handdator

Visa fullständig version : Vilken spikmatta?


Liven
2009-06-17, 15:02
Hejsan! Jag och tjejen tänkte köpa en spikmatta, men står lite i kvalet och undrar lite vad det är för skillnad på dem?

Dem alternativen jag såg var en som hette "Yantramattan", den fanns i M (499:-), L (549:-) och XL (620:-) och var lite billigare än den här klassikern "Shakti"(680:-).

Vilken har Du?

shut teh face
2009-06-17, 15:05
Bygg en egen, lite plankor o spikar

Shakemynuts
2009-06-17, 15:18
Vad gör man med en spikmatta? :D
Sån man ligger på kanske? Iisåfall vet jag. :Virro

mattilainen
2009-06-17, 15:21
Vad gör man med en spikmatta? :D
Sån man ligger på kanske? Iisåfall vet jag. :Virro

Ja, jag frågar mig ändå vad man gör med en spikmatta även om man ska ligga på den :p Nya massagen?

hahavaffan
2009-06-17, 15:23
Min morsa har två sorter, en med "blommor" ("spikarna" ser alltså ut som piggarna på en golfsko) och en med stora, långa pinnar på. Den med blommor gör mer ont i början, men är mycket bättre.

young_george
2009-06-17, 15:27
Låter rätt kul med spikmatta.

Är det för ryggen eller bara säljsnack/myter?

Jorpa
2009-06-17, 15:30
Det som jag har förstått det så ska man bli lite "hög" av kroppens egna endorfiner. Det ska kännas allmänt skönt efteråt. Har en hemma men... aja det var väl okej.

shovit
2009-06-17, 15:34
Min morsa har två sorter, en med "blommor" ("spikarna" ser alltså ut som piggarna på en golfsko) och en med stora, långa pinnar på. Den med blommor gör mer ont i början, men är mycket bättre.

Spikmatt recensenten! :) Har bara stått på en spikmatta var skönt på ett oskönt sätt.

Herr Oberst
2009-06-17, 15:35
Köpte en spikmatta för ett tag sen, Shakti som jag hittade för 500 sek
Tillverkningskostnaden ligger nog på en 7-8 sek.

Självklart är denna produkt jävligt hypad av new age-folket och jag upplever inga större sensationer av att ligga på den. Men det är ändå ganska avkopplande på nåt sätt, perfekt om man har svårt att somna, men jobbigt om man sover för länge på den.
Fast 2 minuters lätt ryggmassage ger nog samma värme och avkoppling som en spikmatta

Liven
2009-06-17, 15:38
Jo visst är den hypad, dem går tydligen åt som smör i solsken, hade fullt av dem i hela butiken. Kunde inte hålla mig så jag sprang i alla fall ner och köpte en Yantra i L nu.

Ska prova om ett tag, spännande. Vore guld om den kunde bota min rygg, återstår att se.

simpan89
2009-06-17, 16:04
Har en här hemma. Gjort 2 försök att ligga på den men klarar det inte. Gör ju sjukt ont i början iaf.. Trodde ja hade en hög smärtgräns men ack så fel man kan ha ibland ;)

Men nu när jag läst här så får man ju ny motivation att lägga sig på den igen.. :D

simpan89
2009-06-17, 16:12
Aja jag utlyser en varning.. Min rygg klarar iaf inte av en spikmatta.. Kollade på ryggen i spegeln efter att jag gett upp å ser att jag börjat blöda på ett ställe till å med.. Men visst dunkar det lite fint i den nu i efterhand men jag tror inte jag gör något mer försök :D

LillSkalman
2009-06-17, 16:14
Hehe Simpan vår vardagshjälte :D Före-efter post ftw :thumbup:

Robbelibob
2009-06-17, 16:39
Löser spänningar och ger djup avslappning. Hmm...vad kan jag göra åt det, som är gratis.

Tomten
2009-06-17, 16:57
har testat ligga på en shakti-spikmatta och det var ganska behagligt. Första minuterna så säger kroppen ifrån, men härdar man ut så sprider sig en varm trevlig känsla över hela ryggen. Man blir snabbt trött och dåsig om man ligger kvar ett tag, nästan så man somnar.

LoTiX
2009-06-17, 17:00
Provade mammas, låg i flera minuter men det enda jag kände var varierade grader av smärta. Alla mammor köper en nu för tiden tydligen. Viral marketing.

Kappman
2009-06-17, 17:42
Shakti-killen måste skratta hela vägen till banken...
Ung snubbe från Sverige som säljer indisktillverkade "spikmattor". Omsatte 15 miljoner förra året. Nu är det typ 15 miljoner i månaden om jag inte minns fel. Fantastiskt!! Jag blir avundsjuk! Det bästa är när han förklarar att alla mattor är välsignade och att de görs på ett heligt place. Peace.

bear.flowertwig
2009-06-17, 17:58
Man ska ligga lite mer än "flera minuter" för att få nån effekt. Tycker min är skön både mot ryggont och för att slappna av strax innan man ska sova. Använder den regelbundet 3-4 ggr/vecka.

Nordenator
2009-06-17, 18:07
Annars kan man ju göra något vettigt under den där tiden. Fara ut och springa, kanske? Endorfiner och placebo. Jag skulle satsa på nya löpskor istället.

bear.flowertwig
2009-06-17, 18:12
Annars kan man ju göra något vettigt under den där tiden. Fara ut och springa, kanske? Endorfiner och placebo. Jag skulle satsa på nya löpskor istället.

Du har förstås provat den eftersom du rekommenderar annat?

PowPow
2009-06-17, 19:47
Aja jag utlyser en varning.. Min rygg klarar iaf inte av en spikmatta.. Kollade på ryggen i spegeln efter att jag gett upp å ser att jag börjat blöda på ett ställe till å med.. Men visst dunkar det lite fint i den nu i efterhand men jag tror inte jag gör något mer försök :D

Men att börja blöda är nog ganska standard om man kör på de spetsigare modellerna. Min massör lade mig på en spikmatta efter en session för ett tag sedan. Ökade blodgenomströmning och hjälpte vissa att slappna av sa han. Upplevde det ganska avslappnande (inte i närheten av massage, men på ett annat sätt). Kraftig värmeutveckling, vilket väl var hans plan. Blödde på en jäkla massa ställen efter det iaf.

KniveN
2009-06-17, 20:01
Kenny Jönsson tycker iaf att det är bra för ryggen :)

simpan89
2009-06-17, 20:05
Men att börja blöda är nog ganska standard om man kör på de spetsigare modellerna. Min massör lade mig på en spikmatta efter en session för ett tag sedan. Ökade blodgenomströmning och hjälpte vissa att slappna av sa han. Upplevde det ganska avslappnande (inte i närheten av massage, men på ett annat sätt). Kraftig värmeutveckling, vilket väl var hans plan. Blödde på en jäkla massa ställen efter det iaf.

Jaha då kanske det känns lättare nästa gång då om de någonsin blir någon mer gång. :D
Även hört(troligen från instruktionsboken) att man kunde lägga något tunt tyg över också? :)
Fast de känns ju lite fjantigt ;)

Eddie Vedder
2009-06-17, 20:12
Farsan har en spikmatta och ligger på varje dag. Sedan dess har han inte haft några ryggsmärtor alls.

Enligt morsan ligger han dessutom alltid och garvar i sömnen när han somnar på den:D

Osten80
2009-06-17, 21:05
Fantastisk för ryggsmärtor, och den har även en väldigt avslappnande effekt på mig. Somnar ibland på den mitt på dagen, och det (sova på dagtid) är något jag aldrig har kunnat göra tidigare. Jag köpte en Shakti, och använder den varje dag. Det är ett köp jag inte har ångrat.
Det lät ju nästan som reklam det här, men bra är den.

Liven
2009-06-17, 21:24
Provlåg den nyss. Det brände på bra, låg kanske max 10 minuter sen fick jag gå bort. Hade "hål" överallt i ryggen och var jäkligt röd. Men kändes bra trots en mildare typ av smärta.

Imorgon ska jag köra lite längre, kanske 15 minuter. Känns bra nu i alla fall, men måste nog ge det några veckor för att se en verkbar effekt.

Ja, jag tänkte precis samma tanke som dig Kappman, härligt för honom eller henne som kom på hela den här grejen. Miljonaffär minst sagt.

balder
2009-06-17, 21:26
Kenny Jönsson tycker iaf att det är bra för ryggen :)

Och som den hockeyälskare man är så vet man att kung Kenny inte kan ha fel! :bow:

meat
2009-06-17, 21:26
Vart köper man en spikmatta? :o

nossralj
2009-06-17, 21:34
meat: Yantramatten som jag har köpte jag på Life!

Morty
2009-06-17, 21:47
Jag har min att sova middag/eftermiddagslur på. Somnar gott med den och shpongle i lurarna!

Mamma somnar på sin ibland på kvällarna. Hon hamnar i trans och är mycket, MYCKET rolig att tala om. Samtalen kan bland annat präglas om att hon ropar på sin son att han måste ta bort denna fråg-pelle. Jag är frågpellen och hennes son, men hon har ingen koll. Hon har dessutom en gång blivit väldigt sugen på en speciell grönsakssoppa som man ska ha efter spikmattan. Jag frågade vilken men hon bara dreglade lite efter den. Mycket roligt!

simpan89
2009-06-17, 21:51
frågan man ställer sig är ju hur alla kan somna på den :O

Ja undrar ju först å främst hur man kan ligga på den i 15min ;)

Sebbe_H
2009-06-17, 21:52
frågan man ställer sig är ju hur alla kan somna på den :O

Ja undrar ju först å främst hur man kan ligga på den i 15min ;)

Man härdar ut och lipar inte som en unge.

Morty
2009-06-17, 21:56
frågan man ställer sig är ju hur alla kan somna på den :O

Ja undrar ju först å främst hur man kan ligga på den i 15min ;)

Man härdar ut och lipar inte som en unge.
Helt rätt, sebbe!

Mer seriöst...
Jag tycker inte att det gör alls särskilt ont, mer en behaglig skönt-ont känsla.

Nordenator
2009-06-17, 23:22
Du har förstås provat den eftersom du rekommenderar annat?

Normalt sett hade jag sagt att nej, jag hade inte testat den. Det behövs inte för att göra ett så enkelt konstaterande. Men ja, jag har testat ligga på en spikmatta i föreslagen tid.

Nitrometan
2009-06-18, 08:50
Självklart är denna produkt jävligt hypad av new age-folket och jag upplever inga större sensationer av att ligga på den. Men det är ändå ganska avkopplande på nåt sätt, perfekt om man har svårt att somna, men jobbigt om man sover för länge på den.
Fast 2 minuters lätt ryggmassage ger nog samma värme och avkoppling som en spikmatta

Jag funderade på att köpa en. Men New Age snacket gillar jag inte.

Antagligen blir det ingen matta.

Nina L
2009-10-10, 18:05
Åh, nu har jag legat 20 minuter på pappas nya spikmatta. Jag mår som en prinsessa. En lite snurrig prinsessa, visserligen, men ändå. Vad har kollo-folket kommit fram till egentligen? Finns det någon vettig anledning till varför jag inte ska ligga på den varje dag om det får mig att må bra? Blir huden knas kanske?

Tolkia
2009-10-10, 18:08
Åh, nu har jag legat 20 minuter på pappas nya spikmatta. Jag mår som en prinsessa. En lite snurrig prinsessa, visserligen, men ändå. Vad har kollo-folket kommit fram till egentligen? Finns det någon vettig anledning till varför jag inte ska ligga på den varje dag om det får mig att må bra? Blir huden knas kanske?
Nej, det finns ingen anledning att inte, om man tycker att det känns bra. Min personliga åsikt är att man kan jämföra spikmattan med avslappningsövningar, och det finns det vad jag vet inga argument mot att göra dagligen (det brukar ju snarare vara svårt att få folk att ta sig tid att göra det överhuvudtaget).

Jorpa
2009-10-10, 18:14
Jag har en spikmatta med en spik, vet inte om jag vågar ligga på den!

Nina L
2009-10-11, 07:05
Nej, det finns ingen anledning att inte, om man tycker att det känns bra. Min personliga åsikt är att man kan jämföra spikmattan med avslappningsövningar, och det finns det vad jag vet inga argument mot att göra dagligen (det brukar ju snarare vara svårt att få folk att ta sig tid att göra det överhuvudtaget).Det var en trevlig jämförelse. Avslappningsövningar är faktiskt en av de tråkigaste saker jag vet.

Jag har en spikmatta med en spik, vet inte om jag vågar ligga på den!
Gör det! (På mage är bäst.)

Lellan
2009-10-11, 07:58
Min pappa blev gladare av det. Kanske pga att han fick mindre ont (whiplash). Å då var han glad redan från början liksom! :D

isterbuk
2009-10-11, 08:10
Efter 3-5min så kommer det ju en härlig värmande känsla och man känner sig riktigt skön i kroppen :)

z_bumbi
2009-10-11, 09:54
Löser spänningar och ger djup avslappning. Hmm...vad kan jag göra åt det, som är gratis.

Andningsövningar t ex att "djupandas", håll andan och andas ut. Upprepa 10-15 gånger.

Kör ett styrkepass och kör lite lugnt stretching efteråt där du koncentrerar dig på att få ner pulsen och andas djupt. Avsluta gärna genom att ligga stilla i 5-10 minuter. Se till att miljön är lugn (många gym är värdelösa på den här punkten men yta kostar pengar så jag förstår dem).
Kraftig ansträngning följt av avslappning kan göra under för spänningar. Funkar inte det så kör ett styrkepass där man anpassar belastningen så att det inte blir max dvs håll inne några reps och set på varje övning eller kör en modifierad rutin för hela kroppen med lägre belastning. Sen är det dags för avslappningsproceduren.

Lägg dig helt enkelt ner och ligg stilla så länge som man bör ligga på en matta. Lugn miljö och rätt temperatur. En stor fördel med mattorna är att man lättar på klädseln och måste ligga stilla (annars gör spikarna mer ont).

Skaffa en partner/kompis som kan massera eller lär den att göra några enklare taktilmassageövningar t ex Solsaga (http://xn--alltfrfrldrar-ifb0yc.net/forumarchive/forums/viewArticle/202/8451700/8457617) eller liknande. Beröring är en av de bästa sätten att slappna av.

Ha rejält med bra sex.

Pingu
2009-10-11, 10:00
Köpte en som expediten sa "classisc svensk spikmatta". En som man kan bygga till om man känner för det, spikarna är extra långa också
Hon tyckte den skulle passa bättre då jag är något större än "vanligt folk", försäljningstrick eller inte så är jag helnöljd med den.
Använder den ett par gånger i veckan och jag tycker absolut att ryggen är i bättre skick efteråt :thumbup:

Lallle
2009-10-11, 10:08
Den bästa är den ryska då den är uppblåsbar och därför formar sig efter ryggen och kommer åt bättre. Den innehåller även mindre piggar vilket bidrar starkt till en mer smärtsam men härlig upplevelse :)

nínían
2009-10-11, 10:20
Alla som inte testat att stå, och ta en massa steg, på en sån där matta måste genast testa det. Jag har legat på en sån där, rullat runt, haft den som mössa och kliat mig med den (ruskigt skönt för huvudet), men det skönaste som finns är att stå på den. Det är som känslan av "sockerdricka i foten"; när foten försöker vakna efter att ha sovit. Det kittlas oerhört. Man vill sluta och kliva av, men det går inte för man (jag) aldrig upplevt en sån mystisk känsla förr. Testa! Sedan kör ni blindgång med er partner och lurar denne på mattan = obeskrivligt! :D