handdator

Visa fullständig version : Kaloriförbrukning vid stavgång


King Grub
2009-06-17, 11:15
Energy expenditure and comfort for Nordic walking with self-selected and 7.5-cm shorter poles and ordinary walking were measured during uphill (12 degrees ), downhill (12 degrees ), and horizontally. Twelve (11 women and 1 man) Nordic walking practitioners participated (mean +/- SEM: 171.5 +/- 1.5 cm, 67.0 +/- 2.7 kg, 50.6 +/- 2.4 years, and maximal oxygen uptake of 43.4 +/- 2.8 mL.kg.min). Energy expenditure was calculated from oxygen uptake and comfort was self-rated. Differences in physiological responses between the 3 locomotion types at each slope were first analyzed by a 1-way analysis of variance. In case of significance, Student's paired samples 2-tailed t-test was applied twice to test for differences between the 2 pole lengths and between Nordic walking (with self-selected pole length) and ordinary walking. The corresponding differences in comfort were evaluated by a Wilcoxon matched pairs test. The relative exercise intensity during Nordic walking with self-selected pole length ranged between approximately 44 and 87% of the maximal oxygen uptake across the different slopes. For comparison, it ranged between approximately 29 and 80% during ordinary walking. Uphill Nordic walking with short poles compared with poles of self-selected length caused 3% greater energy expenditure. Notwithstanding, comfort was similar. Horizontally and downhill energy expenditure and comfort were similar between pole lengths. Compared with ordinary walking, Nordic walking required as much as 67% greater energy expenditure. Comfort was similar for ordinary and Nordic walking for each slope. In conclusion, shorter poles caused greater energy expenditure during uphill Nordic walking, whereas comfort was similar to poles of self-selected length. The substantially enhanced energy expenditure of Nordic walking compared with previous studies reflects the vigorous technique used here

J Strength Cond Res. 2009 Jun 12. Energy Expenditure and Comfort During Nordic Walking With Different Pole Lengths.

http://www.nsca-jscr.org/pt/re/jscr/pdfhandler.00124278-900000000-99661.pdf;jsessionid=K41Lq2pg2gT6jm7DD2VrJPnTVdgJL G2YqDn7N9ynkHJMTkLxz78j!-514211921!181195628!8091!-1

Eddie Vedder
2009-06-17, 13:21
Jättekul att det undersöks. Just stavgång tycker jag är en helt suverän aktivitet på låg motionärsnivå. Synd att det inte undersökte lite mer fysiologiska skillnader också, såsom hjärtfrekvens och syreomsättning. Jag tror väldigt på stavgång istället för vanliga promenader för de som nöjer sig med den motionsnivån.

Dessutom är min erfarenhet att det är väldigt populärt för jag ser det dagligen.

King Grub
2009-06-17, 13:25
The purpose of this cross-sectional study was to determine the physiological reaction to the different intensity Nordic Walking exercise in young females with different aerobic capacity values. Twenty-eight 19-24-year-old female university students participated in the study. Their peak O(2) consumption (VO(2) peak kg(-1)) and individual ventilatory threshold (IVT) were measured using a continuous incremental protocol until volitional exhaustion on treadmill. The subjects were analysed as a whole group (n = 28) and were also divided into three groups based on the measured VO(2) peak kg(-1) (Difference between groups is 1 SD) as follows: 1. >46 ml min(-1) kg(-1) (n = 8), 2. 41-46 ml min(-1) kg(-1) (n = 12) and 3. <41 ml min(-1) kg(-1) (n = 8). The second test consisted of four times 1 km Nordic Walking with increasing speed on the 200 m indoor track, performed as a continuous study (Step 1 - slow walking, Step 2 - usual speed walking, Step 3 - faster speed walking and Step 4 - maximal speed walking). During the walking test expired gas was sampled breath-by-breath and heart rate (HR) was recorded continuously. Ratings of perceived exertion (RPE) were asked using the Borg RPE scale separately for every 1 km of the walking test. No significant differences emerged between groups in HR of IVT (172.4 +/- 10.3-176.4 +/- 4.9 beats min(-1)) or maximal HR (190.1 +/- 7.3-191.6 +/- 7.8 beats min(-1)) during the treadmill test. During maximal speed walking the speed (7.4 +/- 0.4-7.5 +/- 0.6 km h(-1)) and O(2) consumption (30.4 +/- 3.9-34.0 +/- 4.5 ml min(-1) kg(-1)) were relatively similar between groups (P > 0.05). However, during maximal speed walking, the O(2) consumption in the second and third groups was similar with the IVT (94.9 +/- 17.5% and 99.4 +/- 15.5%, respectively) but in the first group it was only 75.5 +/- 8.0% from IVT. Mean HR during the maximal speed walking was in the first group 151.6 +/- 12.5 beats min(-1), in the second (169.7 +/- 10.3 beats min(-1)) and the third (173.1 +/- 15.8 beats min(-1)) groups it was comparable with the calculated IVT level. The Borg RPE was very low in every group (11.9 +/- 2.0-14.4 +/- 2.3) and the relationship with VO(2)and HR was not significant during maximal speed Nordic Walking. In summary, the present study indicated that walking is an acceptable exercise for young females independent of their initial VO(2) peak level. However, females with low initial VO(2) peak can be recommended to exercise with the subjective 'faster speed walking'. In contrast, females with high initial VO(2) peak should exercise with maximal speed.

Clin Physiol Funct Imaging. 2009 May 14. Intensity of Nordic Walking in young females with different peak O consumption.

Scratch89
2009-06-17, 15:20
Hur kan stavlängden påverka kaloriförbrukningen? Jag tror jag har missat något.

Shajjn
2009-06-17, 15:49
Det har väl med gångrörelsen att göra (mer lik vanlig, utan stav-gång)? Men det kanske inte är det du undrar..

z_bumbi
2009-06-17, 17:54
Hur kan stavlängden påverka kaloriförbrukningen? Jag tror jag har missat något.

Ändrat rörelsemönster kan påverka vanlig gång, t ex att ändra steglängd, höjd etc och ändrar man längden på stavarna bör det påverka på ett liknande sätt. Med en så stor skillnad som 15 cm kortare bör också frekvensen ändras.

Eddie Vedder
2009-06-17, 18:16
Hur kan stavlängden påverka kaloriförbrukningen? Jag tror jag har missat något.

Trycker du ifrån lite extra med armarna vid vajre steg du tar kommer det ju förbruka lite mer energi än det hade gjort utan det stavtaget. Känns väl helt logiskt?

Scratch89
2009-06-17, 18:18
Trycker du ifrån lite extra med armarna vid vajre steg du tar kommer det ju förbruka lite mer energi än det hade gjort utan det stavtaget. Känns väl helt logiskt?

Ja, fast jag hade nog tryckt hårdare med längre stavar. Tror jag?

mikaelj
2009-06-17, 18:18
Hur kan stavlängden påverka kaloriförbrukningen? Jag tror jag har missat något.

Jag trodde du var expert på stavgång.

Eddie Vedder
2009-06-17, 18:21
Ja, fast jag hade nog tryckt hårdare med längre stavar. Tror jag?

Å andra sidan blir ju rörelsen längre med de kortare. Jag tror själv att "trycket" är lika hårt men med kortare blir rörelsen lite längre och en liten liten extra skillnad i energiförbrukning.

Typ en sån skillnad som folk är beredda att betala hundratals kronor för att få genom ett piller.:D

Scratch89
2009-06-17, 18:33
Jag trodde du var expert på stavgång.
Ja, men inte flumgång. ;)

Å andra sidan blir ju rörelsen längre med de kortare. Jag tror själv att "trycket" är lika hårt men med kortare blir rörelsen lite längre och en liten liten extra skillnad i energiförbrukning.

Typ en sån skillnad som folk är beredda att betala hundratals kronor för att få genom ett piller.:D
True.

Olaaa
2009-06-17, 19:20
Hade gärna inhandlat ett par stavar och gått med dem ifall det inte hade varit sådan pensionärs-stämpel på dem. Känns som att jag skulle få stryk om jag gick omkring med sådana. :smash:

King Grub
2009-06-17, 19:21
Använd ett par armeringsjärn så känns det tuffare.

Olaaa
2009-06-17, 19:23
Använd ett par armeringsjärn så känns det tuffare.

Då tar polisen nog mig istället. :)

-Englund
2009-06-17, 22:59
AK-4or från hemvärnet fungerar det med

hendrong
2009-06-17, 23:15
Nordic walking, är det stavgång på engelska? Heter det så p.g.a. att jänkarna tror att bara vi håller på med det, eller?

Hade gärna inhandlat ett par stavar och gått med dem ifall det inte hade varit sådan pensionärs-stämpel på dem. Känns som att jag skulle få stryk om jag gick omkring med sådana. :smash:

Ofta man ger sig på och försöker slå någon som håller i två långa metallstavar?

z_bumbi
2009-06-18, 06:33
Nordic walking, är det stavgång på engelska? Heter det så p.g.a. att jänkarna tror att bara vi håller på med det, eller?

Vanlig skidåkning heter Nordic skiing så det faller sig ganska så naturligt om man tar stavarna från den sporten och går med att det heter Nordic Walking.