handdator

Visa fullständig version : 1,5-2h Cykel om dagen, frukost & kostfrågor


wondR
2009-06-17, 10:40
Hej!

Detta är min första post i forumet så jag hoppas ni är snälla. Jag har försökt att söka, men det kommer upp lite olika svar hela tiden.

Jag har slagit vad med en jobbarkompis att jag ska cykla fram och tillbaka till jobbet i minst en månad, (2,3 mil enkel resa) tog mig idag, 55 minuter. Satsar på 45 minuter relativt snart.

Jag är helt otränad (lagt ner all slags träning senaste halvåret), väger 78-80 kilo, och är 173 cm kort. Smygfet. (man)

Frågorna jag har är först och främst hur onyttigt detta kan tänkas vara, något som jag bör tänka på, tex försöka börja lite långsammare eller ta en vilodag första veckan? Eller är det bara att kämpa på?

De andra frågorna jag har är hur jag ska lägga upp frukosten, äta lite innan jag sticker iväg, och lite efter. Eller allt efter? Har nämligen märkt att jag tappar nästan all matlust efter att ha cyklat till jobbet.

Kan jag blanda till en proteindryck till frukost (då jag hatar att stå å laga mat på morgonen), eller finns det något annat lättlagat som är att rekomendera, inte ägg eller gröt, för jobbigt.

Om jag börjar med en diet på ~1000-1500 kcal/dag två veckor in i cyklingen, är detta att rekomendera, eller kan jag börja tidigare/senare? Är det för lite kcal?

Min aktivitetsnivå ligger på 1,2 och inklusive cyklingen borde det bli 1,6.

Jag käkar även anti-inflammatoriska tabletter (voltaren) för tillfället för att hjälpa min musarm, det borde inte spela någon roll väl?

Finns det några andra uppenbara grejjer som en nybörjarbantare ska tänka på? Är helt grön på området, men hoppas dumpa några kilon innan sommaren är slut. Det enda som står ivägen för mig nu är många timmars läsande på kolozzeum! *drool*

forslund
2009-06-17, 19:30
Hej!

Härligt att du börjar cykla! :)

Tänk på att inte cykla på för tung växel. Det är något de flesta pendlare och nyblivna cyklister gör fel. Cykla på lätt växel, utan att trampa luft, så skonar du knäna bättre.
Kör inte heller på allt vad du kan varenda gång utan ta det i ett bekvämt tempo. Tänk på att du ska göra det 10 gånger i veckan!

Cykling är väldigt skonsamt för kroppen så länge du sitter rätt på cykeln. Kanske en cykelhandlare kan hjälpa dig att ställa in cykeln ordentligt?


En diet på 1000-1500 kcal per dag är för lite. ~1800 kcal behöver din kropp i total vila, men med din cykling och ett normalt aktivt liv kommer det bli för lite (även 1.2 i aktivitetsfaktor utan träning lär vara för lågt).

Prova med 2000 per dag. Går du ner för mycket för fort, öka intaget. Tänk på att du måste ha energi nog att orka cykla varje dag.

Angående frukosten så kan du göra som du vill. En proteindrink före och frukost efter fungerar superbra, även tvärt om. Dela upp maten om du känner för det. Så länge du får i dig någonting efteråt ska det inte vara några problem. :thumbup:

Nelli
2009-06-17, 23:53
Hej
+1 pa forslund
Jag har cycklat (i ca 2-3 ar) runt 1.5-2.5 h dagligen med langre tur pa helgerna.
Det ar ingen bra ide att ata nagot stadigt innan du cycklar (kommer latt upp om du tar i lite for hart), det ar battre att ta en drink innan, kolhydrater och protein. Du kan aven dricka utspadd appel juice under tiden. Cyckla utan funkar med bara du ater efter.
Borja langsamt, stressa inte, kor trampa latt i din takt och efter hand kommer du kanna att du kan oka hastigheten. Investera i ett par bra cyckel byxor (gillar du det kommer du fastna) med padding.
Och se upp for trafiken, jag slutade pga 3 olyckor pa ett ar varav 2 sjukhus besok.
Och framfor allt NJUT! finns inget battre :D