handdator

Visa fullständig version : Kan jag vara allergisk mot kortison?


leo1
2009-06-16, 23:55
Hej!

Har en grym förkylning där näsan är totaltäppt. Tidigare så har jag haft problem med nästäppa och använt kortisonspray. Den kortisonsprayen har sabbat så jag får halsont av nån anledning. Så när jag var till läkaren för 2 dar sen så sa jag det och ville inte ha kortisonspray.

Fick istället kortison på tablett utskrivet. Nu har jag inget problem med halsen men har fått symtomer som påminner mig om när jag tog kortisonsprayen. Först och främs svettningar. Nästäppan har inte blivit bättre heller.

Någon som upplevt samma sak?

Väl mött!

/Leo

Mental
2009-06-17, 00:02
något hjälpämne kanske? för kortison i form av kortisol producerar ju kroppen på egenhand.

Eller så blir nivåerna högre än du är van?

leo1
2009-06-17, 00:06
Jaha, visste inte om att kroppen tillverkar kortison själv. Trodde det var värsta farliga skiten man trycker i sig. Hmm..

mikaelj
2009-06-17, 06:25
Man kan vara allergisk mot hydrokortison.

jontet
2009-06-17, 07:35
kortison har väl rätt kass effekt på förkylning? bättre med vanliga avsvällande typ nezeril isf

Trance
2009-06-17, 10:21
något hjälpämne kanske? för kortison i form av kortisol producerar ju kroppen på egenhand.

Eller så blir nivåerna högre än du är van?

Jaha, visste inte om att kroppen tillverkar kortison själv. Trodde det var värsta farliga skiten man trycker i sig. Hmm..

Kortisonpreparat är värsta farliga skiten och att kroppen själv producerar det spelar inte så stor roll.

leo1
2009-06-17, 16:23
Tack för svaren! Har varit sängliggande hela dan. Första gången på säkert 7 år. Svettas som en gris och var nära att spy i duschen när jag gick dit. Hoppas det här var ett utbrott av förkylningen och det kommer bli bättre nu. Ska prova att ta kortisontabletterna nån dag till så får vi se vad som händer.

Sen ska jag undersöka om det går att utvidga näsgångarna genom operation. Alltid när jag känner av nån allergi blir näsan blockad. Orkar inte knarka kortisonspray.

Tycker det är galet att det säljs på apoteket och att läkare och apotekspersonal ordinerar det till höger och vänster.

Väl mött!

/Leo