under deff och det har satt sig i huvudet på mig. Det är alltså psyket som sätter stopp tror jag.

Jag oroar mig innan varje pass att jag ska vara svagare än föregående pass och är nojig över att jag tappar muskler. Har tappat 2 reps på bänken (min favoritövning *cry*) efter en och en halv månads deff. De andra övningarna ligger jag ungefär lika möjligen lite sämre än innan deff fast ben är jag lite starkare i.

Haha! Jag har också tappat ungefär 2reps, kanske bara 1reps, herregud det är ingenting, 2dagars överskott så tar du ikapp dem förfan ryck upp dig nu och fixa formen! Själv ska man dra till öland imorgon och supa i 3dagar, har hört att det är jävligt optimalt för formen *screwy*

M0e
2009-06-17, 23:16
Haha! Jag har också tappat ungefär 2reps, kanske bara 1reps, herregud det är ingenting, 2dagars överskott så tar du ikapp dem förfan ryck upp dig nu och fixa formen! Själv ska man dra till öland imorgon och supa i 3dagar, har hört att det är jävligt optimalt för formen *screwy*

håller med man kan fylla på lite mer i slutet av veckan för att kunna göra lite tyngre lyft och sedan åter gå till deffen och efter någon vecka börja fylla på och köra lite tyngre vikter.

BobaFett
2009-06-18, 08:04
Haha! Jag har också tappat ungefär 2reps, kanske bara 1reps, herregud det är ingenting, 2dagars överskott så tar du ikapp dem förfan ryck upp dig nu och fixa formen! Själv ska man dra till öland imorgon och supa i 3dagar, har hört att det är jävligt optimalt för formen *screwy*

Drick öl i så fall. Min brorsa (som är biff) tar inga kosttillskott men han dricker en massa öl och han säger att det är det som gjort honom stor haha :D

Jag tar det med en nypa salt dock :D

z_bumbi
2009-06-18, 08:22
Ju bättre resultat någon har fått ju större risk är det att den tappar styrka under deffen.
I nybörjarstadiet går det att öka eller i alla fall utan större problem behålla det mesta (vissa övningar påverkas mer av kroppsvikten).
Är någon på medelstadiet så kan den kanske fortsätta öka i styrka om den bestämmer sig för det men jag undrar ibland varför personen inte lagt den mentala kraften på att öka när den låg på överskott då förutsättningarna var bättre.
De som tränar länge och fått bra resultat har svårt att behålla styrkan.
Sen påverkar självklart hur mycket som ska deffas bort, i vilken takt och vilka förändringar av träningen som sker.
Ett vanligt tips är att sänka volymen men behålla intensiteten och då kan en överkompensationsfas sättas igång vilket gör att ökningarna kommer under den första tiden av deffen men grunden för detta kommer från tiden innan deff.

M0e
2009-06-18, 08:55
Någon som vet vilka övningar som är vanligt man brukar tappa styrka i ? eller är det olika för alla?

Själv tror jag att det är olika bröst övningar och basövningarna?

Sniggel
2009-06-18, 09:43
Du kan testa att ha en dag i veckan med 500-1000 extra kalorier, främst från kolhydrat och se hur träningen funkar den dagen och dagen efter. Det slöar ner deffen, men du borde få en styrkeboost, och kanske en välbehövlig dag med extra återhämtning, som kan påverka hela veckan positivt om du har tur. Räkna dock med att du kommer att gå upp en del i vikt, men det är mestadels glykogen och minimalt eller inget fett.

Lars "varekeson"
2009-06-19, 02:20
Jag tycker att jag snabbast återfår min "gamla" form efter en deff om jag kör samma vikter, eller något tyngre och istället drar ned på antalet reps.

Men då deffar jag inte bort mer än ca 2 kg i månaden heller.

Har också en dag i veckan då jag tillåter mig total vila och att äta "normalt", alltså ingen överätning som många "ätardagar" brukar sluta i, utan helt enkelt lite mer kolhydrater den dagen. Sedan kan det ju också vara läge att lyssna på vad kroppen säger, och kanske lägga in ytterligare en vilodag ibland, inte varje vecka men någon gång värken sitter kvar lite för länge.

Funkar för mig, kanske inte för er, men då är vi inte födda av samma morsa heller :P

Tappar mest i marklyft jag..... reps inte vikt då iofs.

Danny Devito
2009-06-19, 11:13
Ju bättre resultat någon har fått ju större risk är det att den tappar styrka under deffen.
I nybörjarstadiet går det att öka eller i alla fall utan större problem behålla det mesta (vissa övningar påverkas mer av kroppsvikten).
Är någon på medelstadiet så kan den kanske fortsätta öka i styrka om den bestämmer sig för det men jag undrar ibland varför personen inte lagt den mentala kraften på att öka när den låg på överskott då förutsättningarna var bättre.
De som tränar länge och fått bra resultat har svårt att behålla styrkan.
Sen påverkar självklart hur mycket som ska deffas bort, i vilken takt och vilka förändringar av träningen som sker.
Ett vanligt tips är att sänka volymen men behålla intensiteten och då kan en överkompensationsfas sättas igång vilket gör att ökningarna kommer under den första tiden av deffen men grunden för detta kommer från tiden innan deff.

Bra sammanfattat! :thumbup:

Surgency
2012-04-03, 17:26
Psykologisk doping är alltid det bästa medlet, övertagga, skrik och banka etc, så ska du se att du har dina reps tillbaka;)

Att bli mindre strikt med övningsutförandet är knappast rätt väg.

det här e vad jag tycker och brukar göra


När jag märker att det går dåligt och att jag börjar tappa i styrka i en övning så byter jag till en annan som jag aldrig har kört eller inte kört på ett tag. Då kommer jag sakta börja öka i vikter i just den övningen och slå lite pb och gå tillbaka till den gamla övningen och då brukar det oftast gå bra och kanske så bra att jag har ökat lite i vikter på den med

Progression i den nya övningen är så klart givet, men fullständigt avstannad progression i den ursprungliga övningen är knappast fördelaktigt heller. Öka i vikter =/= behålla muskelmassa, speciellt i övningar som är nya för dig (CNS anpassning etc).

Drick öl i så fall. Min brorsa (som är biff) tar inga kosttillskott men han dricker en massa öl och han säger att det är det som gjort honom stor haha :D

Jag tar det med en nypa salt dock :D

Fullständig irrelevant.