handdator

Visa fullständig version : Att bränna fett och styrketräna samma dag?


MaxB
2009-06-16, 20:19
Är lite nyfiken men osäker, bättre att fråga er som är kunniga känner jag :)

Till frågeställningen: Har det någon negativ påverkan på min kroppsutveckling om jag skulle bränna fett i form av spinning i ca 45 minuter vid 07:00 och sedan köra ett gympass senare samma dag vid ca 12:30?

Jag har fruktansvärda problem med mina benhinnor och kan därav inte gå morgonpromenader, men spinning och cykling är något som fungerar alldeles utmärkt. När jag spinnar på morgonen ligger jag mellan 120 och 140 i puls, detta känns som "a walk in the park" då jag cyklar en del långlopp annars - och det är ju på morgonkvisten man vill bränna fett!

Det här är något som jag själv känner att jag och min kropp orkar med, samtidigt som jag stegvis trappat ned mitt matintag efter en 4 månaders grisbulk. Jag brukar köra ca 20 gram protein innan fettförbränningspassen på morgonen och även inta en liten dos RAGE innan spinningen, efter passen så äter jag en frukost med ytterligare en dos protein, vilar mellan 08:00 och 12:30 och intar sedan RAGE igen för att gå ner och köra styrketräning - är detta endast dumt?

Jag kör inte dessa pass varje dag, självklart inser jag att kroppen måste få återhämta sig också.

Men frågan är om jag kan träna såhär, eller är det bara att skynda fram och genom detta skapa en negativ kroppsutveckling?

Det kanske bör tilläggas att jag givetvis inte tränar ben utan snarare överkropp när jag ett par timmar senare går ned till gymmet igen för att köra styrketräning.

Tack på förhand *flex*

Scratch89
2009-06-16, 20:28
Ja, det kommer att hämmas. Hur mycket går inte att svara på.

Vill du gå upp eller ner i vikt?

MaxB
2009-06-16, 20:36
Ned i vikt. Allt vad gainers, socker och andra onyttigheter är i stort sätt bortplockade ur mitt matintag.

Scratch89
2009-06-16, 20:37
Om du går ner i vikt kommer din muskel- och styrkeutveckling att hämmas ordentligt ändå, oavsett konditionsträning. Det "krävs" ett överskott av kalorier för att bygga muskler. Nu får du se till att behålla så mycket som möjligt istället. Tung styrketräning med EAA innan är ett bra tips.

MaxB
2009-06-16, 20:43
Om du går ner i vikt kommer din muskel- och styrkeutveckling att hämmas ordentligt ändå, oavsett konditionsträning. Det "krävs" ett överskott av kalorier för att bygga muskler. Nu får du se till att behålla så mycket som möjligt istället. Tung styrketräning med EAA innan är ett bra tips.

Precis, och det är just behålla muskelmassan som jag har nu jag vill göra, samtidigt som jag vill skaka av mig fettet.

Fasiken, nu kommer jag ju bli rastlös..

Commando1980
2009-06-16, 23:06
kör på och utvärdera.

skulle själv se till att ha fler timmar mellan cardion och gympasset men det kanske inte passar din vardag.