handdator

Visa fullständig version : Multigym för hemmagym


Steerlinho
2009-06-16, 22:36
Hejsan

jag har ett multigym hemma, ett sånt här:
http://www.abilica-online.dk/images/varer/58_stor.jpg

och i den kör jag benspark, latsdrag, triceps pushdowns etc, men viktmagasinet är bara på 60 kg. I benspark har jag löst det med att köra med ett ben åt gången men i latsdrag är det lite för lite vikt nu, så jag undrar om någon vet om det går att köpa extra vikter till ett sånt här? Och tål vajern det tro? Jag har hängt på en 10 kg hantel därbak på vikterna så det blir 70 kg, men det är fortfarande lite lite, dela gärna med er av tips om någon har nått liknande och knep, och framförallt om ni vet vart man kan köpa extra vikter, bra maskin annars kommit bra till anvädning, skön att köra triceps pushdowns i hemma.

kjell33
2009-06-16, 22:40
Svårt att säga om vajern tål mer vikt men jag skulle inte vilja vara i närheten om den går av. Om jag skulle köpa ett hemmagym skulle det vara av den modell man lastar med viktskivor typ denna:

Steerlinho
2009-06-16, 22:56
Svårt att säga om vajern tål mer vikt men jag skulle inte vilja vara i närheten om den går av. Om jag skulle köpa ett hemmagym skulle det vara av den modell man lastar med viktskivor typ denna:

Jo men dom är svindyra, iofs är det nog isåfall ljudet som är farligt om vajern går av då vikterna trillar rätt ner

kjell33
2009-06-16, 22:58
Håller med men tror i alla fall att vajern är disponerad för viktmagasinet i fråga och att du lägger på extra vikter på egen risk så att säga. Vajern kan sprätta iväg ganska bra skulle jag tro.

Steerlinho
2009-06-16, 23:05
Jo det har du nog rätt i.. Har letat runt lite efter vikter/vajrar men hittar inget det lilla jag sökt.

Diggler
2009-06-17, 08:25
Ordna något ställe att köra pull-ups på istället.

roosm
2009-06-17, 10:43
Vad är det för typ av vajer? Min gissning är att den är överdimensionerad utav bara h-vete, men vad vet jag. Därför kan jag ju absolut inte rekommendera dig att testa.

Är vajern verkligen en vajer dvs virat stål av vanligt slag så går det ju att kolla vad den tål. Vanligtvis (på gymmaskiner ) skulle jag uppskatta att de är ca 4 mm i diameter och tål väl då åtminstone ett ton innan brottgräns. Ifall du tänker dig att du lyfter vikterna jävligt explosivt och sedan släpper handtaget precis så långt så att vikterna faller fritt för att sedan stannas av vajern precis innan de slår i botten så skapas ju en enorm kraft jämfört med ifall du drar lugnt och kontrollerat. Hade jag tillverkat nämnda maskin hade jag ju valt att försäkra mig om att det var möjligt utan att vajern gick av. Faller 60 kg 0.5 m blir trycket strax under 300 kg, så då har du ju en del att jobba med.

Annars ring till tillverkaren av maskinen om du är orolig, de kan säkert berätta vad som gäller. Det står inget fabrikat på själva vajern? De lär ju använda en underleverantör för vajern. Om de inte vet eller inte vill lova något så fråga om du kan få veta vem som är underleverantör för vajern, de vet säkert och de säger säkert gärna vad deras vajer (som de är så stolt över) väger.

Allternativet om du inte är rädd om din maskin är ju att höja upp viktmagasinet några centimeter med hjälp av en kloss och knyta ned handtaget så att det stoppar viktmagasinet precis innan det slår i botten för att sedan fästa ett rep i klossen, backa några meter och dra i repet så att klossen flyttar sig. Då faller viktmagasinet ner, skapar större kraft än vanligt och vajern spänns eftersom handtaget är nedknutet.
På så vis kan du testa ifall vajern tål den vikt du vill köra.
Med lite enkel fysik kan du ju räkna ut hur många cm du måste låta magsinet falla för att påfresta vajern med exakt den vikten du vill köra egentligen.

Så, nu blev det väldigt långt och invecklat vilket jag ursäktar för, men lycka till!

z_bumbi
2009-06-17, 10:50
Latsdrag med en arm i taget?

Att hänga på vikter är det få tillverkare som skulle rekommendera och utan att se maskinen är det svårt att gissa om den klarar av det, iofs skulle jag inte heller vilja ta ansvaret för om någon skadar sig.

Steerlinho
2009-06-17, 14:24
Latsdrag med en arm i taget?

Att hänga på vikter är det få tillverkare som skulle rekommendera och utan att se maskinen är det svårt att gissa om den klarar av det, iofs skulle jag inte heller vilja ta ansvaret för om någon skadar sig.

Går det köra latsdrag med en arm i taget? Känns som det hade blivit väldigt ostabilt och latsdragsstången hade typ sett ut nått såhär: / med den vänstra handen som drar?


Vad är det för typ av vajer? Min gissning är att den är överdimensionerad utav bara h-vete, men vad vet jag. Därför kan jag ju absolut inte rekommendera dig att testa.

Är vajern verkligen en vajer dvs virat stål av vanligt slag så går det ju att kolla vad den tål. Vanligtvis (på gymmaskiner ) skulle jag uppskatta att de är ca 4 mm i diameter och tål väl då åtminstone ett ton innan brottgräns. Ifall du tänker dig att du lyfter vikterna jävligt explosivt och sedan släpper handtaget precis så långt så att vikterna faller fritt för att sedan stannas av vajern precis innan de slår i botten så skapas ju en enorm kraft jämfört med ifall du drar lugnt och kontrollerat. Hade jag tillverkat nämnda maskin hade jag ju valt att försäkra mig om att det var möjligt utan att vajern gick av. Faller 60 kg 0.5 m blir trycket strax under 300 kg, så då har du ju en del att jobba med.

Annars ring till tillverkaren av maskinen om du är orolig, de kan säkert berätta vad som gäller. Det står inget fabrikat på själva vajern? De lär ju använda en underleverantör för vajern. Om de inte vet eller inte vill lova något så fråga om du kan få veta vem som är underleverantör för vajern, de vet säkert och de säger säkert gärna vad deras vajer (som de är så stolt över) väger.

Allternativet om du inte är rädd om din maskin är ju att höja upp viktmagasinet några centimeter med hjälp av en kloss och knyta ned handtaget så att det stoppar viktmagasinet precis innan det slår i botten för att sedan fästa ett rep i klossen, backa några meter och dra i repet så att klossen flyttar sig. Då faller viktmagasinet ner, skapar större kraft än vanligt och vajern spänns eftersom handtaget är nedknutet.
På så vis kan du testa ifall vajern tål den vikt du vill köra.
Med lite enkel fysik kan du ju räkna ut hur många cm du måste låta magsinet falla för att påfresta vajern med exakt den vikten du vill köra egentligen.

Så, nu blev det väldigt långt och invecklat vilket jag ursäktar för, men lycka till!

4 mm lät som en bra uppskattning, det är nått sånt, sen är det svart över den i nått plastliknande material skulle jag tro. Jag har hängt på 10 kg och ser inga tendenser till att den ska gå av direkt.
Vet bara att fabrikatet är Axla, men ska ta och ringa upp dom och kolla tack för tipset. Och smart tanke att ta det långsamt ner och kontrollerat. 10-20 kg mer än max på magasinet måste egentligen vajern klara om man kör en sansad koncentrisk fas? Aja hoppas det iaf.


förresten:
för den övre delen av ryggen kör jag 3 set chins (orkar inte så många), 4 set stångrodd och som avslutning 3 set latsdrag (har lagt den sist så jag inte behöver använda så mycket vikter som om den vart först pga viktmagasinet) , vad hade jag kunnat göra om jag vart tvungen o välja bort latsdragsmaskinen men ändå vill ha samma träningsdos? Hantelrodd är jag inte så sugen på för latsen, gillar inte övningen och får ut samma sak av stångrodden, men någon som har nån idé? F.ö hade jag tänkt att köra väldigt strikta latsdrag för att använda så lite vikt som möjligt med tanke på magasinet och köra högreppare, uppemot 20 reps max och som minst 10 med en långsam koncentrisk fas och fokusera på kontakt, när det ändå är för lite vikter får jag väl lägga det passet och åka in till stan och köra kanske, även om det är lite osmidigt..

rapzidi
2009-06-17, 22:05
Går det köra latsdrag med en arm i taget? Känns som det hade blivit väldigt ostabilt och latsdragsstången hade typ sett ut nått såhär: / med den vänstra handen som drar?

Får väl hålla lite mer på mitten ;)