handdator

Visa fullständig version : Hur spräcker växter sten?


burre
2009-06-16, 16:38
Vad är den vetenskapliga förklaringen till hur växter spräcker sten/berg/betong?

:)

MasterChief
2009-06-16, 16:54
Är det inte så att frosten spränger stenen, sen växer det ut växter i sprickorna?

LindaS
2009-06-16, 16:56
Gör dom det? Jag trodde det var vatten/is. Asfalt däremot, men asfalt är relativt mjukt.

Scratch89
2009-06-16, 16:56
Följdfråga då; hur kan frosten spräcka sten? Hur hård är den? Den är ju inte ens... eh... mänsklig!

High1ander
2009-06-16, 16:57
Min iaktagelse är att växter kan växa igenom allt utom koskit, så bygg mera vägar av koskit så slipper växterna.

MasterChief
2009-06-16, 16:57
Följdfråga då; hur kan frosten spräcka sten? Hur hård är den? Den är ju inte ens... eh... mänsklig!

http://www.teknokult.se/geologiska/geoligiskfakta/frostsprangning/frostsprangning.htm

kjell33
2009-06-16, 16:58
Vatten expanderar när det fryser till. Testa att stoppa en ölburk i frysen.:D

Tabbe
2009-06-16, 16:58
hihi han sa spräcker :D *cupid*

LindaS
2009-06-16, 16:59
Följdfråga då; hur kan frosten spräcka sten? Hur hård är den? Den är ju inte ens... eh... mänsklig!Fyll en flaska med vattem, lägg i frysen, se vad som händer.

Scratch89
2009-06-16, 17:00
Men alltså, jag var inte helt seriös. :D

burre
2009-06-16, 17:03
Hmm hmm kanske är så, har dock starkt för mig att växter ska kunna göra det.

Tror att det var en artikel i DN/SvD för nån sommaren sen som förklarade hur växter kunde tränga genom asfalt/betong, kanske var det sten oxå. Hittar den inte dock.

burre
2009-06-16, 17:06
Från flash.back:

"Det handlar om hydraulik. När växten växer suger den i sig vatten, vilket leder till att dess celler sväller upp och börjar utöva ett tryck på asfalten. Eftersom vatten är inkompressibelt och cellväggarna är gjorda av stryktålig cellulosa, blir det i slutänden asfalten som ger vika."


Hilfe bitte!

kjell33
2009-06-16, 17:08
Men alltså, jag var inte helt seriös. :D

Många har prövat sarkasmer/ironier på detta forum men av någon anledning går det inte fram.:D

burre
2009-06-16, 17:10
Fråga:
Hur kan spröda blommor växa genom asfalt?
/Veckans fråga

Ursprunglig fråga:
Hejsan! Jag håller på och tar reda på hur det kommer sig att spröda blommor kan växa genom asfalt? jag hittar ingen bra fakta om detta fenomen och vänder mig därför till er, har ni ngn förklaring? och gärna tips om var jag kan lära mig mer om detta?
/Jessica Frej, Jensen Gymnasium Södra, Stockholm

Svar:
Hej Jessica! Blommorna är inte så spröda som de ser ut! Cellväggarna kan bli riktigt styva genom något som kallas osmotiskt tryck. Jag hittar inget direkt om blommor och asfalt, men lite kan jag säga.

Det krävs för det första en liten springa i asfalten så att en tunn rot eller stjälk kan ta sig igenom. Sedan växer plantan, och stjälken kan bygga upp ett stort tryck genom osmos. Detta tryck kan lätt bli 10 atmosfärer, dvs motsvara trycket av en 100 meters vattenpelare.

Vad orsakar detta osmotiska tryck? Låt oss citera svenska Wikipedia:

Osmos är ett fysikaliskt och kemiskt fenomen som uppstår i ett semipermeabelt membran med vätskelösning på bägge sidor. Om membranet är genomträngligt för vätskan men inte för de salter som finns i vätskan (semipermeabelt), så kommer vätskan att strömma genom membranet till dess att osmotisk jämvikt uppstått. Osmos är en transport av lösningsämnen som drivs av en önskan att utjämna koncentrationer mellan upplösta ämnen. Om koncentrationerna skiljer sig åt kan vätskor och lösta ämnen tränga igenom tunna hinnor av oorganiskt eller organiskt material.

Transporten av vätskan orsakar ett övertryck som bland annat ger cellerna och därmed stjälken stadga, se nedanstående figur. Om den högra halvan i figuren är ett slutet område, t.ex. en cell, så kan vätskenivån inte höjas utan det byggs upp ett statiskt övertryck.

LindaS
2009-06-16, 17:10
Vad är den vetenskapliga förklaringen till hur växter spräcker sten/berg/betong?

:)

Från flash.back:

"Det handlar om hydraulik. När växten växer suger den i sig vatten, vilket leder till att dess celler sväller upp och börjar utöva ett tryck på asfalten. Eftersom vatten är inkompressibelt och cellväggarna är gjorda av stryktålig cellulosa, blir det i slutänden asfalten som ger vika."


Hilfe bitte!:thumbup:

Stoltz
2009-06-16, 17:13
Men alltså, jag var inte helt seriös. :D

Men asså, drick några liter vatten och ställ dig i ett frysfack.



...Wut?

z_bumbi
2009-06-16, 17:13
Är det inte så att frosten spränger stenen, sen växer det ut växter i sprickorna?

Inte bara men här på nordligare breddgrader så bidrar det troligen ganska så mycket på de håll är vatten kommer åt, sen binder växterna i sin tur vätska i sprickan och det spricker ännu mer. Det förklarar däremot inte trädrötter som sticker upp ur väldränerade betonggolv eller hur det sker i länder som aldrig har frost.
Någon byggare/botaniker kanske kan förklara mer i detalj men t ex betong är poröst och där kan rottrådar (eller motsvarande beroende på växttyp) tränga in. I början kanske bara någon mm men betongen vitras sönder av att ha trådar som går igenom sig och ju större hål ju större växter kan det växa där.
Betong är dessutom kalkrikt så växter som trivs under sådana förhållanden kan troligen öka på slitaget genom att "suga ut" kalket.
Utöver det finns alltid väder och vind som slipar ner strukturer och skapar grogrund för angrepp.

burre
2009-06-16, 17:17
:thumbup:

Bra stumpan. Mycket fint.





Jag letar runt och klistrar in det som känns relevant...

Verkar ju dock vara så att trycket är för lågt för att klyva hårdare material än asfalt. Men har någon mer info så fyll gärna i.


Edit. bra bumbi

Jorpa
2009-06-16, 17:29
Växterna är otroligt starka. Märkte idag att grannens klätterväxt har klättrat igenom balkonbetongen och in i lägenheten genom väggen :D ganska ballt.

Sen den där trädgården i stockholm, där de har alla sort växter, vet inte vad den kallas. Där hade de iaf "glömt" att klippa av den största kaktusen vilket bidrog till att den flyttade på hela taket, lyfta upp 20 ton tak eller vad det nu vägde, samt penetrerade vissa delar.

shut teh face
2009-06-16, 18:09
Pentrerade, ha ha.

strimman
2009-06-18, 18:52
Gissar att det bara händer där det är tunt asfalterat, tex cykel/gångvägar och platser där beställaren snålat. Vill se den maskros som äter sig genom 15cm massa.

stafh
2009-06-18, 20:46
http://sv.wikipedia.org/wiki/Turgor

JMRA
2009-06-18, 21:09
Stod någon sida om det där i Illustrerad vetenskap för några år sedan, minns inte vad men med pengar lagda på illustrationer och skit borde det väl betyda att växterna på nått sätt kan ta sig igenom, onödigt ämne att ta upp annars kan man ju tycka. :)