handdator

Visa fullständig version : Vilken huvudvärkstablett ska man välja för att inte försämra träningen?


sumialic
2009-06-17, 17:39
Precis tränat och hade varit skönt att ta en huvudvärkstablett då jag har en jävla huvudvärk. Har för mig ibuprofen nedreglerar proteinsyntesen rejält och har för mig att alvedon ska vara lugnt att ta. Stämmer det?

King Grub
2009-06-17, 18:05
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1295304&postcount=9

jontet
2009-06-17, 22:47
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1295304&postcount=9

Finns det ingen?
I länken till det tidigare inlägget nämns ju bara paracetamol och ibuprofen som dåliga i det avseendet. Ibuprofen är ju med i nsaid familjen, finns det någon där som inte har denna nedreglerande effekt?

Pepz
2009-06-17, 23:16
har du huvudvärk efter varje pass?

jwzrd
2009-06-17, 23:18
Kapa ner på doserna koffein eller andra stimulanta och ät och drick.

King Grub
2009-06-18, 09:33
finns det någon där som inte har denna nedreglerande effekt?

Det tror jag inte.

braxen
2009-06-18, 09:58
Den överlägset vanligaste orsaken till huvudvärk är vätskebrist.

King Grub
2009-06-18, 10:02
Nej.

Den vanligaste huvudvärken är den som kallas spänningshuvudvärk. Den beror ofta på att muskler framför allt i nacken och i käken är spända.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=25780

pony
2009-06-18, 23:40
Nej.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=25780

...och om detta råkar vara trådskaparens problem vill jag passa på att tipsa om att stretcha sternocleidomastoid. Jag har helt och hållet slutat ha huvudvärk sedan jag började stretcha den någorlunda regelbundet.

Robert Svensson
2009-06-19, 00:48
...och om detta råkar vara trådskaparens problem vill jag passa på att tipsa om att stretcha sternocleidomastoid. Jag har helt och hållet slutat ha huvudvärk sedan jag började stretcha den någorlunda regelbundet.

Woot?

En kort beskrivning, med socker på önskas, om jag får be snällt. :D

Jag har nog minst en gång i veckan spänningshuvudvärk. Har då aldrig hört talas om det precis sa.

*kissass*

Ignatius72
2009-06-19, 07:53
Undra hur många promille av den tränande befolkningen där det skulle märkas om man petade i sig en ibumetin eller en alvedon efter träningen? jag gissar på att man hamnar på nollstrecket.

kjell33
2009-06-19, 07:58
Woot?

En kort beskrivning, med socker på önskas, om jag får be snällt. :D

Jag har nog minst en gång i veckan spänningshuvudvärk. Har då aldrig hört talas om det precis sa.

*kissass*

Sneda halsmuskeln.

King Grub
2009-06-19, 08:34
Undra hur många promille av den tränande befolkningen där det skulle märkas om man petade i sig en ibumetin eller en alvedon efter träningen? jag gissar på att man hamnar på nollstrecket.

Definiera "märkas".

Helt normala doser av dessa preparat gör att den uppreglering av proteinsyntesen som normalt sker efter styrketräning, mer eller mindre uteblir.

Ignatius72
2009-06-19, 09:00
Definiera "märkas".

Helt normala doser av dessa preparat gör att den uppreglering av proteinsyntesen som normalt sker efter styrketräning, mer eller mindre uteblir.

Jag tänker mig att det är ytterst få individer som är så optimala i allt annat att en ibumetin då och då knappast utgör en skillnad för deras träningsresultat. Måste man käka ibumetin dagligen så har man troligen andra bekymmer som påverkar träningsresultaten på ett större sätt. Äter och dricker för dåligt, mentala problem, stress, för lite sömn etc. Något som jag inbillar mig påverkar själva träningen och därför även resultaten.

King Grub
2009-06-19, 09:02
Du nämnde inte "då och då" i förra inlägget.

Gör man det regelbundet, vilket många faktiskt gör, skulle jag bli förvånad om det inte gjorde skillnad. Något som stänger av muskeluppbyggnaden måste göra skillnad, oavsett hur resten av livet ser ut.

Ignatius72
2009-06-19, 09:10
Du nämnde inte "då och då" i förra inlägget.

Gör man det regelbundet, vilket många faktiskt gör, skulle jag bli förvånad om det inte gjorde skillnad. Något som stänger av muskeluppbyggnaden måste göra skillnad, oavsett hur resten av livet ser ut.

Gör man det regelbundet så har man uppenbarligen andra bekymmer som man borde ta tag i. Det är av naturliga skäl svårare att mäta effekten av detta men jag tror att man börjar i fel ände genom att fundera på vilken medicin som man ska ta. Något som i sin tur verkar vara ett mönster för TS.
Självfallet finns det undantag.

King Grub
2009-06-19, 09:14
Bekymmer och bekymmmer... Pratar du med någon som tränat tungt i 20+ år så är det ganska stor chans att denne har ont någonstans när han tränar, jämt. Jag vet massor av veteraner som har det som rutin att ta några piller för att överhuvudtaget kunna träna någorlunda smärtfritt.

Ignatius72
2009-06-19, 10:09
Bekymmer och bekymmmer... Pratar du med någon som tränat tungt i 20+ år så är det ganska stor chans att denne har ont någonstans när han tränar, jämt. Jag vet massor av veteraner som har det som rutin att ta några piller för att överhuvudtaget kunna träna någorlunda smärtfritt.

Som sagt, undantag finns. Men om vi återgår till ursprungsfrågan så undrade TS om en tablett efter sitt träningspass han precis haft.

King Grub
2009-06-19, 10:12
Ja, och då är det väl effekten på det träningspasset han undrar över? Har man tränat ett hårt träningspass vill man väl inte att resultaten av detta skall utbli, om det nu finns alternativ som inte medför den bieffekten? Och det var vad trådstartaren undrade över.

Mehdi
2009-06-19, 12:34
Har en bekant som har käkat nsaid dagligen under väldigt lång tid (över ett år) och har gjort bra framsteg i träningen. Han tar då högre doser än de flesta gör vid huvudvärk.

Sternocleiodmasteid och trapezius brukar kunna orsaka ordentliga huvudvärk. Enklast märker man om det blir sämre om man masserar/och eller stretchar muskeln iform av ökande värk.

pony
2009-06-19, 14:56
Woot?

En kort beskrivning, med socker på önskas, om jag får be snällt. :D

Jag har nog minst en gång i veckan spänningshuvudvärk. Har då aldrig hört talas om det precis sa.

*kissass*

Om du klämmer på sneda halsmuskeln och känner mer smärta kan du testa att dra upp hakan snett mot taket och skjuta fram underkäken (tänk underbett). Droppa också axeln/nyckelbenet.

Hobbes
2009-06-19, 15:35
En rätt intressant artikel på området värktabletter och tävling: http://www.outsideonline.se/blog/2009/05/18/medicin-vinner-inga-tavlingar/

sumialic
2009-06-19, 20:20
Ja, och då är det väl effekten på det träningspasset han undrar över? Har man tränat ett hårt träningspass vill man väl inte att resultaten av detta skall utbli, om det nu finns alternativ som inte medför den bieffekten? Och det var vad trådstartaren undrade över.

Exakt.

Jag tog huvudvärkstabletten några timmar senare på kvällen så jag inte hämmade proteinsyntesenens uppreglering då den är som störst i alla fall.