handdator

Visa fullständig version : Marcellus - Simning/Cykling/Löpning och Styrketräning


lovejude
2009-06-17, 11:04
Hade tänkt ge Kolozzeum en ny chans, mitt förra träningsjournal var "Johan - Born to Run". Som jag började skriva med för ett lång tid tillbaka. Mycket har förändrats, många ny tankar och mål med träningen. Även utanför träningen har mycket förändrats. Efter en kväll med parkbänksfilosofia slog tanken mig; Allt här i livet ändrats,från födseln till slutet av livetsväg påverkas man och ändras. Allt kan förändrats förutom en sak, det är vilken klubb man tillhör till. Trångsviken IF är min klubb, även om jag inte tränar med dom mer eftersom jag flyttade ner till huvudstaden för att plugga på ett idrottsgymnasium.
Här kommer lite mer info: Jag sprang Sthlm maran 2009 med tiden 3.27.03, även om jag satsade på tiden 3.40 blev jag rätt så missnöjd med tiden. Kunde ha gett mer, kändes efteråt att jag inte gjorde mitt bästa. Kanske nästa år under 3.00?;)
Tränar just nu mycket triathlon, så det blir simning, cykling och löpning. Springningen är självklart den gren som jag är bäst på, sedan kommer cyklingen och simningen. Har haft svårt med simningen på senaste tiden, men nu börjar det gå bättre.
Nu till sommaren kommer det bli mycket träning, så håll er updaterade på min träningsjournal! Kommer hända mycket, så missa inte chansen att få läsa om en intressant träning och intressanta tankegångar om träning och varför vi utsätter kroppen med den smärta via träning osv.

Kommer ha som upplägg med varje inlägg att skriva om dagensträning, betygssystem och ibland tankegångar som plötsligt får när man tränar. T.ex. när man springer ett långpass på 3h har mycket tid att tänka, believe me
Om ni har frågor eller vill kommentera träningsjournal är ni mycket varmt välkommna!


Cheers!

lovejude
2009-06-17, 15:08
Glömde bort att nämna angående mitt namn på träningsjournalen: Marcellus, vilket betyder ung krigare på latin, om jag minns rätt. Valet till namnet är simpelt. Ska verkligen satsa på triathlon/löpning, ska bli bättre än någonsin och brinner verkligen. Men man måste ha kul också, även under träningarna. Mycket annat tar plats i ens liv. Det som jag tänker hålla mig fast vid, vilket som även kommer bli mitt motto är "Träning. Allt annat kan vänta".

Tryman
2009-06-18, 08:38
Hur ser din tävlingsplanering ut då? Kul med fler triathleter på brädan.

machine gun
2009-06-18, 22:39
Välkommen tillbaka till Kolo!

Vad har du för cykel nu?

lovejude
2009-07-04, 01:37
Har inte uppdaterat min träningsjournal på ett tag nu pga. Varit på mitt sommarställe o firade midsommaren där och råkade ut för det värsta som kan hända en; Fick ingen täckning med mitt mobila bredband samt mobilen fick ingen täckning..
Men jag har tränat iaf! Har sprungit mestadels: 12km distanspass, 25km långpass, 10km fartlek (med min morbror), sprungit upp för en lång slalombacke här i Östersund. Hade tänkt få lite mer styrka i bena, känner mig helst kraftlös i bena efter Sthlm maran där jag sprang på 3.27.03

Morgondagens pass har jag funderat på att springa upp för en slalombacke samt lägga till 5km efteråt, sedan springer jag hem igen. Tyvärr är min pulsklocka med fotsensor inne på lagning, så exakt hur långt jag springer lär bli ett mysterium förutom tiden så man kan ungefärligt veta distansen.

Under ett långpass på 25km till min mors jobb i Krokom slog tanken mig helt plöstligt: "Varför gör jag det här, Varför utsätter jag mig för detta?"
En svår fråga med flera svar. Dels för jag älskar att utmana mig själv, psykiskt som fysiskt. Så fort man har gjort det en gång vill man genast göra det igen, som något slags beroende.
Ibland kan man tycka att träningspasset är pyton och skit tråkigt (ursäkta ordvalet), ibland måste man träna pannbenet, vilket som jag inte har gjort så ofta.

Mitt delmål som jag har just nu är att komma under 10.00 på 3km, vilket som lär dröja med tanke på hur mina ben känner sig efter en mara som verkligen tog mina krafter.. :(


Marcellus for the win

lovejude
2009-07-05, 00:55
Dagens träningspass blev:
45 minuter löpning vid bra fart och snabbare på hemvägen.
ro kanot i ca 50 min, sedan lite simning för att svalka sig i det väldigt varma vädret.

Hoppas imorgon att jag kommer springa uppför en slalombacke vid lunch tid innan jag bladar ut reklam i en massa lägenheter (vilket innebär många många trappsteg till möda)

Marcellus

lovejude
2009-07-07, 16:29
I förrgår blev det en bra dag, tyvärr var inte gårdagen och denna dag lika bra. Regn och bitand kylla fick mig hellre att krypa ner i sängen än att sticka ut i skogen för att springa.

Imorgon är det onsdag, då börjar som ni kanske redan vet St: Olovsloppet, fick vara med i ett lag i sista minuten. Dom saknade en löpare, så dom kontaktade mig om jag ville springa varje dag en sträcka. Det var en självklarthet liksom, att springa är jätte kul, även om ambitionerna för att slå nya personbästan är inte aktuellt är det ändå roligt att vara med.
Som jag vet än så länge ska jag springa en sträcka på 6.7km imorgon, satsar runt ungefär 26-27 minuter, känner i bena att jag inte pallar springa under 4min/km denna vecka. Sthlm maran tog alla mina kraftr =/

Marcellus - Swim - Bike - Run

lovejude
2009-08-02, 02:12
Tja igen,
här kommer lite updatering efter ett tag frånvaro från denna fantastiska träningshemsida. Ibland har man tyvärr inte någon tid alls framför datorn när så mycket annat händer runt omkring en, samt träningen har tagit upp en hel del och sedan har jag luskat ut hur man bakar energikakor - vilket som jag testade senare om dom verkligen fungerade. Det blev ett superduper resultat! Så bra att jag måste baka en ny sats av energikakor redan under den kommande vecka inför ett ultramarathonlopp uppe i Vålådalen.
Träningsmässigt har det blivit 2-3 intervallpass, 2 distanspass och 2 långpass per vecka + simning. Fast simningen har tagit mycket stryk just nu med tanke på jag fick träningsvärk i axeln så jag har inte vågat simma så mycket under den senaste tiden.
Intervallpassen har sett ut ungefär så här: Uppvärmning ca 2km, sedan löpskolning. Sedan har det blivit 200M x 8 alternativ stege: 1x1000, 2x800, 3x 600, 4x400 och 5x500. Nu till veckan ska jag försöka att springa några 600m intervaller i ett terrängspår.
När jag sprang 200m intervallerna blev det tider mellan 30-31 sek med 60sek vila mellan varje intervall. Något som har fastnat, har börjat gilla mer kortare distanser än längre vilket som är konstigt - med tanke på jag är mer en långdistanslöpare än kortdistanslöpare..

Sedam har man självklart tänkt lite under tiden när man har tränat: Varför utövar man dag in och dag ut nästan samma typ av övningar. Jag har blivit mer bunden till ett träningschema som jag följer punktligt. Intervall-, snabbdistans-, distans- och långdistanspass. Visst kan man variera träningsupplägget udner passen, men att ändra träningschema för mig är nästan som tabu. Ska försöka ändra på det nu till hösten, fast det kommer bli svårt med tanke på man har gruppträning med skolan och klubben/klubbarna (ibland tränar jag med FK Studenterna i sthlm).
Mer hur träningschemat ska bli kommer senare + jämförelse med mitt gamla.

Veckans höjdpunkt inom träningen har självklart blivit att jag har fått tillbaks min kära pulsklocka Polar RS400 efter en tid hos reperation. Nu kan jag äntligen använda min fotsensor. Är det någon som har RS400 som kan hjälpa mig med en sak angående pulsklockan? Har stödd på ett problem, fast inget stort - men skulle underlätta mycket om jag fick hjälp.

Snart ska man även börja köra övningen: Plankan igen, inför SCT´s testdagar på Bosön och corepassen på tisdagarna. Ska försöka slå min största träningsidol Machine_Gun! *flex*

Marcellus - Swim - Bike - Run

lovejude
2009-08-02, 11:51
Tävlingsplaneringen har varit mer än förväntan om man ska vara ärlig.
Den närmaste tävlingen kommer bli Vertéxloppet uppe i Vålådalen, ett fjällmarathon om 6 dagar - precis 2 dagar efter min födelsedag, tårtan får vänta någon dag extra på mig.
Sedan kan det bli eventuellt med Lidingöloppet 30km, men är inte så taggad på det.
Sedan är tävlingsschemat för mig slut för sommaren. Sedan ska jag satsa stenhård på simningen och cyklingen under hösten/vintern men har lärt mig att jag måste också träna på löpningen (som jag glömde bort förra året). Så 1000m intervaller minst en gång i veckan är ett måste!

Marcellus - Swim - Bike - Run

Tryman
2009-08-02, 17:53
Tävlingsplaneringen har varit mer än förväntan om man ska vara ärlig.
Den närmaste tävlingen kommer bli Vertéxloppet uppe i Vålådalen, ett fjällmarathon om 6 dagar - precis 2 dagar efter min födelsedag, tårtan får vänta någon dag extra på mig.
Sedan kan det bli eventuellt med Lidingöloppet 30km, men är inte så taggad på det.
Sedan är tävlingsschemat för mig slut för sommaren. Sedan ska jag satsa stenhård på simningen och cyklingen under hösten/vintern men har lärt mig att jag måste också träna på löpningen (som jag glömde bort förra året). Så 1000m intervaller minst en gång i veckan är ett måste!

Marcellus - Swim - Bike - Run

Ha ha, tänkte precis gå in och fråga hur tävlingsplaneringen ser ut. Grattis i förskott.

lovejude
2009-08-04, 15:18
Imorse blev det väldigt långvarigt seghet som drog med mig 3 timmar extra sömn. Man har sommarlov nu så det blir inte så mycket att vakna till förutom när man ska träna och vara med polare. Käkade 2 stora bananer, sedan några timmar senare var det ett faktum dagens 2 träningspass skulle bli av:
Dagens första verkställdes klockan 1420 - sedan bar det ut till skogsspåret på 3km. Meningen med passet var att springa så fort och så snabbt som möjligt = tröskelfart. Det blev 7.5 km tröskelfart. Den tanken som slog mig mest under passet var "Lite till, lite till" - blev självklart väldigt utmattad av passet.
Nu är man hemma igen, lite fel på tidsberäkningen. Mitt andra träningspass är kl. 1800 istället för 1900. Så det blev pasta nu till middag.

Hade tänkt köra en kolhydratladdning för första gången inför ett Ultramarathonlopp upp i Vålådalen den 8e aug (2 dagar efter min födelsedag, så tårtan får vänta på mig).

Efter träningspasset ikväll ska jag vila i 3 dagar innan tävlingen - därför har jag bunkrat upp många spel till mitt Xbox360 och filmer + mycket pasta i skafferiet.

Marcellus - Swim - Bike - Run

machine gun
2009-08-07, 10:26
Ultramarathon säger du. Galet! Hur funkar ett sånt där fjällmarathon? Är det som i F.E.M. och B.A.M.M. att man måste släpa med sig alla saker man behöver, typ sovsäck, mat osv?

thomaslfc
2009-08-08, 00:28
Vertex fjällmaraton är nåt av det häftigaste lopp jag sprungit. Grymma grymma backar men underbara vyer... Skulle va kul att springa nu också men får bli nån annan gång det...

lovejude
2009-11-23, 18:07
Nu är man tillbaks till Kolozzeum efter en lång tid av frånvaro pga. brist på tid samt har ägnat mycket tid åt andra saker.
Kommer under kvällens gång lägga upp mitt nya träningschema för vintern. Hoppas denna gång att det blir framgångsrikt med träningen.

Sprang idag 10km på löpband, med hastighet runt 4.08-4.17.
Det gick tungt idag, trots en rejäl uppladdning med mycket pasta dagen innan samt under lunchen.


Kosten har varit jätte bra de senaste dagarna, ätit bra och mycket. Har slutat med kebabätandet som jag åt 2 gånger per månad. Istället har jag fokuserat på mer allsidig kost.

Swim - Bike - Run

lovejude
2009-11-30, 21:30
Det blev en hel del träning förra veckan. Allt från spinning, löpning och simning. Nu är man på gång igen med träningen, vilket som känns super! Kan ej vänta tills tävlingarna kör igång igen.

Började dagen med 10km på löpband, tidigt på morgonen. Tiden blev inte som önskat, hade ingen fart i benen idag. 45 minutare fick man nöja sig med, klev av löpbandet missnöjd.
Har lyckats konstatera efter år av studier: När jag springer på löpband, då är det allt eller inget. Sparar ej på krutet då! *flex*

Eftermiddagen blev styrketräning: Biceps, triceps, rygg, bröst och lite mage hann jag med. Körde 12 reps x3 med 2-3 st olika övningar till varje muskelgrupp. Tyvärr är jag ingen gymråtta men kör på endå *flex*

Swim - Bike - Run

lovejude
2009-11-30, 21:37
Var idag på Runnestore för att kolla på nya träningskläder för utomhus under vintern. Fastnade självklart för ett visst märke för lång tid sedan, dax att skaffa nytt. Mer updatering kommer senare till veckan.
Tyvärr hade butiken inte kvar M-storlekarna.

Priset är helt annan historia, tur att man har en pappa som betalar! *flex*

lovejude
2009-12-02, 09:01
Igår blev det följande:
Intervaller 200m x15 med löpvila mellan. JOBBIGT!
Tror att jag sprang för snabbt, blev helt slut.

Sedan under kvällen blev det 1h simning med SCT, triathlonklubben.
Där vi simmade insimning, teknikövningar och huvudserie som var 12x50m med start 1.10.
Med facit i hand så lyckades jag simma på 50sek, så jag fick vila 20sek mellan varje. Lite för snabbt, blev helt slut.

Swim - Bike - Run

Lars Brinkhoff
2009-12-02, 09:15
Igår blev det följande:
Intervaller 200m x15 med löpvila mellan. JOBBIGT!
Tror att jag sprang för snabbt, blev helt slut.

Är inte det meningen med intervallträning? ;)