handdator

Visa fullständig version : Lågtblodtryck, farligt lågt?


Mourten
2009-06-17, 21:17
Jag vet att lågt blodtryck är bra men efter att läst genom tabeller etc så gott de går som lekeman blir jag lite oroligt för mitt "andra värde" av de 2.
Har fått efter vila/långsamt aktivitet:
1 timme framfördatorn -> 111/41 puls 46.
Gick lite sen ->136/46 puls 51.

Är de för lågt, för enligt tabeller ska de "andra värden" helst inte underskrida 60.
Jag är 22 år, tobak samt alkoholfri, äter mkt bra antar jag tränar minst 5 pass/vecka.
Tacksam för svar!

grimfish
2009-06-17, 21:31
Det är fullkomligt normala värden.

Scratch89
2009-06-17, 21:39
Inga större problem, det som kan hända är att om du gör en ordentlig kraftansträngning eller om du tumlar runt för snabbt (typ ställer dig upp, eller på något sätt ändrar blodtillförseln snabbt) så kan du svimma eller må illa. Jag har också lågt blodtryck och det är bara att vänja sig att man får resa sig lite långsammare.

Om du äter massor av omega 3 kan det vara en sak att dra ner på också.

grimfish
2009-06-17, 21:45
Om du äter massor av omega 3 kan det vara en sak att dra ner på också.

Jag har svårt att se att omega 3-fettsyror skulle bidra till lågt blodtryck.

erikkarlsson
2009-06-17, 21:46
Kan aldrig resa mig hastigt efter en stunds vila, jag blir väldigt yt och svartnar för ögonen.
Har dock aldrig svimmat och det brukar gå över direkt.

mojoo
2009-06-17, 21:47
om man får låna tråden lite har jag ungefär samma problem

Jag har inte kollat mitt blodtryck men jag har varit väldigt yr den senaste tiden. Jag har senaste tiden varit yr vid många tillfällen per dygn(inte när jag reser mig eller liknande) Har även haft svårt att fokusera blicken (kanske har en koppling till yrseln..) Detta händer varje styrkepass och känns som jag liksom inte har någon riktig energi heller (jag äter bra innan passen, frukost och lunch med rikliga portioner). Inte så kul att styrketräna när man är yr...

Mourten
2009-06-17, 22:06
Tack för svaren.
Jag äter jävligt mkt lax + omega3 tillskott, man kanske ska tagga ner på de då scratch ?

Jag har inga problem med yrsel etc när jag ställer mig upp dock ^^ Men är ju inte så lång så blir väl inge väg direkt :P

Icefire
2009-06-18, 10:54
Du har ganska låg puls, det bidrar också till ett lågt diastoliskt blodtryck.

Scratch89
2009-06-18, 11:23
Jag har svårt att se att omega 3-fettsyror skulle bidra till lågt blodtryck.
Omega 3 har en blodförtunnande effekt. Effekten blir i praktiken samma som blodtryckssänkande mediciner ger. Ett lättflytande blod kräver inte lika högt tryck för att pumpas runt.

Tack för svaren.
Jag äter jävligt mkt lax + omega3 tillskott, man kanske ska tagga ner på de då scratch ?

Jag har inga problem med yrsel etc när jag ställer mig upp dock ^^ Men är ju inte så lång så blir väl inge väg direkt :P

Om du både äter mycket max och tillskott tycker jag att du ska sluta med tillskotten. Äter du lax, säg, 2-3 gånger i veckan så kommer du nästan upp på farliga doser om du fortsätter ta det i pillerform också.

More is not always better. ;)

Mourten
2009-06-18, 12:28
Omega 3 har en blodförtunnande effekt. Effekten blir i praktiken samma som blodtryckssänkande mediciner ger. Ett lättflytande blod kräver inte lika högt tryck för att pumpas runt.



Om du både äter mycket max och tillskott tycker jag att du ska sluta med tillskotten. Äter du lax, säg, 2-3 gånger i veckan så kommer du nästan upp på farliga doser om du fortsätter ta det i pillerform också.

More is not always better. ;)

Tack för rådet!
Äter bara lax/kyckling +annan fet fisk + lite rött kött så blir säkert lax minst 3-4 ggr/vecka. Får lägga av med omega3 då. :thumbup:

jwzrd
2009-06-18, 12:44
Har du mätt själv så kan det vara så att du mätt fel. Det är inte svårt att mäta fel.

Eddie Vedder
2009-06-18, 12:57
Får lägga av med omega3 då. :thumbup:

Det tycker jag inte du ska göra. Jag har svårt att tro att intaget av omega-3 skulle vara boven och dessutom är det ju inget farligt lågt blodtryck som sagt.

Blood Pressure
Omega-3 fatty acids seem to have a small, dose-dependent, hypotensive effect, the extent of which seems to be dependent on the degree of hypertension.65 In a meta-analysis, Morris et al66 found a significant reduction in blood pressure of -3.4/-2.0 mm Hg in studies with hypertensive subjects who consumed 5.6 g/d of omega-3 fatty acids. Likewise, Appel et al67 found that blood pressure was decreased -5.5/-3.5 mm Hg in trials of untreated hypertensives given >3 g/d of omega-3 fatty acids. DHA seems to be more effective than EPA in lowering blood pressure.68 Still, in view of the high dose required to lower blood pressure and the proven efficacy of other nutritional factors and of antihypertensive medications, an increased intake of omega-3 fatty acids has a limited role in the management of hypertension.

Fish consumption, fish oil, omega-3 fatty acids, and cardiovascular disease. Arterioscler Thromb Vasc Biol. 2003 Feb 1;23(2):e20-30.

Scratch89
2009-06-18, 13:26
Finns det någon anledning du rekommenderar att ligga (rätt så) långt över rekommendationerna för omega 3? Jag ser ingen anledning att äta mer. Risken för blödningar ökar, och blodtrycket blir som sagt lägre.

Det är inte farligt att ha lågt blodtryck, men det är inte direkt roligt att ha det heller. Sen kan det vara farligt i förlängningen, då man kan råka svimma och ramla och skada sig.

Eddie Vedder
2009-06-18, 13:30
Finns det någon anledning du rekommenderar att ligga (rätt så) långt över rekommendationerna för omega 3?

Ja det tror jag definitivt det kan finnas fördelar med om bara intaget av E-vitamin är högt nog.

Visst finns alltid överdrifter men jag tror inte Mourten ligger i närheten av vad som skulle kunna tänkas vara hälsovådligt. Jag tycker bara det var att ta i om han nu helt plötsligt skall sluta med kapslarna.

Scratch89
2009-06-18, 13:33
Fast om han nu äter fet fisk 3-4 gånger i veckan kommer han upp i de rekommenderade nivåerna med råge. Är det verkligen att ta i?

Mourten
2009-06-18, 14:01
Har du mätt själv så kan det vara så att du mätt fel. Det är inte svårt att mäta fel.
Nix, har inte mätt själv, syrra ombord med såna där makaperär.

Ja det tror jag definitivt det kan finnas fördelar med om bara intaget av E-vitamin är högt nog.

Visst finns alltid överdrifter men jag tror inte Mourten ligger i närheten av vad som skulle kunna tänkas vara hälsovådligt. Jag tycker bara det var att ta i om han nu helt plötsligt skall sluta med kapslarna.

Fast om han nu äter fet fisk 3-4 gånger i veckan kommer han upp i de rekommenderade nivåerna med råge. Är det verkligen att ta i?

Nu blev jag konfunderad, vad tycker ni, högt lr inte?
Jag äter fet fisk minst 3-4 ggr/vecka har dock inte använt omge3 tabbs sen jag kom ombord för 30 dagar sen så "hemma" äter jag till och med omega3 vilket borde leda till ytterligare lägre blodtryck?
Upplys mig nu! *screwy*

Scratch89
2009-06-18, 14:06
Jag tycker att du kan testa att ta bort tabletterna. Det är tillskott, och du ligger redan över det rekommenderade intaget. Det kommer inte skada iallafall.

Har du märkt av om du har ökad blödning/sämre levringsförmåga?

Eddie Vedder
2009-06-18, 14:09
Nu blev jag konfunderad, vad tycker ni, högt lr inte?
Jag äter fet fisk minst 3-4 ggr/vecka har dock inte använt omge3 tabbs sen jag kom ombord för 30 dagar sen så "hemma" äter jag till och med omega3 vilket borde leda till ytterligare lägre blodtryck?
Upplys mig nu! *screwy*

Oavsett vilket tycker jag du gör rätt. Jag tror inte du får i dig för lite om du skippar och jag tror definitivt inte det gör dig någon som helst skada att ta dom.

illitch77
2009-06-18, 15:26
Blodtrycket är inte på något vis skadligt lågt. Ett tryck på de nivåerna ger knappast besvär med yrsel om det inte är kombinerat med en ortostatisk reaktion. Det skulle man iofs kunna kosta på sig att kolla om man vill. Be sköterskan att kolla trycket i liggande, sittande och stående efter 1,3,5 min.

Ev. omega 3 tillskott har ingenting med ditt blodtryck att göra. Den blodtryckssänkande effekten på omega 3 är ytterst marginell och såvitt jag vet har man bara lyckats visa den på obehandlade hypertoniker. Det verkar dock osannolikt att du skulle vara i behov av tillskott med tanke på din diet i övrigt så för ekonomins skull vore det kanske bra att sluta.

Att blodtrycket per automatik skulle sjunka pga antikoagulation är inte heller korrekt. Det finns tex en hel del ämnen som ökar blödningsrisken men som snarast ökar blodtrycket.

Mourten
2009-06-18, 17:12
OkOK alla :)

Jag börjar blöda näsblod ibland när jag tränar eller sent på kvällar. ^^

Mourten
2009-06-18, 21:52
Blev testad igen, fick nu
110/41 med 45 puls. Syrran tycker inte de är farligt iaf, men tror fan mer på många här :P Men de verkar juh va lugnt hur som, eftersom jag inte blir dizzy när jag ställer mig upp.

n1tro
2009-06-20, 18:28
se fram emot ett långt liv. du har ett mycket bra blodtryck och puls.


mvh

Black Star Abyss
2009-06-20, 18:42
Omega 3 har en blodförtunnande effekt. Effekten blir i praktiken samma som blodtryckssänkande mediciner ger. Ett lättflytande blod kräver inte lika högt tryck för att pumpas runt.



Om du både äter mycket max och tillskott tycker jag att du ska sluta med tillskotten. Äter du lax, säg, 2-3 gånger i veckan så kommer du nästan upp på farliga doser om du fortsätter ta det i pillerform också.

More is not always better. ;)

Men ju lägre omega 6:3 ratio desto bättre väl? Hur kan man äta för mycket omega 3? Var ju en forskningsrapport som visade att 1:1 är den optimala fördelningen och det är ju så gott som omöjligt att komma ner till eftersom vi äter för mycket omega 6 i förhållande till hur mycket omega 3 vi äter. Hmm?

Eddie Vedder
2009-06-20, 18:45
Men ju lägre omega 6:3 ratio desto bättre väl? Hur kan man äta för mycket omega 3? Var ju en forskningsrapport som visade att 1:1 är den optimala fördelningen och det är ju så gott som omöjligt att komma ner till eftersom vi äter för mycket omega 6 i förhållande till hur mycket omega 3 vi äter. Hmm?

Jag vet inte vilken artikel du pratar om men något "bevis" för att 1:1 skulle vara det bästa ur hälsosynpunkt finns absolut inte. Någon kanske har diskuterat det men inte mer.

Då anser jag stödet för t.ex. 3:1 (n-6:n-3) eller liknande känns mer troligt med tanke på den högre affiniteten och omega-3. Och självklart kan man äta för mycket av även det, omega-3 är lättoxiderat och ett jätteintag kommer bl.a. ställa väldigt höga krav på E-vitaminintaget för att skydda de lättxiderade fettsyrorna.

Black Star Abyss
2009-06-20, 18:48
Jag vet inte vilken artikel du pratar om men något "bevis" för att 1:1 skulle vara det bästa ur hälsosynpunkt finns absolut inte. Någon kanske har diskuterat det men inte mer.

Då anser jag stödet för t.ex. 3:1 (n-6:n-3) eller liknande känns mer troligt med tanke på den högre affiniteten och omega-3. Och självklart kan man äta för mycket av även det, omega-3 är lättoxiderat och ett jätteintag kommer bl.a. ställa väldigt höga krav på E-vitaminintaget för att skydda de lättxiderade fettsyrorna.

Nej inga bevis. Skrev bara att jag läst en forskningsrapport som visade att ju jämnade omega 3/6 fördelning desto mindre risk för hjärtsjukdomar m.m. Men jag har inte djupdykt i det något närmare.

Men sen känns det mer troligt också eftersom gräsbetande djur=naturligt=mycket mer omega 3. För länge sedan åt vi alltså jävligt mycker mer omega 3 än nu. Naturligt=bra. :) Finns säkert en gräns för allt men jag tror att det i vårt moderna samhälle är nästan omöjligt att äta för mycket omega 3.

Eddie Vedder
2009-06-20, 18:59
Nej inga bevis. Skrev bara att jag läst en forskningsrapport som visade att ju jämnade omega 3/6 fördelning desto mindre risk för hjärtsjukdomar m.m. Men jag har inte djupdykt i det något närmare.

Ja fast det är ju ganska långt ifrån vad du först skrev. Ett samband mellan jämnare ratio desto bättre hälsa på populationsnivå är EN sak. Det säger ju i sig inte att den bästa kvoten är 1:1 bara att en balanserad fettsammansättning förefaller gynnsam.

Men sen känns det mer troligt också eftersom gräsbetande djur=naturligt=mycket mer omega 3. För länge sedan åt vi alltså jävligt mycker mer omega 3 än nu. Naturligt=bra. :) Finns säkert en gräns för allt men jag tror att det i vårt moderna samhälle är nästan omöjligt att äta för mycket omega 3.

Nu pratar du om kvoten. Den här diskussionen hade jag i en annan tråd också, man måste skilja på högt intag rent kvantitativt och kvoten i en viss fettkälla. Att ekologiskt nötkött kan tänkas ha en jämnare fördelning mellan n-6 och n-3 innebär inte för den delen att nöttköttet är jätterikt på EFA.

Och det är långt ifrån omöjligt att äta för mycket av det. Vi har alla möjligheter att överdosera fiskoljekapslar in absurdum. En vanlig blandkost kommer inte innebära det såklart men jag pratar om personer som du som kanske får för sig att mer alltid är bättre och överdriver.

Black Star Abyss
2009-06-20, 19:21
Bara så jag förstår dig rätt nu. Drar ett lite överdrivet exempel. Menar du att ett intag på 50g omega 3 och 100g omega 6 kan vara skadligt medan ett intag på 15g omega 3 och 30g omega 6 kan vara nyttigt?

Eddie Vedder
2009-06-20, 19:41
Bara så jag förstår dig rätt nu. Drar ett lite överdrivet exempel. Menar du att ett intag på 50g omega 3 och 100g omega 6 kan vara skadligt medan ett intag på 15g omega 3 och 30g omega 6 kan vara nyttigt?

Utan att gå in för konkret på siffror så är principen den ja. Det hutlösa intaget i exempel 1 skulle vara ohälsosamt.

Även alternativ 2 känns väldigt högt bör jag tillägga.

Black Star Abyss
2009-06-20, 19:46
Vänta lite nu... jag äter 100-150g fett om dagen. Inspirerad av LCHF du vet. ;) Menar du att det är helt uppåt väggarna?

Eddie Vedder
2009-06-20, 19:48
Menar du att det är helt uppåt väggarna?

Hur kan du tolka det så? Du kan väl inte bara äta omega-3 och omega-6?

Äter du 100% fettfri mat med tillskott av EFA?

Black Star Abyss
2009-06-20, 19:50
Hur kan du tolka det så? Du kan väl inte bara äta omega-3 och omega-6?

Äter du 100% fettfri mat med tillskott av EFA?

Ah, nej. Vad dum jag är. Jag tänkte bara i omega 6 och 3 banor. Tar inga tillskott. Äter väldigt mycket ägg, sill, makrill, lax, olivolja, nötfärs och mjölk.

mikaelj
2009-06-20, 20:24
Ah, nej. Vad dum jag är. Jag tänkte bara i omega 6 och 3 banor. Tar inga tillskott. Äter väldigt mycket ägg, sill, makrill, lax, olivolja, nötfärs och mjölk.

Då är det mesta mättat eller enkelomättat. Eventuellt se upp med majonnäsen (= rapsolja), 30g fleromättat varav 20g omega-6. Å andra sidan är den vansinnigt god. Jag har börjat blanda majonnäs & creme fraiche på sistone, både omega-6 och för att inte få i mig helt ohemula mängder fett - har lite halvambitiösa planer att minska mängden kroppsfett.

Lellan
2009-06-20, 20:38
Har legat en vecka på hjärt IVA för ngra år sedan pga svimningar, hade 90/60 i blodtryck och en puls runt 45 - men man konstaterade bara att allt var bra.

Ett tips när man ställer sig är att spänna armarna, eller pumpa med händerna. Så slipper det svartna. :)

Intressant dock ang fisken, jag äter fet fisk nästan varje dag (tar inga tillskott öht dock), och det där med att det skulle vara blodförtunnande. Nu snor jag tråden lite; men jag har väldigt "kladdigt" och mörkt blod, skär jag mig blöder jag knappt och mitt hb ligger på 160 (är tjej = över normalvärdet) - betyder det att det är bra för mig att fortsätta äta mkt fet fisk för att tunna ut blodet? El är det inte samma "tunnhet" man syftar på?

(Däremot har jag blivit rek att inte äta så mkt gröna bladgrönsaker, lever el blodmat men har lite svårt att hålla det eftersom jag gillar sånt och inte upplever ngra neg effekter på hälsan. Men borde kanske. )

Mourten
2009-06-20, 20:42
Oj vilken diskussion de blev om omge3 här :D
M lellan jag har inga sånna problem som sagt iaf, trots mitt låga tryck, är kanske idividuellt om man får svimmningar lr inte, vad vet jag :)

grimfish
2009-06-20, 21:31
Intressant dock ang fisken, jag äter fet fisk nästan varje dag (tar inga tillskott öht dock), och det där med att det skulle vara blodförtunnande. Nu snor jag tråden lite; men jag har väldigt "kladdigt" och mörkt blod, skär jag mig blöder jag knappt och mitt hb ligger på 160 (är tjej = över normalvärdet) - betyder det att det är bra för mig att fortsätta äta mkt fet fisk för att tunna ut blodet? El är det inte samma "tunnhet" man syftar på?

Olika personer menar olika saker med blodförtunnande. I allmänhet brukar folk mena minskad koagulationsförmåga, medan läkare och andra utbildade brukar mena att det blir mer vätska i förhållande till substansen. Det stämmer att omega 3 minskar koagulationsförmågan, men det gör inte att blodet till större del består att vätska. Vidare går det inte att utifrån att skära sig göra några analyser av blodet. Färgen på blodet har inte med koagulationen, utan med syrehalten att göra.

Mr.Sarkastisk
2009-06-20, 21:51
Det snurrar till för mig ibland när jag sitter, kan det ha något med blodtrycket att göra? Det är enstaka tillfällen, vissa dagar (bara på gymmet efter ett set.) Jag andas under setet, och det spelar ingen roll vad jag tränar för muskel. Kan tillägga att de känns lite "segt" att andas ett tag, precis som jag får astma i några sekunder. Jag vet dock inte om jag inbillar mig...