handdator

Visa fullständig version : Smalt på restaurang/krogen


elcapitan1
2009-06-17, 13:02
Är på slutet av min diet och en god vän fyller år så vi tänkte käka på restaurang, är det någon som har tips på lite kalori snåla rätter? :) Lite mer specifikt än "sallad" också

Eddie Vedder
2009-06-17, 13:06
Välj t.ex. en kötträtt med kokt potatis och så ber du att få såsen bredvid. Det är ju inte krångligare än att du ber om en viss tillagning, det ska de kunna erbjuda.

Slimfit
2009-06-17, 13:30
Undvik potatismos, potatispuré, potatisbakelse eller liknande bara för de tenderar att innehålla 50% smör och det är lätt att missa. Sås vid sidan om är exemplariskt och stekt eller kokt fisk funkar ju alltid, undvik dock panerad eller fritterad sådan.

De vegetariska alternativen brukar ju vara lite smalare också och där har du oftast chansen att välja vad du ska äta, plocka bort den mesta av osten om sådan finns med t ex.

Alone_in_the_dark
2009-06-17, 13:49
Är på slutet av min diet och en god vän fyller år så vi tänkte käka på restaurang, är det någon som har tips på lite kalori snåla rätter? :) Lite mer specifikt än "sallad" också

Stockholm? Kolla in restaurang Kalori (http://www.kalori.se/)- De har benkoll på sin mat:)

Pelle2
2009-06-17, 14:02
Verkar vara en GRYM restaurang.. synd att man inte bor i sthlm :(

jenni
2009-06-17, 17:58
annars är sushi och sashimi rätt okej val

BobaFett
2009-06-19, 14:00
Är på slutet av min diet och en god vän fyller år så vi tänkte käka på restaurang, är det någon som har tips på lite kalori snåla rätter? :) Lite mer specifikt än "sallad" också

Mitt tips är att du ska skita i dieten. Det kan du väl göra en måltid, kommer inte att göra nån stor skillnad ändå. Sen behöver du kanske inte bli helt galen och käka en pizza eller så men en vanlig måltid liksom. Ha kul istället och eventuellt kompensera med måltiderna du äter under dagen istället. :thumbup:

pony
2009-06-19, 15:02
Mitt tips är att du ska skita i dieten. Det kan du väl göra en måltid, kommer inte att göra nån stor skillnad ändå. Sen behöver du kanske inte bli helt galen och käka en pizza eller så men en vanlig måltid liksom. Ha kul istället och eventuellt kompensera med måltiderna du äter under dagen istället. :thumbup:

Jag är lite inne på samma spår. Istället för att tänka "kalorisnålt" tänk "vettig mat" och hur den måltiden kan bidra till ditt välbefinnande och bättre prestation på gymmet. Ta exempelvis en god (ickeflottig) pasta och känn trycket nästa dag, istället för att sitta och mala salladsblad och riskakor.

Cohen
2009-06-19, 21:38
Stockholm? Kolla in restaurang Kalori (http://www.kalori.se/)- De har benkoll på sin mat:)

De har benkoll men maten smakar illa. Dessutom är det knappast ett ställe man går till för att äta födelsedagsmiddag. Snarare en lunchrestaurang i konkurrens med andra lunch- och snabbmatsställen. Men som sagt ingen höjdare. Är man ute efter en hälsosam eller snabb lunch är sushi el. dyl. ett bättre val.

Viktor_Balck
2009-06-19, 22:09
De har benkoll men maten smakar illa. Dessutom är det knappast ett ställe man går till för att äta födelsedagsmiddag. Snarare en lunchrestaurang i konkurrens med andra lunch- och snabbmatsställen. Men som sagt ingen höjdare. Är man ute efter en hälsosam eller snabb lunch är sushi el. dyl. ett bättre val.

Jag tycker maten där är grymt god, men smaken är ju som baken. Håller däremot med om att det inte är något ställe där man äter sin födelsedagsmiddag kanske.

Cohen
2009-06-20, 23:10
Jag tycker maten där är grymt god, men smaken är ju som baken. Håller däremot med om att det inte är något ställe där man äter sin födelsedagsmiddag kanske.

Visst får man tycka som man vill. Vid sidan om maten tycker jag dessutom att det råder en ganska trist stämning på Kalori. Det är liksom som att det inte är upplevelsen av maten som står i centrum, utan att man mer utgått från näringen och sedan kompromissat sig fram till något som går att äta. Låter kanske lite flummigt, men hoppas ni förstår vad jag menar.

Bra alternativ är en liten thailändare som ligger på Malmskillnadsgatan på andra sidan bron över Kungsgatan. Nedanför på Regeringsgatan, i Sahlenhuset, finns en också en sushi med bra mat och trevlig personal.

Alfred Nobel
2009-06-21, 06:31
Undvik dessutom gratinerad mat.